abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44350007
quote:
Voetballers vallen dood
20:30 - 21:35 Nederland 3 & Z@pp

Zijn bepaalde pijnstillers de oorzaak van plotselinge hartstilstand bij voetballers? Wie de documentaire With death on the pitch bekijkt, denkt: ja.

Een paar weken geleden, op 9 november, stond er weer zo'n bericht in de krant. De Schotse Daily Record maakte melding van de plotselinge dood van een rugbyspeler, Craig Hodgkinson. Deze voormalige speler van het Schotse team-onder-18-jaar was, 27 jaar oud, twee dagen eerder na 19 minuten wedstrijd plotseling in elkaar gezakt en op weg naar het ziekenhuis overleden. De doodsoorzaak was vooralsnog onbekend. Wie de recente Deense documentaire With death on the pitch heeft gezien, zal echter niet verbaasd opkijken wanneer blijkt dat Hodgkinsons dood iets te maken heeft met het innemen van bepaalde pijnstillers.
Hoe zit dat dan?
Bijna drie jaar geleden, op 8 januari 2004, stortte de Deense voetballer Claus Henningsen van de club Otterup uit Odense tijdens een wedstrijd ook al plotseling ter aarde en overleed vrijwel onmiddellijk. Een duidelijke oorzaak werd niet gevonden, zodat in het autopsierapport werd geconcludeerd dat de speler - eveneens 27 jaar - op een 'natuurlijke' manier was gestorven. Maar, constateren de makers van de film, er zijn over heel Europa genomen veel meer van dit soort onverklaarbare gevallen opgetreden, wel veertig in de afgelopen vijf jaar. Kan dat toeval zijn?
Deze vraag is het startpunt voor het onderzoek van programmamaker Miki Mistrati die zich vanaf dit moment op een Peter R. de Vries-achtige manier in de zaak vastbijt.
Maar is het wel een zaak? Het eerste vermoeden, doping, blijkt niet relevant. In al die meer dan veertig gevallen is lijkschouwing verricht, en nergens in de organen van de overleden spelers is iets van doping(midde-len) gevonden.
Intussen doet zich een nieuw geval voor. Op 28 maart 2006 laat de Noorse speler Kjartan Ellingsen (27) in Stavanger het leven tijdens de training. Zijn trainer, moeder en vriendin mogen van hun verdriet getuigen, maar een verklaring voor de trieste gebeurtenis is er niet. Wel zijn er parallellen te bespeuren met Henningsen: de spelers hebben hun leeftijd gemeen, ze overleden aan een acute hartstilstand en ze waren allebei nog weleens geblesseerd.

Vrij verkrijgbaar
Blessures. Je zou zeggen, niks bijzonders voor een profvoetballer. Niettemin ligt hier mogelijk de sleutel tot de oplossing van het raadsel. Dat wordt stapje voor stapje ontsluierd. Onder meer via een bezoek aan de Deense ex-topscorer met de on-Deense naam Heine Fernandez en aan dr David Graham van de Food and Drug Administration in Washington, die vertelt dat het pijnbestrijdingsmiddel Vioxx de kans op hartaanvallen dramatisch doet toenemen. Dat middel werd in 2004 weliswaar van de markt gehaald, maar zwakkere versies - zoals Ibuprofen, Voltaren en Diclofenac - zijn nog steeds vrij verkrijgbaar en waarschijnlijk niet zo onschadelijk als menige clubarts denkt.
De zoektocht leidt ook naar Portugal. Tijdens een wedstrijd in 2004 tussen Benfica en Guimaraes ging de 24-jarige Hongaarse publiekslieveling Miklos Fehér van de hoofdstedelijke club ook opeens knockout. Zijn inmiddels weer in Zweden spelende ex-ploeggenoot Anders Anderson vertelt dat ook Fehér nogal eens geblesseerd was, liever niet op de bank zat en, dus, gretig Voltaren slikte.
Een sluitend bewijs leveren de filmmakers niet, maar het vermoeden dat de genoemde pijnstillers oorzaak zijn van het plotselinge hartfalen ligt voor de hand. En als vervolgens wordt geconstateerd dat clubartsen en fysiotherapeuten deze middelen zeer rijkelijk toedienen - bij sommige clubs kunnen de spelers naar believen de tabletten uit een speciaal daarvoor bestemde schaal graaien; de belangen zijn immers groot, er moet gespeeld worden! - dan lijkt er echts iets aan de hand.

Bondsarts
De documentaire is vers. Zo kon ook de plotselinge dood, op 12 juni dit jaar, van de Deense speler Rasmus Green (26) meegenomen worden, en kon melding worden gemaakt van een geval in Egypte op 31 augustus.
Voorspelbare, afsluitende, vraag in de film: wanneer is de volgende speler aan de beurt?
Misschien is die vraag bovenaan dit stuk al beantwoord. Al ging het daar dan om een rugbyspeler.
KNVB-bondsarts Gert-Jan Goudswaard meldt ons dat de genoemde gevallen hem uit de medische literatuur niet bekend zijn. 'Niettemin zijn alle artsen in Nederland goed op de hoogte van de (mogelijke) problematiek van bepaalde middelen. De vrije verkoop van tal van ontstekingsremmende middelen (Ibuprofen, Diclofenac, Naprosyne) in bepaalde dosering valt echter buiten het gezichtsveld van de artsen als beroepsgroep. Het gebruik is dus niet altijd goed vast te stellen en een relatie tussen gebruik en (fatale) hartproblematiek is dus lastig te leggen.'

Kees Sluys

With death on the pitch
Nederland 3, 20.30-21.35 uur
  dinsdag 12 december 2006 @ 10:34:00 #2
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_44350087
Als ik het niet vergeet, ga ik zeker even kijken.
pi_44363494
Klinkt inderdaad erg interessant
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_44363497
Ah, er was dus al een topic over.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_44363986
laat ze het maar eens goed onderzoeken. die middelen worden al voor een scheet uitgeschreven..
"We hebben die flair, we hebben die jus!"
"Je kun hun die flavour geven maar toch gaan we ze bikkelen!"

- Edgar Davids
  dinsdag 12 december 2006 @ 18:17:46 #7
67174 Dos37
Come on Twente
pi_44364252
Hmmm vanavond verder geen voetbal dus ga dit waarschijnlijk wel kijken.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_44364327
In alleen Europa al, veertig van deze gevallen in de afgelopen 5 jaar. Dat zijn geen incidenten meer.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_44368774
Interessant. Ik ga even kijken.
Hoi.
  dinsdag 12 december 2006 @ 21:31:41 #10
26251 Eilanden
pi_44371786
Ik vond het 'bewijs' niet echt overtuigend ... die medicijnen kunnen wel gevaarlijk zijn, maar er werd geen overtuigend bewijs geleverd
  dinsdag 12 december 2006 @ 21:34:16 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_44371914
Interessante docu wel.
Geen overtuigend bewijs inderdaad, maar het risico van (top)sport in combinatie met pijnstillers werd wel duidelijk gemaakt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_44371944
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 21:31 schreef Eilanden het volgende:
Ik vond het 'bewijs' niet echt overtuigend ... die medicijnen kunnen wel gevaarlijk zijn, maar er werd geen overtuigend bewijs geleverd
tja dat kan je nooit maar je moet toegeven dat er blijkbaar wel een verband is met die pijnstillers. Er is blijkbaar al veel onderzoek naar gedaan, zoals de artsen ook aangaven, en daar kwam toch uit dat je er een grote kans door hebt op hartfalen.... en laat nou al die voetballers daar aan zijn gestorven.
  dinsdag 12 december 2006 @ 21:35:11 #13
115917 BigFire
AjaxFans.net
pi_44371950
op het laatst lieten ze een een stukje zien van een kloppend hart, en daarna Feher die dood neervalt.. nogal fout

conclusie lijkt me duidelijk. club artsen moeten die shit niet uitdelen alsof het niks is en de spelers de tijd geven om te herstellen van blessures en de spelers moeten dat zelf ook willen.

- Edgar Davids
pi_44371964
Klopt, ik heb nergens een causaal verband gezien, of genoeg bewijzen dat die richting op wijst. Ook kan je niets zeggen door drie voetballers met elkaar te vergelijken. Als ze nou model stonden voor een bepaalde trend, oke. Maar zij gingen zelf uitzoeken wat die trend is, en als je dan maar drie mensen met elkaar vergelijkt, kan je ook met toeval te maken hebben.
  dinsdag 12 december 2006 @ 21:37:29 #15
67174 Dos37
Come on Twente
pi_44372063
Niet gezien was niet in het Engels dus dan kan ik geen 2 dingen tegelijk doen.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  dinsdag 12 december 2006 @ 21:38:07 #16
26251 Eilanden
pi_44372090
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 21:35 schreef mcyodogg het volgende:
en als je dan maar drie mensen met elkaar vergelijkt, kan je ook met toeval te maken hebben.
Als het inderdaad 25 ofzo waren geweest, dan was het 'bewijs' al een stuk sterker geweest
pi_44372229
Wat je hier vergeet is dat sommige mensen er meer aanleg door hebben door dichtslipping van de kransader, als die al deels is verstopt en hij word door de medicijnen nog meer gedwongen om te verkrampen heb je het effect dat je dus geen zuurstof meer krijgt. Denk dat de onderzoek vooral hierop verder moet worden geborduurd. Niet elke speler heeft hier evenveel risico op als zijn collega... de ene speler is dus een grotere schietschijf als de ander.
  dinsdag 12 december 2006 @ 21:43:09 #18
26251 Eilanden
pi_44372313
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 21:41 schreef Ludacriss het volgende:
Wat je hier vergeet is dat sommige mensen er meer aanleg door hebben door dichtslipping van de kransader, als die al deels is verstopt en hij word door de medicijnen nog meer gedwongen om te verkrampen heb je het effect dat je dus geen zuurstof meer krijgt. Denk dat de onderzoek vooral hierop verder moet worden geborduurd. Niet elke speler heeft hier evenveel risico op als zijn collega... de ene speler is dus een grotere schietschijf als de ander.
Ik zeg niet dat die medicijnen goed waren ofzo, integendeel .. het lijkt me duidelijk dat er nader onderzoek mag komen. Ik vind alleen die docu niet overtuigend genoeg qua bewijs om die beweringen van de makers direct voor waar aan te nemen
pi_44372412
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 21:41 schreef Ludacriss het volgende:
Die Amerikaanse wetenschapper zei echter dat ze vooraf niet konden aanwijzen wie wel of niet een verhoogd risico heeft. Je bent natuurlijk een hele stap verder als ze daar achter komen.
pi_44372568
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 21:45 schreef mcyodogg het volgende:

[..]

Die Amerikaanse wetenschapper zei echter dat ze vooraf niet konden aanwijzen wie wel of niet een verhoogd risico heeft. Je bent natuurlijk een hele stap verder als ze daar achter komen.
Yepz dat is dus het probleem, het lijkt me nu wel al duidelijk dat er blijkbaar ergens een verband tussen zit. Al is het niet zo, het is het wel waard om het verder te onderzoeken. Ben je al de dode spelers verplicht.
  dinsdag 12 december 2006 @ 21:49:52 #21
115917 BigFire
AjaxFans.net
pi_44372641
er vallen ook spelers dood bij de amateurs en zelfs jeugdspelers bij amateurclubs. die echt niks (structureel) van de club krijgen hoor. en bij Di Tomasso gebeurde het thuis en niet op het veld. ik denk dat het zeker risico verhogend is maar niet alles omvattend. je lichaam is toch iets biologisch en maakt soms rare onverklaarbare sprongen.

- Edgar Davids
pi_44372686
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 21:49 schreef BigFire het volgende:
er vallen ook spelers dood bij de amateurs en zelfs jeugdspelers bij amateurclubs. die echt niks (structureel) van de club krijgen hoor. en bij Di Tomasso gebeurde het thuis en niet op het veld. ik denk dat het zeker risico verhogend is maar niet alles omvattend. je lichaam is toch iets biologisch en maakt soms rare onverklaarbare sprongen.
Het hoeft ook niet van de club te komen. Ibuprofen kan je gewoon bij de drogist halen.
pi_44373074
http://www.consumed.nl/database/groepen/grp.php3?id=1874

Blijkbaar zijn cox-2-remmers ook een bepaald soort NSAID's... daar kan dus een verband tussen zitten, aangezien al die overleden spelers NSAID's slikten. Absoluut een onderzoek waard
pi_44383222
Natuurlijk is dit geen overtuigend bewijs. Het zijn dan ook journalisten, geen medische wetenschappers. Ik denk dat ze met hun interviews wel genoeg stof hebben verzameld om bij de wetenschap aan te dringen op nader onderzoek naar pijnstillers. Het moge duidelijk zijn dat als het vermoeden bestaat dat NSAID pijnstillers het risico op hartstilstand vergroot, en vervolgens vrije uitgifte bij clubs is, dat dit procentueel meer hartstilstanden veroorzaakt onder sporters. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat ondanks dit vermoeden nog geen verder onderzoek hiernaar is gedaan. Ik vermoed een sterke lobby van de pijnstillerfabrikanten, aangezien er waarschijnlijk gruwelijk veel geld in die markt omgaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')