abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 december 2006 @ 12:41:32 #1
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_44353390
Ik wil graag een dual boot systeem maken met XP en over een paar maanden Vista.

Plan is als volgt:
Ik koop nu een PC met een OEM XP prof erbij, en een opwaarderingscoupon naar Vista.
Dan maak ik van mijn PC een dual boot systeem met twee maal XP. Zodra Vista loskomt, voer ik een upgrade uit van 1 van die twee XP systemen, en hopla, een dual boot XP en Vista systeem.

En met Ghost een reddings CD maken voor de XP partitie, voor het geval ik de XP verknoei (of een rampzalig virus door firewall en virusscanner heenglipt) en opnieuw moet installeren, want ik denk dat ik die XP niet meer geregistreerd krijg nadat ik de Vista upgrade gedaan heb.

Zou dit werken, of zie ik van alles over het hoofd?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  dinsdag 12 december 2006 @ 12:46:08 #2
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_44353509
denk dat je er wel bent..

tevens een slappe tvp
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_44353510
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 12:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik wil graag een dual boot systeem maken met XP en over een paar maanden Vista.

Plan is als volgt:
Ik koop nu een PC met een OEM XP prof erbij, en een opwaarderingscoupon naar Vista.
Dan maak ik van mijn PC een dual boot systeem met twee maal XP. Zodra Vista loskomt, voer ik een upgrade uit van 1 van die twee XP systemen, en hopla, een dual boot XP en Vista systeem.

En met Ghost een reddings CD maken voor de XP partitie, voor het geval ik de XP verknoei (of een rampzalig virus door firewall en virusscanner heenglipt) en opnieuw moet installeren, want ik denk dat ik die XP niet meer geregistreerd krijg nadat ik de Vista upgrade gedaan heb.

Zou dit werken, of zie ik van alles over het hoofd?
je zal het gewoon moeten proberen, je komt vanzelf wel dingen tegen die niet goed blijken te gaan,
Maar waarom een dualboot XP en Vista??
  dinsdag 12 december 2006 @ 12:50:03 #4
153506 Captain_Fabulous
pi_44353613
quote:
Maar waarom een dualboot XP en Vista??
Om dingen die nog niet lekker op Vista draaien te laten werken?

Noem me paranoide, maar ik ben er niet zeker van dat alles wat ik nu gebruik, zomaar overgezet kan worden. Vista zal wel zoveel mogelijk alles draaien wat XP ook kon, maar just in case....
pi_44353964
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 12:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Om dingen die nog niet lekker op Vista draaien te laten werken?

Noem me paranoide, maar ik ben er niet zeker van dat alles wat ik nu gebruik, zomaar overgezet kan worden. Vista zal wel zoveel mogelijk alles draaien wat XP ook kon, maar just in case....
Dan wacht je toch even voordat Vista goed is?
Trouwens, een Dual Boot maken met Windows; Succes, als Windows niets heeft verandert aan Vista qua die mogelijkheden gaat het je echt niet lukken.
  dinsdag 12 december 2006 @ 13:07:56 #6
153506 Captain_Fabulous
pi_44354125
Hoezo gaat het niet lukken, ik heb twee identieke Windows versies op 1 harde schrijf, dat ze op twee verschillende partities staan, kan toch niemand zien?
En dat ik binnen een paar dagen twee maal dezelfde Windows registreer, een OEM licentie mag toch OP DEZELFDE machine onbeperkt opnieuw worden geinstalleerd?
pi_44354291
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 13:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Hoezo gaat het niet lukken, ik heb twee identieke Windows versies op 1 harde schrijf, dat ze op twee verschillende partities staan, kan toch niemand zien?
En dat ik binnen een paar dagen twee maal dezelfde Windows registreer, een OEM licentie mag toch OP DEZELFDE machine onbeperkt opnieuw worden geinstalleerd?
Dat is het niet; Windows z`n kutheid (Die van XP iig, van Vista weet ik het niet) laat gewoon niet toe dat je andere OS'en installed op je harde schijf, dus als het met Vista niet veranderd is dan haalt Vista bij de install je hele hdd overhoop en installed hem dan.

-edit-
Met de update versie weet ik het ook niet maar; update => XP die in Vista veranderd, dus dan ben je hem ook kwijt en als je hem (XP) dan weer opnieuw wilt installen schuift die install Vista weer weg.
pi_44354800
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 13:02 schreef most_wanted het volgende:

[..]

Trouwens, een Dual Boot maken met Windows; Succes, als Windows niets heeft verandert aan Vista qua die mogelijkheden gaat het je echt niet lukken.
ik weet niet hoe up to date je bent maar alle dual boot systemen van 2x windows , vanaf windows 2000 werken vlekkeloos naast elkaar
pi_44354863
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 13:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
kan prima, 2x xp op 2 paritities, liever op 2 aparte schijven maar het kan wel
  dinsdag 12 december 2006 @ 13:40:00 #10
153506 Captain_Fabulous
pi_44355211
Die 2 aparte schijven zou ik ook liever willen, maar denk dat dat problemen oplevert met registreren. of is dat meer een kwestie van dat je moederbord dat als hardware ID gebruikt word en niet de harde schijf?
Dus, als ik twee schijven in mijn systeem doe, en op allebei een windows instalatie doe, zou dat met de activatie lukken?
Of een ghost van de ene schijf op de andere zetten?
pi_44355470
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 13:27 schreef mschol het volgende:

[..]

ik weet niet hoe up to date je bent maar alle dual boot systemen van 2x windows , vanaf windows 2000 werken vlekkeloos naast elkaar
Heb zelfs een tijdje op 1 hdd een tripple boot ( ) gedraaid

C = xp
D = Server 2k3
E = Ubuntu
Ignorance is bliss.....
  dinsdag 12 december 2006 @ 13:53:06 #12
153506 Captain_Fabulous
pi_44355638
Om het mezelf makkelijk te maken had ik in gedachte 1 HD met XP en Vista, en een andere met Ubuntu of een andere Linux distro.
Bij triple boot moet je wel erg goed weten wat je doet lijkt me
pi_44382114
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 13:53 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Om het mezelf makkelijk te maken had ik in gedachte 1 HD met XP en Vista, en een andere met Ubuntu of een andere Linux distro.
Bij triple boot moet je wel erg goed weten wat je doet lijkt me
Het is vrij simpel hoor Alleen erg goed opassen met de volgorde waarmee je de besturingsystemen installeerd.

Eerst alle windows installaties , en pas dan linux er naast installeren.
Ignorance is bliss.....
  woensdag 13 december 2006 @ 09:07:11 #14
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_44382834
Dual boot is makkelijk. Als je maar zorgt dat als je eventueel linux erbij opwil, je die niet als eerste installeert zonder 3rd party software als Bootmagic oid.
Als je echter linux na de windows installeert, hoef je alleen maar je mbr te fixen om nadien nog bij je windows installaties te komen. Maar bij de meeste distro's zal Grub ook de windows partities wel herkennen....
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
  woensdag 13 december 2006 @ 10:05:29 #15
153506 Captain_Fabulous
pi_44383996
Iemand die weet of de activering van Windows gaat sputteren als ik twee harde schijven in mijn nieuwe computer zet, en op allebij dezelfde OEM installeer?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 13 december 2006 @ 10:08:51 #16
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_44384074
Ligt er volgens mij aan hoe vaak je 'm al geactiveerd hebt.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 13 december 2006 @ 11:04:04 #17
153506 Captain_Fabulous
pi_44385455
Voor zover ik weet kan je een OEM maar 1 keer activeren per PC, en als binnen korte tijd n aanschaf je harde schijf of moederbord stuk gaat, kun je na vervangen daarvan Microsoft opbellen en vragen of je nog 1 keer mag activeren, omdat het anders wel erg sneu voor je is.
Maar ik hoopte dat iemand zoiets al eens geprobeerd had, kan het zelf met mijn huidige PC niet proberenn
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 13 december 2006 @ 11:09:50 #18
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_44385611
quote:
Op woensdag 13 december 2006 11:04 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Voor zover ik weet kan je een OEM maar 1 keer activeren per PC, en als binnen korte tijd n aanschaf je harde schijf of moederbord stuk gaat, kun je na vervangen daarvan Microsoft opbellen en vragen of je nog 1 keer mag activeren, omdat het anders wel erg sneu voor je is.
Maar ik hoopte dat iemand zoiets al eens geprobeerd had, kan het zelf met mijn huidige PC niet proberenn
Sterker nog, wanneer je het moedebord vervangen hebt moet je officieel een nieuwe OEM kopen.
Ms ziet een moederbord als een nieuwe pc en daar mag de "oude" OEM niet op gebruikt worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 13 december 2006 @ 11:14:42 #19
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_44385750
Als je helemaal op zeker wil spelen gewoon 2 harddisks gebruiken en er een manuele switch op zetten zodat ie de 1 of de ander gebruint maar nooit tegelijkertijd.

Of is dat niet goed voor je schijven?
Scratch a liberal and you will find a fascist
  woensdag 13 december 2006 @ 11:25:11 #20
153506 Captain_Fabulous
pi_44386054
quote:
Ms ziet een moederbord als een nieuwe pc en daar mag de "oude" OEM niet op gebruikt worden
Volgens deze definitie van een PC, mag ik dus wel de harde schijf wisselen en de OEM nog een keer gebruiken?
Dan kan ik dus op elke harde schij een installatie zetten....
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 13 december 2006 @ 11:26:24 #21
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_44386087
quote:
Op woensdag 13 december 2006 11:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Volgens deze definitie van een PC, mag ik dus wel de harde schijf wisselen en de OEM nog een keer gebruiken?
Dan kan ik dus op elke harde schij een installatie zetten....
Dat zou je wel denken idd.
Alleen dan op max 5 schijven anders moet je weer gaan bellen met Ms.
  woensdag 13 december 2006 @ 11:30:45 #22
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_44386203
Bij een OEM-licentie mag alles vervangen worden, zolang het moederbord maar van hetzelfde type blijft. In Windows XP is MS daar nogal soepeltjes mee geweest, maar met Vista gaan ze daar wel strenger op controleren.

Overigens is de upgrade zelf wel gratis, maar er kunnen wel verzend- en administratiekosten in rekening worden gebracht. En aangezien Vista voor thuis gebruik goedkoper wordt dan XP, vraag ik me af of het wel zo verstandig is om nu een Windows XP te komen om vervolgens up te graden naar Vista.
So we just called him Fred
pi_44386673
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 13:02 schreef most_wanted het volgende:

[..]

onzin
ik kan ook gewoon een windowsdal boot maken
met elke
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  woensdag 13 december 2006 @ 12:11:15 #24
153506 Captain_Fabulous
pi_44387370
quote:
aangezien Vista voor thuis gebruik goedkoper wordt dan XP, vraag ik me af of het wel zo verstandig is om nu een Windows XP te komen om vervolgens up te graden naar Vista.
Ja, maar ik wil XP professional draaien, dus...gaat die logica denk ik niet helemaal op.
Mischien maak ik me wel te druk over de kans dat oudere programma's niet meer zo goed werken op Vista, en is het helemaal backwards compatible. maar als ik nou wacht tot maart, en dan merk dat het niet zo is, kan ik me natuurlijk wel van frustratie wel opvreten...

Qua resourcegebruik, vraagt de lichtste 'stand' van Vista veel meer resources dan XP, of is daar nog weinig over te zeggen?
  woensdag 13 december 2006 @ 12:19:56 #25
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_44387612
quote:
Op woensdag 13 december 2006 11:30 schreef FredvZ het volgende:
Bij een OEM-licentie mag alles vervangen worden, zolang het moederbord maar van hetzelfde type blijft. In Windows XP is MS daar nogal soepeltjes mee geweest, maar met Vista gaan ze daar wel strenger op controleren..
dieven zijn het bij MS! Stel dat ik na een half jaar een snellere processor in mijn systeem wil, en die past niet op mijn moederbord ..... dan moet ik dus een nieuwe windows kopen alleen daarvoor??

Ik vindt het belachelijk!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')