abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44197705
Stiekem maar even een eigen topic hiervoor aangemaakt.

Het probleem is het volgende.

EIw'''' - Hw'' = 0
Stel a2 = H/EI, dus w'''' - a2w'' = 0. (' staat voor de eerste afgeleide, maar dat zal wel iedereen snappen )

Substitutie van w = erx geeft r4 - a2r2 = 0

De vier wortels hiervan zijn r1 = a, r2 = -a, r3 = 0 en r4 = 0.

Volgens mijn boek is dus de oplossing van de homogene dv
w = C1eax + C2e-ax + C3 + C4x

Waar komt in vredesnaam de term x vandaan, achter integratieconstante C4?

Alvast bedankt.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_44197783
Ik denk dat het antwoord 6 is.
  woensdag 6 december 2006 @ 17:49:05 #3
61362 gijsbert2002
consumeren is mijn leven
pi_44199221
weet je zeker dat er niet staat C3xe^-ax en C4xe^ax ?
ete
  woensdag 6 december 2006 @ 17:59:01 #4
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_44199551
Houd je in de gaten dat de tweede afgeleide van een lineaire nul is. Al zijn de regels met een dubbel nulpunt natuurlijk iets anders. Helaas ben ik mijn kloon die wiskunde huiswerk van anderen oplost kwijt.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_44199795
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:49 schreef gijsbert2002 het volgende:
weet je zeker dat er niet staat C3xe^-ax en C4xe^ax ?
Ja.

r3 en r4 zijn beiden nul, en ingevuld in de e-macht geeft dit 1. Waar die x dus vandaan komt?
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_44199808
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:59 schreef XL het volgende:
Houd je in de gaten dat de tweede afgeleide van een lineaire nul is.
Zie de relevantie niet echt, aangezien het om een e-macht gaat, die ik in de dv invul.
pi_44201042
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:05 schreef zjroentje het volgende:
Stiekem maar even een eigen topic hiervoor aangemaakt.

Het probleem is het volgende.

EIw'''' - Hw'' = 0
Stel a2 = H/EI, dus w'''' - a2w'' = 0. (' staat voor de eerste afgeleide, maar dat zal wel iedereen snappen )

Substitutie van w = erx geeft r4 - a2r2 = 0

De vier wortels hiervan zijn r1 = a, r2 = -a, r3 = 0 en r4 = 0.

Volgens mijn boek is dus de oplossing van de homogene dv
w = C1eax + C2e-ax + C3 + C4x

Waar komt in vredesnaam de term x vandaan, achter integratieconstante C4?

Alvast bedankt.
Als je een algemene oplossing van je vergelijking nodig hebt, voegt C4 zelf weinig toe:
C3+C4 is, als je beide vrij mag kiezen, immers even algemeen als C, wanneer je die vrij mag kiezen. 4+5 is bijvoorbeeld gelijk aan 3+6 en beiden zijn gelijk aan 9

C4x daarentegen voegt wél iets toe (mits de funtie dan natuurlijk nog aan de differentiaalvergelijking voldoet)
pi_44201372
quote:
Op woensdag 6 december 2006 18:44 schreef Petera het volgende:

[..]

Als je een algemene oplossing van je vergelijking nodig hebt, voegt C4 zelf weinig toe:
C3+C4 is, als je beide vrij mag kiezen, immers even algemeen als C, wanneer je die vrij mag kiezen. 4+5 is bijvoorbeeld gelijk aan 3+6 en beiden zijn gelijk aan 9

C4x daarentegen voegt wél iets toe (mits de funtie dan natuurlijk nog aan de differentiaalvergelijking voldoet)
Klopt ja. C3 + C4 zou idd niks toevoegen, vandaar dat ik ook 1 constante C verwachtte.

Dus in feite zou 0.5C4x2 ook een oplossing kunnen zijn. Nu snap ik die opmerking van XL ook.
pi_44201594
quote:
Op woensdag 6 december 2006 18:54 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Klopt ja. C3 + C4 zou idd niks toevoegen, vandaar dat ik ook 1 constante C verwachtte.

Dus in feite zou 0.5C4x2 ook een oplossing kunnen zijn. Nu snap ik die opmerking van XL ook.
Nee, dat kan weer niet.

Als je die tweemaal afleidt komt daar immers een constante uit, terwijl er 0 uitkomt als je hem viermaal zou afleiden. Dan voldoe je dus niet langer aan diff vgl, tenzij een andere term natuurlijk ervoor zou compenseren
pi_44201625

Daar zat ik weer ff sterk na te denken. In ieder geval bedankt.
pi_44202009
quote:
Op woensdag 6 december 2006 19:01 schreef zjroentje het volgende:

Daar zat ik weer ff sterk na te denken. In ieder geval bedankt.
Geen probleem

Het is dus ook niet zo dat je standaard gewoon een x erbij kunt zetten. In dit geval werkt het doordat er in de diff vgl geen termen voorkomen van de eerste afgeleide van w of van de functie w zelf.

Als die er wél in staan, is het moeilijker; maar hoe het dan precies werkt weet ik ook niet meer uit mijn hoofd.
pi_44231613
Die x-term krijg je omdat 0 een dubbel nulpunt is van r4 - a2r2. Was het een drievoudig nulpunt geweest, dan was er dus nog een x2-term bijgekomen, etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')