AMSTERDAM - Cor van der Hart is op 78-jarige leeftijd in Amsterdam overleden. De 44-voudige international was één van de beste verdedigers uit de historie van het Nederlandse voetbal. Hij begon zijn loopbaan bij Ajax en was een van de eerste Nederlandse voetballers die een profcontract tekende. Van der Hart speelde vervolgens jarenlang voor Lille en maakt in 1953 ook deel uit van het beroemde Watersnoodelftal, een ploeg van in Frankrijk spelende Nederlandse profs, die in Parijs met 1-2 van Frankrijk won.
Van der Hart was een fysiek ijzersterke centrale verdediger met een geweldig overzicht en een sublieme traptechniek. Zijn beste jaren kende hij bij Fortuna'54. Hij was tijdens de eerste jaren van het beroepsvoetbal één van de drijvende krachten bij de toen meest toonaangevende ploegen van Nederland. Alleen had de doelman van Fortuna'54 en het Nederlands elftal, Frans de Munck, het nog wel eens moeilijk met de harde terugspeelballen van Van der Hart. Van de 44 keer dat hij voor Oranje uitkwam, was hij 26 maal aanvoerder. Van der Hart scoorde in Oranje twee doelpunten.
Na zijn carrière begon Cor van der Hart als trainer in het betaald voetbal bij Holland Sport. Hij stond bekend als een uitstekend tacticus en analyticus. Desondanks kende zijn trainerscarrière ups en downs. Zijn weerwoord was dan meestal: "Ik heb in mijn leven fouten gemaakt. Net als elk mens. Als ik terugkijk, durf ik wel te zeggen dat ik mijn best heb gedaan. Op de eerste plaats kwam mijn gezin en als ik naar mijn kinderen kijk, ben ik trots op wat ze hebben bereikt. Dan durf ik toch te zeggen: Cor, jongen, je hebt het nog helemaal niet zo slecht gedaan."
Toen Van der Hart trainer van AZ was, werd hij door de KNVB naast bondscoach Frantisek Fadrhonc gezet en later toegevoegd aan de technische staf van supervisor Rinus Michels voor het zo succesvol verlopen WK'74. Buiten zijn werkzaamheden in het Nederlandse betaalde voetbal, onder andere ook FC Amsterdam en FC Volendam, was Cor van der Hart ook trainer in België (Standard Luik), de Verenigde Staten (Fort Lauderdale Strikers), Marokko (WAC Casablanca) en Turkije (Sariyer).
De laatste jaren was hij veel op Sportpark 'De Toekomst' bij Ajax te vinden om met oude makkers van Lucky Ajax (de vereniging van oud-Ajacieden) een kaartje te leggen. Net als Faas Wilkes was hij nog éénmaal in het Oranjeshirt te bewonderen, toen hij eind 1999 deel uitmaakte van het Oranje van de Eeuw. Er wordt in besloten kring van Cor van der Hart afscheid genomen.
bron![]()
-RIP-
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill