abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44314754
inleidend stukje.. niet noodzakelijk om te lezen :

ik was altijd een gesloten en verlegen meisje... na de havo heb ik dan ook een vrij technische opleiding gedaan... veel zelfstandig werken, analytisch denken, niet teveel gedoe met mensen... dat leek me ideaal...

tijdens bijbaantjes in o.a. de horeca ben ik wat losser en makkelijker geworden in de omgang met mensen... en tijdens het laatste stage/afstudeerjaar van mijn opleiding was ik er eigenlijk al achter dat werken in dat gebied me niet echt ligt.... theoretische achtergronden van t werk vind ik nog steeds erg interessant... maar de werkomgeving is me te gezapig.. ook zijn de meeste mensen die branche werken heel andere types waar ik niet echt aansluiting bij vind...

na mn opleiding op verschillende functies gesolliciteerd, zowel op mijn vakgebied als andere dingen... op een gegeven moment was ik al een eind met besprekingen voor een baan als intercedent... maar kreeg tegelijktijd een tijdelijke baan aangeboden bij een leuke instelling op mijn vakgebied...
deze baan heb ik aangenomen, wilde het nog 1x echt proberen... in het begin vond ik het erg leuk, was een soort manusje van alles... kreeg veel verschillende dingen te doen (ook die buiten mijn functie omschrijving vielen en dat waren juist de leuke klusjes) maar na verloop van tijd kon ik me steeds meer richten op het "echte werk" en daar werd het niet leuker van... toen mijn contract periode afgelopen was konden ze me geen baan aanbieden op deze afdeling, maar wel op een andere afdeling... dat leek me nog saaier, dus heb ik vriendelijk bedankt...

daarna ben ik eigenlijk per ongeluk in deze baan gerold... via een baantje in een winkel ben ik bedrijfsleidster geworden.. erg leuk, ben er ook helemaal "los" gekomen... genoeg zelfvertrouwen gekregen... maar na een paar jaar heb ik toch het "is dit alles?" gevoel...

mijn doel was om rond m'n 30e een eigen zaak te beginnen, maar met de huidige omstandigheden voor kleine zelfstandigen en de kloterige economie (ja ze zeggen wel dat t goed gaat, maar de detailhandel werkt er nog maar weinig van) zie ik dat niet meer zitten...
huren worden steeds duurder, net als personeel... en aangezien ik een vrouw ben en ik voor mn 40e (mits leuke man gevonden) ook nog wel een paar kindjes uit wil poepen... en dat is voor een kleine zelfstandige in de detailhandel eigenlijk niet te doen... dat kan alleen als je zaak goed draait en je goed personeel hebt dat ook echt hart voor de zaak heeft...

maar goed, het is dus weer eens tijd dat het roer om gaat...
ik weet alleen niet zo goed welke kant op...

er zijn verschillende opties die steeds weer terugkomen in mijn gedachten:

-apotheek: assistent of farmaceutisch consulent (zit tussen apotheker en assistent in)
voordelen: veel contact met mensen, praktisch bezig zijn, heeft raakvlakken met mn opleiding
nadelen: niet hele dynamische werkomgeving, weer studeren, werken bij een baas
-intercedent:
voordelen: contact met mensen, commercieel, afwisselend
nadelen: werken bij een baas
-webdesigner/programmeur
voordelen: creatief, technisch, praktisch bezig zijn, kan freelance
nadelen: minder contact met mensen, niet echt dynamische werkomgeving, (zelf)studie
-makelaar
voordelen: contact met mensen, commercieel, afwisselend, mogelijkheid zelfstandig uit te voeren
nadelen: studie

heb nu gesolliciteerd naar een zelfstandige afwisselende functie in soort van horeca gelegenheid...
lijkt me erg leuke baan, en ook een manier om te kijken of er in die tak nog doorgroei mogelijkheden zijn...
verder is het vooral in de avonduren, dus overdag tijd genoeg om er een studie oid naast te doen

Misschien hebben jullie nog andere suggesties en goed bedoelde adviezen?
Ik zoek dus een leuke zelfstandige baan in een dynamische werkomgeving, contact met mensen, afwisseling, genoeg verantwoordelijkheden, op hbo/mbo niveau

Of heb je ervaring met een van de bovenstaande banen, en de bijbehorende opleidingen?
is zo'n opleiding goed te doen naast een fulltime baan?
Hoeveel verdien je ongeveer?
Ben je blij met je baan of had je achteraf ook liever iets anders gedaan?
Welke baan zou het beste liggen in de arbeidsmarkt?

oja, ik heb al genoeg beroepskeuze testen gedaan... bijna altijd komt er de volgende dingen uit:
creatief, wetenschappelijk en sociaal... ik zie ook niet zitten om ergens een betaalde test te doen (heb ik jaren terug al eens gedaan, ook niet veel wijzer van geworden)
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_44315154
Een deel van het verhaal in kleine letters is wel herkenbaar.

Ik kan niet zeggen wat jij leuk vindt en waar jij waarde aan hecht in een baan. Op welke termijn wil je iets nieuws, en wat zijn je mogelijkheden (qua tijd en financien) om daarvoor te studeren of te orienteren?
pi_44315744
Zit een bekend deel in je verhaal, ja ook voor mij al.

Hoop dat je iets vindt wat je leuk vind hoor
voor mij zit deze stap er ook aan te komen komend jaar
stupidity has become as common as common sense was before
pi_44316135
ik moet sowieso op korte termijn op zoek naar een andere baan...
en qua financien.. ik woon in mn uppie en heb een hypotheek.. dus kan er financieel niet teveel op achteruit gaan wil ik hier blijven wonen... en dat is toch wel mijn bedoeling...

mij lijkt makelaar het leukste... maar daar zit weer een flinke studie achter... dus dan zal ik er wel eerst iets anders erbij moeten gaan doen...

ik ben ook een beetje bang dat ik zo'n jobhopper wordt... dat ik het nergens langdurig echt leuk zal vinden...

wat ik het belangrijkste vind is zelfstandigheid/vrijheid om het werk op mijn manier te doen...
verder dus het omgang met mensen en dynamiek/afwisseling

ik hoop dan ook heel erg dat ik aangenomen wordt voor die baan waar i op gesolliciteerd heb...
het lijkt me heel erg leuk werk, en het is goed te combineren met een studie oid als ik evt. toch iets anders wil
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
  maandag 11 december 2006 @ 08:47:45 #5
3542 Gia
User under construction
pi_44319999
Toen ik de TT las, dacht ik dat je naar het buitenland wilde...

Maar als je horeca zo leuk vindt, waarom ga je daar dan niet in verder. Dat is ook iets wat je straks, als er kindjes zijn, 's avonds kunt doen. Kan manlief mooi babysitten.
pi_44321059
kindjes en manlief is nog toekomstmuziek hoor.. voor t zelfde geld kom ik nooit een leuke vent tegen die mij ook leuk vind
maar het is toch wel iets wat ik graag zou willen... en dat is dan ook een van de redenen om niet voor me zelf te beginnen in de detailhandel...

horeca zou ik voor nu wel leuk vinden, zodat ik er bij kan studeren bijvoorbeeld.. maar het is niet iets wat ik mezelf jaren zie doen... of ik moet dan voor mezelf een zaakje beginnen

maar goed, is er niemand die iets kan vertellen over de opleiding en/of het vak makelaar of apothersassistent of farmaceutisch consulent?
pi_44338654
quote:
Op maandag 11 december 2006 09:55 schreef droomkoningin het volgende:
kindjes en manlief is nog toekomstmuziek hoor.. voor t zelfde geld kom ik nooit een leuke vent tegen die mij ook leuk vind
maar het is toch wel iets wat ik graag zou willen... en dat is dan ook een van de redenen om niet voor me zelf te beginnen in de detailhandel...

horeca zou ik voor nu wel leuk vinden, zodat ik er bij kan studeren bijvoorbeeld.. maar het is niet iets wat ik mezelf jaren zie doen... of ik moet dan voor mezelf een zaakje beginnen

maar goed, is er niemand die iets kan vertellen over de opleiding en/of het vak makelaar of apothersassistent of farmaceutisch consulent?
Is kinderen de enige reden om niet als zelfstandig aan de slag te gaan? Ik zie dat namelijk niet als belemmering. Ervanuitgaande dat je niet iemand bent die een one night stand doet om zwanger te raken zal voordat je kinderen krijgt toch minstens een jaar of twee duren (en daarbij nog een onzekerheid factor of je iemand vind en zwanger raakt, wat ik uiteraard wel voor je hoop). Wellicht dat in de toekomst het probleem zichzelf oplost (man past op kinderen, of man werkt ook in jullie zaak, whatever). Als het hebben van een eigen zaak een droom van je is, moet je die gewoon kunnen realiseren. Of het de makkelijkste weg is, vast niet, maar wellicht wel één die je de meeste voldoening/plezier geeft (en misschien leer je via je zaak wel een leuke man kennen )).
pi_44339451
anders lees je ff wat ik schreef in mn inleiding?
ik zie gewoon geen toekomst meer als kleine zelfstandige in de detailhandel... en ja kids is een van de redenen daarvan, maar niet de voornaamste....

in andere branches bijv. makelaardij of freelance webdesigner/programmeur speelt dat probleem ook wel, maar wel een stuk minder... maar dat is net wat jij zegt toch nooit te plannen... en zijn er vast wel oplossingen te vinden
  dinsdag 12 december 2006 @ 00:38:43 #9
144857 Dimelo
Bitch stole my Fish
pi_44345266
quote:
-makelaar
voordelen: contact met mensen, commercieel, afwisselend, mogelijkheid zelfstandig uit te voeren
nadelen: studie
Makelaar is vrij beroep geworden...
maar je word wel sneller ingeuurd met diploma uiteraard;)

maar je kan het proberen
Corruption and Abuse, the salesmen of out blood.
My mother is My sister!
pi_44350707
Ik herken mezelf wel in je verhaal.
Sta zelf nu ook op een punt waar ik die keuze moet/wil/kan maken.

Makelaardij lijkt mij ook erg leuk, maar dat is zonder diploma erg moeilijk.
Het verstandigst lijkt me gewoon dat je iets doet wat je graag doet en wat in je hart zit. Dan krijg je de rest erom heen ook wel geregeld.
pi_44351529
hoe meer ik erover na zit te denken, hoe meer ik er over lees... des te leuker lijkt het me om makelaar te worden (heb gisteravond ff rondgekeken op de site www.makelaarsinopleiding.nl een forum waar allerlei vragen over opleiding en beroep aan bod komen)
het theoretische gedeelte lijkt me niet zo lastig... je moet alleen wel geluk hebben dat je voor het praktijk gedeelte een leerplek vindt bij een makelaarskantoor... nou heb ik wel een paar connecties in dat wereldje

maargoed eerst maar eens zeker weten of dat echt is wat ik wil, en of het te combineren is met een andere baan die ik ook nog moet gaan zoeken
  dinsdag 12 december 2006 @ 14:43:26 #12
144857 Dimelo
Bitch stole my Fish
pi_44357289
weetje.. ik zit nu ook havo 5 heb geen idee wat ik ga doen hierna...nu ik beetje zit rond te kijken lijkt dit me ook reuze intressant:d dankjewel dat je mijn oog hier ook eenbeetje op hebt gezet;)
Corruption and Abuse, the salesmen of out blood.
My mother is My sister!
pi_45622754
Hoe kun je het beste je sollicitatiebrief invullen als je op een functie solliciteert, waarvoor je eigenlijk geen ervaring/opleiding hebt gehad??
pi_45625884
je kunt bijv. schrijven dat je misschien geen ervaring hebt, maar dat je erg snel nieuwe dingen oppakt en dat je wel eigenschappen die belangrijk zijn voor die functie.. en dat je erg gemotiveerd bent.. enz blabla

dus ook al voldoe je niet aan de eisen, dan moet je juist andere sterke punten benadrukken en goed duidelijk maken waarom ze je toch niet kunnen laten lopen
  woensdag 24 januari 2007 @ 12:17:04 #15
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_45625962
Tja je moet doen wat je niet laten kan lijkt me. t Lijkt mij in ieder geval verschrikkelijk om nog 30 jaar werk te moeten doen wat je eigenlijk niet leuk vindt.

Wel valt t me op dat je 4 andere keuzes behoorlijk ver uit elkaar liggen.
Opgezwolle, keizers van de Nederhop.
Sticks en Delic - Fakkelteit. 21-09-2007.
Talent is net als juni, het verschil tussen mij en jullie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')