FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / 2-takt.
Diemietuhriejmaandag 11 december 2006 @ 22:27
Omdat ik mijn sectorwerkstuk dit schooljaar over 2takt doe heb ik maar besloten hier een topic erover te openen, zodat ik altijd nog wat extra dingetjes erover kan leren. Het principe ervan snap ik wel, maar misschien zijn er nog wat mensen met weetjes erover e.d.

En de geschiendenis van 2takt enzo, daar valt ook vrij weinig over te vinden..

En vroeger waren er ook 2takt auto's weet ik, wie weet hier meer van? (incl foto's? )
En natuurlijk is een 2-takt discussie ook nooit weg.

Dus brand maar los met al je info, foto's en overige dingen! Bvd.
ultra_ivomaandag 11 december 2006 @ 22:35
quote:
Op maandag 11 december 2006 22:27 schreef Diemietuhriej het volgende:

En vroeger waren er ook 2takt auto's weet ik, wie weet hier meer van? (incl foto's? )
Zo erg vroeger ook niet, de Trabant bijvoorbeeld.
BaraCudamaandag 11 december 2006 @ 22:36
Bij karting gebruiken ze het al heel lang en nog steeds
Diemietuhriejmaandag 11 december 2006 @ 22:37
Ja maar die is sinds 1960 in principe ook niet echt meer veranderd.. Dus dan vind ik het opzich wel weer vroeger..
hermandepermanmaandag 11 december 2006 @ 22:37
quote:
Op maandag 11 december 2006 22:36 schreef BaraCuda het volgende:
Bij karting gebruiken ze het al heel lang en nog steeds
En bij buitenboordmotoren ook

http://www.howstuffworks.com/two-stroke.htm Goede uitleg over 2-takt.
Hyperdudemaandag 11 december 2006 @ 22:39
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_cycle

gebruik eens two-stroke in Google ofzo

Jaguar is in 1990-1995 ook nog wel bezig geweest met 2-takt motoren, uit Australië enzo, maar dat is niks geworden door emissie-eisen ofzo
Diemietuhriejmaandag 11 december 2006 @ 22:44
quote:
Op maandag 11 december 2006 22:39 schreef Hyperdude het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_cycle

gebruik eens two-stroke in Google ofzo

Jaguar is in 1990-1995 ook nog wel bezig geweest met 2-takt motoren, uit Australië enzo, maar dat is niks geworden door emissie-eisen ofzo
Ja dat heb ik ook allang gezien + verwerkt, maar bij een topic kunnen altijd nog mensen aankomen met extra feiten en weetjes, plus dat er altijd nog een discussie op gang kan komen waarvan je ook weer wat kunt leren, vandaar dat ik dit topic open.
Sterke_Yerkemaandag 11 december 2006 @ 22:44
Voor auto's die 2takt zijn, check saab, 92, 93, 94, 95 en 96.
Zoals je misschien al weet kan je bij een tweetakt niet afremmen op de motor (geen smering) dus deze saab's hadden een vrijloop op de bak. Leuk als je berg af moet

Trabant is ook tweetakt...
hermandepermanmaandag 11 december 2006 @ 22:46
Dit is trouwens misschien ook wel leuk om te verwerken in je verslag: http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/

Grootste dieselmotor ter wereld (2-takt ook)
gatehmaandag 11 december 2006 @ 22:53
mengsmering enzo
Hyperdudemaandag 11 december 2006 @ 22:56
Waarom maakten ze trouwens van die Trabantjes met 2-takt zooi?
Gewoon om het simpel te houden? Materiaalgebrek?
Kennis was er toch genoeg daaro om gewoon 4-takt motoren te bouwen!?
Youpmaandag 11 december 2006 @ 23:05
quote:
Op maandag 11 december 2006 22:56 schreef Hyperdude het volgende:
Waarom maakten ze trouwens van die Trabantjes met 2-takt zooi?
Gewoon om het simpel te houden? Materiaalgebrek?
Kennis was er toch genoeg daaro om gewoon 4-takt motoren te bouwen!?
goedkoop
Youpmaandag 11 december 2006 @ 23:06
quote:
Op maandag 11 december 2006 22:36 schreef BaraCuda het volgende:
Bij karting gebruiken ze het al heel lang en nog steeds
en bij motorcross, maar daar begint het aardig te verdwijnen.....
Hyperdudemaandag 11 december 2006 @ 23:13
quote:
Op maandag 11 december 2006 23:05 schreef Youp het volgende:

[..]

goedkoop
In Rusland maakten ze toch ook geen 2-takt? Terwijl 2-takt vaak ook nog luchtgekoeld was, dus prima in Siberië. Iig beter dan een Lada die de hel nacht doordraait bij minus 50 omdat ie het anders 's ochtends niet meer doet.

Maar je zal wel gelijk hebben, in combinatie met te weinig staalproductie ofzo..
Giemmaandag 11 december 2006 @ 23:16
Schroef eens een puch blok open, heb je zo'n beetje de meest eenvoudige 2takt blokje
fs180maandag 11 december 2006 @ 23:29
wat wil je weten?
Devolutionmaandag 11 december 2006 @ 23:33
Wij krijgen nu ook met 2takt benzinemotoren te maken op school, dus ik lees mee
Snuitebolletjedinsdag 12 december 2006 @ 01:11
en wankel motoren? hoef je daar niets over te weten??? check anders de mazda rx-8
vladdinsdag 12 december 2006 @ 08:20

2-takt HPDI

Je zou eens kunnen kijken in een schoolbieb voor MTS autotechniek boeken. Staat wel het een en ander in. Voor de geschiedenis zou je eens kunnen bellen met het NCAD, of langsgaan als je in de buurt van TUe woont Daar kunnen ze je wel het een en ander vertellen over de historie van 2takt
TR08dinsdag 12 december 2006 @ 09:20
Volgens mij rijdt Connexxion veel met bussen met 2-takt diesel motoren. Welke het precies zijn weet ik niet, maar volgens een chauffeur die ik sprak hebben ze die best veel
geelhoeddinsdag 12 december 2006 @ 09:22
Wat? 2takt bussen? Nee, geloof ik niet!
geelhoeddinsdag 12 december 2006 @ 09:25
Amerikaanse 2 takt bus:
http://www.sae.org/technical/papers/841687
en nog een
http://www.ericandlucie.com/Bus/bus.htm

Maar hier?
Snuitebolletjedinsdag 12 december 2006 @ 09:27
vroeger waren alle diesel motoren 2-takt.. pas sinds de komst van die common rail technology is daar verandering in gekomen

-edit-
van wikipedai
De meeste grote dieselmotoren die worden gebruikt voor aandrijving van zeeschepen werken eveneens volgens het tweetaktprincipe.


kom een beetje uit de boot wereld, blijkbaar had ik het fout.. Hoewel, de bus/vrachtwagen motoren kunnen denk ook best 2-takt zijn. maar iig alle commonrail diesels is 4takt dat weet ik wel zeker
TR08dinsdag 12 december 2006 @ 09:36
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 09:25 schreef geelhoed het volgende:
Amerikaanse 2 takt bus:
http://www.sae.org/technical/papers/841687
en nog een
http://www.ericandlucie.com/Bus/bus.htm

Maar hier?
Volgens mij alle bussen die zo'n duidelijk "hoge" motor toon hebben voor diesels. 4.5 (of was het 6?) liter 2-takt cummins motoren aldus die chauffeur.
hermandepermandinsdag 12 december 2006 @ 11:04
Vrijwel alle scheepsmotoren zijn inderdaad 2-takt.
vladdinsdag 12 december 2006 @ 11:11
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 11:04 schreef hermandeperman het volgende:
Vrijwel alle scheepsmotoren zijn inderdaad 2-takt.
de common rail diesels niet toch? of zijn die nog niet zo algemeen gebruikt in de scheepvaart?
DonJamesdinsdag 12 december 2006 @ 11:20
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 11:11 schreef vlad het volgende:

[..]

de common rail diesels niet toch? of zijn die nog niet zo algemeen gebruikt in de scheepvaart?
Common-rails hebben niets met 2takt of 4takt te maken, het is het inspuitsysteem. Het systeem werkt onder zeer hoge druk, zodat de brandstof enorm fijn verneveld wordt. Dit heeft als gevolg een gelijkmatigere verbranding, wat resulteert in minder uitstoot.Het lijkt mij dat zo'n enorme scheepsdiesel geen last van ongelijkmatige verbranding, omdat (onder andere) het toerental zo vreselijk laag is.
2takt-diesels worden niet in personenauto's gebruikt.
Snuitebolletjedinsdag 12 december 2006 @ 11:47
en die hogedruk inspuiting gaat gepaard met een mooi kleppenwerk welke hun werk op hun beurt weer in 4 slagen verdeeld hebben
Neluhzdinsdag 12 december 2006 @ 11:54
2takt

probeer iig veel te vinden over expansieuitlaten, zo'n beetje het belangrijkste bij een tweetaktmotor.

doe je echt een technische opleiding?
DonJamesdinsdag 12 december 2006 @ 11:54
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 11:47 schreef Snuitebolletje het volgende:
en die hogedruk inspuiting gaat gepaard met een mooi kleppenwerk welke hun werk op hun beurt weer in 4 slagen verdeeld hebben
Meestal wel, maar een 2-taktdiesel met common-rail of pompverstuiver (beide vernevelen onder hoge druk) is niet ondenkbaar, ik ken hem alleen niet. Ik zou niet weten waarom het één het ander uit zou sluiten, jij wel?
hermandepermandinsdag 12 december 2006 @ 11:55
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 11:11 schreef vlad het volgende:

[..]

de common rail diesels niet toch? of zijn die nog niet zo algemeen gebruikt in de scheepvaart?
Scheepsdiesels starten meestal alleen op "Marine Diesel Oill" en als ze goed warm zijn gaan ze over op HFO. HFO moet verwarmd worden om het vloeibaar te maken, bij 20 graden is het zo hard dat je er gewoon overheen kunt lopen. Het is gewoon onbewerkte olie, net asfalt.
vladdinsdag 12 december 2006 @ 12:00
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 11:20 schreef DonJames het volgende:

[..]

Common-rails hebben niets met 2takt of 4takt te maken, het is het inspuitsysteem. Het systeem werkt onder zeer hoge druk, zodat de brandstof enorm fijn verneveld wordt. Dit heeft als gevolg een gelijkmatigere verbranding, wat resulteert in minder uitstoot.Het lijkt mij dat zo'n enorme scheepsdiesel geen last van ongelijkmatige verbranding, omdat (onder andere) het toerental zo vreselijk laag is.
2takt-diesels worden niet in personenauto's gebruikt.
dat weet ik ook allemaal wel, maar mijn vraag was of common rail al veelvuldig toegepast wordt in de scheepvaart. (Een ex-klasgenoot werkt bij een bedrijf in rotterdam die common-rail systemen voor de scheepvaart ontwikkeld.)
TR08dinsdag 12 december 2006 @ 12:06
Ik dacht dat ze daar al vrij lang een common-rail iets hebben. De brandstof voor met name de hele enorme motoren is zo dik dat je die bij kamertemperatuur schijnt te kunnen scheppen. Die wordt voorverhit en op druk gebracht voor inspuiting om het vloeibaar te maken. Het lijkt me dat je dat het liefst met een centrale unit doet en dan zit je aan een common rail systeem of in elk geval iets dat er zeer sterk op lijkt.
mistermaniacdinsdag 12 december 2006 @ 12:22
DKW had een 2takt 3 cylinder autootje
fs180dinsdag 12 december 2006 @ 13:19
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 12:22 schreef mistermaniac het volgende:
DKW had een 2takt 3 cylinder autootje
brommerts ook

maar ts.. wat wil je precies weten dan..
DonJamesdinsdag 12 december 2006 @ 13:26
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 12:22 schreef mistermaniac het volgende:
DKW had een 2takt 3 cylinder autootje
Kawaski had 2takt 3-cylinder motorfietsen, way back in the 70's. Die zijn echt
Zuendinsdag 12 december 2006 @ 16:25
quote:
Op maandag 11 december 2006 22:53 schreef gateh het volgende:
mengsmering enzo
... Onzin, niet allemaal.
Diemietuhriejdinsdag 12 december 2006 @ 16:32
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 11:54 schreef Neluhz het volgende:
2takt

probeer iig veel te vinden over expansieuitlaten, zo'n beetje het belangrijkste bij een tweetaktmotor.

doe je echt een technische opleiding?
Nog niet, doe nu nog voortgezet onderwijs maar hierna wil ik de kant op van autotechniek.
Diemietuhriejzondag 7 januari 2007 @ 22:08
Schopje.
draaijerzondag 7 januari 2007 @ 22:13
2-takt stinkt en is vies. Jongeren die op 2-takt brommers en tupper ware rijden zijn paupers. 4-takt was het toen al en is het nog steeds. 2-takt is te simpel en 2-takt is voor ordinaire boeren.

Dat was het en dat is het
fs180zondag 7 januari 2007 @ 22:28
2 takt te simpel? als ik een 4 takt blook onder mn brommer had liggen had het me een hoop problemen bespaard.. en is makkelijk vermogen uit te halen ja..
plus dr rijd ook genoeg 4taskt tupperware rond en in nederland is dr geen markt meer voor 4takt schakels

@dimi.. wat wil je nou eigenlijk met dit topic?
Diemietuhriejzondag 7 januari 2007 @ 22:38
Meer info vergaren voor mijn sectorwerkstuk.. Dat mensen gewoon met allehande info komen, die ik dan kan verwerken.. En ik moet nog altijd iets vinden over het ontstaan van 2-takt, dat valt ook zwaar tegen om daar iets over te vinden..
Sterke_Yerkezondag 7 januari 2007 @ 23:14
quote:
Op zondag 7 januari 2007 22:13 schreef draaijer het volgende:
2-takt stinkt en is vies. Jongeren die op 2-takt brommers en tupper ware rijden zijn paupers. 4-takt was het toen al en is het nog steeds. 2-takt is te simpel en 2-takt is voor ordinaire boeren.

Dat was het en dat is het
moderne 2 takt smeren 1 op de 200, en dat met biologische olie, dus ergens nog schoner dan een 4 takt die het hele blok vol met synthetische olie moet hebben (wat met de tijd ook verdwijnt).
Devolutionzondag 7 januari 2007 @ 23:23
Dimi, wij zijn op het moment bezig met 2takt motoren in een presentatie/verslag. Als het verslag klaar is zal ik em wel even naar je sturen Zal niet lang meer duren voor het zover is.
Diemietuhriejmaandag 8 januari 2007 @ 16:39
quote:
Op zondag 7 januari 2007 23:23 schreef Devolution het volgende:
Dimi, wij zijn op het moment bezig met 2takt motoren in een presentatie/verslag. Als het verslag klaar is zal ik em wel even naar je sturen Zal niet lang meer duren voor het zover is.
Ah oke, heel mooi!
Alexxxxxmaandag 8 januari 2007 @ 16:50
Trabant foto's
BaraCudamaandag 8 januari 2007 @ 18:28
quote:
Op zondag 7 januari 2007 22:13 schreef draaijer het volgende:
2-takt stinkt en is vies. Jongeren die op 2-takt brommers en tupper ware rijden zijn paupers. 4-takt was het toen al en is het nog steeds. 2-takt is te simpel en 2-takt is voor ordinaire boeren.

Dat was het en dat is het
2 takt ruikt lekker
en 2 takt is voor echte mannen
Alvilondinsdag 9 januari 2007 @ 00:22
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 13:26 schreef DonJames het volgende:

[..]

Kawaski had 2takt 3-cylinder motorfietsen, way back in the 70's. Die zijn echt
Suzuki ook





^^
fs180dinsdag 9 januari 2007 @ 13:12
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 00:22 schreef Alvilon het volgende:

[..]

Suzuki ook

[afbeelding]

[afbeelding]

^^
post je even je eigen fiets erbij>?
Dennischdinsdag 9 januari 2007 @ 17:47
quote:
Op maandag 11 december 2006 22:46 schreef hermandeperman het volgende:
Dit is trouwens misschien ook wel leuk om te verwerken in je verslag: http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/

Grootste dieselmotor ter wereld (2-takt ook)
Echt, dit is je reinste porno als je van grote motoren houd!!!!

* Nog net niet Fappen zeg maar
DonJamesdinsdag 9 januari 2007 @ 18:50
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 00:22 schreef Alvilon het volgende:

[..]

Suzuki ook

[afbeelding]

[afbeelding]

^^
Een waterbuffel
Barbaafdinsdag 9 januari 2007 @ 19:16
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 00:22 schreef Alvilon het volgende:

[..]

Suzuki ook

[afbeelding]

[afbeelding]

^^
De GT 750 . Voor die tijd een brute machine, tegenwoordig niet veel bijzonders met z'n 50 KW @ 250 kg maar klinkt (en ruikt) als een nestje brommers. Ik ga er eentje kopen als ik 10 K Km schadevrij heb gereden op m'n huidige brik .

TS: De Engelse wikipedia pagina over tweetakt vertelt wat over de geschiedenis en types tweetakten, als je daar nu eens begint met zoeken in plaats van hier een compleet werkstuk van ons te verwachten of had je intussen al iets?

Edit: ok, even overheen gelezen dat je daar al geweest was maar wat heb je zelf nu en wat wil je specifieker weten? Je zou wat aandacht kunnen wijden aan de overeenkomst tussen de stoommachine en de zuigergestuurde tweetakt

[ Bericht 11% gewijzigd door Barbaaf op 09-01-2007 19:34:08 ]