Bron: http://www.trouw.nl/laats(...)vijf_mboers_haken_afquote:Twee op vijf mbo'ers haken af
DEN HAAG (ANP) - Twee op de vijf leerlingen in het middelbaar beroepsonderwijs verlaten de school zonder diploma. Op het laagste niveau is de uitval nog hoger. Dat heeft de MBO Raad dinsdag bekendgemaakt.
Als eerste onderwijssector heeft het mbo uitgezocht hoe hoog de uitval per categorie is. Van alle mbo'ers haalt 61 procent het diploma, blijkt uit het onderzoek. Op het laagste van de vier niveaus die het mbo onderscheidt, is dat 37 procent. Op het hoogste niveau is het slaagpercentage 70.
De raad schrijft de uitval voor een deel toe aan de wettelijke verplichting van de sector om leerlingen op het laagste niveau te accepteren. Van de mbo-studenten beschikt 20 procent niet over het vmbo-diploma. In het middelbaar beroepsonderwijs zitten 485.000 studenten.
Een op de drie leerlingen gaat van school door ziekte of verhuizing. Formeel is dat uitval, stelt de MBO Raad. Maar het is goed mogelijk dat een deel van de leerlingen zich bij een andere regionaal opleidingencentrum meldt, aldus de koepelorganisatie.
verklaarquote:Op dinsdag 12 december 2006 09:25 schreef buachaille het volgende:
Ik heb zelf eens een klein steekproefje gedaan en toen is mij gebleken dat bijna alle school dropouts softdrugs gebruiken.
Wat begrijp je niet?quote:
En klein steekproefje leert mij dat een hele hoop mensen die tesamen met mij hun eindexamen hebben gedaan & gehaald softdrugs gebruikten.quote:Op dinsdag 12 december 2006 09:25 schreef buachaille het volgende:
[..]
Bron: http://www.trouw.nl/laats(...)vijf_mboers_haken_af
Typisch weer zo'n linkse onderzoeksuitslag door de hoofdoorzaak van het "schoolafval" niet te noemen en dat is het drugsgebruik. Ik heb zelf eens een klein steekproefje gedaan en toen is mij gebleken dat bijna alle school dropouts softdrugs gebruiken. Maar blijf lekker verder blowen jongens!![]()
Ik denk dat softdrugs mensen die net iets minder gemotiveerd zijn net dat extra beetje gelatenheid geeft waardoor ze er hun hoofd maar bij laten hangen. En misschien is het woord "denk" nog te zwak uitgedrukt, het is eerder "weet zeker". Enne, ik begin nu toch wel nieuwsgierig te woorden naar het percentage softdrugsgebruikers onder dropouts en onder personen die de eindstreep wel halen.quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:05 schreef sigme het volgende:
[..]
En klein steekproefje leert mij dat een hele hoop mensen die tesamen met mij hun eindexamen hebben gedaan & gehaald softdrugs gebruikten.
Gokje: ál die schoolverlaters drinken cola. Hebben een mobiel. Betalen met de euro.
Kortom - oorzakelijk verband?
Blowen is niet bevordelijk voor de ambitie, eens. De vraag is of de mensen die te lam zijn om zich op school staande te houden, dit zonder softdrugs wel zouden.quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:09 schreef buachaille het volgende:
[..]
Ik denk dat softdrugs mensen die net iets minder gemotiveerd zijn net dat extra beetje gelatenheid geeft waardoor ze er hun hoofd maar bij laten hangen. En misschien is het woord "denk" nog te zwak uitgedrukt, het is eerder "weet zeker".
Mijn inschatting is dat het percentage nietgebruikers bij de eindstreep-halers hoger ligt. Maar dat zegt nog steeds niets over oorzakelijkheid van het verband.quote:Enne, ik begin nu toch wel nieuwsgierig te woorden naar het percentage softdrugsgebruikers onder dropouts en onder personen die de eindstreep wel halen.
Dan nog heb je geen oorzakelijk verband. Misschien hebben dropouts bovengemiddeld veel problemen met de thuisituatie (allochtonen die tussen twee culturen inzitten) en verliezen ze zich daarom eerder en vaker in softdrugs. Dat maakt softdrugs geen oorzaak van schooluitval maar een gevolg van een compleet andere variabele.quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:09 schreef buachaille het volgende:
Enne, ik begin nu toch wel nieuwsgierig te woorden naar het percentage softdrugsgebruikers onder dropouts en onder personen die de eindstreep wel halen.
Sterker nog, een belangrijk deel heeft niet eens het VMBO afgemaakt. Het schijnt zo te zijn dat MBO-opleidingen geen leerlingen mogen weigeren, zo hoorde ik Margo Vliegenthart van de HBO-raad vanmorgen in het Radio 1-journaal zeggen. Het staat ook in de openingspost.quote:Op dinsdag 12 december 2006 11:15 schreef Zero2Nine het volgende:
37% van niveau1 HAALT zijn diploma? omg
Opzich ook wel logisch. op het laagste niveau zitten ook gasten die het eigenlijk helemaal niet aankunnen maar die toch ergens heenmoeten na hun vmbo.
En wat wel een diploma haalt, is vaak nog lang niet klaar voor de arbeidsmarkt.quote:Op dinsdag 12 december 2006 12:10 schreef thedude0 het volgende:
Dat meer dan de helft mbo niveau 1 niet eens haalt is zowel hilarisch als triest
Probeer je nu te zeggen dat softdrugs maar verboden moet worden, ook als mensen met softdrugsgebruik de hoogste resultaten halen?quote:Op dinsdag 12 december 2006 09:25 schreef buachaille het volgende:
[..]
Bron: http://www.trouw.nl/laats(...)vijf_mboers_haken_af
Typisch weer zo'n linkse onderzoeksuitslag door de hoofdoorzaak van het "schoolafval" niet te noemen en dat is het drugsgebruik. Ik heb zelf eens een klein steekproefje gedaan en toen is mij gebleken dat bijna alle school dropouts softdrugs gebruiken. Maar blijf lekker verder blowen jongens!![]()
Ik beweer dat dat onzin is. Sterker nog, door de oorzaak hier neer te leggen, weerleg je de mogelijkheid tot onderzoeken van de zeer waarschijnlijk zeer complexe en diverse oorzaak.quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:09 schreef buachaille het volgende:
[..]
Ik denk dat softdrugs mensen die net iets minder gemotiveerd zijn net dat extra beetje gelatenheid geeft waardoor ze er hun hoofd maar bij laten hangen. En misschien is het woord "denk" nog te zwak uitgedrukt, het is eerder "weet zeker". Enne, ik begin nu toch wel nieuwsgierig te woorden naar het percentage softdrugsgebruikers onder dropouts en onder personen die de eindstreep wel halen.
Maar die laatstgenoemde groep is wel echt een enorm probleem. Die hebben dus geen afgeronde MBO opleiding op niveau 1 wat dus wil zeggen dat ze ook niet geschikt zijn voor een enigszins geschoold baantje. sowieso voor geen enkel baantje, want hoe laag geschoold het werk ook is je moet er wel op tijd aanwezig zijn etc. Alleen dat laatste is waarschijnlijk al onmogelijk voor zulke figuren.quote:Op dinsdag 12 december 2006 11:38 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Sterker nog, een belangrijk deel heeft niet eens het VMBO afgemaakt. Het schijnt zo te zijn dat MBO-opleidingen geen leerlingen mogen weigeren, zo hoorde ik Margo Vliegenthart van de HBO-raad vanmorgen in het Radio 1-journaal zeggen. Het staat ook in de openingspost.
De typisch Nederlandse oplossing is nu dat er veel meer geld moet worden uitgegeven, zodat leerlingen individueel kunnen worden begeleid om het percentage drop-outs te verlagen. Dat is de oplossing voor ieder probleem in Nederland, de overheid moet meer geld uitgeven.
De werkelijke oplossing is natuurlijk een betere selectie aan de poort, zodat MBO-opleidingen hun tijd, geld en aandacht kunnen besteden aan (minder) leerlingen die het niveau wel aan kunnen.
Wat er met de groep moet gebeuren die dan buiten de boot valt, is een heel andere vraag. Maar deze groep kunstmatig zo lang mogelijk op het MBO houden, trekt het gemiddelde niveau omlaag, zorgt voor verstoring van het onderwijs, kost handenvol geld en het is maar de vraag of het een goede oplossing is voor de doelgroep zelf.
quote:Van den Brink gaat in op de vraag hoe gevaarlijk softdrugs zijn en hij
maakt daarbij onderscheid tussen geestelijke en lichamelijke consequenties.
De meeste cannabisgebruikers doen dat recreatief en met
mate gedurende een beperkte periode van hun leven, wat doorgaans
niet leidt tot geestelijke of lichamelijke problemen. Gebruik op jonge
leeftijd en voortdurend zwaar cannabisgebruik leidt echter tot een
grotere kans op cannabisafhankelijkheid, geestelijke stoornissen
en slechte schoolresultaten.
quote:Recent concludeerde de rechtsfi losoof Kinneging
(2005) nog dat cannabis meer dan vijftig keer zo kankerverwekkend
is als het roken van sigaretten, dat het gebruik van cannabis
leidt tot ernstig geheugenverlies, dat het gebruik van cannabis leidt
tot apathie en motivatieverlies waardoor de gebruiker wordt gereduceerd
tot een passief individu, dat de meeste cannabisgebruikers
nog op school zitten of studeren en dat hun cannabisgebruik leidt
tot schooluitval en slechte leerprestaties, dat cannabis verslavender
lijkt te zijn dan alcohol, dat cannabis in het verkeer even gevaarlijk is
als alcohol en ten slotte dat gebruikers van softdrugs minder goede
studenten, minder goede ouders en minder gewaardeerde werknemers
zijn.
quote:In een recente studie bleek bijvoorbeeld dat een groep abstinente
cannabisgebruikers die op zeer jonge leeftijd was begonnen met
het gebruik van cannabis (voor het 17e jaar) cognitief minder goed
presteerde dan de groep abstinente gebruikers die op latere leeftijd
(na het 17e jaar) was begonnen met het gebruik en dan een controlegroep
die nooit cannabis had gebruikt.
Waarom de onderzoekers naar schooluitval op het MBO dit niet hebben meegenomen in hun rapport is mij een compleet raadsel.quote:Schizofrenie openbaart zich meestal
aan het eind van de puberteit, wanneer veel jongeren met cannabis
experimenteren. Veel schizofrene jongeren in de jeugdpsychiatrie
hebben een geschiedenis van (frequent) blowen.
Succesvol zijn in de criminaliteit vergt overigens ook veel vaardigheden. Ik heb weleens een artikel over criminologisch onderzoek gelezen waaruit blijkt dat het intelligentieniveau van veel succesvolle criminelen hoger ligt dan het gemiddelde.quote:Op dinsdag 12 december 2006 12:33 schreef Zero2Nine het volgende:
Maar die laatstgenoemde groep is wel echt een enorm probleem. Die hebben dus geen afgeronde MBO opleiding op niveau 1 wat dus wil zeggen dat ze ook niet geschikt zijn voor een enigszins geschoold baantje. sowieso voor geen enkel baantje, want hoe laag geschoold het werk ook is je moet er wel op tijd aanwezig zijn etc. Alleen dat laatste is waarschijnlijk al onmogelijk voor zulke figuren.
Die lijken wel gedoemd om de criminaliteit in te gaan![]()
Ik heb ooit professioneel een project mogen volgen rond kansarme jongeren. Dat project bood een opleiding met baangarantie aan. Daar was een hele staf bij betrokken die de jongeren thuis moest opzoeken om ze te motiveren. Een belangrijk deel zat zo in de knoop met drank, (soft)drugs en levensstijl ('s morgens niet uit bed te branden) dat slechts een zeer klein percentage de eindstreep haalde van een bijzonder laagdrempelig project. Als je je in de ochtend om 9.30 uur kon melden, was je eigenlijk al geslaagd.quote:Op dinsdag 12 december 2006 12:49 schreef Yildiz het volgende:
Kortom, goed gedegen onderzoek, vooral de eerste quote. Dat geeft namelijk aan dat er nogal een verschil tussen zit tussen mensen die soms, 1x per week ofzo, een blowtje roken en mensen die er 3 per dag roken.
Ik weet er nog wel een paar:quote:Op dinsdag 12 december 2006 09:25 schreef buachaille het volgende:
Typisch weer zo'n linkse onderzoeksuitslag door de hoofdoorzaak van het "schoolafval" niet te noemen en dat is het drugsgebruik.
De term geitehoederscultuur is er eentje die ik niet gauw zal gebruiken, maar de projecten waar ik bij betrokken was, leverden wel vaak ook dit soort problemen op. Het betreft ook niet specifiek Marokkaanse jongeren. Vooral Jonge allochtonen die op latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen, halen de taalachterstand nooit meer in. Dat betekent echter niet dat je niet meer als metselaar of iets dergelijks aan de slag kunt.quote:Op dinsdag 12 december 2006 13:38 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik weet er nog wel een paar:
* Geen motivatie
* Liever stoer op straat rondhangen
* Geitehoederscultuur die aan opleiding 0 waarde hecht
* Geen/ amper Nederlands kunnen spreken
Zegt iemand die uit '84 komtquote:Op dinsdag 12 december 2006 21:28 schreef MissAngelTjuh het volgende:
Heb wel een MBO diploma, 3 jaar geleden gehaald. Detailhandel, maar daar heb ik niks meer aan. Ben te oud om in een winkel te werken.
Zie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |