quote:Het klinkt mischien stom maar ik heb ongeloofelijk veel moeitje met op staan. Zo veel dat het een serieuze belemering is voor mijn studie.
Het lukt me te vaak simpelweg niet om op te staan als de wekker gaat. Na dat de wekker gaat lukt het me regelmatig niet om iets meer te doen dan dat ding uit te zetten en verder te slapen. Dit gebeurt vaak in een soort van niet echt wakker zijn.
Ik zit al behoorlijk lang met dit probleem. Mijn bioritme loopt denk ik ook een stuk later dan de tijden dat ik op moet staan. Slapen is ook vaak lastig, zou het liefste om een uurtje of 4 s'nachts gaan slapen en 11 of 12 uur weer opstaan. Maarja daar heb ik niks aan omdat ik mijn studie nou eenmaal niet wacht tot ik een keer wakker wil worden.
Iemand ervaring met dit probleem en/of ideeen om wel op tijd op te kunnen staan?
Update
wat er tot nu toe ingebracht is.
# Ritme aanleren. Dus iedere dag om de zelfde tijd naar bed, en in iedergeval iedere dag om de zelfde tijd opstaan
# Op vaste tijden eten.
# Sporten. Bijvoorbeeld half uurtje hardlopen na het eten. (niet direct na het eten) om lichamelijk moe te worden
# meerdere luide wekkers een stuk van je bed af.
# Lijntje cocaine naast de wekker
# rustig wakker worden met een rustig muziekje
# Wekker 2 uur van te voren zetten. Wekker uit zetten en kwartier later waker worden van 2de wekker. Dan in de resterende 1.45uur rustig douchen/ krant lezen/ koffie drinken.
niet op kunnen staan
# Nacht overslaan om vervolgens de volgende nacht goed te slapen.
niet op kunnen staan
# Hulp zoeken bij dokter/ huisarts
# Valeriaan middel om makkelijker in te slapen
http://www.valdispert.nl/valdispert/nachtrust.html
# Je irritante broertje een euro geven om je wakker te maken
niet op kunnen staan
# Je wakker laten bellen door vriend/ vriending
niet op kunnen staan
# Meer discipline tonen
# Moeilijk opstaan kan ook te maken hebben met slaapstoornissen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome (Nederlandse versie)
http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome (Engelse versie (uitgebreider dan nederlandse))
Idd... van Red Bull ook, Cafeïne stimuleert de spijsvertering ofzoiets...quote:Op dinsdag 12 december 2006 09:43 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Uhuh
Heb ik ook echt wel nodig om een beetje op te starten. Nadeel is wel dat ik er 's ochtends altijd van aan de schijterij ga.
Tis maar een suggestie natuurlijkquote:Somberheid, prikkelbaarheid, moeheid, energieloosheid, futloosheid en toegenomen slaapbehoefte zijn de meest voorkomende klachten, hoewel deze klachten ook kunnen voorkomen zonder uitgesproken somberheid. Apathie, het 'niets meer uit de handen komen', kan op de voorgrond staan. Daarnaast melden patienten vaak verlies van interesse en afname van de behoefte aan sociale contacten met anderen.
De zogenaamde atypische klachten zijn een toename van eetlust, waarbij vooral koolhydraatrijk voedsel (pasta's, chocolade, snoep en alcohol) de voorkeur verdient, gewichtstoename en een vergrote behoefte aan slaap. Het is een gebruikelijk verschijnsel dat iemand die lijdt aan winterdepressie 4-6 kg in gewicht in de winter aankomt en zo'n 2-6 uur langer slaapt dan in de zomer, zonder uitgerust op te staan. In het voorjaar tot aan de zomer verdwijnen deze klachten volledig.
Een minderheid van de patienten heeft deze atypische klachten niet of heeft juist een verminderde slaapbehoefte en een geringere eetlust in de winterperiode. Echter over het algemeen is er meer slaapbehoefte, dat wil zeggen vroeger naar bed gaan, laat opstaan, moeilijk wakker worden , middagdutjes doen en overdag futloos zijn.
nee ik moet leren op te staan. kan niet echt iedere dag aan iemand vragen of die me ff wakker wil bellen.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:30 schreef Fjolle het volgende:
Mmm misschien aan iemand vragen je uit bed te bellen?
ik kan ook 5 wekkers instellen denk alleen dat ik na meer dan 2 keer wel ga denken van ach hij gaat toch nog wel een keer.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:51 schreef Ludger het volgende:
Op m'n nieuwe foon kun je 5 alarms instellen en dat werkt redelijk ; 05.00, 05.05, 05.10, 05.20, 05.25 . Ik kan namelijk niet later dan half 6 uit bed. Na het 3e alarm gaan de vervelende alarmtunes je wel irriteren.
Dat heb ik ook gemoeten, ook al was het dan 7 uur, in de zomer lukt me dit prima, in de winter is het ondenkbaar.quote:Op dinsdag 12 december 2006 19:14 schreef Woesteling het volgende:
Ik had ook een periode dat ik gewoon echt moest vechten om mijn bed uit te komen.. Toen heb ik een half jaar stage gelopen waar ik meestal vroeg aanwezig moest zij.. standaard half 7 mn bed uit (voor mij is dat vroeg ja) en 's avonds weer laat naar bed toe.. Dit heb ik een half jaar gedaan en nu sta ik altijd makkelijk op..
Ik werk nu al 7 maanden aan 1 stuk door, elke dag 5 tot 10 minuten te laat, en slechts een keertje kwam ik pas om 11uur aanzetten (door de wekker geslapen), maar heb niet het gevoel dat ik eraan wen... voelt met de week slechter...quote:Op dinsdag 12 december 2006 19:14 schreef Woesteling het volgende:
Ik had ook een periode dat ik gewoon echt moest vechten om mijn bed uit te komen.. Toen heb ik een half jaar stage gelopen waar ik meestal vroeg aanwezig moest zij.. standaard half 7 mn bed uit (voor mij is dat vroeg ja) en 's avonds weer laat naar bed toe.. Dit heb ik een half jaar gedaan en nu sta ik altijd makkelijk op..
quote:Op dinsdag 12 december 2006 23:07 schreef Maisnon het volgende:
Zelfs als ik niet uitga, op vrijdag en zaterdag om half 2 ofzo naar mn bedje ga, dan slaap ik gerust nog tot 15 uur door, en dat vind ik niet echt normaal
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |