abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44168323
Hallo,

Ik ben bezig om een kastje te maken van MDF.
Alleen zijn 2 platen beide 12mm te lang. Met de decoupeerzaag kan ik niet recht zagen, en we hebben geen cirkelzaag, wel een afkortzaag, maar die heeft een te kort zaagblad.

Heeft iemand tips? Of moet ik gewoon een cirkelzaag kopen?

Groeten,

Volvo man.
Lange benen koud hoofd.
pi_44168422
Lat boven en onder spannen langs het lijntje en met de handzaag.
Effe doorbijten is zo gebeurd. Is maar MDF

Span ook in het midden een klem en als je daar bent span dan de eerste die je niet meer nodig hebt achter de zaag en haal dan de middeelste weg.

btw een volvodriver helpt een volvodriver
pi_44168485
Handige tip, dankjewel.

btw, mijn ouders rijden volvo
Lange benen koud hoofd.
pi_44169570
ff uitmeten hoe breed je decoupeerzaag is enzo, en dan ff aanslag maken met een plankje en 2 lijmklemmen
pi_44170347
En dan nog heb je kans dat je zaagje wegloopt. Als het zichtwerk is krijg je dat met een gewone decoupeerzaag nooit netjes. Probeer een cirkelzaag te lenen of ga er even mee bij een houthandel langs.
pi_44171068
Ik loop stage bij een houthandel . Maar ik ben daar pas vorige week weer, en wil graag beginnen met bouwen. Ik heb net 1 plankje gezaagd met de handzaag en latjes, en het ziet er goed uit. Duurt wel lang trouwens.
Lange benen koud hoofd.
pi_44172378
Wat ook kan (wet ik altijd doe) is de afstand tussen zijkant van decoupeerzaag en zaagblad meten (bij mij bv 3 cm) en dan op die lengte een lat parallel spannen, dan gewoon langs de lat blijven.

(volvomedewerker helpt volvodriver ;-) )
Gaat er tegenaan met zn schatteke x10012010!
pi_44173187
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 19:52 schreef squiddie het volgende:
Wat ook kan (wet ik altijd doe) is de afstand tussen zijkant van decoupeerzaag en zaagblad meten (bij mij bv 3 cm) en dan op die lengte een lat parallel spannen, dan gewoon langs de lat blijven.

(volvomedewerker helpt volvodriver ;-) )
bedoel je zoiets? Of een lat langs de lijn die gezaagd moet worden?

Lange benen koud hoofd.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:26:01 #9
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_44173557
Als je langs een latje gaat zagen met je decoupeerzaag, houd er dan rekening mee dat je zaagblad nog wel kan buigen, dus niet te dik zagen; en dat je het latje aan de kant van het hout zet wat je wil gebruiken, dus als je uitschiet, het naar het resthout is en niet je werkstuk
[_] <- Sign here
pi_44175015
Tip1: decoupeerzaag met een breder zaagje nemen die lopen minder snel weg bij dikker hout.

Tip2: (Ook voor circelzaag) plak 2 stroken (1 breede en 1 smalle) op elkaar en zaag dan de brede door terwijl je langs de smalle gaat. Je hebt dan een zaag gelijder die helemaal pecies op maat is (breedte zaagmachine + compensatie voor zaagblad)/zaagje, die altijd recht zaagt en zeer makkelijk gelijk te leggen is met de lijn waarover gezaagt moet worden.

Tip3: Een goede scherpe handzaag (mag wat duurder zijn) kan veel dingen sneel en mooier afzagen dan een decopeed of circelzaag.

(volvoliefhebber helpt volvodriver ;-) )

[ Bericht 5% gewijzigd door tnimble op 05-12-2006 21:44:56 ]
pi_44176018
Gewoon geen kracht zetten op je decoupeerzaag. Daarom buigt hij weg. Heel langzaam langs een latje de zaag het werk laten doen.
pi_44176229
Doe je zelf een plezier. Haal een potje cellulose lak. Scheeld ontzettend veel ergernis en veel grondverf.
Smeer daar eerst je kastje mee in. Met name de kopse kanten.
Oneffenheden wegschuren. Gladschuren
EEN keer gronden schuren
en aflakken.
pi_44180961
Mocht je Decoupeerzaag een 'pendelstand' hebben, dan kun je deze ook gebruiken, door je zaag een langere voorwaardse slag te laten maken kun je makkelijker en strakker rechte lijnen zagen en minder snel in bochtjes schieten (voor bochten zet je de pendelstand weer terug naar recht naar benee )
Bram! Boterham!
  woensdag 6 december 2006 @ 01:29:24 #14
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_44182998
Een decoupeerzaag is absolute troep als het gaat om rechte lijnen. Kent weinig gelijken als het gaat om ronde vormen, maar om rechte zaken te zagen, en zeker als dat moet passen, ben je veel beter af met een cirkelzaag.
Bij een decoupeerzaag kan je uit de losse hand gewoon niet recht houden, met een geleidelat kan je zaagblad nog steeds verbuigen in het materiaal zelf. Erg traag werken kan dat een beetje verhelpen, maar tis een afrader.
pi_44186600
quote:
Op woensdag 6 december 2006 01:29 schreef MMach het volgende:
Een decoupeerzaag is absolute troep als het gaat om rechte lijnen. Kent weinig gelijken als het gaat om ronde vormen, maar om rechte zaken te zagen, en zeker als dat moet passen, ben je veel beter af met een cirkelzaag.
Bij een decoupeerzaag kan je uit de losse hand gewoon niet recht houden, met een geleidelat kan je zaagblad nog steeds verbuigen in het materiaal zelf. Erg traag werken kan dat een beetje verhelpen, maar tis een afrader.
Hier ben ik het mee eens, iets exact recht afzagen met een koekepeerzaag is lastig, een cirkelzaag werkt 10 x beter, zeker met een zaaglineaal erbij
pi_44186972
Een woord: Festool!
pi_44187002
ook met een festool decoupeerzaag kan je scheef zagen hoor

(neemt niet weg dat het superspul is )
pi_44187078
of tussen twee latjes door zagen
pies on joe toe
pi_44191645
Ik wil toch graag een cirkelzaag kopen, omdat ik nog wel eens vaker grote stukken wil zagen.
Nu zag ik bij de formido een leuke aanbieding, is dat wat? Vanmiddag ga ik ook nog even bij de KarWei langs.

Lange benen koud hoofd.
pi_44191953
Of deze:

Conrad
Lange benen koud hoofd.
pi_44196550
Goed gereedschap is duur.. en zo'n zaag zul je een echte timmerman dan ook niet snel zien gebruiken.. voor jou, om af en toe een paar plankjes te zagen zal ie ongetwijfelt goed zijn.

Enige punt wat is je kan aanraden om te checken zijn de 'aanslagen', of die echt een beetje goed stevig zijn en er geen speling op zit.
pi_44203372
Mijn vader zegt dat ik beter een tafelzaag kan kopen. En ik zag dat MMach er ook altijd 1 gebruikte.
Nu heb ik deze gevonden. Dit lijkt me wel een goede.

Einhell zaagtafel
Lange benen koud hoofd.
pi_44207844
quote:
Op woensdag 6 december 2006 19:51 schreef Volvoman het volgende:
Mijn vader zegt dat ik beter een tafelzaag kan kopen. En ik zag dat MMach er ook altijd 1 gebruikte.

Einhell zaagtafel
Das nou echt niks.

Zaagtafel:
Wat wil je? Waarvoor wil je hem gaan gebruiken? Hoe vaak ? Hoe veel?
Of wil jij hem mss later mee nemen???? Als je zelf gaat bouwen.
Je werkt toch bij een hout handel??? Laat je daar eens informeren. En er komen altijd wel lui die je daar heel goed over kunnen informeren.
Een handcirkelzaag gebruik je ook maar heel zelden. Zeker als je een tafel hebt.
Ik zelf heb sinds 3 jaar een Mannesman ( eindelijk na jaren) Ik denk dat ik deze hooguit 3-4 keer gebruikt heb.
Daarentegen de cirkelzaagtafel gebruik ik bijna dagelijks. Scheppach
http://www.scheppach.nl/d(...)st_voor_internet.pdf
pi_44209023
quote:

Einhell zaagtafel
aan zo`n dingetje heb je niks ( omdat je hem toch niet vaak gaat gebruiken )
neem dan die normale cirkelzaag, die zijn handzamer en daar kan je ook lange planken recht mee zagen
ikzelf heb een skill bij de gamma vandaan ( scheelde ruim 50 euro met die van de praxis en het was precies dezelfde
pies on joe toe
pi_44210669
quote:

Einhell zaagtafel
Hangt er van af wat je wilt zagen.

Meters grote platen -> paneel of formaatzaag
platen en dikke balken -> tafelcircelzaag + steunrollen
Wat kleinere mdf platen zagen ->minitafelzaag zoals die Einhell
deuren afkorten en platen ->handcircelzaag

Bednk dat alle bovenstaande machines bij verkeerd gebruik zeer gevaarlijk zijn de goedkoepe machines voldoen alleen aan de minimale veiligheid eisen let dan ook extra op hoe je er mee omgaat. En noff bijkomend nadeel is dat het vaak net iets kleiner is daardoor je eerder geneigt bent je stunten met de machine om je zaag snede toch voor elkaar te krijgen. Juist op die momenten lopen mensen even laten met een halve hand, arm of been bij de hulppost binnen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')