abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44536326
Beste fOkkers!

Ik heb een vraag waar ik nog geen antwoord op heb gevonden/gezien (anders zou ik 'm hier ook niet stellen).

Van mijn werkgever krijg ik te horen dat ik een lease-wagen krijg. Leuk natuurlijk.
Het zou een klasse B-auto worden (dus VW Polo en/of Opel Corsa).

De eerste maanden dien ik te rijden in een huurauto van die klasse, dus heeft hij netjes bij een auto-verhuur-bedrijf een Opel Corsa/VW Polo gehuurd.
Het verhuurbedrijf heeft deze echter niet in voorraad en biedt een Opel Astra aan voor hetzelfde huurbedrag van een Opel Corsa/VW Polo.

Iedereen happy, zou je zeggen.

Maar, mijn vraag is: wat is nu mijn bijtelling voor de ze huurauto? Ik ga ervan uit dat mijn werkgever bij de belastingdienst het kenteken van de auto moet opgeven en dat daar uitkomt dat ik in een Astra rijd ipv een Corsa.

Dus was wordt nu de bijtelling voor mij zolang ik in deze huurauto rijdt (die 'maar' net zoveel kost als een Corsa-huurauto)?

Alvast bedankt voor de vele reacties analyses (dat hoop ik)!
pi_44536351
Wordt er geen lease bedrag doorgegeven? Het gaat toch om de waarde, het zal volgens mij de belastingdienst niks kunnen schelen welke auto het uiteindelijk is.
Van voor naar achter, van links naar rechts!
pi_44536453
Mijn gevoel zegt dat je inderdaad een bijtelling krijgt over de waarde van Astra. Dat is tenslotte de auto die je tot je beschikking hebt gehad.
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_44536531
Uhhmm.. wil de belastingdienst niet weten of je auto 20.000 euro waard is, ipv 30.000 euro? Want daar wordt uiteindelijk de bijtelling (deels) op berekend..

Als ik een B-klasse auto (Corsa) zou krijgen van bijv 20.000 euro en ik nu een huurauto (Astra) krijg toegewezen van 30.000 euro, dan wordt de bijtelling over die 30.000 berekend? Ook al kost deze HUUR-Astra 'maar' net zoveel als de HUUR-Corsa?
pi_44536961
quote:
Op maandag 18 december 2006 14:18 schreef kampvuur het volgende:
Uhhmm.. wil de belastingdienst niet weten of je auto 20.000 euro waard is, ipv 30.000 euro? Want daar wordt uiteindelijk de bijtelling (deels) op berekend..

Als ik een B-klasse auto (Corsa) zou krijgen van bijv 20.000 euro en ik nu een huurauto (Astra) krijg toegewezen van 30.000 euro, dan wordt de bijtelling over die 30.000 berekend? Ook al kost deze HUUR-Astra 'maar' net zoveel als de HUUR-Corsa?
Correct je betaalt de bijtelling over 30.000. Dat wordt dus per maand: ¤550 bruto
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  maandag 18 december 2006 @ 14:33:39 #6
106054 goldhorn
Too much, yet too Little
pi_44537064
De bijtelling gaat is een percentage van de catalogus waarde van de auto waarin je rijdt.
Bij een Astra is de bijtelling dan logischerwijs hoger als bij een Corsa.

Mij hebben ze ook een keer zo gehad. Ik kreeg een grotere (en duurdere) auto voor dezelfde huurprijs. Ik was alleen de bijtelling even vergeten... De belastingdienst helaas niet aan het eind van het jaar...
pi_44537533
De bijtelling is die van de astra. Heb ik ook gehad bij mijn werkgever. Kreeg alleen een BMW 1-serie van 32000 ipv een corsa. Heb er 3 maanden in gereden.
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
pi_44538453
Arghh.. als ik het nu zo lees; dan moet ik dus meer salaris vragen of om een kleinere auto vragen? :p Dan weet ik al wat m'n werkgever me gaat geven!
pi_44546617
quote:
Op maandag 18 december 2006 15:14 schreef kampvuur het volgende:
Arghh.. als ik het nu zo lees; dan moet ik dus meer salaris vragen of om een kleinere auto vragen? :p Dan weet ik al wat m'n werkgever me gaat geven!
Wat wil je nu dat we zeggen? Een auto is een verkapte vorm van salaris dus meer salaris gaat het niet worden....
Als je denkt dat een auto vd zaak gratis is kan je het wel vergeten, je wil wel een grote auto rijden maar er niets voor betalen, btje krom natuurlijk.
pi_44550624
Rustig.. rustig.. ik vroeg me (aanvankelijk) gewoon af of ik dan de bijtelling van de gehuurde Corsa moest betalen ipv de geleverde Astra. Dus, betalen doe/wil ik zowiezo wel voor de lease-wagen. De vraag is alleen: "hoeveel moet ik betalen in dit scenario.".

Dankzij de medefokkers heb ik nu het antwoord.
pi_44594763
Nog even een ractie:

Ik heb ook voordat ik mijn leasebak kreeg tijdelijk een huurauto gereden, maar ik heb hier geen bijtelling over hoeven te betalen. Toch 3 maanden x 350 euro verdiend!
pi_44596572
Maar als je bij bijvoorbeeld Avis voor een paar dagen dan wel weken dan wel maanden een auto huurt, dan betaal je daar toch geen bijtelling over?
pi_44597812
quote:
Op woensdag 20 december 2006 13:29 schreef Geqxon het volgende:
Maar als je bij bijvoorbeeld Avis voor een paar dagen dan wel weken dan wel maanden een auto huurt, dan betaal je daar toch geen bijtelling over?
Huurauto is in dit verband misschien een foutief gekozen woord. Je baas gaat een leasecontract aan met de leasemaatschappij, maar omdat er vaak een levertijd op auto's zit, krijg je eerst een tijdelijke auto die je weer inlevert als je "jouw" eigen auto krijgt. Dus geen huurauto van Avis o.i.d. maar een auto van de lease-maatschappij.

Je bent trouwens NIET verplicht om een auto te accepteren uit een duurdere categorie.
pi_44604792
De echte naam van een "huurauto" is dan ook voorloopauto, alleen is huurauto wat korter
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_44608097
Het lijkt me sterk als je moet betalen voor een huurauto.
Tevens betaal je geen drol voor geen van de 3 auto's.. Dus ik zou je zeker niet druk maken
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 december 2006 @ 20:33:38 #16
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44608190
quote:
Op woensdag 20 december 2006 14:10 schreef Push79 het volgende:
Dus geen huurauto van Avis o.i.d. maar een auto van de lease-maatschappij.
Er zijn diverse bedrijven die voor het eerste jaar lange termijn huren van inderdaad zoiets als avis.
pi_44726011
http://www.terbergleasing(...)aal/fiscaal_2006.php

Geldt deze regeling ook voor huurauto’s en shortlease-auto’s?
Zoals ook onder de huidige wetgeving al geldt, is de bijtelling verschuldigd voor privé-gebruik van de aan de werknemer ter beschikking gestelde auto. Ook een huurauto en een shortlease-auto kunnen onder deze definitie vallen. Als de huurauto wordt ingezet ter tijdelijke vervanging van de vaste lease-auto, kan de waarde van de lease-auto worden aangehouden voor de bijtelling.
Wordt een auto als voorloper voor een nieuw bestelde auto ter beschikking gesteld, dan zal in beginsel de cataloguswaarde van deze voorloper uitgangspunt voor de bijtelling moeten zijn.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_44727234
quote:
Op woensdag 20 december 2006 12:26 schreef Push79 het volgende:
Nog even een ractie:

Ik heb ook voordat ik mijn leasebak kreeg tijdelijk een huurauto gereden, maar ik heb hier geen bijtelling over hoeven te betalen. Toch 3 maanden x 350 euro verdiend!
Dus pleegt je werkgever belastingfraude (indien je die huurauto in 2006 et beschikking had). Zal ie lekker zuur mee zijn als men er bij de belastingdienst achterkomt.
pi_44729474
quote:
Op maandag 25 december 2006 11:29 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Dus pleegt je werkgever belastingfraude (indien je die huurauto in 2006 et beschikking had). Zal ie lekker zuur mee zijn als men er bij de belastingdienst achterkomt.
En hij zelf ook...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')