abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44447475
Wat zie je dan door je niet goede oog? het oog dat de andere kant op kijkt..

dat vroeg ik me laatst af toen iemand 2 kanten op keek..
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
  vrijdag 15 december 2006 @ 08:33:54 #2
27569 -SL-
I've got a jar of di-irt!
pi_44447489
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 08:32 schreef Finch het volgende:

Wist je met welk ook diegene je aankeek?
It's pure evil to make a Captain walk the plank of his own ship, twice in one lifetime.
No good can come of it.
  vrijdag 15 december 2006 @ 08:34:13 #3
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_44447494
mijn beide ogen zijn goed, gek
pi_44447520
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 08:33 schreef -SL- het volgende:

[..]

Wist je met welk ook diegene je aankeek?
Ja dat was de linker... de rechter keek echt heel de verkeerde kant op..
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
  vrijdag 15 december 2006 @ 08:39:32 #5
27569 -SL-
I've got a jar of di-irt!
pi_44447531
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 08:37 schreef Finch het volgende:

[..]

Ja dat was de linker... de rechter keek echt heel de verkeerde kant op..
Dan ziet diegene daar zo goed als niets mee dus,anders concentreerd diegene zich wel met dat oog op jou

Klaar opgelost slotje
It's pure evil to make a Captain walk the plank of his own ship, twice in one lifetime.
No good can come of it.
  vrijdag 15 december 2006 @ 08:44:58 #6
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_44447576
Dan kijk je met je linker oog, in iemand zijn rechter broekzak!
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
pi_44447594
maar als die persoon dan z'n goeie oog dichtdoet.. wat ziet die persoon dan..?
mij (oftewel z'n oog werkt niet naar behoren) of waar echt naar gekeken wordt..

Tis niet echt een vrijdag topic, ik weet het..
- Albert Einstein
  vrijdag 15 december 2006 @ 08:48:04 #8
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_44447603
Hm, misschien wel een topic voor GC, wil het ook wel eens weten eigenlijk .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_44447628
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 08:48 schreef jogy het volgende:
Hm, misschien wel een topic voor GC, wil het ook wel eens weten eigenlijk .
thnx, ik was aan het twijfelen..
- Albert Einstein
pi_44448008
Iemand die al van jongs af aan scheel kijkt zal waarschijnlijk niks zien met het "schele oog". Het beeld wat daar binnenkomt wordt onderdrukt en daardoor niet gezien. Het oog zelf kan wel zien. Maar omdat diegene anders dubbel zou zien wordt dat onderdrukt.
Als diegene zn "goede oog" afdekt, dan kjkt het schele oog wel. Soms ziet iemand met dat oog gewoon goed, soms minder goed.

Mensen die op latere leeftijd scheel gaan kijken zullen over het algemeen dubbel zien. Dan werkt dat mechanisme van onderdrukken niet meer.
Zo een beetje duidelijk?
Fake it till you make it...
pi_44448184
Diegene kijk met zijn/haar rechter oog in zijn/haar linker broekzak. Tenzij het het andere oog was natuurlijk.
  vrijdag 15 december 2006 @ 09:29:33 #12
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44448248
Volgens mij leggen de hersenen achteraf de beelden van beide ogen over elkaar. Bij iemand met 1 scheel oog zal dat achteraf dus gewoon "tussen de oren" gecorrigeerd worden. Als je zo iemand opereert om dat ene oog recht te zetten (gebeurt bij kinderen veel) dan ziet diegene in het begin weer een poosje dubbel tot de hersenen zich weer aangepast hebben.

Iemand die aan een oog blind is gaat achteraf wel soms "scheel zien" maar dat is meer omdat er eigenlijk uberhaupt geen noodzaak meer is om dat oog te sturen.
pi_44448251
Ja inderdaad een beetje duidelijk..

Wel appart eigenlijk dat scheel kijken. weet je toevallig ook waardoor mensen scheel kijken?
- Albert Einstein
  vrijdag 15 december 2006 @ 09:31:01 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44448283
Te korte oogspieren aan een (of meerdere) kanten van de oogbol. De correctie gebeurt altijd door de spier los te snijden en ergens anders weer vast te naaien. Bij mensen die een oog naar buiten hebben staan is de verplaatsing vak iets te groot geweest. Scheelheid opereren is erg moeilijk.
  vrijdag 15 december 2006 @ 09:48:51 #15
160760 bas_soldaat
_{-.-}_ O Rly? _{-.-}_
pi_44448607
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 09:29 schreef Finch het volgende:
Ja inderdaad een beetje duidelijk..

Wel appart eigenlijk dat scheel kijken. weet je toevallig ook waardoor mensen scheel kijken?
om stoer te doen

maar het is inderdaad te korte spieren...
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|||||| _{-.-}_ O Rly? _{-.-}_ ||||||||
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
pi_44448682
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 09:31 schreef TR08 het volgende:
Te korte oogspieren aan een (of meerdere) kanten van de oogbol. De correctie gebeurt altijd door de spier los te snijden en ergens anders weer vast te naaien. Bij mensen die een oog naar buiten hebben staan is de verplaatsing vak iets te groot geweest. Scheelheid opereren is erg moeilijk.
Oke, duidelijk... Thnx, weer wat geleerd.
- Albert Einstein
pi_44450248
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 09:31 schreef TR08 het volgende:
Er zijn veel meer oorzaken van scheelzien...
Mensen die naar buiten scheelkijken hoeft helemaal niet oorzaak van een scheelziensoperatie te zijn geweest.

Een oog kan scheel gaan staan als iemand bijvoorbeeld blind is aan dat oog. Er is dan geen samenwerking tussen de ogen en daardoor kan iemand scheel gaan kijken.
Je kan ook scheel gaan kijken doordat een oog heel slecht ziet en er daardoor nauwelijks samenwerking tussen de ogen is (bv door een hoge brilsterkte of doordat er (aangeboren) staar of iets anders is).
Soms kan je uitval hebben van zenuwen die de oogspieren aansturen, waardoor iemand scheel gaat zien.
Je kan scheel gaan zien door een ongeluk (breuk in oogkas bijvoorbeeld, als een spier vastzit in de breuk bijvoorbeeld).

Scheelzien opereren is best een gepriegel en je kan nooit helemaal voorspellen hoe het resultaat zal zijn. Wat voor de een bij lange na niet genoeg is, is voor de ander alweer teveel correctie. Ze kunnen inderdaad een spier losmaken en die een stukje verplaatsen. Soms kunnen ze ook de spier een stukje inkorten, maar dat is veel traumatiser. Bij voorkeur kiezen ze voor het verplaatsen.

Als iemand zn ogen weer rechtstaan na een operatie is het niet gezegd dat het altijd zo blijft. Als na de operatie er weer samenwerking tussen de ogen is (maar dat kan alleen als die samenwerking er ooit wel geweest is...) dan is er wel kans dat het recht of nagenoeg recht blijft staan. Maar iemand die bijvoorbeeld aan 1 oog blind is kan je wel rechtzetten, maar het is niet gezegd dat het dan ook recht blijft staan, doordat er geen samenwerking tussen de ogen is.

Maar goed, scheelzien is een ingewikkelde materie, er is niet voor niks een opleiding speciaal gericht op scheelzien en dergelijken (orthoptie, Hogeschool van Utrecht)
pi_44451346
Mijn rechteroog kijkt naar buiten, en is ook nét iets slechter dan het linker. Ik heb hier twee operaties voor gehad, één aan het rechteroog en twee jaar later ook aan het linkeroog. Bij mij wordt het scheelzien veroorzaakt doordat de buitenste oogspieren sterker zijn dan de binnenste (zo is het mij verteld door mijn orthoptiste). Ik heb niet het idee dat ik niks zie met mijn rechteroog, ik kijk met beide ogen, mijn beeld is alleen iets minder breed.
pi_44452262
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 08:32 schreef Finch het volgende:

Ligt eraan hoe je scheel definieerd eigenlijk. Ik heb een verlamde oogspier in mijn linker oog. Hierdoor kan het oog alles behalve naar links draaien, als ik dus naar links kijk blijft mijn linker oog in het midden staan. Dan krijg je eigenlijk precies wat je verwacht, normaal gesproken kijken je ogen naar hetzelfde en maken je hersenen daar 1 beeld van. Als je dat dus niet doet krijg je 2 beelden die 'niet in elkaar passen' en zie je dus dubbel. Verder niets aparts, mijn ogen zijn prima, iedereen bij mij thuis heeft een bril, behalve ik
pi_53258100
Als iemand scheel kijkt, met daarvan de oorzaak ligt van het oog, hoe zit het dan eigelijk met de nekwervels van die persoon?
pi_53265565
Vanwaar deze topic-kick?
En hoe komt je aan deze vraag? Waarom zou er een verband zijn tussen het scheelzien en de nekwervels?
pi_75163605
Ja, wat is dat verband eigenlijk?
  Redactie Sport / Supervogel maandag 30 november 2009 @ 23:35:45 #23
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_75166606
Ja, kick em nog maar een keer
  maandag 30 november 2009 @ 23:46:46 #24
105356 psv01
-----040-----
pi_75166999
Effe volgen in verband met een kennis die steeds scheler kijkt.
pi_75178576
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:21 schreef Kersterklaas het volgende:
Ja, wat is dat verband eigenlijk?
Je kijkt scheel omdat je nekwervels niet recht zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')