abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 december 2006 @ 09:30:38 #1
121234 Fjolle
Bij twijfel, niet doen!
pi_44348793
Openingspost van deel 1 door borbit
quote:
Het klinkt mischien stom maar ik heb ongeloofelijk veel moeitje met op staan. Zo veel dat het een serieuze belemering is voor mijn studie.

Het lukt me te vaak simpelweg niet om op te staan als de wekker gaat. Na dat de wekker gaat lukt het me regelmatig niet om iets meer te doen dan dat ding uit te zetten en verder te slapen. Dit gebeurt vaak in een soort van niet echt wakker zijn.

Ik zit al behoorlijk lang met dit probleem. Mijn bioritme loopt denk ik ook een stuk later dan de tijden dat ik op moet staan. Slapen is ook vaak lastig, zou het liefste om een uurtje of 4 s'nachts gaan slapen en 11 of 12 uur weer opstaan. Maarja daar heb ik niks aan omdat ik mijn studie nou eenmaal niet wacht tot ik een keer wakker wil worden.

Iemand ervaring met dit probleem en/of ideeen om wel op tijd op te kunnen staan?

Update

wat er tot nu toe ingebracht is.

# Ritme aanleren. Dus iedere dag om de zelfde tijd naar bed, en in iedergeval iedere dag om de zelfde tijd opstaan

# Op vaste tijden eten.

# Sporten. Bijvoorbeeld half uurtje hardlopen na het eten. (niet direct na het eten) om lichamelijk moe te worden

# meerdere luide wekkers een stuk van je bed af.

# Lijntje cocaine naast de wekker

# rustig wakker worden met een rustig muziekje

# Wekker 2 uur van te voren zetten. Wekker uit zetten en kwartier later waker worden van 2de wekker. Dan in de resterende 1.45uur rustig douchen/ krant lezen/ koffie drinken.
niet op kunnen staan

# Nacht overslaan om vervolgens de volgende nacht goed te slapen.
niet op kunnen staan

# Hulp zoeken bij dokter/ huisarts

# Valeriaan middel om makkelijker in te slapen
http://www.valdispert.nl/valdispert/nachtrust.html

# Je irritante broertje een euro geven om je wakker te maken
niet op kunnen staan

# Je wakker laten bellen door vriend/ vriending
niet op kunnen staan

# Meer discipline tonen

# Moeilijk opstaan kan ook te maken hebben met slaapstoornissen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome (Nederlandse versie)
http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome (Engelse versie (uitgebreider dan nederlandse))
Schaapjes aller landen verenigt u.
Veni, vidi, pavi (We came, we saw and we ate grass)
pi_44348804
En meld

Ik moet gewoon met mezelf vechten om m'n bed uit te gaan
  dinsdag 12 december 2006 @ 09:32:09 #3
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_44348815
Goeie OP.

En tevens TVP. Vandaag ben ik denk ik voor het eerst in mijn leven om 7:00 opgestaan terwijl ik vrij ben vandaag. Maar ik had best last van slapeloosheid (normaal nooit), en heb van 3:30 - 6:00 wakker gelegen, al voelde het veel korter aan, dus misschien heb ik wel powernaps gedaan.
Confidence through competence
  dinsdag 12 december 2006 @ 09:34:42 #4
121234 Fjolle
Bij twijfel, niet doen!
pi_44348866
Vanochtend wilde het echt niet ondanks dat er 2 hummeltjes aan mijn bed stonden te dansen. Maar ik gok dan ook dat ik de laatste dagen ongeveer de helft van de slaaptijd die ik nodig heb ook daadwerkelijk gehaald heb.

Dus tijd voor een ernstige -injectie
pi_44348978
Koffie
pi_44349084
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 09:43 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Uhuh

Heb ik ook echt wel nodig om een beetje op te starten. Nadeel is wel dat ik er 's ochtends altijd van aan de schijterij ga .
Idd... van Red Bull ook, Cafeïne stimuleert de spijsvertering ofzoiets...
pi_44349225
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 89% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 14:41:37 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  Boks-Chick dinsdag 12 december 2006 @ 10:20:24 #8
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_44349758
Vraagje: heb je dit vooral in de wintermaanden, lees: vanaf medio oktober tot ong. medio maart?

Dan zou ik eens jezelf laten testen op winterdepressie. Dat wil NIET zeggen dat je depressief bent, maar dat je lichaam zelf bepaalde stofjes niet aanmaakt in de hersenen, waardoor je, zodra het aantal uren daglicht afneemt, steeds lustelozer wordt, moeilijker in slaap komt en al helemaal niet op kan staan.
Laat ik alvast erbij vermelden dat je hele lichte vormen hebt (zoals dus heel veel moeite met slaapritme) tot heel zwaar, waarbij het dus wel lijkt alsof je depressief bent. Verder: indien ze (een milde vorm van) winterdepressie constateren, is de remedie vrij simpel. Zo nu en dan met je gaffel voor een speciale lichtbak, en je voelt je als herboren.
Ik ken twee mensen in mijn omgeving die dit hebben, een heeeel zwaar en de ander mild. Die voelen zich door de lichttherapie herboren.
Als je met deze suggestie naar de huisarts gaat, laat je niet afschepen als hij/zij je daar niet op wil laten testen, vraag gewoon een verwijsbrief naar het ziekenhuis voor onderzoek.

Meer info: lichttherapie

kleine uitlichting:
quote:
Somberheid, prikkelbaarheid, moeheid, energieloosheid, futloosheid en toegenomen slaapbehoefte zijn de meest voorkomende klachten, hoewel deze klachten ook kunnen voorkomen zonder uitgesproken somberheid. Apathie, het 'niets meer uit de handen komen', kan op de voorgrond staan. Daarnaast melden patienten vaak verlies van interesse en afname van de behoefte aan sociale contacten met anderen.

De zogenaamde atypische klachten zijn een toename van eetlust, waarbij vooral koolhydraatrijk voedsel (pasta's, chocolade, snoep en alcohol) de voorkeur verdient, gewichtstoename en een vergrote behoefte aan slaap. Het is een gebruikelijk verschijnsel dat iemand die lijdt aan winterdepressie 4-6 kg in gewicht in de winter aankomt en zo'n 2-6 uur langer slaapt dan in de zomer, zonder uitgerust op te staan. In het voorjaar tot aan de zomer verdwijnen deze klachten volledig.

Een minderheid van de patienten heeft deze atypische klachten niet of heeft juist een verminderde slaapbehoefte en een geringere eetlust in de winterperiode. Echter over het algemeen is er meer slaapbehoefte, dat wil zeggen vroeger naar bed gaan, laat opstaan, moeilijk wakker worden , middagdutjes doen en overdag futloos zijn.
Tis maar een suggestie natuurlijk
lolwut
  dinsdag 12 december 2006 @ 17:27:19 #9
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_44362805
vandaag iets te laat opgestaan maar nog wel op tijd op school beland
(bedankt bus chauffeur die stopte toen ik nog aan de verkeerde kant van de weg stond )
Hopen dat het morgen lukt want dan moet ik er wel om 6 uur uit...
  dinsdag 12 december 2006 @ 17:30:47 #10
121234 Fjolle
Bij twijfel, niet doen!
pi_44362906
Mmm misschien aan iemand vragen je uit bed te bellen?
pi_44363243
Mmja, de tvp's en de slowchat kan wegblijven.

Gebruik het bookmarkthingie maar.
  dinsdag 12 december 2006 @ 17:42:56 #12
68091 borbit
pi_44363253
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 17:30 schreef Fjolle het volgende:
Mmm misschien aan iemand vragen je uit bed te bellen?
nee ik moet leren op te staan. kan niet echt iedere dag aan iemand vragen of die me ff wakker wil bellen.
pi_44363505
Op m'n nieuwe foon kun je 5 alarms instellen en dat werkt redelijk ; 05.00, 05.05, 05.10, 05.20, 05.25 . Ik kan namelijk niet later dan half 6 uit bed. Na het 3e alarm gaan de vervelende alarmtunes je wel irriteren .
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
  dinsdag 12 december 2006 @ 18:11:26 #14
68091 borbit
pi_44364088
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 17:51 schreef Ludger het volgende:
Op m'n nieuwe foon kun je 5 alarms instellen en dat werkt redelijk ; 05.00, 05.05, 05.10, 05.20, 05.25 . Ik kan namelijk niet later dan half 6 uit bed. Na het 3e alarm gaan de vervelende alarmtunes je wel irriteren .
ik kan ook 5 wekkers instellen denk alleen dat ik na meer dan 2 keer wel ga denken van ach hij gaat toch nog wel een keer.
maar mischien ook wel een idee...
heb nu me telefoon als voorbereidende wekker, en de echte (wekkerradio op piep stand want antenne is afgebroken) als "nu is eht echt echt tijd" wekker
pi_44364979
bij mij is het ook echt in de winter hoor, en ik herken alle symptonen van die winterdepressie .

In de zomer werk ik superhard, maar zodra het winter wordt klap ik dicht, en ik zit elk jaar rond deze tijd weer in de problemen met m'n studie. Zo vervelend
  dinsdag 12 december 2006 @ 18:55:30 #16
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_44365298
Na om 7:00 te zijn opgestaan, stortte ik rond 15:00 uur vanmiddag in en heb even een powernap gedaan tot 17:00. Vanavond moet ik nog tot 23:00 bezig zijn dus dat had ik wel even nodig. Wellicht slaap ik vanavond wel wat beter.

Ik doe nu ook spieroefeningen en pushups in de morgen, ik heb gemerkt dat met wat beweging ik makkelijker wakker wordt. Ik rol dan zo uit mijn (nogal lage) bed op de grond en begin die oefeningen te doen. Dan word ik automatisch een beetje wakker.
Confidence through competence
pi_44365981
Ik had ook een periode dat ik gewoon echt moest vechten om mijn bed uit te komen.. Toen heb ik een half jaar stage gelopen waar ik meestal vroeg aanwezig moest zij.. standaard half 7 mn bed uit (voor mij is dat vroeg ja) en 's avonds weer laat naar bed toe.. Dit heb ik een half jaar gedaan en nu sta ik altijd makkelijk op..
Ja snot natuurlijk
pi_44367096
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 19:14 schreef Woesteling het volgende:
Ik had ook een periode dat ik gewoon echt moest vechten om mijn bed uit te komen.. Toen heb ik een half jaar stage gelopen waar ik meestal vroeg aanwezig moest zij.. standaard half 7 mn bed uit (voor mij is dat vroeg ja) en 's avonds weer laat naar bed toe.. Dit heb ik een half jaar gedaan en nu sta ik altijd makkelijk op..
Dat heb ik ook gemoeten, ook al was het dan 7 uur, in de zomer lukt me dit prima, in de winter is het ondenkbaar.
pi_44367296
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 19:14 schreef Woesteling het volgende:
Ik werk nu al 7 maanden aan 1 stuk door, elke dag 5 tot 10 minuten te laat, en slechts een keertje kwam ik pas om 11uur aanzetten (door de wekker geslapen), maar heb niet het gevoel dat ik eraan wen... voelt met de week slechter...
pi_44375668
* mighty_myte is ook slecht in opstaan.
maar komt zeker ook door blowen, daar kun je je nest niet van uit.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_44375733
ik moet trouwens ook enorm bijslapen in het weekend.
door het uitgaan verleg je je bioritme en put je jezelf behoorlijk uit.
't is niet zelden dat ik op zondag om 16 uur opsta en op maandag
om 8 uur moet beginnen. da's dus echt niet te doen.
pi_44375960
Zelfs als ik niet uitga, op vrijdag en zaterdag om half 2 ofzo naar mn bedje ga, dan slaap ik gerust nog tot 15 uur door, en dat vind ik niet echt normaal
pi_44376435
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 23:07 schreef Maisnon het volgende:
Zelfs als ik niet uitga, op vrijdag en zaterdag om half 2 ofzo naar mn bedje ga, dan slaap ik gerust nog tot 15 uur door, en dat vind ik niet echt normaal
pi_44379308
ik heb gemerkt dat ik zelf kan "wennen" aan geluiden en dan er doorheen slaap. Een bekend geluid triggert me niet om op te staan.
dus een wekkerradio en elke dag een andere mp3 als wekker, werkt voor mij 9 vd 10 keer.

als ik enkele dagen/weken achter elkaar druk ben moet ik even adem pauze hebben daarna gaat het wel weer, dus morgen een dagje vrij
Je moet wel ontzettend goed zijn, wil je zoveel fouten kunnen maken :-S
  woensdag 13 december 2006 @ 02:01:55 #25
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44380454
Morgen weer naar college. Vorige week ging het fout, deze week gaat al beter.
Zyggie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')