abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 januari 2002 @ 20:53:13 #1
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2814882
Ok ik kom hier nooit, maar de volgende materie vindt ik toch wel erg boeiend en zou graag horen wat jullie er van denken.

Het gaat hierom. Stel (stel he, stel) dat tijdreizen mogelijk was. In het jaar 2300 ofzo. En een van de tijdreizigers uit 2300 ging terug naar een jaar of 1700 en vermoordde daar een of meerdere van je voorouders. Dus jij hebt nooit bestaan. Maar voordat de tijdreiziger je voorouder vermoordde bestond je wel. Nu luidt mijn eerste vraag:

Heb je dan wel of niet bestaan?

Dat ten eerste. Maar dan gaan we nog even iets dieper. Stel dat nadat je bent uitgewist, nog wordt herinnerd door de mensen die je hebben meegemaakt. Dus een vriend of vriendin ofzo. Mijn tweede vraag luidt:

Heb je dán wel of niet bestaan?

Gaarne de twee vragen afzonderlijk behandelen.

My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_2814993
als er meerdere dimensies bestaan
dan heb je bestaan en blijf je gewoon doorleven en is er niets aan de hand.. zelfs niet wanneer je terug zou gaan.

als er maar 1 dimensie is dan vermoord je je voorouders,
die zijn dood, maar jij zal ook verdwijnen omdat je nooit zal bestaan, waardoor je nooit terug in de tijd zou kunnen.

ok die laatste is nog vager dan de 1e. dus als tijdreizen al bestaat dan lijkt het eerste me voor de hand liggender

oh. nu heb ik geen antwoord gegeven op de vragen

to ignore the past is to solicit disrespect
to ignore the present is to invite laziness
to ignore the future is to beg for disaster
  maandag 14 januari 2002 @ 21:08:43 #3
8369 speknek
Another day another slay
pi_2815093
Wat pas écht interessant is, is of je je voorouders wel vermoord hebt als je niet bestaat.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_2815124
quote:
Op maandag 14 januari 2002 21:08 schreef speknek het volgende:
Wat pas écht interessant is, is of je je voorouders wel vermoord hebt als je niet bestaat.
Volgens mij is dat interessant maar gewoon het bewijs dat het hele idee van tijdreizen belachelijk is.
Wittgenstein
pi_2815470
Volgens mij gaat hier ook een hele film over

Back to the future ofzo.
Deel I II of III.

Op een dag drink je geen bier meer, maar koop je landbouwplastic
  maandag 14 januari 2002 @ 21:29:31 #6
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2815479
quote:
Op maandag 14 januari 2002 21:08 schreef speknek het volgende:
JIJ hebt ze niet vermoord, maar die tijdreizger uit 2300! Die heeft er dus niks mee te maken.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  maandag 14 januari 2002 @ 22:42:46 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_2816980
quote:
Op maandag 14 januari 2002 21:29 schreef Marble het volgende:
JIJ hebt ze niet vermoord, maar die tijdreizger uit 2300! Die heeft er dus niks mee te maken.
Nou okee stel dat je hetzelf zou doen. Het is inderdaad een flinke paradox zoals Koekepan al zei.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 januari 2002 @ 22:46:36 #8
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2817072
Het ging mij er niet om dat je het zelf doet. Het gaat er juist om dat iemand uit de toekomst (bijv. 2300) iemand uit het heden (rond 2000) uitwist door een voorouder in het verleden (bijv. 1700) te vermoorden.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 14 januari 2002 @ 22:48:17 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_2817102
quote:
Op maandag 14 januari 2002 21:10 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Volgens mij is dat interessant maar gewoon het bewijs dat het hele idee van tijdreizen belachelijk is.

Mits er een fundamentele natuurwet tegen paradoxen zoals bovenstaande bestaat
  maandag 14 januari 2002 @ 22:51:39 #10
8369 speknek
Another day another slay
pi_2817194
Okee, ik verwacht dat we in een multiversum leven met vele universa. Als diegene je ouders vermoord (en tijdreizen is mogelijk!!) is het niet ondenkbaar dat de moordenaar (of iedereen behalve de moordenaar) naar een andere kopie van dit universum verplaatst. Maar dan waar je voorouders niet in leven.

en nee jij dus ook niet.

FOK!-Schrikkelbaas maandag 14 januari 2002 @ 22:53:40 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_2817236
quote:
Op maandag 14 januari 2002 22:51 schreef speknek het volgende:
(en tijdreizen is mogelijk!!)
Joh?
bewijzen, onderbouwing
  maandag 14 januari 2002 @ 22:55:54 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_2817287
quote:
Op maandag 14 januari 2002 22:53 schreef Swetsenegger het volgende:
Joh?
bewijzen, onderbouwing
Dat was geen statement maar gedeelte van de voorwaarde. (ik had eerder al gezegd dat ik niet denk dat het mogelijk is)
pi_2817652
1 Antwoord: er bestaan meerdere universa...? (Overigens debat dat in Vrij nederland al gevoerd werd in 1985 bij uit komen van "Back to the future", niettemin erg interessant: zie ook de film "Frequency" en"het boek "Millenium"). Ik heb trouwens wel eens een verhaal gelezen van iemand die in een ander universum, dat veel op het onze leek, terecht kwam en later ook weer in ons universum terugkwam. Ik denk dat zulks overigens een reële optie is... Misschien dat KP eens hierover kan uitwijden i.v.m. snaartheorie ook...
I´m back.
  woensdag 16 januari 2002 @ 11:43:43 #14
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_2832169
quote:
Op maandag 14 januari 2002 20:53 schreef Marble het volgende:
Ok ik kom hier nooit, maar de volgende materie vindt ik toch wel erg boeiend en zou graag horen wat jullie er van denken.

Het gaat hierom. Stel (stel he, stel) dat tijdreizen mogelijk was. In het jaar 2300 ofzo. En een van de tijdreizigers uit 2300 ging terug naar een jaar of 1700 en vermoordde daar een of meerdere van je voorouders. Dus jij hebt nooit bestaan. Maar voordat de tijdreiziger je voorouder vermoordde bestond je wel. Nu luidt mijn eerste vraag:

Heb je dan wel of niet bestaan?

Dat ten eerste. Maar dan gaan we nog even iets dieper. Stel dat nadat je bent uitgewist, nog wordt herinnerd door de mensen die je hebben meegemaakt. Dus een vriend of vriendin ofzo. Mijn tweede vraag luidt:

Heb je dán wel of niet bestaan?

Gaarne de twee vragen afzonderlijk behandelen.

Hier hebben al heeeel veel mensen hun hoofd over gebroken.
Het grootvaderparadox.
Maar dat werkt alleen als je verschillende tijdlijnen hebt:
lijn een, je bestaat, je overoveroveroverkleinkind keert terug om je te vermoorden.
Nu ontstaat tijdlijn twee, je bent dood, je hebt geen kleinkinderen, dus kan je over..kleinkind die niet bestaat je ook niet vermoorden, dus je wordt niet vermoord, dus krijgt kleinkinderen, zie lijn 1.

De tweede uitspraak is onmogelijk, als je in een tijdlijn wordt uitgewist, kunnen anderen die in dezelfde lijn leven je niet herinneren.
Je hebt zowieso bestaan tot het moment waarop je vermoord werd, dus de mensen die je daar voor kenden herinneren je als een moordslachtoffer. De mensen die je daarna zouden gaan leren kennen, hebben hiervoor nooit de kans gekregen, je bent immers dood Dus ze kunnen je ook niet herinneren.

Contratheorie:
Er is maar een tijdlijn en alles wat in ons verleden is gebeurd is vastgelegd en verwoven in de tijdlijn, dus ook de tijdreizigers. In dat geval is de tijdpolitie op tijd geweest en heeft je over...kleinkind je niet kunnen vermoorden omdat hij/zij is opgepakt.

hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_2832893
Volgens mij zijn het zinloze vragen. Het is net zoiets als: Stel dat er kabouters bestaan en een kaboutermannetje bevrucht mijn vriendin, wordt het kind dan een kabouter, een mens, iets er tussenin? En is het kind in staat zich voort te planten (of krijg je dezelfde problemen als bij de muilezel).
Het zinloze zit hem erin dat het niet toetsbaar is en dat geldt ook voor het tijdreizen.
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
  woensdag 16 januari 2002 @ 13:10:57 #16
3767 Herald
Come get some
pi_2832947
grappig dat je dat aanhaalt Koerok, want ik heb uit betrouwbare bron dat de Reptillians in de toekomst naar het verleden zullen reizen om alle kabouters te vermoorden en zodoende bestaan ze nu niet meer, behalve in sprookjes enzo.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_2833036
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
  woensdag 16 januari 2002 @ 21:46:07 #18
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2838850
Kabouters zijn ook mensen, alleen wat kleiner
pi_2839722
neeneenee

mensen zijn kabouters
toevallig ietsje groter

pi_2944867
als je er ooit geweest bent in welke tijd/tijdsbesef dan ook heb je natuurlijk bestaan. Zeker als andere dit kunnen bevestigen.

Maar tijdreizen en er daarmee vanuitgaande dat er maar 1 dimensie bestaat lijkt me onmogelijk. Tenslotte zouden er dan allang mensen hier zijn gekomen uit een andere tijd.

Of dit zou met allerlei middelen geheimgehouden moeten worden.. Neh.. denk het niet.

<b>Alles kan, zolang... </b>

pi_2957532
-
erased.

[Dit bericht is gewijzigd door Maartentje op 28-01-2002 00:53]

I can bend minds with my spoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')