bronquote:DOOR SANDRA DONKER
DEN HAAG
Bewoners of winkeliers die hun lijf en bezit verdedigen tegen overvallers, geweldplegers of inbrekers, moeten beter beschermd worden door de overheid. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat zij niet langer meteen als verdachten worden beschouwd wanneer zij uit noodweer geweld gebruiken tegen een crimineel.
VVD-Kamerlid Frans Weekers kondigt vandaag tijdens de begrotingsbehandeling van Justitie een voorstel aan waarin het recht op zelfverdediging beter in de wet wordt verankerd. Wat hem betreft blijft een huiseigenaar die bijvoorbeeld een inbreker van de trap duwt, voortaan onschuldig, totdat het openbaar ministerie (OM) voldoende bewijs heeft verzameld waaruit blijkt dat onnodig veel geweld is gebruikt. „Ik wil de bewijslast omdraaien. Mensen die opkomen voor hun bezit, moeten een sterkere rechtspositie hebben dan de binnendringer. Het is te gek voor woorden dat burgers zich na zo’n incident meteen moeten verdedigen tegenover politie of justitie. Het OM moet in mijn voorstel zelf eerst maar eens aantonen dat er geen sprake was van noodweer. Dat betekent dat zij een sterke zaak moeten hebben.” De fracties van PvdA en CDA staan positief tegenover het plan. „Burgers zouden dezelfde rechten moeten krijgen als politieagenten of militairen”, vindt PvdA-Kamerlid Aleid Wolfsen. „Wanneer zij betrokken zijn bij een schietincident, zijn zij niet meteen verdacht. Pas nadat het OM de zaak heeft onderzocht, wordt besloten of een agent of soldaat over de schreef is gegaan en vervolgd moet worden. Tot die tijd is hij onschuldig. Dat moet ook gelden voor gewone mensen die opkomen voor hun eigen belangen.”
CDA-woordvoerder Sybrand van Haersma Buma: „Het lijkt me niet makkelijk dit in een wet te regelen, maar als het de VVD lukt, ga ik met hen mee. Ik wil er graag over meedenken.” Hij tekent aan: „Natuurlijk moet iemand wel vervolgd kunnen worden als hij duidelijk te ver gaat met geweld tegen een overvaller of inbreker. Maar als we dat helder kunnen krijgen, prima.”
De afgelopen jaren zijn er geregeld discussies ontstaan nadat het OM had besloten vervolging in te stellen tegen winkeliers of supermarktmedewerkers die bij een overval of kraak het recht in eigen hand hadden genomen. In de meeste gevallen kregen zij een geldboete of taakstraf, soms volgde vrijspraak.
Hahahaha, ik moest hardop lachenquote:Op woensdag 13 december 2006 21:48 schreef TranceAction het volgende:
heel verhaal
Vergeet niet hem op te lossen in vat accuzuur, dan zijn echt alle sporen weg...quote:Op woensdag 13 december 2006 22:09 schreef Coolgoza het volgende:
Inbreker total loss slaan, fouilleren en vervolgens naar buiten dragen en op de stoep neerleggen. In je huis de boel schoon maken en vervolgens de politie bellen dat er een dronkaard voor je deur ligt die heeft geprobeerd in te breken.
Mocht hij een aanklacht willen indienen tegen jou, moet hij gaan bewijzen dat hij binnen is geweest en dat kan wel eens knap lastig zijn.
Dat is waar, maar ik ben geen moordenaar hequote:Op woensdag 13 december 2006 22:15 schreef mvingerhoets het volgende:
Vergeet niet hem op te lossen in vat accuzuur, dan zijn echt alle sporen weg...
Ik heb een mooie 6xD naast mijn bed staanquote:Op woensdag 13 december 2006 22:48 schreef SevenWonders het volgende:
Wikl niet weten wat er gebeurd was als ik 2 minuten later boven was of was als die mannen het hazepad niet hadden gekozen. Een stalen mag-lite komt ook hard aan.
de politie is ook niet gekquote:Op woensdag 13 december 2006 21:58 schreef Patrick_S het volgende:
Probleem is dus meteen, dat je dit ook kunt misbruiken....
Een (on)bekende in je winkel kun je aanvallen.. en dan later claimen dit die stal.
Ja... wie is nu de crimineel.
Ben het overigens wel met je eens dat dit soort overtrokken regels aangepast moeten worden.
wellicht is het een optie om tevens de sleutel in het slot te steken aan de buitenkant. Van het ontwrichten van deuren krijg je last van je gewrichten. Tevens is er kans dat er splinters of glasscherven onstaan, waar de inbreker zich aan zou kunnen verwonden.quote:Op woensdag 13 december 2006 21:48 schreef TranceAction het volgende:
Na het lezen van een nieuwsbericht dat iemand een inbreker te lijf is gegaan met een stuk hout en daarvoor veroordeeld is, ben ik erg geschrokken. Blijkbaar is in Nederland nog niet goed bekend wat wel en wat niet mag na het betrappen van een inbreker. Ik ken toevallig iemand die rechten heeft gestudeerd en hij heeft mij precies verteld hoe je moet handelen als je een inbreker betrapt. Ik ben zo aardig geweest om dit met jullie te delen om toestanden te voorkomen als in het nieuwsbericht.
Als je een inbreker betrapt moet je eerst luid en duidelijk kenbaar maken dat je thuis bent. Dit om te voorkomen dat de inbreker schrikt en daardoor zou kunnen vallen en zich daardoor verwonden. Je moet dat niet op je geweten hebben want op het verwonden van een crimineel, al dan niet indirect, staan zware straffen.
Nadat je hem minimaal 7 minuten de tijd hebt gegeven om bij te komen, moet je je direct legitimeren zodat de inbreker zeker weet dat hij met de eigenaar te maken heeft. Jij zou immers ook een inbreker kunnen zijn en dan zou je bezig zijn met oneerlijke concurrentie, wat uiteraard verboden is.
Als de inbreker reeds bezig met het sjouwen van spullen moet je ervoor zorgen dat hij niet meer dan 25 kilo tilt. Ja ook een inbreker moet zich aan de arbo-regels houden en omdat hij zich in jouw huis bevindt ben jij verantwoordelijk voor zijn werkomstandigheden. Hij is immers bezig met zn werk. Het is daarom aan te bevelen om hem met de echte zware dingen een handje te helpen.
Nadat de inbreker alles naar zijn smaak heeft ingeladen mag je hem vragen om de lijst af te vinken van ontvreemde spullen en die te ondertekenen. Dit is handig wanneer je de spullen bij de verzekering wil declareren. Daarna kun je hem vragen of je toestemming krijgt zijn kenteken te noteren voor de aangifte bij de politie. Hij is hiertoe niet verplicht aangezien dit een grote inbreuk is van zijn privacy.
Ik hoop met deze handleiding te voorkomen dat er meer mensen worden veroordeeld voor het mishandelen van een crimineel want we moeten in Nederland zuinig zijn op onze criminelen.
Al kan hij best goed aantonen dat jij hem total loss geslagen hebt denk ikquote:Op woensdag 13 december 2006 22:09 schreef Coolgoza het volgende:
Inbreker total loss slaan, fouilleren en vervolgens naar buiten dragen en op de stoep neerleggen. In je huis de boel schoon maken en vervolgens de politie bellen dat er een dronkaard voor je deur ligt die heeft geprobeerd in te breken.
Mocht hij een aanklacht willen indienen tegen jou, moet hij gaan bewijzen dat hij binnen is geweest en dat kan wel eens knap lastig zijn.
Waarom doen moordenaars dat eigenlijk niet vaker?quote:Op woensdag 13 december 2006 22:15 schreef mvingerhoets het volgende:
[..]
Vergeet niet hem op te lossen in vat accuzuur, dan zijn echt alle sporen weg...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |