Wel ... sommige wisten het al, anderen dus nog niet. Ik heb een project wagentje. Het model dat ik zocht heb ik gevonden! Ik heb dus aangekocht
Toyota KP30 Osaka
(ook wel bekend als toyota 1000)
Witte kleur (Originele lak !!!)
Bouwjaar 1971
kilometerstand 20900 !!!
![]()
dit model dus ...
De wagen is kwa plaatwerk zeer goed in orde! slechts enkele heel kleine plekjes hebben wat aandacht nodig, verder is de wagen zeer proper!
Uiteraard zijn er altijd wel wat dingen die aanpassing vragen. Eerst dacht ik aan 18 of 20 duims velgen (liefst chroom), blauwe of eventueel roze neons, subwoofers minstens 38 cm liefst meer dan 1000 watt rms (toyota 1000 heeft dan dubbele betekenis), ook zouden er viperstrips over komen ... maar ... dat zou er over zijn
neen nu serieus ... er is een probleempje met de remmen (de wagen staat praktisch stil van 88) ... slechts enkele keren eens mee gereden kort stukje. Motor en alles is volledig onderhouden en start ook van eerste keer! zelfs bij dit weer. Daarvoor zal ik wel iemand vinden hier die me kan helpen als het niet lukt ... ik ga ook uiteraard ineens de 35 jaar oude blokjes eens vervangen ... jajaja zijn nog altijd de eerste
![]()
remmen zijn toch altijd wel handig ...
Dan een iets groter werkje ... de binnebekleding is van skai type ... probleem daarmee is dat als het in de zon had gestaan en ge daarna er op ging zitten ... de bekleding wel eens wilde scheuren ... Ik plan dus van de volledige bekleding op nieuw te doen (projectje voor deze winter) Uiteraard volledig met de hand en zelf uitgevoerd
![]()
Ik denk niet dat ik terug ga kiezen voor het skai maar mogelijk ga kijken voor echt leder. Ik geef toe dat de wagen dan niet meer standaard is maar een lederen bekleding ziet zeker zo uit als het skai maar is gewoon een verbetering voor de wagen! Doet volgens mij echt geen afbreuk aan het oldtimertje.
Verder kan het ook zijn dat ik de onderkant een volledig afsteek om hem opnieuw te LATEN teren zodat ik zeker een goede bodem behoud. De wagen zal uiteraard binnen staan maar bij zomerse meetings ook buiten komen!
De wagen komt zaterdag bij mij aan, ik zal zorgen dat er zeker fotokes online staan he
![]()
Mensen die mij willen helpen met de remmen op orde stellen ... zijn dus zeker welkom (mensen die mij liever zien verongelukken mogen zich onthouden ...)
EVEN Project verduidelijken ... Alle originele onderdelen die ik toch zou vervangen gaan mooi ingepakt de kelder in en worden uiteraard bewaard. Ik ga niet alles standaard houden omdat ik een aantal dingen zeker er in wil hebben !!!
Om te beginnen ... de binnenbekleding moet vervangen worden en zal hoogstwaarschijnlijk vervangen worden door leder in combinatie met skai (het moet een beetje betaalbaar blijven). De zittingen zouden in leer zijn maar de achterkant van de zetels alsook de deurpannelen zal ik waarschijnlijk in skai doen (prijsaanvraag is lopende als het niet veel meer is doe ik uiteraard alles in leder!!!)
Het originele hoedenplankje is lichtjes vervormd door zonlicht en dergelijke. Dat wordt er dus volledig uit gehaald en in de kelder opgeslagen. Ik zal proberen om in epoxy een hoedenplankje te maken dat tevens plaats biedt aan een MOOI composetje (geen bling bling dingen maar iets neutraals) de kans is groot dat ik voor "Sinus Live" of "mac audio" ga, niet voor mijn geliefkoosd merk focal omdat focal in volledig gesloten behuizing dient ingebouwd te worden wat in een kp30 niet mogelijk is zonder extreem veel geprul en gezever. Sinus Live zal het waarschijnlijk halen omdat dit volledig neutrale propere speakers zijn.
De deurpannelen worden volledig verwijdert en opgeslagenin de kelder :-) Waarom? Wel de kleur moet naar mijn mening hetzelfde zijn als de rest van het interieur en aangezien dat beige of wit wordt ... uiteraard wil ik wel de originele pannelen houder ... je weet nooit. De pannelen zijn volledig vlak en dus makkelijk te vervaardigen. Hardbord zal worden gebruikt plus er zal voorziening zijn voor een composetje (waarschijnlijk 16 cm sinus live flat met lage inbouw diepte)
Leuk extraatje wat ik overweeg ... conrad verkoopt een setje dat je kan inwerken onder je stof van je zetels en dat zo verwarmde voorzetels maakt van je stock zetels ... aangezien ik toch mijn zetelbekleding vernieuw overweeg ik dit toch wel een beetje ... het kost 70 euro is tegen te hoge temperaturen beschermd (voor als ge een hete vrouw mee pakt of zo
![]()
)... morele vraag is inderdaad ... een oldtimer met zetelverwarming is dat nu fout of niet ... nja ik vind van niet aangezien het niks veranderd aan het uitzicht of de constructie... de knopjes zijn altijd wel weg te werken. En aangezien ik toch een extra module moet maken voor mijn meterkes
![]()
kan dat nog wel lukken met wat retro knopjes ...
Een radio en dergelijke is naar mijn mening ALTIJD lelelijk (als je zo een modern ding in een auto steekt toch dus ik ga kijken om ook dat proper op te lossen. Mogelijk ga ik gewoon in de koffer een versterker voorzien en dan mijn mp3 speler gebruiken als geluidsbron. Waarom absoluut luidsprekers en dergelijke ... wel als ge naar een meeting rijdt hebt ge toch graag een beetje muziek. Dat is uiteraard mijn persoonlijke mening maar zonder is maar niks ... er is geen radio in de wagen, tevens is de voorziening gebruikt voor andere opties die de wagen dan weer wel heeft ... het idee is dus om een aansluiting te maken in het handschoentasje. Een volledige auto radio aldaar inbouwen gaat niet volgens mij vanwege te weinig plaats ... meer hierover weet ik pas als de wagen thuis is!
Dan ... als de binnenbekleding toch er uit is gaan we uiteraard de bodem eens grondig reinigen, onderzoeken en van een goede antiroest laag voorzien... binnen en buiten! Ik wil echt dat de wagen niet rot uiteraard! Mogelijk ook de binnenkant van de deuren behandelen. Als ik echt veel goesting heb kan het zijn dat ik de binnekant van de deuren ook isoleer
![]()
Kostprijs is niet veel voor isolatie maar het is wel aangenaam!
Graag zou ik ook een aantal meetertjes bijzetten ...
- oliedruk
- olietemperatuur
- volt
- ampere
- watertemperatuur
Ik wil dat zodanig doen dat ik daarvoor niks moet aanpassen aan het originele dashbord ... ook hierover meer info eens ik de auto heb thuis staan
![]()
Mogelijk probeer ik met epoxy hars een module te maken op maat! Winter projecten genoeg dus .... ik heb leuke metertjes gevonden bij conrad. NichtStyle ... dus de metertjes zijn volledig zwart als het contact uit staat ... bij inschakeling komen de getalletjes te voorschijn ... meters wijken volledig uit en komen dan terug op waarde ... VET KNAP vond ik dat.
in de deurpanelen komen mogelijk ook nog 2 lampjes die oplichten als de deur open gaat ... uiteraard mooi ingewerkt ... als we dan toch bezig zijn.
Ik hoop ook ergens een mooi athentiek bagagerekje te vinden zodat ik er een aantal van die heerlijk retro rieten manden kan op plaatsen! Om 1 of andere reden vind ik dat oldtimers mooier zijn met een riete mand er op
Wat nog ... koffer behandelen met antiroest. Chroom blinken. En alles grondig kuisen ... voor de motor en zo ga ik eens informeren bij de koen die zo een blinkend blokje heeft
![]()
Buisjes voor de ruitensproeier dienen vernieuwd te worden ... dit zal wel mee vallen.
Hoeveel alles gaat kosten ... wel dat zal wel weer een ander paar mouwen zijn
![]()
maar ... t is nen hobby en als het te duur is kom ik een jaar niet naar meetings spaar ik weer veel geld aan naft uit (naft is trouwens extra duur want er moet loodvervanger in ook)