2.4 liter met 5 cilinderkesquote:Op donderdag 14 december 2006 09:45 schreef Intermec het volgende:
bijna 6 liter olie in je auto? Wat heb je voor vrachtwagen man... in deze Honda hier gaat slechts een litertje
een litertje?quote:Op donderdag 14 december 2006 09:45 schreef Intermec het volgende:
bijna 6 liter olie in je auto? Wat heb je voor vrachtwagen man... in deze Honda hier gaat slechts een litertje
Kan zijn, maar 90% van de alfisten houdt mijn dieseltje niet bij anders......quote:Op donderdag 14 december 2006 09:48 schreef DrDarwin het volgende:
Als je een echte Alfist was reed je geen Diesel.
Van leeg naar vol? Dat kan niet. Normaal is een liter het verschil tussen minimum en maximum peil, maar zeker het volledig volume aan olie dat in het blok moet.quote:Op donderdag 14 december 2006 09:45 schreef Intermec het volgende:
bijna 6 liter olie in je auto? Wat heb je voor vrachtwagen man... in deze Honda hier gaat slechts een litertje
Nou je wilt niet graag te dunne olie of veel te dikke olie in je blok gooien omdat je lagers dan gaan aanlopen of er een te groot drukverschil over je schalen ontstaat. Topkwaliteit 15W40 olie in een motor waar 5W40 voor aanbevolen wordt is imo echt een slecht plan. Verschillende 5W40 olieen in een blok gooien dat voor 5W40 gemaakt is zou op zich wel goed moeten gaan.quote:Op donderdag 14 december 2006 10:05 schreef mighty_myte het volgende:
najah, volgens mij zijn de olies tegenwoordig allemaal zo goed dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt.
ik zou de half synth en volsynth bij elkaar gooien.
ik pleur echt altijd maar het goedkoopste vet in mijn auto en hij doet het altijd prima.
5W40 werd me aangeraden door een monteur. De redenen: hierin zitten betere dopes en de olie is gewoon beter waardoor deze in de motor blijft zitten. Hierdoor is de smering bij koude motor beter.quote:Op donderdag 14 december 2006 09:56 schreef TR08 het volgende:
Ik zou persoonlijk geen 5W40 olie gooien in een motor waar 10W40 voor aanbevolen wordt.
Als ik een of ander goedkoop autootje zou hebben dan zou ik dat wellicht ook doen. Maar dat heb ik niet, en mijn motor is al duur zat. Tevens is mijn auto nog eens gechipt waardoor er extra veel van de motor, maar vooral ook van de turbo gevraagd wordt! het is dus absoluut belangrijk dat de smering in orde is!! Ook ben ik iemand die van stevig rijden op z'n tijd houdt (en zelfs het circuit wel eens op gaat). Ik kan me dus gewoon niet permiteren dat de smering van mijn motor niet in orde is.quote:Op donderdag 14 december 2006 10:05 schreef mighty_myte het volgende:
ik pleur echt altijd maar het goedkoopste vet in mijn auto en hij doet het altijd prima.
Opzich heb je natuurlijk gelijk... Maar van 1 liter bijvullen bij een andere soort olie ga je echt geen problemen krijgen...quote:Op donderdag 14 december 2006 09:56 schreef TR08 het volgende:
[..]
Van leeg naar vol? Dat kan niet. Normaal is een liter het verschil tussen minimum en maximum peil, maar zeker het volledig volume aan olie dat in het blok moet.
Ik denk ergens dat het verstandig is om het bij 1 soort olie te houden. Vraag anders bij een tuningshop wat het beste is en verpats de hoeveelheid olie die je nu hebt. Je overweegt nu om 1 of 2 tientjes uit te sparen maar met een beetje pech slijt je motor veel harder en die kost vast minstens 4k om te vervangen als het geen 6k is. Het mengen zal op zich niet zo'n punt zijn maar zoals gezegd lijkt het me het beste voor je motor (waar jij erg zuinig op lijkt te zijn) om het gewoon bij "de beste" olie alleen te houden.
De 5W40 en 10W40 slaan op de viscositeit en vast nog iets anders. Ik zou persoonlijk geen 5W40 olie gooien in een motor waar 10W40 voor aanbevolen wordt.
Ik verwacht niets dramatisch inderdaad maargoed TS lijkt ultra zuinig op zijn motor te willen zijn ja dan is het wat zonde om aan de ene kant superdure olie speciaal voor jouw motor te kopen maar het dan wel te mengen met iets van een andere viscositeit. De viscositeit van je olie is uiteindelijk de meest belangrijke parameter van je olie en die moet goed zijn als je je blok lang heel wilt houden.quote:Op donderdag 14 december 2006 10:21 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Opzich heb je natuurlijk gelijk... Maar van 1 liter bijvullen bij een andere soort olie ga je echt geen problemen krijgen...
Nou ja dat of andersom...het ging me om het idee dat je de juiste olie bij de juiste motor pakt. Zowel te dun als te dik is niet goed. Bij koud weer kun je wel een dunnere olie pakken omdat die door de lagere omgevingstemperatuur toch weer wat dikker wordt.quote:Op donderdag 14 december 2006 10:16 schreef ConQuestador het volgende:
[..]
5W40 werd me aangeraden door een monteur. De redenen: hierin zitten betere dopes en de olie is gewoon beter waardoor deze in de motor blijft zitten. Hierdoor is de smering bij koude motor beter.
.. hij verdient er meer op.quote:Op donderdag 14 december 2006 10:16 schreef ConQuestador het volgende:
5W40 werd me aangeraden door een monteur. De redenen: hierin zitten betere dopes en de olie is gewoon beter waardoor deze in de motor blijft zitten. Hierdoor is de smering bij koude motor beter.
Je blok vervuilt vanzelf met het stijgen der kilometers. Dat hangt duidelijk niet alleen van onderhoud af.quote:Het enige gevaar wat je hebt als je overstapt op volsyntheet is dat de dopes dermate goed zijn dat je kans hebt dat de aangekoekte olie en vuilresten aan de binnenkant van de motor losgeweekt worden waardoor het blok kan gaan lekken en er leidingen verstopt kunnen raken. ECHTER: mijn blok zag er van binnen nog schoon uit, en dat is logisch want je krijgt die aanslag pas wanneer je de olie niet op tijd ververst of verkeerde olie (zonder de juiste dopes) gebruikt.
a. Het is niet "mijn" monteur, maar een monteur alias mannetje welke mijn koppeling/vliegwiel vervangen heeft.quote:Op donderdag 14 december 2006 11:14 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
.. hij verdient er meer op.
Waarom vraag je het dan als je het zelf zo goed weet?quote:Op donderdag 14 december 2006 11:27 schreef ConQuestador het volgende:
Verder kan ik me aardig vinden in je verhaal
Eeehmm.. zo bedoel ik het niet, ik bedoel dat ik het plausibel vind wat je verteld. Als iemand had gezegd dat je beter de goedkoopste olie kan kopen omdat het toch niks uitmaakt dan zou ik me niet in zijn verhaal kunnen vinden. Ondanks dat ik er niet heel veel verstand van hebquote:Op donderdag 14 december 2006 14:33 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Waarom vraag je het dan als je het zelf zo goed weet?![]()
![]()
![]()
Ja, dat is natuurlijk een kwestie van verhoudingen he... Logischerwijs...quote:Op donderdag 14 december 2006 15:09 schreef marmhz het volgende:
Als je een top-olie mengt met een mindere olie zal de kwaliteit van het mengsel die van de mindere olie benaderen. Je kan niet verwachten dat de mindere olie door de top-olie opgerkrikt zal worden tot top-olie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |