abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44407136
Na het lezen van een nieuwsbericht dat iemand een inbreker te lijf is gegaan met een stuk hout en daarvoor veroordeeld is, ben ik erg geschrokken. Blijkbaar is in Nederland nog niet goed bekend wat wel en wat niet mag na het betrappen van een inbreker. Ik ken toevallig iemand die rechten heeft gestudeerd en hij heeft mij precies verteld hoe je moet handelen als je een inbreker betrapt. Ik ben zo aardig geweest om dit met jullie te delen om toestanden te voorkomen als in het nieuwsbericht.

Als je een inbreker betrapt moet je eerst luid en duidelijk kenbaar maken dat je thuis bent. Dit om te voorkomen dat de inbreker schrikt en daardoor zou kunnen vallen en zich daardoor verwonden. Je moet dat niet op je geweten hebben want op het verwonden van een crimineel, al dan niet indirect, staan zware straffen.

Nadat je hem minimaal 7 minuten de tijd hebt gegeven om bij te komen, moet je je direct legitimeren zodat de inbreker zeker weet dat hij met de eigenaar te maken heeft. Jij zou immers ook een inbreker kunnen zijn en dan zou je bezig zijn met oneerlijke concurrentie, wat uiteraard verboden is.

Als de inbreker reeds bezig met het sjouwen van spullen moet je ervoor zorgen dat hij niet meer dan 25 kilo tilt. Ja ook een inbreker moet zich aan de arbo-regels houden en omdat hij zich in jouw huis bevindt ben jij verantwoordelijk voor zijn werkomstandigheden. Hij is immers bezig met zn werk. Het is daarom aan te bevelen om hem met de echte zware dingen een handje te helpen.

Nadat de inbreker alles naar zijn smaak heeft ingeladen mag je hem vragen om de lijst af te vinken van ontvreemde spullen en die te ondertekenen. Dit is handig wanneer je de spullen bij de verzekering wil declareren. Daarna kun je hem vragen of je toestemming krijgt zijn kenteken te noteren voor de aangifte bij de politie. Hij is hiertoe niet verplicht aangezien dit een grote inbreuk is van zijn privacy.

Ik hoop met deze handleiding te voorkomen dat er meer mensen worden veroordeeld voor het mishandelen van een crimineel want we moeten in Nederland zuinig zijn op onze criminelen.
Trek, trek ?? In Europa hebben ze trek, hier in Afrika hebben we gewoon honger
  woensdag 13 december 2006 @ 21:52:02 #2
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_44407284
Toevallig stond dit artikel vanmorgen in mijn krant:
quote:
DOOR SANDRA DONKER

DEN HAAG
Bewoners of winkeliers die hun lijf en bezit verdedigen tegen overvallers, geweldplegers of inbrekers, moeten beter beschermd worden door de overheid. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat zij niet langer meteen als verdachten worden beschouwd wanneer zij uit noodweer geweld gebruiken tegen een crimineel.

VVD-Kamerlid Frans Weekers kondigt vandaag tijdens de begrotingsbehandeling van Justitie een voorstel aan waarin het recht op zelfverdediging beter in de wet wordt verankerd. Wat hem betreft blijft een huiseigenaar die bijvoorbeeld een inbreker van de trap duwt, voortaan onschuldig, totdat het openbaar ministerie (OM) voldoende bewijs heeft verzameld waaruit blijkt dat onnodig veel geweld is gebruikt. „Ik wil de bewijslast omdraaien. Mensen die opkomen voor hun bezit, moeten een sterkere rechtspositie hebben dan de binnendringer. Het is te gek voor woorden dat burgers zich na zo’n incident meteen moeten verdedigen tegenover politie of justitie. Het OM moet in mijn voorstel zelf eerst maar eens aantonen dat er geen sprake was van noodweer. Dat betekent dat zij een sterke zaak moeten hebben.” De fracties van PvdA en CDA staan positief tegenover het plan. „Burgers zouden dezelfde rechten moeten krijgen als politieagenten of militairen”, vindt PvdA-Kamerlid Aleid Wolfsen. „Wanneer zij betrokken zijn bij een schietincident, zijn zij niet meteen verdacht. Pas nadat het OM de zaak heeft onderzocht, wordt besloten of een agent of soldaat over de schreef is gegaan en vervolgd moet worden. Tot die tijd is hij onschuldig. Dat moet ook gelden voor gewone mensen die opkomen voor hun eigen belangen.”

CDA-woordvoerder Sybrand van Haersma Buma: „Het lijkt me niet makkelijk dit in een wet te regelen, maar als het de VVD lukt, ga ik met hen mee. Ik wil er graag over meedenken.” Hij tekent aan: „Natuurlijk moet iemand wel vervolgd kunnen worden als hij duidelijk te ver gaat met geweld tegen een overvaller of inbreker. Maar als we dat helder kunnen krijgen, prima.”

De afgelopen jaren zijn er geregeld discussies ontstaan nadat het OM had besloten vervolging in te stellen tegen winkeliers of supermarktmedewerkers die bij een overval of kraak het recht in eigen hand hadden genomen. In de meeste gevallen kregen zij een geldboete of taakstraf, soms volgde vrijspraak.
bron

Er is dus een begrip en een kleine verandering mischien op komst ?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 13 december 2006 @ 21:58:31 #3
162054 Patrick_S
:) beter... als ik mezelf ben
pi_44407625
Probleem is dus meteen, dat je dit ook kunt misbruiken....

Een (on)bekende in je winkel kun je aanvallen.. en dan later claimen dit die stal.

Ja... wie is nu de crimineel.

Ben het overigens wel met je eens dat dit soort overtrokken regels aangepast moeten worden.
:-)
  woensdag 13 december 2006 @ 22:09:39 #4
5717 Coolgoza
Nature WILL strike back.
pi_44408088
Inbreker total loss slaan, fouilleren en vervolgens naar buiten dragen en op de stoep neerleggen. In je huis de boel schoon maken en vervolgens de politie bellen dat er een dronkaard voor je deur ligt die heeft geprobeerd in te breken.

Mocht hij een aanklacht willen indienen tegen jou, moet hij gaan bewijzen dat hij binnen is geweest en dat kan wel eens knap lastig zijn.
pi_44408282
quote:
Op woensdag 13 december 2006 21:48 schreef TranceAction het volgende:
heel verhaal
Hahahaha, ik moest hardop lachen
Ik ben daar
pi_44408359
quote:
Op woensdag 13 december 2006 22:09 schreef Coolgoza het volgende:
Inbreker total loss slaan, fouilleren en vervolgens naar buiten dragen en op de stoep neerleggen. In je huis de boel schoon maken en vervolgens de politie bellen dat er een dronkaard voor je deur ligt die heeft geprobeerd in te breken.

Mocht hij een aanklacht willen indienen tegen jou, moet hij gaan bewijzen dat hij binnen is geweest en dat kan wel eens knap lastig zijn.
Vergeet niet hem op te lossen in vat accuzuur, dan zijn echt alle sporen weg...
  woensdag 13 december 2006 @ 22:16:20 #7
5717 Coolgoza
Nature WILL strike back.
pi_44408417
quote:
Op woensdag 13 december 2006 22:15 schreef mvingerhoets het volgende:
Dat is waar, maar ik ben geen moordenaar he
pi_44408575
Zie het als een helpinitiatief voor de evolutie.
pi_44408783
je kunt natuurlijk er ook voor zorgen dat hij geen aangifte meer kan doen...
pi_44408846
Dat soort zaken wordt ik altijd pissig van!
Zo'n vent in je huis?
Oprotten.
Volg hem naar zijn huis en steek dan de fik erin. (nadat je je spullen terug hebt)
Criminelen als dit zouden geen recht moeten hebben op een advocaat.
Gewoon een straf opleggen en geen ja maar...
Als Beatrix iemand in haar huis aantreft en hem de kop inslaat wordt ze dan ook vervolgd?
  woensdag 13 december 2006 @ 22:28:42 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_44409062
wat nou.. van m'n spullen blijf je af en zoniet ga je 't merken beetje kansloos dat je dan gestraft wordt omdat zo'n pauper te lam is om te werken en in JOUW huis je spullen komt jatten
Huilen dan.
pi_44409944
Toevallig afgelopen weekend twee mannetjes van noord-afrikaanse afkomst aangetroffen om 1 uur 's nachts in de dakgoot. Op ca. 1 meter van mijn raam. Een flinke bons op het raam en een welgemeend 'oprotten' deed wonderen en ze namen de benen...of was het mijn aanzicht in boxershorts. Vervolgens wel stijf van de adrenaline in mijn bed wakker gelegen.

Wikl niet weten wat er gebeurd was als ik 2 minuten later boven was of was als die mannen het hazepad niet hadden gekozen. Een stalen mag-lite komt ook hard aan.
Take on the situation, but not the torment ...
  donderdag 14 december 2006 @ 08:09:34 #13
5717 Coolgoza
Nature WILL strike back.
pi_44416178
quote:
Op woensdag 13 december 2006 22:48 schreef SevenWonders het volgende:
Wikl niet weten wat er gebeurd was als ik 2 minuten later boven was of was als die mannen het hazepad niet hadden gekozen. Een stalen mag-lite komt ook hard aan.
Ik heb een mooie 6xD naast mijn bed staan
  donderdag 14 december 2006 @ 09:06:06 #14
151582 A_L_N_F
Blanche-Meki :')
pi_44416866
quote:
Op woensdag 13 december 2006 21:58 schreef Patrick_S het volgende:
Probleem is dus meteen, dat je dit ook kunt misbruiken....

Een (on)bekende in je winkel kun je aanvallen.. en dan later claimen dit die stal.

Ja... wie is nu de crimineel.

Ben het overigens wel met je eens dat dit soort overtrokken regels aangepast moeten worden.
de politie is ook niet gek

ze zullen in de meeste gevallen het verschil tussen een dief en een ruzie wel zien.

een dief zal ws een strafblad hebben, lage SES, bepaald voorkomen hebben en gereedschap om in te breken bij zich.

als een winkelier een klant in elkaar rost omdat ze ruzie hebben om een geleverd produkt dan merk je dat echt wel lijkt mij.

al met al een heel goed iniatief aangezien de rechterlijke macht en de positie van criminelen hier echt doorgeslagen is!
ik ben lief :)
pi_44417228
TVP
Bovenstaande post hoeft geen waarheden te bevatten
pi_44417990
Een politieagent bij ons in de woonomgeving heeft ons eens het volgende advies gegeven:

Ram hem flink in elkaar (niet te ernstig) leg hem aan de straatkant, bel 112, en geef een ongeluk op en dat de dader is doorgereden, maar dat je niks hebt gezien van de doorgereden man.
Het is dan jouw woord tegen dat van de inbreker.
Natuurlijk wel ervoor zorgen dat je gereedschap of sporen van inbraak even verdoezelt.
"Repent, for tomorrow you will die!"
Battlecry of the Blood Angels
pi_44418692
Ik denk dat het genoeg is om te laten merken dat je thuis bent en hem op hebt gemerkt door heel hard te roepen, het liefst naar huisgenoten zodat hij ook nog eens weet dat je niet alleen bent.

Maar waarschijnlijk zijn jullie ideeën veel realistischer.
pi_44418995
quote:
Op woensdag 13 december 2006 21:48 schreef TranceAction het volgende:
Na het lezen van een nieuwsbericht dat iemand een inbreker te lijf is gegaan met een stuk hout en daarvoor veroordeeld is, ben ik erg geschrokken. Blijkbaar is in Nederland nog niet goed bekend wat wel en wat niet mag na het betrappen van een inbreker. Ik ken toevallig iemand die rechten heeft gestudeerd en hij heeft mij precies verteld hoe je moet handelen als je een inbreker betrapt. Ik ben zo aardig geweest om dit met jullie te delen om toestanden te voorkomen als in het nieuwsbericht.

Als je een inbreker betrapt moet je eerst luid en duidelijk kenbaar maken dat je thuis bent. Dit om te voorkomen dat de inbreker schrikt en daardoor zou kunnen vallen en zich daardoor verwonden. Je moet dat niet op je geweten hebben want op het verwonden van een crimineel, al dan niet indirect, staan zware straffen.

Nadat je hem minimaal 7 minuten de tijd hebt gegeven om bij te komen, moet je je direct legitimeren zodat de inbreker zeker weet dat hij met de eigenaar te maken heeft. Jij zou immers ook een inbreker kunnen zijn en dan zou je bezig zijn met oneerlijke concurrentie, wat uiteraard verboden is.

Als de inbreker reeds bezig met het sjouwen van spullen moet je ervoor zorgen dat hij niet meer dan 25 kilo tilt. Ja ook een inbreker moet zich aan de arbo-regels houden en omdat hij zich in jouw huis bevindt ben jij verantwoordelijk voor zijn werkomstandigheden. Hij is immers bezig met zn werk. Het is daarom aan te bevelen om hem met de echte zware dingen een handje te helpen.

Nadat de inbreker alles naar zijn smaak heeft ingeladen mag je hem vragen om de lijst af te vinken van ontvreemde spullen en die te ondertekenen. Dit is handig wanneer je de spullen bij de verzekering wil declareren. Daarna kun je hem vragen of je toestemming krijgt zijn kenteken te noteren voor de aangifte bij de politie. Hij is hiertoe niet verplicht aangezien dit een grote inbreuk is van zijn privacy.

Ik hoop met deze handleiding te voorkomen dat er meer mensen worden veroordeeld voor het mishandelen van een crimineel want we moeten in Nederland zuinig zijn op onze criminelen.
wellicht is het een optie om tevens de sleutel in het slot te steken aan de buitenkant. Van het ontwrichten van deuren krijg je last van je gewrichten. Tevens is er kans dat er splinters of glasscherven onstaan, waar de inbreker zich aan zou kunnen verwonden.
Je kan het ook anders doen, door een raam op een kier te zetten, een gekeurde ladder vast neer te zetten en eventueel extra verlichting aan te brengen
  donderdag 14 december 2006 @ 11:24:30 #19
126620 Krln
Belg in Breda
pi_44419681
mijn oplossing: lip over trekhaak van de auto en een paar kilometer op n keienweg rijden. Heb 1 keer inbreker gehad en dat was echt niet leuk, heb er nog nachten niet van kunnen slapen. moest ik ooit iemand tegenkomen die hier niks te zoeken heeft in mn huis, volgt een scene uit chainsaw massacre.
pi_44419971
Ik heb 2 mensen die mn fiets paar jaar geleden wouden hebben en me tegen hielden flink pak rammel gegeven. Politie kwam langs en ik kreeg een pluim. Fiets heb ik nog en er is geen aangifte gedaan tegen mij dat zal er wel mee te maken hebben.
JOHNNY HEITINGA
pi_44420214
quote:
Op woensdag 13 december 2006 22:09 schreef Coolgoza het volgende:

Al kan hij best goed aantonen dat jij hem total loss geslagen hebt denk ik
JOHNNY HEITINGA
  donderdag 14 december 2006 @ 12:10:46 #22
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_44420971
Goede OP
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_44421952
Me vader vertelde me gistere toevallig dat de kamer bezig is met een aanpassing in de wet voor wanneer je een inbreker te lijf gaat en wanneer hij dan om komt dat je dan niet meteen als verdachte wordt gezien...
  donderdag 14 december 2006 @ 18:22:44 #24
5717 Coolgoza
Nature WILL strike back.
pi_44432550
Oftewel eerst schieten, dan pas vragen. Opzich wel chill natuurlijk.

Je moet gewoon je persoonlijke eigendommen mogen beschermen tegen dit soort losers. Een nieuw beleid hierin is dan ook zeer wenselijk.
pi_44445670
quote:
Op woensdag 13 december 2006 22:15 schreef mvingerhoets het volgende:

[..]

Waarom doen moordenaars dat eigenlijk niet vaker?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')