Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die erover denken hier aan mee te gaan doen!quote:Doe mee met de nationale Tuinvogeltelling van Vogelbescherming Nederland! Tel in het weekeinde van 16/17 december één uur alle vogels in uw tuin of op het balkon. Vorig jaar eindigde de huismus op nummer één, de koolmees op twee en als derde de merel. Welke vogel staat dit jaar nummer 1?
(…)
Tel ook mee!
Welke tuinvogel wordt dit jaar het meeste gezien? In het weekeinde van 16/17 december organiseert Vogelbescherming Nederland voor de vierde keer de nationale tuinvogeltelling. Iedereen kan meedoen!
Als tip voor de tuinvogeltelling stond dat je al een paar dagen van te voren moest beginnen met voeren, dan heb je wat makkelijker wat te tellen want dan zijn de vogels het al "gewend" dat er voer te halen is.quote:Op dinsdag 12 december 2006 22:02 schreef Nonneke het volgende:
Ik heb nog geen roodborstje of pimpelmeesje gezien dit jaarMaar dat zal ook wel komen omdat ik nog niks voor ze heb opgehangen. Daar wil ik ook zo lang mogelijk mee wachten, anders worden ze lui
Heb al wel van alles liggen, 5 meter pindaslinger, vruchtenbollen, vetbollen, netjes met vliespinda's vind het altijd zo gezellig die vogeltjes in de tuin
We hebben dan ook 2 hele mooie bomen voor ze staan
![]()
Mja en dat wil ik juist weer niet, het is nog lang geen tijd om 'bij te voeren' het is nog veels te warm. Als iedereen nu al gaat voeren worden ze lui en zouden ze in de problemen kunnen komen als het opeens écht winter wordt...quote:Op dinsdag 12 december 2006 22:20 schreef Ezri het volgende:
[..]
Als tip voor de tuinvogeltelling stond dat je al een paar dagen van te voren moest beginnen met voeren, dan heb je wat makkelijker wat te tellen want dan zijn de vogels het al "gewend" dat er voer te halen is.Ik ben dan ook dit weekend maar begonnen met voeren, want ik vind het wel grappig om mee te doen.
Nou suc6 ik hoop dat ze zich laten zien ! (en dan wel een beetje extra voeren als het écht koud is hequote:Op dinsdag 12 december 2006 22:26 schreef Ezri het volgende:
Begrijpelijk! Ik zat er ook over te twijfelen, maar ik heb het toch maar gedaan omdat de Vogelbescherming het zei.![]()
Handige scorelijst HIERRRR te downloaden!quote:Instructies telling
Hoe doe ik mee met de Tuinvogeltelling?
Tel minstens 1 uur lang op één dag in het weekend van 16 en 17 december de vogels in uw tuin of op uw balkon. De dag en het moment kunt u zelf uitkiezen.
2. Zoek op die dag een plek bij het raam vanwaar u de hele tuin overziet. Heeft u geen tuin of balkon, zoek dan een mooie plek in een park in de buurt.
3. Houd pen en papier (of de handige scorelijst) bij de hand en eventueel een vogelgids en verrekijker.
4. Noteer hoeveel vogels u van welke vogelsoort ziet.
5. Na het uur tellen geeft u uw telling door via deze site, u krijgt direct daarna een overzicht te zien van de resultaten van de landelijke telling.
6. Op zondagavond 17 december maakt Vogelbescherming op deze site en via de media de Tuinvogel top-tien van 2006 bekend.
Ook handig om te weten:
* ’s Morgensvroeg zijn vogels het actiefst en valt er dus het meest te tellen.
* U hoeft geen onderscheid te maken tussen vrouwtjes- en mannetjesvogels.
* Voorkom dubbeltellingen. Ziet u tien keer dezelfde kookmees heen en weer vliegen, noteer en dan maar één.
* Vogels die slechts over de tuin heen vliegen hoeft u niet mee te tellen.
* U kunt hier een handige scorelijst downloaden en uitprinten. Op deze lijst staan prachtige tekeningen van de meest voorkomende tuinvogels.
* Neem eens een kijkje in de digitale vogelgids.
* Zorg niet alleen goed voor de vogels, maar ook voor uzelf: een comfortabele plek en iets te drinken onder handbereik!
* Deelnemers van de Tuinvogeltelling maken kans op mooie prijzen.
Als ie alleen overvloog, dan hoef je hem niet mee te tellen hoor, alleen de vogels tellen die ook daadwerkelijk in je tuin landen.quote:Op zaterdag 16 december 2006 11:01 schreef J.A.N.A. het volgende:
Er vloog hier net een merel met een paraplu langs![]()
Jij ziet wel vaker merels met paraplus voorbij vliegen?quote:Op zaterdag 16 december 2006 11:45 schreef klipper het volgende:
[..]
Als ie alleen overvloog, dan hoef je hem niet mee te tellen hoor, alleen de vogels tellen die ook daadwerkelijk in je tuin landen.
Normaal hebben ze een regenjasje aan dit was dus wel opvallendquote:Op zaterdag 16 december 2006 11:50 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Jij ziet wel vaker merels met paraplus voorbij vliegen?
quote:Op zaterdag 16 december 2006 13:59 schreef J.A.N.A. het volgende:
[..]
Normaal hebben ze een regenjasje aan dit was dus wel opvallend![]()
Wat zieligquote:Op zondag 17 december 2006 14:37 schreef klipper het volgende:
1. mus 35
2. merel 6
3. kauw 4
4. ekster 1
5. reiger 1
6. zebravink 1
Ben alleen bang dat dit mijn verleden week ontsnapte vogel is
Wow, supergaaf als je zo woont zeg!!!!quote:Op zaterdag 16 december 2006 15:48 schreef phluphy het volgende:
......
Mijn resultaat ! Met name de Europese kanarie en Bonte Specht zijn bijzonder, Staartmees en Glanskop iets minder.
Ik woon midden op de (Hoge Veluwe) en voer héél veel en zeer gevarieerd. Maar bovenstaand resultaat !![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |