abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44383053
AMSTERDAM - Cor van der Hart is op 78-jarige leeftijd in Amsterdam overleden. De 44-voudige international was één van de beste verdedigers uit de historie van het Nederlandse voetbal. Hij begon zijn loopbaan bij Ajax en was een van de eerste Nederlandse voetballers die een profcontract tekende. Van der Hart speelde vervolgens jarenlang voor Lille en maakt in 1953 ook deel uit van het beroemde Watersnoodelftal, een ploeg van in Frankrijk spelende Nederlandse profs, die in Parijs met 1-2 van Frankrijk won.
Van der Hart was een fysiek ijzersterke centrale verdediger met een geweldig overzicht en een sublieme traptechniek. Zijn beste jaren kende hij bij Fortuna'54. Hij was tijdens de eerste jaren van het beroepsvoetbal één van de drijvende krachten bij de toen meest toonaangevende ploegen van Nederland. Alleen had de doelman van Fortuna'54 en het Nederlands elftal, Frans de Munck, het nog wel eens moeilijk met de harde terugspeelballen van Van der Hart. Van de 44 keer dat hij voor Oranje uitkwam, was hij 26 maal aanvoerder. Van der Hart scoorde in Oranje twee doelpunten.

Na zijn carrière begon Cor van der Hart als trainer in het betaald voetbal bij Holland Sport. Hij stond bekend als een uitstekend tacticus en analyticus. Desondanks kende zijn trainerscarrière ups en downs. Zijn weerwoord was dan meestal: "Ik heb in mijn leven fouten gemaakt. Net als elk mens. Als ik terugkijk, durf ik wel te zeggen dat ik mijn best heb gedaan. Op de eerste plaats kwam mijn gezin en als ik naar mijn kinderen kijk, ben ik trots op wat ze hebben bereikt. Dan durf ik toch te zeggen: Cor, jongen, je hebt het nog helemaal niet zo slecht gedaan."

Toen Van der Hart trainer van AZ was, werd hij door de KNVB naast bondscoach Frantisek Fadrhonc gezet en later toegevoegd aan de technische staf van supervisor Rinus Michels voor het zo succesvol verlopen WK'74. Buiten zijn werkzaamheden in het Nederlandse betaalde voetbal, onder andere ook FC Amsterdam en FC Volendam, was Cor van der Hart ook trainer in België (Standard Luik), de Verenigde Staten (Fort Lauderdale Strikers), Marokko (WAC Casablanca) en Turkije (Sariyer).

De laatste jaren was hij veel op Sportpark 'De Toekomst' bij Ajax te vinden om met oude makkers van Lucky Ajax (de vereniging van oud-Ajacieden) een kaartje te leggen. Net als Faas Wilkes was hij nog éénmaal in het Oranjeshirt te bewonderen, toen hij eind 1999 deel uitmaakte van het Oranje van de Eeuw. Er wordt in besloten kring van Cor van der Hart afscheid genomen.

bron

-RIP-
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  Trouwste user 2022 woensdag 13 december 2006 @ 09:22:30 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_44383121
Het schijnt een geweldige votballer te zijn geweest. In een tijd dat er lang niet zoveel werd gespeeld 44 interlands halen zegt genoeg. Ik heb hem nooit zien spelen maar uit de verhalen die ik ken was ie te vergelijken met Ruud Krol of Ronald Koeman. Als trainer ken ik hem iets beter, maar zijn carriere kreeg een deuk toen ie wegens zijn drankgebruik uit de technische staf op het WK-74 werd verwijderd. Dat stigma is ie nooit meer kwijtgeraakt.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 13 december 2006 @ 11:20:05 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_44385913
Vreemd zo weinig reacties. Blijkt wel weer hoe vergankelijk voetbalroem is. Doet me denken aan Appelsientje die bij het overlijden van Faas Wilkes zich afvroeg wie dat dan wel mag zijn.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_44391994
Zelfs ik kan mij niet herinneren hem ooit in het echt te hebben zien spelen.
Ken hem vooral van z'n trainersschap.
Mooie markante man.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_44392012
Hoe ging dat verhaal in 1974 nou precies tong? Was ie nou wel meegereisd of voor het toernooi al gedropt?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 13 december 2006 @ 14:55:17 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_44392676
quote:
Op woensdag 13 december 2006 14:35 schreef methodmich het volgende:
Hoe ging dat verhaal in 1974 nou precies tong? Was ie nou wel meegereisd of voor het toernooi al gedropt?
Wat ik me herinner zou ie scouten maar ook bij de trainingen enzo zijn betrokken. Volgens mij zat ie in het begin ook opm de bank. Maar hij werd daarna alleen nog maar als scout gebruikt en uit beeld gehouden. Ik kan het mis heben, maar dat is wat ik me herinner.

woensdag 13 december 2006 @ 15:07:10 #7
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_44393078
Da's jong

Nooit beelden van hem gezien overigens.. is er ergens een linkje ofzo?

ij beleefde zijn grootste successen als "stopperspil", aanvankelijk bij Ajax. In 1950 vertrok hij naar Frankrijk om bij Lille OSC prof te worden. Na de invoering van het profvoetbal in Nederland keerde hij terug en trad in dienst van Fortuna '54, de eerste Nederlandse profclub. Van der Hart debuteerde in Oranje in 1955 tegen Denemarken. In totaal speelde hij 44 interlandwedstrijden, waarin hij tweemaal scoorde.

Bekende wedstrijden waar Van der Hart in uitkwam waren de Watersnoodwedstrijd in 1953 en de uitzege op wereldkampioen West-Duitsland in 1956. Zijn laatste interland speelde hij in 1961.

Na zijn actieve loopbaan werd hij trainer, onder andere bij Holland Sport, AZ '67, de Fort Lauderdale Strikers en Telstar. In 1974 was hij assistent van Rinus Michels tijdens het WK.
pi_44393120
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:07 schreef Messenga het volgende:
Da's jong
Vinden we 78 jaar tegenwoordig al jong? Is gewoon de gemiddelde leeftijd hoor.

Is dit eigenlijk de Ome Cor waar Rene van der Gijp het altijd over heeft?
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  woensdag 13 december 2006 @ 15:09:28 #9
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_44393152
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:08 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Is dit eigenlijk de Ome Cor waar Rene van der Gijp het altijd over had?
Mwah, het zal wel aan mijn familie liggen, daar zijn ze allemaal dik 90.
  Trouwste user 2022 woensdag 13 december 2006 @ 15:37:37 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_44394123
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:08 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Is dit eigenlijk de Ome Cor waar Rene van der Gijp het altijd over heeft?
Nee maar ook een legende

Cornelis (Cor) van der Gijp (Dordrecht, 1 augustus 1931) was als voetballer actief bij Emma in Dordrecht en Feyenoord in Rotterdam.

Van der Gijp voetbalde met zijn drie broers Wim, Janus en Freek bij Emma in Dordrecht. In de beginjaren van het betaalde voetbal werd hij voor 18.000 gulden aan Feijenoord verkocht. Hij speelde zijn eerste officiële wedstrijd voor die club op 8 januari 1956 en de laatste op 15 december 1963. Tijdens 233 competitiewedstrijden scoorde hij 161 maal en daarmee is hij topscorer aller tijden van Feijenoord. Althans, in de periode van het betaald voetbal, want Kees Pijl en Jaap Barendregt maakten in de periode voor de oorlog beiden meer doelpunten.

Na zijn succesvolle periode in Rotterdam voetbalde Van der Gijp nog drie jaren bij Blauw-Wit. Hij kwam dertien keer uit voor het Nederlands elftal en scoorde zes keer voor Oranje. Na zijn carrière als voetballer werd Van der Gijp trainer, was hij één jaar scheidsrechter en opende hij een eigen sportzaak.

Trouwste user 2022 woensdag 13 december 2006 @ 15:41:22 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_44394258
Het mooie aan de 44 interlands van Cor van der Hart is dat ie pas op zijn 26ste z'n eerste interland speelde. Hij zat op 21jarige leeftijd al; bij de selectie maar vertok toen naar Frankrijk. De KNVB verbood het destijds profvoetballers in Oranje te spelen. Hij moest dus 4 jaar wachten. Anders was Puck van Heel zijn 50jarig record al na 25 jaar kwijtgeraakt.

Ik blijf het raar vinden dat een grote spelers zoals hij was door de jongere garde niet wordt herkent als één van de besten. In Nederland doen we niet zo aan historie.

woensdag 13 december 2006 @ 16:51:00 #12
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_44396887
Cor wie?
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_44396900
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:41 schreef tong80 het volgende:
Ik blijf het raar vinden dat een grote spelers zoals hij was door de jongere garde niet wordt herkent als één van de besten. In Nederland doen we niet zo aan historie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot vandaag nog nooit van hem heb gehoord. Dat is echt niet de schuld van ons jongeren, maar meer van de media die alleen echt grote namelijk telkens weer laten terugkomen (en dat zijn voornamelijk aanvallers) en geen breder historisch overzicht geven..
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
  Trouwste user 2022 woensdag 13 december 2006 @ 17:22:03 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_44398011
Niet alleen de media. Ik was 12 en verslond al boeken uit de bieb. Ben van na Pele en Garrincha, maar ken elk detail uit hun carriere. Er zijn zoveel mooie boeken. Matty Verkamman heeft recent een schitterende reeks uitgebracht over de historie van Oranje bijvoorbeeld.

pi_44398108
Bibliotheek.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  Trouwste user 2022 woensdag 13 december 2006 @ 17:26:28 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_44398148
quote:
Op woensdag 13 december 2006 17:25 schreef zjroentje het volgende:
Bibliotheek.
Ja, toen hadden we nog geen internet. Moet ik ook al gaan uitleggen wat een bieb was ?

pi_44398653
quote:
Op woensdag 13 december 2006 17:26 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ja, toen hadden we nog geen internet. Moet ik ook al gaan uitleggen wat een bieb was ?

Spaarden we kauwgumplaatjes van beroemdheden in de verpakking.
Cor van der Hart de stopper van het watersnoodelftal dat Frankrijk versloeg.1954
janneman
pi_44398768
quote:
Op woensdag 13 december 2006 17:25 schreef zjroentje het volgende:
Bibliotheek.
Dat is toch die plek waar je games kan huren?
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_44424125
quote:
Op woensdag 13 december 2006 17:44 schreef EnGCatjuh het volgende:

[..]

Dat is toch die plek waar je games kan huren?
Nee joh, de bibliotheek is een door de gemeente beschikbaar gestelde plaats om te surven, speciaal voor mensen waarvan hun eigen internet kapoet is.

78 is geen extreme leeftijd, maar ook geen korte. Zal een mooi leven gehad hebben, mooie verhalen van hem gehoord. Goed dat er met rouwbanden werd gespeeld in Gent, laatste beetje respect dat je kan tonen.
Bijsluiter: sportieve prestaties AFC Ajax essentieel voor humeur van deze persoon.
××× Twee belevingen, één passie: AFC Ajax Amsterdam ×××
F-Side Amsterdam, since 1976 ××× AFCA Ultra's VAK 410, since 2001
  Trouwste user 2022 donderdag 14 december 2006 @ 17:12:43 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_44430502
Ja dat was een mooi gebaar

pi_44431479
Als voetballer nooit gezien.
Wat ik wel weet en wat nu in de kranten weer opgerakeld wordt, is zijn eeuwige dorst. Dat moeten we maar vergeten.
Cor was altijd verbitterd door de miskenning. Was ook geen gemakkelijke man, leek me. Wie ruzie kreeg met dr. Fahdronc, daar zit waarschijnlijk toch een schroefje bij los. Een lievere man als Fahdronc is in het voetbal namelijk niet te vinden. Cor kreeg het voor elkaar te botsen met Frantisek Fahdronc, waarmee hij samen het Nederlands elftal deed. Daardoor werd Michels door de KNVB als supervisor boven dit technisch duo gezet. Van der Hart werd opzij geschoven, 'mocht' gaan scouten voor Oranje. Vlak voor de finale werd hij naar huis gestuurd. 'Michels heeft me nooit bedankt voor wat ik gedaan heb', zei Cor later.
Ter genoegdoening een mooie foto:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')