mail van gameshop vandaag:
Beste (trouwe) klant,
Naar aanleiding van het enorme aantal reacties op ons besluit van afgelopen dinsdag om geen Nintendo Wii, spellen en de bijbehorende accessoires in ons assortiment op te nemen, willen wij graag via deze weg uitleg geven waarom wij tot dit besluit zijn gekomen. Dit omdat wij er helaas niet de mogelijkheid hebben om al onze klanten er persoonlijk van op de hoogte te brengen. Hieronder volgt de uitleg waardoor wij tot deze beslissing genoodzaakt waren.
Wij hebben tot vorige week erg uitgekeken naar de lancering van de Wii. Wij zijn 2 weken geleden bij de introductie van de Wii in Hilversum voor de winkeliers en de pers geweest. Wouter heeft daar een lang gesprek gehad met dhr. Bertus de Jong (Directeur Nintendo Benelux B.V.). Dhr. de Jong vertelde Wouter (eigenaar Gameshop) nog, dat Nintendo het vreemd vond dat er in Nederland nog zoveel zelfstandige Gamewinkels waren (ongeveer 40 verkooppunten). In het buitenland wordt alles verkocht via de grote ketens. Dit is precies waar het ons om gaat. Wij verkopen vanaf 1982 videogames (wij zijn zelfs begonnen met de Nintendo LCD games, genaamd "Game and Watch"). Vanaf dat moment hebben wij Nintendo gesteund en andersom.
Er zijn 3 punten m.b.t. Nintendo waar wij ons de laatste jaren tegen verzetten:
1. Slechte productlevering aan games-speciaalzaken
Nintendo Benelux BV. is een zelfstandig opererend bedrijf, wat zijn bestellingen doorgeeft aan Nintendo Duitsland. Deze orders worden soms maanden van te voren opgegeven. Er wordt ons ook maanden voor de lancering van een computer of spel gevraagd naar onze orders. Deze orders geven wij vervolgens door. Wij hadden tot ongeveer 6 maanden geleden een kleine 200 stuks van de Nintendo Wii in 3 van onze filialen gereserveerd voor onze trouwe Nintendo fans. En aangezien wij het geluk hebben wel duizenden trouwe Nintendo, Sony, XBox en PC klanten hebben, kunnen wij onze klanten die een spel of een spelcomputer bij ons willen reserveren, niet weigeren. Nintendo riep tenslotte tot een maand geleden dat er absoluut geen tekorten zouden zijn bij de lancering van de Wii. Het zou immers de grootste lancering worden aller tijden! Met op dat moment ongeveer 200 gereserveerde Wii consoles, hebben wij een order opgegeven van 600 stuks. Wij hebben er bij onze bestelling rekening mee gehouden, dat er bij lancering van de Wii niet die aantallen op dag 1 uitgeleverd zouden worden en hebben dit ook aan onze klanten medegedeeld. Bij onze orders houden wij rekening met de op dat moment gereserveerde aantallen. Voor de mensen die ons naïef vinden om zo'n groot aantal reserveringen aan te nemen willen wij kwijt: Tot nu toe hebben wij van games van andere fabrikanten nog nooit minder ontvangen als wij besteld hebben. Dit gebeurt bij Nintendo ALTIJD, omdat zij hier in Nederland nooit hun nek durven uit te steken. Het zou bijvoorbeeld betekenen dat wij voor de klanten die het spel World of Warcraft Burning Crusade willen hebben, dat wij die klanten moeten mededelen dat zij het spel niet kunnen reserveren en maar moeten wachten tot de releasedate (hiervan hebben wij er ongeveer 500 stuks voor klanten gereserveerd). Hierdoor zijn wij in staat om grote aantallen te verkopen.
Twee weken geleden kregen wij van één van onze belangrijkste leveranciers te horen dat wij 36 Wii consoles geleverd zouden krijgen. Het waren er weliswaar geen 600 stuks of 401 tot op dat moment gereserveerde consoles, maar wij hadden er vrede mee.
Voor de mensen die denken dat het niet reëel is om er zoveel te verwachten, het volgende:
Het is niet onze wens om er 600 of 400 te ontvangen. Wij en onze klant die hem gereserveerd heeft als nr. 300, weten heel goed dat de kans klein is dat hij hem bij de eerste levering krijgt. Er zit wel een verschil tussen 600 stuks bestellen en 10 ontvangen of 50 bestellen en 20 ontvangen.
Afgelopen dinsdagochtend kregen wij van dezelfde leverancier te horen, dat het er niet meer 36 stuks waren maar 10 stuks voor 3 winkels. En aangezien wij al aan een klant gemeld hadden (dit is één van de grootste Nintendofans die hem had gereserveerd als Nintendo Revolution) dat hij bij de eerste 36 klanten behoorde en deze er van uit kon gaan dat hij op zijn Wii kon rekenen en wij hem vervolgens een dag later moesten opbellen met de trieste mededeling dat hij op de 15e plek stond op onze reserveringslijst en hij er net buiten viel. Deze klant wacht al bijna 2 jaar op zijn Nintendo Wii (Revolution).
Waar wij een probleem mee hebben is de werkwijze van Nintendo Benelux B.V.. Deze verzamelt zijn orders maanden van te voren en geeft deze door aan Nintendo Duitsland, zonder extra aantallen te bestellen. Zij zouden ook eens een keer hun nek uit kunnen steken en extra aantallen kunnen bestellen, zoals wij ook vaak doen.
Zij krijgen vaak precies datgene binnen wat zij bestellen (in Duitsland en andere Europese landen zijn geen tekorten aan Wii consoles).
Tegen de tijd dat de artikelen bij Nintendo Benelux binnen komen is inmiddels de prijs van het artikel bekend en de vraag neemt op dat moment toe. Op het laatste moment proberen collega winkeliers en grote ketens hun orders te verhogen, alleen Nintendo Benelux kan dit niet meer doen voor de eerste levering bij Nintendo Duitsland. Hierdoor gaat Nintendo ongeveer 1 week voor de lancering de aantallen verdelen. Met als gevolg dat er aantallen van kleine winkels (die soms meer verkopen als 50 winkels van een grote keten) weggehaald worden en deze gegeven worden aan een grote keten. Ook de leveranciers die voor Nintendo hun artikelen verkopen worden gekort. Voor Nintendo geldt dus niet: wie het eerst komt, die het eerste maalt. Dit gebeurt al jaren. Nintendo vergeet alleen, dat hun meest trouwe klanten die in de loop der jaren achter hun product hebben gestaan, op deze manier de dupe zijn. Op deze manier heeft iemand die besluit op 8 december 2006 een Wii console te gaan kopen, meer kans van slagen, dan iemand die er al 2 jaar reikhalzend naar heeft uitgekeken. Het zou voor Nintendo niet zo'n slecht idee zijn om met pre-order kits te gaan werken, zoals Sony en Microsoft dat al jaren doen. Hierdoor bedien je je eigen trouwe fans als eerste en dan de massa en nu gebeurt het andersom.
2. Het oneerlijke (inkoop) prijsbeleid
Ook het (oneerlijke) prijsbeleid van Nintendo t.o.v. de kleine winkelier klopt niet. Alle collega winkeliers die niet aangesloten zijn bij een grote keten, kampen met hetzelfde probleem. Nintendo stemt zijn prijsbeleid af op de grote ketens en vergeet hierdoor de zelfstandige winkelier. Omdat de speciaalzaken hun krachten niet hebben gebundeld, wordt hier niets aan gedaan.
Nu wij toch zo open zijn, mag u ook alles weten ook! Eén van de redenen waarom wij gestopt zijn met de verkoop van de Gamecube spelcomputers is, dat wij de GameCube moesten verkopen voor ¤ 99.95 en wij er ¤ 99.27 inkoop moesten betalen. Een Nintendo DS Lite kost in de winkel ¤ 149,95. Wij hebben hierop een winstmarge van ¤ 4.00. U begrijpt dat wanneer de Nintendo DS Lite verkocht wordt voor ¤ 139.95 door een concurrerende winkelketen en wij met de prijs mee moeten, wij per verkocht exemplaar ¤ 6.00 op toe moeten leggen.
Op een Nintendo Wii spelcomputer van ¤ 249.00 zouden wij ¤ 1.67 verdienen. Een collega-winkelier, welke aangesloten is bij een grote keten, verdient er ruim ¤ 22.00 op. Er wordt altijd geroepen "van de spellen en accessoires moet je het hebben", maar ook hier is het een kwestie van procenten. Nu hoeft u absoluut geen medelijden met ons te hebben, want het lukt ons al ruim 24 jaar om een gezonde bedrijfsvoering uit te oefenen.
3. Gebrekkige productondersteuning
Neem als voorbeeld het online gaming op de Gamecube. Nintendo stond van de daken te schreeuwen: "Wij zijn de allereerste partij die online gaan gamen". Zij hebben geen één spel uitgebracht wat hiervoor geschikt was. Er is slechts één spel uitgebracht door het bedrijf Sega, te weten Phantasy Star Online. Wij zitten met 50 GameCube Online Adapters á ¤ 49.95 waar wij helemaal niets mee kunnen (wij zijn trouwens ook benieuwd hoeveel klanten er op de GameCube online gamen.) Dit is voor ons ook een reden geweest om de Gameboy Micro niet in de collectie op te nemen.
Wij vonden het nodig om u toch te voorzien van deze extra informatie en hopen op uw begrip voor de door ons genomen beslissing. Het is absoluut niet onze bedoeling om Nintendo Benelux BV. onder druk te zetten, maar het zou niet eens zo slecht zijn voor Nintendo om in de spiegel te kijken en zich af te vragen met wat voor beleid zij bezig zijn uit te voeren. Het doet ons veel verdriet om onze en Nintendo's trouwste klanten door te moeten sturen naar de massaketens (er is voor deze ketens maar één manier waarop zij klanten kunnen trekken, en dat is de prijs).
Wij zijn van mening dat wanneer Nintendo vindt dat zij de speciaalzaken niet nodig heeft, wij in een situatie komen, dat wij niet anders kunnen als deze beslissing te nemen.
Tot slot.
Wij willen tenslotte Nintendo veel succes toewensen met de lancering van de Wii en alvast de gelukkige Wii bezitters veel speelplezier toewensen!
Op onze website
www.gameshop.nl kunt u reageren op dit bericht.
Met vriendelijke groet,
Alle medewerkers van de Gameshop
info@gameshop.nl
www.gameshop.nl-Weimarstraat 61
2562GR Denhaag
Tel:070-3623196
-Schoolstraat 31
2511 AW Denhaag
Tel:070-3656523
-Loosduinse Hoofdstraat 256
2552 AM Denhaag
Tel:070-3978030
__________ NOD32 1902 (20061205) Informatie __________
Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
http://www.nod32.nl
Al het goede komt van sony koeien.
Bertha zal er blij mee zijn.