Zelf woon ik al meer dan 4 jaar in CH en het bevalt me eigenlijk wel. Wij (ik en mijn vrouw) wonen meer in de buurt van de bodensee en dan profiteer je ook van de mogelijkheid om even in Duitsland in te kopen.
De huren, belastingen enzo. hangen ervanaf waar je woont. Belastingen zijn in iedergeval veel lager als in NL. In Zürich is het heel erg duur, maar vlak daarbuiten (Winterthur) is het voor iedereen weer betaalbaar en met de trein ben je binnen 15 min. in ZH. Zelf vindt ik dat tegenwoordig de prijsverschillen met NL niet meer zo groot zijn, sommige dingen zijn zelfs goedkoper (vooral kleding). Het brood is van betere kwiliteit en je hebt een zeer grote keus. Om vrienden te vinden moet je wel veel doen, want Zwitsers zitten graag in hun cliqueje en daar is moeilijk tussen te komen. Ondanks de lage werkeloosheid, tussen 1% en 3% (hangt ook weer van het kanton af) verwachten de bedrijven zeer veel van een nieuwe werknemer, ook moet een solicitatiemap er perfekt uitzien. 100% werken is in der regel 42,5 uur. Heb je een kantoorbaan werk je meestal van 7.30 uur tot 17.00 met 1,5 tot 2 uur middagpauze. In deze pause gaan de meeste mensen naar huis, uit eten (is aftrekbaar van de belastingen) of sporten. Als je naar de tandarts moet, kan je het beter in NL laten doen. een wortelbehandeling kost ongeveer 1000 tot 1500 SFR. Alle medische dingen zijn zeer duur, het is ook aan te raden medicijnen en drogisterij artikelen in Duitsland te kopen.