Er zijn zoveel symptomen waar ik last van heb en wat hierop duidt.
Maar ipv mezelf een 'ziekte' aan te praten wil ik toch wel eens weten wat voor ervaringen mensen hebben met ME.
Heb je veel symptomen en is de diagnose gesteld?
Share with me!
Schroom vooral niet om vragen te stellen.
Ik ben taxi-chauffeur en heb momenten dat ik midden op de dag in mijn wagen haast in slaap flikker terwijl ik toch lang genoeg heb geslapen (8 uur, maar okay, ik word wel tig keer per nacht wakker...).
Het is me een keer gebeurt dat ik voor een verkeerslicht in slaap ben gevallen, en dan voel je je echt heel lullig.
Daarentegen heb ik dus ook dagen dat ik me heel lekker voel, en na een werkdag het gevoel heb dat ik nog de hele dag door kan... En op die momenten zeg ik tegen mijzelf: komop, je mankeert helemaal niks!
Als ik dan eens ga kijken naar de symptomen dan zijn er toch wel veel die overeenkomen met mijn klachten... Maar door die 'goeie' dagen voel ik me een twijfelgeval.
Maar hoe ontwikkelt iets als CVS zich, wordt het erger naar mate de tijd verstrijkt?
Wat voor symptomen heb jij eigelijk, stuifzand?
Heb je de meeste symptomen, allemaal of slechts een deel?
En aan de hand van welke symptomen is bij jou die diagnose gesteld?
Ik denk dat de voornaamste kenmerken wel de spierpijnen zijn, de allesoverheersende vermoeidheid. Dus niet moe, maar leeg, zo moe dat je niet eens meer weet in welke hoek je je lichaam neer moet gooien. En je hebt constant het gevoel dat je de griep hebt. Ik heb nog nooit in mijn leven de griep gehad, maar ik weet wel hoe het voelt.
Iemand zei ooit: "Het gevoel dat je met een kater en een flinke griep een marathon moet gaan lopen..."
Nog even over die lijsten met symptomen. Ik geloof dat er drie categorieën zijn, waarvan je er een aantal uit elke categorie moet hebben (klink wel, moet hebben) om de diagnose te stellen. Maar het moet wel door een arts vastgesteld worden.
quote:Ow, ja, dat was ik vergeten, en is inderdaad heeeeeeeel belangrijk. Hoe meer stress, hoe zieker ik word. Er zijn mensen die de gedachte dat ME een psychische oorzaak zou hebben flink tegenspreken, maar ik ben er van overtuigd dat het er wel mee te maken heeft. En dan bedoel ik -geestelijke gesteldheid<->mate van ziektegevoel.
Op woensdag 23 januari 2002 17:11 schreef miepie14 het volgende:
Stress is funest voor M.E.
Er is al veel gezegd, dus dat ga ik allemaal niet herhalen. Ik ben al ziek sinds mn 12e en pas op mn 19e kwam de diagnose.
In de tussentijd heb ik gedaan alsof er niets aan de hand was en mezelf als het ware voor de gek gehouden. Verstand op nul blik op oneindig tot ik instortte. Daar ben ik dus een stuk zieker van geworden.
Mij advies is dan ook, wat je ook beslist te doen, luister naar wat je lichaam zegt. Over je grensen heen gaan kan funest zijn. En ook al blijk je geen ME te hebben, het is voor iedereen slecht om over hun grensen te gaan.
Ga wel naar een dokter voor onderzoeken. Bij ME moet je eerst laten uitsluiten dat je nergens anders last van hebt.
quote:Heb ik ook.
Op woensdag 23 januari 2002 18:21 schreef stuifzand het volgende:
Als ik bijvoorbeeld schrik blijft die adrenaline ook minutenlang doorrazen, zo erg dat het pijn doet.
Als ik langer dan ff schrikken stress heb, en dan praat ik over iets als een serieus gesprek of een spannende film, dan duurt het bij mij uren voordat de racewagentjes niet meer door mijn lichaam scheuren (zo is het het beste te omschrijven)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |