Ja.quote:Op woensdag 6 december 2006 17:49 schreef gijsbert2002 het volgende:
weet je zeker dat er niet staat C3xe^-ax en C4xe^ax ?
Zie de relevantie niet echt, aangezien het om een e-macht gaat, die ik in de dv invul.quote:Op woensdag 6 december 2006 17:59 schreef XL het volgende:
Houd je in de gaten dat de tweede afgeleide van een lineaire nul is.
Als je een algemene oplossing van je vergelijking nodig hebt, voegt C4 zelf weinig toe:quote:Op woensdag 6 december 2006 17:05 schreef zjroentje het volgende:
Stiekem maar even een eigen topic hiervoor aangemaakt.
Het probleem is het volgende.
EIw'''' - Hw'' = 0
Stel a2 = H/EI, dus w'''' - a2w'' = 0. (' staat voor de eerste afgeleide, maar dat zal wel iedereen snappen)
Substitutie van w = erx geeft r4 - a2r2 = 0
De vier wortels hiervan zijn r1 = a, r2 = -a, r3 = 0 en r4 = 0.
Volgens mijn boek is dus de oplossing van de homogene dv
w = C1eax + C2e-ax + C3 + C4x
Waar komt in vredesnaam de term x vandaan, achter integratieconstante C4?
Alvast bedankt.![]()
Klopt ja. C3 + C4 zou idd niks toevoegen, vandaar dat ik ook 1 constante C verwachtte.quote:Op woensdag 6 december 2006 18:44 schreef Petera het volgende:
[..]
Als je een algemene oplossing van je vergelijking nodig hebt, voegt C4 zelf weinig toe:
C3+C4 is, als je beide vrij mag kiezen, immers even algemeen als C, wanneer je die vrij mag kiezen. 4+5 is bijvoorbeeld gelijk aan 3+6 en beiden zijn gelijk aan 9
C4x daarentegen voegt wél iets toe (mits de funtie dan natuurlijk nog aan de differentiaalvergelijking voldoet)
Nee, dat kan weer niet.quote:Op woensdag 6 december 2006 18:54 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Klopt ja. C3 + C4 zou idd niks toevoegen, vandaar dat ik ook 1 constante C verwachtte.
Dus in feite zou 0.5C4x2 ook een oplossing kunnen zijn. Nu snap ik die opmerking van XL ook.
Geen probleemquote:Op woensdag 6 december 2006 19:01 schreef zjroentje het volgende:
![]()
Daar zat ik weer ff sterk na te denken.In ieder geval bedankt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |