Mijn vriendin mailde dit naar mij, zij is mega anti roken...
quote:
SIGARETTEN ZIJN POLONIUMPEUKJES
13-12-2006 15:00
Volgens wetenschappelijke studies bevatten de meeste sigaretten sporen van de radioactieve substantie polonium 210. Dat meldt de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten (KVAB).
Vergiftiging
Voor diegenen die de radioactieve stof niet kennen: de voormalige Russische spion Alexander Litvinenko overleed aan een dosis die hij binnen kreeg via vergiftiging. De longen van rokers worden voortdurend geïnfecteerd met radioactieve deeltjes, meent de KVAB.
Schade
In verschillende onderzoeken werden sporen van polonium 210 teruggevonden in het bloed en de urine van rokers. Wanneer polonium 210 door middel van inademing of opname via de mond het lichaam binnenkomt, kan het enorme schade aanrichten.
Brokje
De radioactiviteit van de stof zorgt volgens de KVAB onder andere voor genetische schade en vroegtijdige hartziekten, leverkanker, blaaskanker en longkanker. Om een volwassene te doden zou een inname van polonium 210 ter grootte van een duizendste van een brokje zout nodig zijn.
Uitroeien“In theorie zou één gram genoeg zijn om vijftig miljoen mensen te doden”, aldus Wannes Heirbaut van de KVAB. “Om de hele wereldbevolking uit te roeien zou 130 gram voldoende zijn.”
Longkanker
De aanwezigheid van polonium 210 in tabak is volgens de KVAB te wijten aan het gebruik van fosfaatbemesting bij het telen van tabaksplanten. Polonium 210 wordt ook in verband gebracht met de stijging van longkanker.
Poloniumgehalte
Terwijl steeds meer mensen tussen 1930 en 1980 stopten met roken, steeg het aantal rokers dat overleed aan longkanker explosief. In diezelfde periode verdrievoudigde het poloniumgehalte in sigaretten volgens Heirbaut.
Bron: Het Laatste Nieuws
Ik schrok me rot... Moest even een peukie vatten