en nu niet denken dat ik dat wil ofzo, maar ik vroeg het me af na reacties van mensen toen iemand zelfmoord had gepleegt
quote:Dat meen je niet?
Op dinsdag 15 januari 2002 19:23 schreef FoN het volgende:
Absoluut niet. Ik wou dat ik het zelf kon. Soms.
quote:Is toch niet nodig?
Op dinsdag 15 januari 2002 19:28 schreef FoN het volgende:[..]
Romnie?
..Mmaar het blijft duidelijk minder prettig als een naaste persoon zelfmoord pleegt. Het idee dat je iemand verloren bent, die je niet hebt kunnen helpen is erg frustrerend en de woede omdat die persoon er voor heeft gekozen je te verlaten is groot. Helemaal omdat hij/zij het zelf in de hand had...en als eht ergste verriet voorbij is en de ergste pijn is gegaan wordt er beseft datje zelf blij mag zijn met het feit dat jij er ngo wel bent en dat je, ondanks alles gelukkig bent en steun hebt aan anderen, die hetzelfde voelen of het zelfde hebben gevoeld
quote:Mmm... Ik weet niet... Iedere keer dat ik opsta wordt ik were keihard onderuitgeschopt. Ben bang dat het nooit ophouddt en dat ik voor niks vecht.
Op dinsdag 15 januari 2002 19:29 schreef mrcool het volgende:[..]
Is toch niet nodig?
Bovendien (als er niemand 'in je leven' is) bezorg je er een hoop buitenstaanders een hoop last mee.
bijvoorbeeld iemand die voor de trein springt: de machinist is overstuur & moet in therapie, de reizigers komen te laat op hun werk/afspraak. politie, ambulance etc moet uitrukken om de boel op te ruimen/af te zetten. schoonmaakploegen moeten ruimen, etc etc Dat kost zowiezo al handenvol geld, ongeacht de emotionele schade die je bij die buitenstaanders losbrengt.
Dus wat dat betreft: ja, egoistisch.
Aan de andere kant ben en blijf je baas over je eigen leven en wat je ermee doet, en is 'egoistisch' een nogal zware term. Je mag en moet soms gewoon aan jezelf denken, en wat 't beste voor je is.
Zelfmoord is imho overigens nooit the way2go ....
quote:
Op dinsdag 15 januari 2002 19:31 schreef bl0emetjE het volgende:
dat vind ik heel mooi gezegd mariekje......
quote:Zo moet je niet denken.
Op dinsdag 15 januari 2002 19:31 schreef FoN het volgende:[..]
Mmm... Ik weet niet... Iedere keer dat ik opsta wordt ik were keihard onderuitgeschopt. Ben bang dat het nooit ophouddt en dat ik voor niks vecht.
quote:Maakt niet uit hoe het wel of niet moet, zo voelt het.
Op dinsdag 15 januari 2002 19:33 schreef mrcool het volgende:[..]
Zo moet je niet denken.
quote:Ok. Maar dat vind ik toch jammer. Je gevoel is van jezelf natuurlijk, daar kan niemand iets aan doen.
Op dinsdag 15 januari 2002 19:38 schreef FoN het volgende:[..]
Maakt niet uit hoe het wel of niet moet, zo voelt het.
quote:Je doet het dus puur en alleen voor jezelf, zonder te denken aan je omgeving. Niets mis mee, je hebt het volste recht om voor jezelf op te komen, maar dat is dus wel egoistisch.
Op dinsdag 15 januari 2002 19:55 schreef Catkin_ het volgende:
Ik vind het absoluut niet egoistisch... Je hebt lef nodig hoor om uit het leven te stappen. Voor de nabestaande is het moeilijk, maar het is je eigen leven en als je niet meer kan denk ik dat je het recht hebt om er een einde aan te maken. Als je elke dag ongelukkig bent en niemand je begrijpt.....
Het is een nooduitgang die gekozen wordt. Wordt deze nooduitgang gekozen dan spelen andere mensen geen rol.
Op het moment dat iemand zelfmoord pleegt dan denken ze niet aan anderen en niet aan zichzelf.
Er is dan eigenlijk helemaal geen ego aan bod.
Je denkt niet aan jezelf en je denkt niet aan anderen. Alleen maar aan de daad die je gaat doen.
Denk dat zelfmoorden sowieso niet allemaal binnen 1 hokkie passen, en dus ook niet in het hokje egoistisch, maar goed.
ik vind het wel een beetje egoistisch als je bijvoorbeeld voor de trein springt, ik vind niet dat je die conducteur/mensen in de trein dat aan kan doen.
quote:Precies. En als je het leven echt niet meer aankan, heb je het recht om te beslissen ermee te stoppen, vind ik. Van iemand verwachten dat deze blijft leven, terwijl diegene dat niet meer wil, alleen omdat je niet zonder diegene zou kunnen, vind ik pas egoistisch (hier is trouwens al eens een discussie over geweest op fok).
Op dinsdag 15 januari 2002 20:01 schreef Dlocks het volgende:
Je leeft in eerste instantie voor jezelf en in tweede instantie voor anderen.
quote:Maar geld voor veel mensen niet 'liever iets dan niets', als ze zelf zo'n gebrek aan aandacht hebben dat ze door hun eigen 'ongeluk' jou om aandacht moeten blijven vragen en zelf ook niet meer zonder kunnen.
Op dinsdag 15 januari 2002 20:05 schreef bl0emetjE het volgende:
maar als je blijft leven (voor anderen) en die anderen zijn gelukkig, en jij dood ongelukkig, is het toch ook egoistisch geweest van die anderen om te vinden dat je voor hun moet blijven leven... als ze echt van je houden willen ze toch niet dat je ongelukkig bent?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |