Ik heb toch enige moeite met je commentaar. Ten eerste zeg je dat al het slechte van ons komt, maar al het goede van god? God heeft duizenden mensen afgeslacht met de zondvloed en dat vind jij goed?quote:Op woensdag 20 december 2006 21:52 schreef Servant_of_GOD het volgende:
[..]
de Strandpunt die ik handhaaf is dat, alles van GOD komt, al het Goede komt van GOD, maar al het Slechte komt van jezelf.
GOD laat ons de twee paden zien.
de goede pad, en de slechte pad.
aangezien wij van GOD vrijheid in keuzes hebben gekregen.
Ja het is idd esperanto en het is een beetje pretentieusquote:Op woensdag 20 december 2006 23:33 schreef mariatrepp het volgende:
Vero-legata, waar komt je naam vandaan?
Vero = waar legata= wetten of zoiets?? Is dat Esperanto?
Een leuk Gandhi citaat vindt je trouwens ook in mijn conservatisme-onderzoek.
Zou je het dan uit willen breiden, dat het ook op soortnivo kan plaatsvinden? of op groepsnivo, of misschien op leven in het algemeen, als het leven bevordert is het goed of als het dit beperkt is het slecht.quote:Op donderdag 21 december 2006 00:10 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
Ik ben het eens met de stelling dat religie Goed en Kwaad maar al te graag gebruikt voor hun eigen agenda.
Ik ben het niet eens met enkele beweringen die gemaakt worden in het topic.
1)
Als zaken die voortbestaan bevorderen Goed zijn en zaken die het belemmeren Kwaad zijn, impliceert dit niet vanzelf dat ook alles wat Goed of Kwaad genoemd wordt, te maken heeft met het voortbestaan van een soort.
Dus de betekenis van Goed en Kwaad zijn niet perse ontstaan op vlakken waar overleving van verschillende organismen met elkaar in botsing kwamen.
2)
Er is volgens jou geen absoluut goed of kwaad. Dit geldt alleen wanneer je ervanuit gaat dat er geen God bestaat.
Als er wel een God bestaat, die het absolute Goed en Kwaad kent, dan zou hij dit gecommuniceerd kunnen hebben met de religieuzen.
Goede naam. Zijn er echt nog mensen bezig met Esperanto?quote:Op vrijdag 22 december 2006 15:48 schreef vero-legata het volgende:
[..]
Ja het is idd esperanto en het is een beetje pretentieus, maar Vero betekent Waarheid in het esperanto en legata komt van legi, lezen. de passieve tegenwoordige tijd of zo... . Het betekend dan in totaal waarheid die gelezen wordt.
![]()
Ja joh, Esperanto zit helemaal in de lift door het internet, ik heb contact via skype enzo met mensen over de hele wereld. Met oud en nieuw is er bijvoorbeeld een congres in Duitsland met mensen uit 31 verschillende landen. Superleuk allemaal, viva Esperantoquote:Op vrijdag 22 december 2006 17:34 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Goede naam. Zijn er echt nog mensen bezig met Esperanto?
Hai Mariatrepp,quote:Op zaterdag 23 december 2006 04:19 schreef mariatrepp het volgende:
Nee hoor helaas is het Goed en Kwaad van velen, bijvoorbeeld bij de mensen van de Burke Stichting,die ik bestudeer, niet te vertalen met gewenst en ogewenst.
Goed en Kwaad wordt in metaphyische zin gebruikt. Dit zijn woorden uit de religieuze sfeer.
Hoe voorkom je dat mensen tot nihilisme vervallen als ook de christelijke moraal steeds verder op de achtergrond raakt ?quote:Op dinsdag 19 december 2006 23:04 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Niet iedereen is in de wieg gelegd voor het filosofische heroisme van Nietzsche.
Het betekent:
- erkennen dat God dood is en dat wij er helemaal alleen voor staan
- erkennen dat wij een nietig wezen zijn in een heelal zonder doel
- erkennen dat al onze wetten willekeurig zijn, gebaseerd op willekeurige normen en waarden
- erkennen dat natuurkrachten (Wille zur Macht) alles bepalen
- erkennen dat wij in het verlengde van deze kracht moeten streven naar de Übermensch
- erkennen dat daarvoor elk middel geoorloofd is ( Zucht und Züchtigung)
- erkennen dat het individue totaal onbelangrijk is
Voor vrijwel iedereen is dit onverteerbaar, gelukkig hebben wij in het Westen een moraal (leer van goed en kwaad) gebaseerd op het Christendom. Zonder dit fundament (of een ander) zou bijna iedereen tot nihilisme vervallen.
Alleen hele grote geesten (en waanzinnigen) kunnen hun eigen fundament zijn![]()
Hoe je voorkomt dat mensen tot nihilisme vervallen?quote:Die Sorglichsten fragen heute: ``wie bleibt der Mensch erhalten?'' Zarathustra aber fragt als der Einzige und Erste: ``wie wird der Mensch überwunden?''
Der Übermensch liegt mir am Herzen, der ist mein Erstes und Einziges, - und nicht der Mensch: nicht der Nächste, nicht der Ärmste, nicht der Leidendste, nicht der Beste -
Maar zoals ik al zei, de mens (het overgrote merendeel daarvan) is niet sterk genoeg voor de ideëen van Nietzsche, zij hebben behoefte aan houvast, aan een duidelijk beeld van goed en kwaad.quote:Seht, ich lehre euch den Übermenschen!
Der Übermensch ist der Sinn der Erde. Euer Wille sage: der Übermensch sei der Sinn der Erde!
Het geweten word gevormd door de opvoeding. We leren van onze ouders wat zei goed en slecht vinden en we nemen dit meestal ook over.quote:Op maandag 18 december 2006 14:16 schreef zoalshetis het volgende:
en waar is er plaats voor het geweten?
Dat hoeft niet. God kan voorbij goed en kwaad zijn, zoals bijvoorbeeld in het pantheisme, daar is god immers alles: goed en kwaad, maar wordt die tweedeling pas later gemaakt (bijvoorbeeld door de mens).quote:Op donderdag 21 december 2006 00:10 schreef Monocultuur het volgende:
Ik ben het niet eens met enkele beweringen die gemaakt worden in het topic.
2)
Er is volgens jou geen absoluut goed of kwaad. Dit geldt alleen wanneer je ervanuit gaat dat er geen God bestaat.
Als er wel een God bestaat, die het absolute Goed en Kwaad kent, dan zou hij dit gecommuniceerd kunnen hebben met de religieuzen.
Idd dit is juist de stelling, dat goed en kwaad niets met god te maken heeft maar met controle. Volgens mij heb je slechts verschillende standpunten en mits de jouwe bots met die van een ander dan pas ontstaat goed en kwaad.quote:Op donderdag 11 januari 2007 17:17 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. God kan voorbij goed en kwaad zijn, zoals bijvoorbeeld in het pantheisme, daar is god immers alles: goed en kwaad, maar wordt die tweedeling pas later gemaakt (bijvoorbeeld door de mens).
Ik ben het daar wel mee eens maar zou nog 1 punt willen toevoegen, namelijk zijn of haar eigen toekomstbeeld. Ik denk dat dat ook voor een groot gedeelte zijn beslissingen bepaalt. Wat de persoon wil bereiken, waar hij zichzelf graag zou zien over een tijd.quote:Hun redenatie die tot hun goed en kwaad leid hangt net als bij iedereen af van hun situatie, opgroei etc. etc. Opvallend overigens dat ik weer terugval op iets wat ik al jaren zeg (en nog langer weet) dat een mens zijn beslissingen maakt aan de hand van drie factoren;
- Aanleg (genetisch bepaald bij geboorte)
- Verleden (wat heeft het individu meegemaakt)
- Situatie (waar verkeerd het individu in op het moment dat hij de beslissing moet maken)
't Was best wel goed voor de overbevolking.quote:Op maandag 18 december 2006 14:26 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
met voorbedachte rade 6 miljoen joden uitroeien is toch best wel kwaad.
Ja, en stel je voor dat er tweeëneenhalf keer zoveel joden in Israël zouden wonen.quote:Op donderdag 6 september 2007 22:50 schreef Heathen het volgende:
[..]
't Was best wel goed voor de overbevolking.
Nou, twee.quote:Op vrijdag 7 september 2007 00:19 schreef Heathen het volgende:
De Amerikanen deden ook een poging, maar daar kwam het niet verder dan het wegvagen van slechts een stad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |