abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44225935
quote:
Met angst en beven op oordeel UEFA wachten

Diskwalificatie of een lange schorsing in Europa; vandaag wordt de strafzaak tegen Feyenoord behandeld.

Hoe behandelt de UEFA de strafzaak tegen Feyenoord?

Vandaag komt de tuchtcommissie van de Europese voetbalunie (Control and Disciplinary Body) in Nyon bijeen om zich te buigen over de supportersrellen rond het duel Nancy – Feyenoord. Dat college kent een wisselende samenstelling. Ook het aantal leden varieert. De uitspraak kan mogelijk pas vrijdag of maandag volgen. Feyenoord kan in beroep gaan bij de Appeals Body en de zaak laten voorkomen bij het Hof van Arbitrage.

Moet Feyenoord vrezen voor uitsluiting in Europa?

De directie houdt er zelfs rekening mee dat Feyenoord onmiddellijk uit het UEFA Cuptoernooi wordt gezet en het laatste duel met Wisla Krakow, volgende week in De Kuip, wordt geschrapt. De club wordt vanwege eerdere strafzaken na supportersgeweld als een recidivist beschouwd.

De UEFA kan besluiten Feyenoord strafpunten toe te kennen, waardoor kwalificatie voor de volgende ronde bij voorbaat onmogelijk wordt. Een jaar schorsing, zoals Ajax in 1989 overkwam na het staafincident, is realistisch.

Heel vaak gebeurt het niet dat clubs door de UEFA worden gediskwalificeerd na wangedrag van supporters. Het overkwam uitgerekend Wisla Krakow in 1998, toen een Poolse supporter een mes gooide naar Parma-speler Dino Baggio. In datzelfde jaar werd ook Fiorentina uitgesloten, toen de vierde official werd geraakt door een vuurpijl.

Hoe zwaar telt het rapport van de waarnemer?

De rapportage van de waarnemer vormt de leidraad voor de tuchtcommissie van de UEFA. Hij heeft in het Stade Marcel Picot geen onderscheid kunnen maken tussen de ‘goedwillende’ – door Feyenoord geregistreerde – fans en de honderden hooligans in het middelste vak. Dat verschil maakt de UEFA ook niet.

De Europese voetbalbond stelt zich op het standpunt dat een voetbalclub te allen tijde verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn supporters, in én rond het stadion. Honderden Feyenoord-fans waren door de lokale politie na ongeregeldheden al met traangas uit de binnenstad van Nancy verjaagd.

In het stadion voelde de Franse politie zich wederom genoodzaakt traangas te gebruiken. Door een wolk van dat gas boven het veld kregen onder anderen Feyenoord-doelman Timmer en verdediger Greene last van tranende ogen en ademhalingsproblemen. De Noorse arbiter Berntsen besloot de wedstrijd tijdelijk te onderbreken, waarna het stadion grotendeels werd ontruimd.

Wat kan Feyenoord daar nog tegen inbrengen?

In een lijvig verweerschrift benadrukt Feyenoord dat het de directie van Nancy tijdig heeft gewaarschuwd voor de komst van honderden hooligans, die in Frankrijk een kaartje hadden gekocht. Tot verbijstering van Feyenoord besloot de lokale politie ze in een apart vak onder te brengen.

In opdracht van de veiligheidscoördinator van Nancy werden de kassa’s een half uur voor de wedstrijd tegen Feyenoord opengesteld om andere vandalen in de gelegenheid te stellen een kaartje te kopen.

Zo werd het Stade Marcel Picot voor ruim anderhalf uur een luxe gevangenis, maar konden de stewards niet voorkomen dat de hooligans zich mengden onder het ‘gewone’ Feyenoord-publiek.

Kan Feyenoord verantwoordelijk worden gesteld voor vandalen die de club niet kent?

Die vraagt raakt de kern van het verweer van de Rotterdamse club, want Nancy heeft bij het bewaken van de openbare orde aantoonbaar fouten gemaakt.

De UEFA zal echter niet wachten tot Nederland een voetbalwet heeft ingevoerd. De tuchtcommissie constateert vermoedelijk dat Feyenoord in Nancy weer een treurig hoofdstuk heeft toegevoegd aan een toch al lijvig strafdossier.
Bid hier om mildheid bij de bobo's. Ze zijn momenteel bijeen en ergens binnen nu en een uurtje of 3 wordt er een uitspraaak verwacht. Het kan eventueel ook nog naar morgen worden doorgeschoven.

Persoonlijk ben ik van mening dat Feyenoord niet zoveel blaam treft en dat het vooral symboolpolitiek zou zijn om de club te hard straffen. Wat had Feyenoord in vredesnaam anders moeten en kunnen doen?
pi_44225970
Feyenoord heeft toch een persconferentie belegd voor een uurtje of 18:00, dus dan zal wel het een en ander duidelijk worden.
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
pi_44225995
Uitspraak wordt door Feyenoord om 18.00 verwacht en Feyenoord zelf heeft een persconferentie voor 18.30 gepland staan.

Ik hoop dat Nederland in z'n geheel in ieder geval niet gestraft wordt; dus een Europese plek minder.
pi_44225999
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:08 schreef kevin6188 het volgende:
Feyenoord heeft toch een persconferentie belegd voor een uurtje of 18:00, dus dan zal wel het een en ander duidelijk worden.
Hoeft niet. De verwachting is dat het inderdaad tegen die tijd bekend is maar het kan ook heel goed zijn dat de UEFA er nog niet uitkomt, dat het wat langer duurt of dat de zaak wordt aangehouden.
pi_44226005
Ik hoop dat het meevalt voor Feyenoord.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_44226029
Laat de voetbalwet maar komen en snel.
Uefa zal Feyenoord wel uitsluiten, al is het alleen maar als voorbeeld en een straf naar die supporters toe.
pi_44226031
Zijn die sancties trouwens nog aan te vechten?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_44226053
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:10 schreef koningdavid het volgende:
Sancties zijn altijd aan te vechten.
pi_44226091
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:10 schreef koningdavid het volgende:
Als je Juventus heet wel.
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
pi_44226147
Nancy hoort de meeste straf te krijgen.
pi_44226228
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:13 schreef SCH het volgende:
Ook maar het waren de Feyenoord fans die voor, tijdens en na de wedstrijd nogal 'aanwezig' waren.
Nancy heeft fout gehandeld maar de club Feyenoord is helaas verantwoordelijk voor hun eigen publiek.
Kan Nancy ook een straf krijgen dan?
pi_44226296
quote:
Ja omdat ze de hele middag toe hebben gestaan dat Feyenoorders de stad overhoop gehaalt hebben.

De "fans" van feyenoord mogen gerust gestraft worden voor zo'n feiten en ook de schaal waarop het gebeurd is.
Een passende boete voor Feyenoord met 1 jaar schorsing zal het wel worden.
pi_44226306
Hopelijk valt het nog enigzins mee.
pi_44226376
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:15 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ook maar het waren de Feyenoord fans die voor, tijdens en na de wedstrijd nogal 'aanwezig' waren.
Nancy heeft fout gehandeld maar de club Feyenoord is helaas verantwoordelijk voor hun eigen publiek.
Kan Nancy ook een straf krijgen dan?
Hoe had Feyenoord dit moeten voorkomen volgens jou?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 7 december 2006 @ 16:21:14 #15
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_44226384
quote:
Het enige wat die niet goed gedaan hebben is dat ze die klootmongolen naar het stadion geleid hebben ipv direct door naar de gevangenis.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_44226434
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Feyenoord had het niet kunnen voorkomen. Als zo'n supporters binnen je club zitten is het moeilijk je er tegen te wapenen. Die mensen zijn in de ogen van UEFA gewoon gekoppeld aan de club.

Het optreden van politie in Frankrijk had wel stukken beter gekunt. Dan was een groot deel relschoppers geeneens het stadion ingekomen. Dan had de politie ze gewoon in 'n hoek moeten drijven in de stad en maar neer moeten knuppelen van mijn part.
pi_44226449
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:21 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Het enige wat die niet goed gedaan hebben is dat ze die klootmongolen naar het stadion geleid hebben ipv direct door naar de gevangenis.
Dat snap ik dus ook niet, gewoon de gevangenis inknuppelen en daar een weekje laten gaarkoken. Meestal doen die fransen daar niet zo moeilijk over
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_44226487
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:21 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Laat dat nou toevallig het belangrijkste zijn
pi_44226496
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Is ook verrekte lastig maar je wordt wel terecht verantwoordelijk gesteld voor je publiek. Zie ook racisme zoals bij Inter Milaan.
De voetbalwet zou een hoop kunnen 'verhelpen'
pi_44226661
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:24 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Is ook verrekte lastig maar je wordt wel terecht verantwoordelijk gesteld voor je publiek. Zie ook racisme zoals bij Inter Milaan.
De voetbalwet zou een hoop kunnen 'verhelpen'
Ik ben dat niet met je eens. Feyenoord heeft alles gedaan wat in haar vermogen ligt. Behalve een eigen ordedienst in het leven roepen die deze eikels naar de filistijnen sloeg, had de Franse overheid vast ook niet goed gevonden.

Waarom is een club verantwoordelijk voor een stel randdebielen die toevallig shawls van jouw club om hun nek hangen en de idioot gaan uithangen?
  donderdag 7 december 2006 @ 16:34:19 #21
161288 Malibu-06
FEYENOORD ROTTERDAM
pi_44226861
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:29 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik ben dat niet met je eens. Feyenoord heeft alles gedaan wat in haar vermogen ligt. Behalve een eigen ordedienst in het leven roepen die deze eikels naar de filistijnen sloeg, had de Franse overheid vast ook niet goed gevonden.

Waarom is een club verantwoordelijk voor een stel randdebielen die toevallig shawls van jouw club om hun nek hangen en de idioot gaan uithangen?
100 % met je eens, SCH.
pi_44227062
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:09 schreef BliksemSchigt het volgende:
Uitspraak wordt door Feyenoord om 18.00 verwacht en Feyenoord zelf heeft een persconferentie voor 18.30 gepland staan.

Ik hoop dat Nederland in z'n geheel in ieder geval niet gestraft wordt; dus een Europese plek minder.
"Ik hoop dat Nederland in z'n geheel in ieder geval niet gestraft wordt; dus een Europese plek minder."

dat kan dus niet. feyenoord kan wel eruit gezet worden en een schorsing krijgen maar dan neemt gewoon een ander cluppie de plaats in
Een rolstoel bekleden met antilopen leer is nooit grappig
pi_44227244
Ik vind dit een beetje hetzelfde als iemand met een feyenoordshirt een bank beroofd. Daar kan feyenoord toch ook niks aan doen? Ok het ligt wel wat genuanceerder maar Feyenoord heeft alles gedaan, ze kunnen moeilijk een eigen SWAT team inzetten om die gasten uit te schakelen.

Het is een vervelende samenloop van omstandigheden (weinig ervaring Nancy met dit soort situaties, ipv naar cel naar stadion etc etc) waar Feyenoord volgens mij nog de mindste blaam treft. Deze mensen moeten niet behandeld worden als Feyenoorders maar als criminelen.

Maarja de FIFA zal daar wel weer heeeeel anders over denken
Even a broken clock is right twice a day.
pi_44227306
Het zou inderdaad raar zijn als Feyenoord gestraft zou worden, tenzij de UEFA met bewijs komt dat Feyenoord ergens tekort in is geschoten. Maar wat mij betreft is de enige die tekort geschoten is, de Franse overheid. Die hebben deze hooligans niet uit het stadion gehouden, en wat ik begreep is dat ze na de wedstrijd gewoon naar huis konden, en gewoon al de schade achter laten voor wat het is.

Nancy en waarschijnlijk vele andere clubs zullen hun kaartverkoopbeleid ook eens grondig moeten herzien.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_44227359
quote:
Op donderdag 7 december 2006 16:43 schreef danos het volgende:
Maarja de FIFA zal daar wel weer heeeeel anders over denken
Die willen natuurlijk laten zien dat dit niet door de beugel kan en dit bestraft moet worden, doen ze dat niet beidewaj dan kunnen we nog meer rellen verwachten komende tijd natuurlijk.

SCH, je hebt ook zeker wel een goed punt, het is eigenlijk best lastige materie waar altijd over gediscussieerd kan worden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')