Als je het geld van de lening direct uitgeeft (zoals velen op dit forum volgens mij doen) dan neemt de reeele waarde van de lening met ongeveer 2% per jaar toe, want de inflatie is iets minder dan 2%.quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:14 schreef Stereotomy het volgende:
Dan nog, internetsparen heeft 3.5% rente, dan heb je dus 0,2% rente die je moet betalen over je lening. Da's 2 EUR op de 1000 EUR die je leent
Laat je adopterenquote:Op zondag 31 december 2006 13:42 schreef Sylvana het volgende:
[..]
tja, mijn ouders zijn gewoon asociaal dan, want die hebben vanaf mijn 18e niks meer voor mij betaald
Dus als ik het goed begrijp kan je dus (als je het geld niet hard nodig hebt) gewoon lenen bij de IB-groep, dit op een rekening zetten en dan na je studie het bedrag weer terugbetalen zodat je gewoon winst hebt gemaakt op die leningquote:Op woensdag 3 januari 2007 21:46 schreef zzzzzzz het volgende:
[..]
Als je het geld van de lening direct uitgeeft (zoals velen op dit forum volgens mij doen) dan neemt de reeele waarde van de lening met ongeveer 2% per jaar toe, want de inflatie is iets minder dan 2%.
Als je bijvoorbeeld een schuld hebt van 20.000 euro, dan kost die renteverhoging je 192 euro per jaar extra.
De personen die in 2005 zijn afgestudeerd hebben meer geluk. Zij betalen 5 jaar lang maar 2,74%.
Overigens kan je het geld beter op een rekening bij de ASN bank zetten tegen 4% rente (max. 250 per maand) of beleggen, als je het niet direct uitgeeft.
ja dat kan jaquote:Op donderdag 4 januari 2007 14:31 schreef Staafje het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp kan je dus (als je het geld niet hard nodig hebt) gewoon lenen bij de IB-groep, dit op een rekening zetten en dan na je studie het bedrag weer terugbetalen zodat je gewoon winst hebt gemaakt op die lening
teringquote:Op vrijdag 5 januari 2007 02:14 schreef soylent het volgende:
50000
Als ik klaar ben danNu is het ergens in de 47
Dat zijn meer Amerikaanse studieschulden.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 02:14 schreef soylent het volgende:
50000
Als ik klaar ben danNu is het ergens in de 47
Explain please? Hoezo wordt het kwijtgescholden?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 08:36 schreef jd1982 het volgende:
Als ie geen baan vindt wordt het nog kwijtgescholden ook
Nouja, als je geen of te weinig inkomen hebt wordt de terugbetaling uitgesteld of verlaagd (wel pas na een draagkrachtmeting etc). Heb je na 15 jaar nog steeds geen werk (omdat je één of andere fopstudie hebts gedaan, of omdat je permanent arbeidsongeschikt bent geraakt ofzo) , dan wordt je (rest)schuld schijnbaar kwijtgescholden.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 11:15 schreef Burbujas het volgende:
[..]
Explain please? Hoezo wordt het kwijtgescholden?
en wie betalen dat weer? de werkenden, pfffquote:Op vrijdag 5 januari 2007 11:26 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Nouja, als je geen of te weinig inkomen hebt wordt de terugbetaling uitgesteld of verlaagd (wel pas na een draagkrachtmeting etc). Heb je na 15 jaar nog steeds geen werk (omdat je één of andere fopstudie hebts gedaan, of omdat je permanent arbeidsongeschikt bent geraakt ofzo) , dan wordt je (rest)schuld schijnbaar kwijtgescholden.
Maar de meeste mensen die ervan profiteren betalen alles ook keurig terug. Er zijn ook mensen die van het systeem profiteren, en nooit alles afbetalen. Daar draait de rest voor op, dat is nou eenmaal een feit.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:34 schreef thaleia het volgende:
en de werkenden die daar het meest aan bijdragen zijn over het algemeen de hoger opgeleiden, dus degenen die zelf ook hebben geprofiteerd van dit systeem.
Ik vind het zelf geen enkel probleem om belasting af te dragen hiervoor, ik had zelf immers anders ook geen studie kunnen volgen.
Of, in andere woorden: niet zo jammeren
Als je dat in 15 jaar moet afbetalen ben je elke maand ruim 300 euro kwijt aan aflossing alleen al. Komt de rente er nog bij. Weet je wel waar je aan begint?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:38 schreef SECRETZOFWAR het volgende:
ik sta nu op 16000 en volgend jaar ga ik een nieuwe opleiding doen waar ik 5 jaar voor uittrek waarbij ik meteen volop ga lenen. 60 maanden en dan leen ik ongeveer 700 ofzo wat is het maximum? 700*60=42000
totaal zo'n 55000 als mijn voorspelling uitkomt
Dat is alleen maar als hij dat financieel aan kan tegen die tijd. Dus er is sowieso geen probleem toch?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:54 schreef ryan_atwood het volgende:
[..]
Als je dat in 15 jaar moet afbetalen ben je elke maand ruim 300 euro kwijt aan aflossing alleen al. Komt de rente er nog bij. Weet je wel waar je aan begint?
Eerst twee jaar een onzinstudie, nu informatica. Oh ja! Ik vergat nog dat ik mijn Bachelor wel binnen 10 jaar heb!! Dus 3 jaar wordt een gift natuurlijk. Soit, blijft er 40k over.quote:
Of creeert. Reden dat ik er ook zo lang over heb gedaan ligt juist in het feit dat ik altijd bezig was/ben met het opzetten van bedrijfjes hier en daar. Heb nooit echt gefeest. De IBG was meer een fundering voor m'n basisinkomen zodat ik verder lekker kon experimenteren zonder dat ik direct salaris eruit moest trekken. Ik probeer het werken nu wel een beetje te dimmen om m'n afstuderen meer kans te geven, ik zit nu nog in twee bedrijven als DGA.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 03:17 schreef StefanP het volgende:50000
Ik hoop dat je een goedbetaalde baan vindt
Dat komt wel goed. Maak je maar niet druk m'n lieve rechtse fokkertjes, 't zit er eerder in dat de afgestudeerden en ondernemers jullie zullen subsidieren de rest van ons leven. Hoe dan ook. Ik gun iedereen zijn pleziertje van mijn 52% in ieder geval, ben een echte (s)linkse rat.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:36 schreef ryan_atwood het volgende:
en wie betalen dat weer? de werkenden, pfff![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |