Diemietuhriej | maandag 11 december 2006 @ 22:27 |
Omdat ik mijn sectorwerkstuk dit schooljaar over 2takt doe heb ik maar besloten hier een topic erover te openen, zodat ik altijd nog wat extra dingetjes erover kan leren. Het principe ervan snap ik wel, maar misschien zijn er nog wat mensen met weetjes erover e.d. En de geschiendenis van 2takt enzo, daar valt ook vrij weinig over te vinden.. En vroeger waren er ook 2takt auto's weet ik, wie weet hier meer van? (incl foto's? ![]() En natuurlijk is een 2-takt discussie ook nooit weg. ![]() Dus brand maar los met al je info, foto's en overige dingen! Bvd. ![]() | |
ultra_ivo | maandag 11 december 2006 @ 22:35 |
quote:Zo erg vroeger ook niet, de Trabant bijvoorbeeld. | |
BaraCuda | maandag 11 december 2006 @ 22:36 |
Bij karting gebruiken ze het al heel lang en nog steeds ![]() | |
Diemietuhriej | maandag 11 december 2006 @ 22:37 |
Ja maar die is sinds 1960 in principe ook niet echt meer veranderd.. ![]() | |
hermandeperman | maandag 11 december 2006 @ 22:37 |
quote:En bij buitenboordmotoren ook ![]() http://www.howstuffworks.com/two-stroke.htm Goede uitleg over 2-takt. | |
Hyperdude | maandag 11 december 2006 @ 22:39 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_cycle gebruik eens two-stroke in Google ofzo ![]() Jaguar is in 1990-1995 ook nog wel bezig geweest met 2-takt motoren, uit Australië enzo, maar dat is niks geworden door emissie-eisen ofzo | |
Diemietuhriej | maandag 11 december 2006 @ 22:44 |
quote:Ja dat heb ik ook allang gezien + verwerkt, maar bij een topic kunnen altijd nog mensen aankomen met extra feiten en weetjes, plus dat er altijd nog een discussie op gang kan komen waarvan je ook weer wat kunt leren, vandaar dat ik dit topic open. ![]() | |
Sterke_Yerke | maandag 11 december 2006 @ 22:44 |
Voor auto's die 2takt zijn, check saab, 92, 93, 94, 95 en 96. Zoals je misschien al weet kan je bij een tweetakt niet afremmen op de motor (geen smering) dus deze saab's hadden een vrijloop op de bak. ![]() ![]() Trabant is ook tweetakt... | |
hermandeperman | maandag 11 december 2006 @ 22:46 |
Dit is trouwens misschien ook wel leuk om te verwerken in je verslag: http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/ Grootste dieselmotor ter wereld (2-takt ook) | |
gateh | maandag 11 december 2006 @ 22:53 |
mengsmering enzo | |
Hyperdude | maandag 11 december 2006 @ 22:56 |
Waarom maakten ze trouwens van die Trabantjes met 2-takt zooi? Gewoon om het simpel te houden? Materiaalgebrek? Kennis was er toch genoeg daaro om gewoon 4-takt motoren te bouwen!? | |
Youp | maandag 11 december 2006 @ 23:05 |
quote:goedkoop ![]() | |
Youp | maandag 11 december 2006 @ 23:06 |
quote:en bij motorcross, maar daar begint het aardig te verdwijnen..... | |
Hyperdude | maandag 11 december 2006 @ 23:13 |
quote:In Rusland maakten ze toch ook geen 2-takt? Terwijl 2-takt vaak ook nog luchtgekoeld was, dus prima in Siberië. Iig beter dan een Lada die de hel nacht doordraait bij minus 50 omdat ie het anders 's ochtends niet meer doet. ![]() Maar je zal wel gelijk hebben, in combinatie met te weinig staalproductie ofzo.. | |
Giem | maandag 11 december 2006 @ 23:16 |
Schroef eens een puch blok open, heb je zo'n beetje de meest eenvoudige 2takt blokje | |
fs180 | maandag 11 december 2006 @ 23:29 |
wat wil je weten? ![]() | |
Devolution | maandag 11 december 2006 @ 23:33 |
Wij krijgen nu ook met 2takt benzinemotoren te maken op school, dus ik lees mee ![]() | |
Snuitebolletje | dinsdag 12 december 2006 @ 01:11 |
en wankel motoren? hoef je daar niets over te weten??? check anders de mazda rx-8 | |
vlad | dinsdag 12 december 2006 @ 08:20 |
![]() 2-takt HPDI ![]() ![]() Je zou eens kunnen kijken in een schoolbieb voor MTS autotechniek boeken. Staat wel het een en ander in. Voor de geschiedenis zou je eens kunnen bellen met het NCAD, of langsgaan als je in de buurt van TUe woont ![]() ![]() | |
TR08 | dinsdag 12 december 2006 @ 09:20 |
Volgens mij rijdt Connexxion veel met bussen met 2-takt diesel motoren. Welke het precies zijn weet ik niet, maar volgens een chauffeur die ik sprak hebben ze die best veel ![]() | |
geelhoed | dinsdag 12 december 2006 @ 09:22 |
Wat? 2takt bussen? Nee, geloof ik niet! | |
geelhoed | dinsdag 12 december 2006 @ 09:25 |
Amerikaanse 2 takt bus: http://www.sae.org/technical/papers/841687 en nog een http://www.ericandlucie.com/Bus/bus.htm Maar hier? | |
Snuitebolletje | dinsdag 12 december 2006 @ 09:27 |
vroeger waren alle diesel motoren 2-takt.. pas sinds de komst van die common rail technology is daar verandering in gekomen -edit- van wikipedai De meeste grote dieselmotoren die worden gebruikt voor aandrijving van zeeschepen werken eveneens volgens het tweetaktprincipe. kom een beetje uit de boot wereld, blijkbaar had ik het fout.. ![]() ![]() ![]() | |
TR08 | dinsdag 12 december 2006 @ 09:36 |
quote:Volgens mij alle bussen die zo'n duidelijk "hoge" motor toon hebben voor diesels. 4.5 (of was het 6?) liter 2-takt cummins motoren aldus die chauffeur. | |
hermandeperman | dinsdag 12 december 2006 @ 11:04 |
Vrijwel alle scheepsmotoren zijn inderdaad 2-takt. | |
vlad | dinsdag 12 december 2006 @ 11:11 |
quote:de common rail diesels niet toch? of zijn die nog niet zo algemeen gebruikt in de scheepvaart? | |
DonJames | dinsdag 12 december 2006 @ 11:20 |
quote:Common-rails hebben niets met 2takt of 4takt te maken, het is het inspuitsysteem. Het systeem werkt onder zeer hoge druk, zodat de brandstof enorm fijn verneveld wordt. Dit heeft als gevolg een gelijkmatigere verbranding, wat resulteert in minder uitstoot.Het lijkt mij dat zo'n enorme scheepsdiesel geen last van ongelijkmatige verbranding, omdat (onder andere) het toerental zo vreselijk laag is. 2takt-diesels worden niet in personenauto's gebruikt. | |
Snuitebolletje | dinsdag 12 december 2006 @ 11:47 |
en die hogedruk inspuiting gaat gepaard met een mooi kleppenwerk welke hun werk op hun beurt weer in 4 slagen verdeeld hebben ![]() | |
Neluhz | dinsdag 12 december 2006 @ 11:54 |
2takt ![]() probeer iig veel te vinden over expansieuitlaten, zo'n beetje het belangrijkste bij een tweetaktmotor. doe je echt een technische opleiding? | |
DonJames | dinsdag 12 december 2006 @ 11:54 |
quote:Meestal wel, maar een 2-taktdiesel met common-rail of pompverstuiver (beide vernevelen onder hoge druk) is niet ondenkbaar, ik ken hem alleen niet. Ik zou niet weten waarom het één het ander uit zou sluiten, jij wel? | |
hermandeperman | dinsdag 12 december 2006 @ 11:55 |
quote:Scheepsdiesels starten meestal alleen op "Marine Diesel Oill" en als ze goed warm zijn gaan ze over op HFO. HFO moet verwarmd worden om het vloeibaar te maken, bij 20 graden is het zo hard dat je er gewoon overheen kunt lopen. Het is gewoon onbewerkte olie, net asfalt. | |
vlad | dinsdag 12 december 2006 @ 12:00 |
quote:dat weet ik ook allemaal wel, maar mijn vraag was of common rail al veelvuldig toegepast wordt in de scheepvaart. (Een ex-klasgenoot werkt bij een bedrijf in rotterdam die common-rail systemen voor de scheepvaart ontwikkeld.) | |
TR08 | dinsdag 12 december 2006 @ 12:06 |
Ik dacht dat ze daar al vrij lang een common-rail iets hebben. De brandstof voor met name de hele enorme motoren is zo dik dat je die bij kamertemperatuur schijnt te kunnen scheppen. Die wordt voorverhit en op druk gebracht voor inspuiting om het vloeibaar te maken. Het lijkt me dat je dat het liefst met een centrale unit doet en dan zit je aan een common rail systeem of in elk geval iets dat er zeer sterk op lijkt. | |
mistermaniac | dinsdag 12 december 2006 @ 12:22 |
DKW had een 2takt 3 cylinder autootje | |
fs180 | dinsdag 12 december 2006 @ 13:19 |
quote:brommerts ook ![]() maar ts.. wat wil je precies weten dan.. ![]() | |
DonJames | dinsdag 12 december 2006 @ 13:26 |
quote:Kawaski had 2takt 3-cylinder motorfietsen, way back in the 70's. Die zijn echt ![]() ![]() | |
Zuen | dinsdag 12 december 2006 @ 16:25 |
quote:... Onzin, niet allemaal. | |
Diemietuhriej | dinsdag 12 december 2006 @ 16:32 |
quote:Nog niet, doe nu nog voortgezet onderwijs maar hierna wil ik de kant op van autotechniek. ![]() | |
Diemietuhriej | zondag 7 januari 2007 @ 22:08 |
Schopje. ![]() | |
draaijer | zondag 7 januari 2007 @ 22:13 |
2-takt stinkt en is vies. Jongeren die op 2-takt brommers en tupper ware rijden zijn paupers. 4-takt was het toen al en is het nog steeds. 2-takt is te simpel en 2-takt is voor ordinaire boeren. Dat was het en dat is het ![]() | |
fs180 | zondag 7 januari 2007 @ 22:28 |
2 takt te simpel? als ik een 4 takt blook onder mn brommer had liggen had het me een hoop problemen bespaard.. en is makkelijk vermogen uit te halen ja.. plus dr rijd ook genoeg 4taskt tupperware rond en in nederland is dr geen markt meer voor 4takt schakels @dimi.. wat wil je nou eigenlijk met dit topic? | |
Diemietuhriej | zondag 7 januari 2007 @ 22:38 |
Meer info vergaren voor mijn sectorwerkstuk.. Dat mensen gewoon met allehande info komen, die ik dan kan verwerken.. En ik moet nog altijd iets vinden over het ontstaan van 2-takt, dat valt ook zwaar tegen om daar iets over te vinden.. ![]() | |
Sterke_Yerke | zondag 7 januari 2007 @ 23:14 |
quote:moderne 2 takt smeren 1 op de 200, en dat met biologische olie, dus ergens nog schoner dan een 4 takt die het hele blok vol met synthetische olie moet hebben (wat met de tijd ook verdwijnt). | |
Devolution | zondag 7 januari 2007 @ 23:23 |
Dimi, wij zijn op het moment bezig met 2takt motoren in een presentatie/verslag. Als het verslag klaar is zal ik em wel even naar je sturen ![]() | |
Diemietuhriej | maandag 8 januari 2007 @ 16:39 |
quote:Ah oke, heel mooi! ![]() | |
Alexxxxx | maandag 8 januari 2007 @ 16:50 |
Trabant foto's | |
BaraCuda | maandag 8 januari 2007 @ 18:28 |
quote:2 takt ruikt lekker ![]() en 2 takt is voor echte mannen ![]() | |
Alvilon | dinsdag 9 januari 2007 @ 00:22 |
quote:Suzuki ook ![]() ![]() ^^ | |
fs180 | dinsdag 9 januari 2007 @ 13:12 |
quote:post je even je eigen fiets erbij>? ![]() | |
Dennisch | dinsdag 9 januari 2007 @ 17:47 |
quote:Echt, dit is je reinste porno als je van grote motoren houd!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() * Nog net niet Fappen zeg maar | |
DonJames | dinsdag 9 januari 2007 @ 18:50 |
quote:Een waterbuffel ![]() | |
Barbaaf | dinsdag 9 januari 2007 @ 19:16 |
quote:De GT 750 ![]() ![]() ![]() TS: De Engelse wikipedia pagina over tweetakt vertelt wat over de geschiedenis en types tweetakten, als je daar nu eens begint met zoeken in plaats van hier een compleet werkstuk van ons te verwachten ![]() Edit: ok, even overheen gelezen dat je daar al geweest was maar wat heb je zelf nu en wat wil je specifieker weten? Je zou wat aandacht kunnen wijden aan de overeenkomst tussen de stoommachine en de zuigergestuurde tweetakt ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door Barbaaf op 09-01-2007 19:34:08 ] |