abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 december 2006 @ 09:38:05 #1
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_44417456
Aangezien ik voor mijn bella (jaja, als echte alfist zijnde noem ik mijn 156 bella ) alleen het beste wil, wil ik haar weer belonen met lekkere nieuwe olie. De laatste keer dat ik olie ververst heb, heb ik 10W40 Valvoline Maxlife Diesel gekocht. Hiervan heb ik nog 4 liter staan nu. Nu wilde ik deze weer kopen maar toen gaven ze me bij Lasaulec de gewone versie mee, dus niet de Diesel.
Aangezien ik erg zuinig met mijn bella ben wil ik persee de diesel variant (ondanks dat geen enkele verkoper daar dat snapte.... "hoezo dieselvariant, dat is hetzelfde spul als de gewone hoor" ). Ik heb dus die gewone weer teruggebracht, en aangezien ze de maxlife diesel niet hadden hebben ze andere mee gegeven: 5W40 Valvoline Durablend Diesel.

Ik heb nu dus nog het volgende staan:
5 liter 5w40 Valvoline Durablend Diesel (volsyntheet)
4 liter 10w40 Valvoline Maxlife Diesel (halfsyntheet)
2 liter 5w40 Valvoline Synpower (heb ik nog staan van vorige auto)

In mijn auto gaat net geen 6 liter olie, dus aan die kan durablend heb ik net niet genoeg. Ook vind ik het zonde om die maxlife weer weg te moeten flikkeren aangezien die kan nog bijna vol is Kan het kwaad de auto te vullen met durablend en aan te vullen met die maxlife? Of is het absoluut not done om half en volsyntheet te mengen ??

(ik weet dat je volsyntheet en mineraal NOOIT mag mengen, maar hoe het met vol en halfsyntheet zit weet ik dus niet)

pi_44417580
bijna 6 liter olie in je auto? Wat heb je voor vrachtwagen man... in deze Honda hier gaat slechts een litertje
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
  donderdag 14 december 2006 @ 09:46:42 #3
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_44417603
quote:
Op donderdag 14 december 2006 09:45 schreef Intermec het volgende:
bijna 6 liter olie in je auto? Wat heb je voor vrachtwagen man... in deze Honda hier gaat slechts een litertje
2.4 liter met 5 cilinderkes
pi_44417607
quote:
Op donderdag 14 december 2006 09:45 schreef Intermec het volgende:
bijna 6 liter olie in je auto? Wat heb je voor vrachtwagen man... in deze Honda hier gaat slechts een litertje
een litertje?
pi_44417632
Als je een echte Alfist was reed je geen Diesel.
Gooi er zonnebloemolie in.

Alle gekheid op een stokje.....die 5w en die 10w kunnen gewoon bij elkaar.
  donderdag 14 december 2006 @ 09:53:38 #6
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_44417719
quote:
Op donderdag 14 december 2006 09:48 schreef DrDarwin het volgende:
Als je een echte Alfist was reed je geen Diesel.
Kan zijn, maar 90% van de alfisten houdt mijn dieseltje niet bij anders......

(maar nu weer terug ontopic gaarne)
  donderdag 14 december 2006 @ 09:56:20 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44417773
quote:
Op donderdag 14 december 2006 09:45 schreef Intermec het volgende:
bijna 6 liter olie in je auto? Wat heb je voor vrachtwagen man... in deze Honda hier gaat slechts een litertje
Van leeg naar vol? Dat kan niet. Normaal is een liter het verschil tussen minimum en maximum peil, maar zeker het volledig volume aan olie dat in het blok moet.

Ik denk ergens dat het verstandig is om het bij 1 soort olie te houden. Vraag anders bij een tuningshop wat het beste is en verpats de hoeveelheid olie die je nu hebt. Je overweegt nu om 1 of 2 tientjes uit te sparen maar met een beetje pech slijt je motor veel harder en die kost vast minstens 4k om te vervangen als het geen 6k is. Het mengen zal op zich niet zo'n punt zijn maar zoals gezegd lijkt het me het beste voor je motor (waar jij erg zuinig op lijkt te zijn) om het gewoon bij "de beste" olie alleen te houden.

De 5W40 en 10W40 slaan op de viscositeit en vast nog iets anders. Ik zou persoonlijk geen 5W40 olie gooien in een motor waar 10W40 voor aanbevolen wordt.

[ Bericht 15% gewijzigd door TR08 op 14-12-2006 10:04:37 ]
pi_44417911
najah, volgens mij zijn de olies tegenwoordig allemaal zo goed dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt.
ik zou de half synth en volsynth bij elkaar gooien.

ik pleur echt altijd maar het goedkoopste vet in mijn auto en hij doet het altijd prima.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  donderdag 14 december 2006 @ 10:07:59 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44417966
quote:
Op donderdag 14 december 2006 10:05 schreef mighty_myte het volgende:
najah, volgens mij zijn de olies tegenwoordig allemaal zo goed dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt.
ik zou de half synth en volsynth bij elkaar gooien.

ik pleur echt altijd maar het goedkoopste vet in mijn auto en hij doet het altijd prima.
Nou je wilt niet graag te dunne olie of veel te dikke olie in je blok gooien omdat je lagers dan gaan aanlopen of er een te groot drukverschil over je schalen ontstaat. Topkwaliteit 15W40 olie in een motor waar 5W40 voor aanbevolen wordt is imo echt een slecht plan. Verschillende 5W40 olieen in een blok gooien dat voor 5W40 gemaakt is zou op zich wel goed moeten gaan.
  donderdag 14 december 2006 @ 10:16:32 #10
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_44418185
quote:
Op donderdag 14 december 2006 09:56 schreef TR08 het volgende:
Ik zou persoonlijk geen 5W40 olie gooien in een motor waar 10W40 voor aanbevolen wordt.
5W40 werd me aangeraden door een monteur. De redenen: hierin zitten betere dopes en de olie is gewoon beter waardoor deze in de motor blijft zitten. Hierdoor is de smering bij koude motor beter.

Het enige gevaar wat je hebt als je overstapt op volsyntheet is dat de dopes dermate goed zijn dat je kans hebt dat de aangekoekte olie en vuilresten aan de binnenkant van de motor losgeweekt worden waardoor het blok kan gaan lekken en er leidingen verstopt kunnen raken. ECHTER: mijn blok zag er van binnen nog schoon uit, en dat is logisch want je krijgt die aanslag pas wanneer je de olie niet op tijd ververst of verkeerde olie (zonder de juiste dopes) gebruikt.
  donderdag 14 december 2006 @ 10:20:33 #11
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_44418263
quote:
Op donderdag 14 december 2006 10:05 schreef mighty_myte het volgende:
ik pleur echt altijd maar het goedkoopste vet in mijn auto en hij doet het altijd prima.
Als ik een of ander goedkoop autootje zou hebben dan zou ik dat wellicht ook doen. Maar dat heb ik niet, en mijn motor is al duur zat. Tevens is mijn auto nog eens gechipt waardoor er extra veel van de motor, maar vooral ook van de turbo gevraagd wordt! het is dus absoluut belangrijk dat de smering in orde is!! Ook ben ik iemand die van stevig rijden op z'n tijd houdt (en zelfs het circuit wel eens op gaat). Ik kan me dus gewoon niet permiteren dat de smering van mijn motor niet in orde is.

hmmmm. Misschien dan toch maar overstappen op durablend, en die 4 liter maxlife.... sja, die geef ik dan wel aan mijn pa ofzo voor zijn bora met maarliefst 90 deutsche pferden welke nooit meer hoeven te doen dan een slap drafje
  donderdag 14 december 2006 @ 10:21:16 #12
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_44418279
quote:
Op donderdag 14 december 2006 09:56 schreef TR08 het volgende:

[..]

Van leeg naar vol? Dat kan niet. Normaal is een liter het verschil tussen minimum en maximum peil, maar zeker het volledig volume aan olie dat in het blok moet.

Ik denk ergens dat het verstandig is om het bij 1 soort olie te houden. Vraag anders bij een tuningshop wat het beste is en verpats de hoeveelheid olie die je nu hebt. Je overweegt nu om 1 of 2 tientjes uit te sparen maar met een beetje pech slijt je motor veel harder en die kost vast minstens 4k om te vervangen als het geen 6k is. Het mengen zal op zich niet zo'n punt zijn maar zoals gezegd lijkt het me het beste voor je motor (waar jij erg zuinig op lijkt te zijn) om het gewoon bij "de beste" olie alleen te houden.

De 5W40 en 10W40 slaan op de viscositeit en vast nog iets anders. Ik zou persoonlijk geen 5W40 olie gooien in een motor waar 10W40 voor aanbevolen wordt.
Opzich heb je natuurlijk gelijk... Maar van 1 liter bijvullen bij een andere soort olie ga je echt geen problemen krijgen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 14 december 2006 @ 10:39:29 #13
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44418647
quote:
Op donderdag 14 december 2006 10:21 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Opzich heb je natuurlijk gelijk... Maar van 1 liter bijvullen bij een andere soort olie ga je echt geen problemen krijgen...
Ik verwacht niets dramatisch inderdaad maargoed TS lijkt ultra zuinig op zijn motor te willen zijn ja dan is het wat zonde om aan de ene kant superdure olie speciaal voor jouw motor te kopen maar het dan wel te mengen met iets van een andere viscositeit. De viscositeit van je olie is uiteindelijk de meest belangrijke parameter van je olie en die moet goed zijn als je je blok lang heel wilt houden.
  donderdag 14 december 2006 @ 10:41:37 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44418690
quote:
Op donderdag 14 december 2006 10:16 schreef ConQuestador het volgende:

[..]

5W40 werd me aangeraden door een monteur. De redenen: hierin zitten betere dopes en de olie is gewoon beter waardoor deze in de motor blijft zitten. Hierdoor is de smering bij koude motor beter.
Nou ja dat of andersom...het ging me om het idee dat je de juiste olie bij de juiste motor pakt. Zowel te dun als te dik is niet goed. Bij koud weer kun je wel een dunnere olie pakken omdat die door de lagere omgevingstemperatuur toch weer wat dikker wordt.
  donderdag 14 december 2006 @ 11:14:56 #15
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_44419423
Fokkerdefok, ik moet de deur uit dus ff snel...

Alle motorolie is onderling 100% mengbaar, dun, dik, volsyntheet, mineraal en half.

Alleen verlaag je de basiskwaliteit van je dure 5W40 met een eenvoudigere olie in dezelfde verhouding als dat je bijmengt.

En goed dat je voor speciale dieselolie koos, want die houden het motortje schoner.
Het concept van een dieselmotor vervuilt namelijk aanzienlijk meer intern, en de speciale dopes houden je olie langer in leven. Gewone motorolie kan ook, maar moet je eerder verversen.
quote:
Op donderdag 14 december 2006 10:16 schreef ConQuestador het volgende:
5W40 werd me aangeraden door een monteur. De redenen: hierin zitten betere dopes en de olie is gewoon beter waardoor deze in de motor blijft zitten. Hierdoor is de smering bij koude motor beter.
.. hij verdient er meer op.

Met het stijgen der kilometers kraakt je motor vanzelf het lange viscocitieitsbereik. De olie wordt in zijn geheel dunner.
(de 5W is namelijk in dit geval de basis olie, en de additieven verliezen hun eigenschappen)
Niet goed bij oudere motoren --> olieverbruik.
In testen is bijvoorbeeld bepaalde high tech olie wel eens lager in levensduur dan het standaard viscociteitsbereik.

5W40 zal langer blijven leven omdat het ws een volsyntheet is, niet omdat het 5W40 is.
quote:
Het enige gevaar wat je hebt als je overstapt op volsyntheet is dat de dopes dermate goed zijn dat je kans hebt dat de aangekoekte olie en vuilresten aan de binnenkant van de motor losgeweekt worden waardoor het blok kan gaan lekken en er leidingen verstopt kunnen raken. ECHTER: mijn blok zag er van binnen nog schoon uit, en dat is logisch want je krijgt die aanslag pas wanneer je de olie niet op tijd ververst of verkeerde olie (zonder de juiste dopes) gebruikt.
Je blok vervuilt vanzelf met het stijgen der kilometers. Dat hangt duidelijk niet alleen van onderhoud af.
  donderdag 14 december 2006 @ 11:27:31 #16
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_44419765
quote:
Op donderdag 14 december 2006 11:14 schreef Worldbeater het volgende:
[..]

.. hij verdient er meer op.
a. Het is niet "mijn" monteur, maar een monteur alias mannetje welke mijn koppeling/vliegwiel vervangen heeft.
b. Hij verdient dus helemaal niks aan mijn keuze voor olie
c. Hij is ook monteur bij een rallyteam, en zal dus wel enigszins verstand hebben van goede smering.

Verder kan ik me aardig vinden in je verhaal
  donderdag 14 december 2006 @ 14:33:24 #17
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_44425469
quote:
Op donderdag 14 december 2006 11:27 schreef ConQuestador het volgende:
Verder kan ik me aardig vinden in je verhaal
Waarom vraag je het dan als je het zelf zo goed weet?
  donderdag 14 december 2006 @ 14:44:17 #18
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_44425813
quote:
Op donderdag 14 december 2006 14:33 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Waarom vraag je het dan als je het zelf zo goed weet?
Eeehmm.. zo bedoel ik het niet, ik bedoel dat ik het plausibel vind wat je verteld. Als iemand had gezegd dat je beter de goedkoopste olie kan kopen omdat het toch niks uitmaakt dan zou ik me niet in zijn verhaal kunnen vinden. Ondanks dat ik er niet heel veel verstand van heb
pi_44426558
Als je een top-olie mengt met een mindere olie zal de kwaliteit van het mengsel die van de mindere olie benaderen. Je kan niet verwachten dat de mindere olie door de top-olie opgerkrikt zal worden tot top-olie.
  donderdag 14 december 2006 @ 15:11:30 #20
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_44426642
quote:
Op donderdag 14 december 2006 15:09 schreef marmhz het volgende:
Als je een top-olie mengt met een mindere olie zal de kwaliteit van het mengsel die van de mindere olie benaderen. Je kan niet verwachten dat de mindere olie door de top-olie opgerkrikt zal worden tot top-olie.
Ja, dat is natuurlijk een kwestie van verhoudingen he... Logischerwijs...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')