abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 januari 2002 @ 17:46:57 #101
20137 Volcanus
M.Kemal Atatürk
pi_2813115
Door 42 - zondag 13 januari 2002 21:21

--------------------------------------------------------------------------------
Waar ik nou echt een teringhekel aan heb zijn van die mensen die zogenaamd niet in God geloven en dan op zo'n hooghartige manier hun minachting uitdrukken voor mensen die wel met de belangrijke levenvragen bezig zijn.
Atheïsten denken alleen maar aan materiële dingen, en niet aan het hogere! Ik op ze!

Een standaard gelovige en niet gelovige probleem is dit. Om dit soort dingen vechten mensen al jaren en voeren ze zelfs nog steeds oorlogen.

Maar we moeten mensen gewoon accepteren met hoe ze zijn op wat voor manier dan ook als wij in vrede willen leven. Want ieder mens leeft toch immers voor zich zelf en niet voor anderen.
Born Alone Dead Alone.

Tha best place to be is Turkey!
pi_2813269
quote:
Op maandag 14 januari 2002 17:36 schreef Ryan3 het volgende:
want zei de God van Mozes niet, omstreeks het moment dat Mozes de tafelen van de 20 geboden overhandigd kreeg, dat de Joden alleen God mochten aanvaarden en zich niet moesten buigen van andere Goden, want dat zijn Afgoden
Dit is gedaan om te zorgen dat het geloof(zeg ik fout, moet zijn kerk) genoeg macht kreeg. Die regel zou er dus niet in horen...
  maandag 14 januari 2002 @ 17:56:37 #103
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_2813271
quote:
Op maandag 14 januari 2002 17:36 schreef Ryan3 het volgende:
...............................
En Mammon is toch ook God...? En God is dus een soortnaam?
De mammon is de god van geld, sex en rock&roll . Je zou zeggen hoe kunnen dit nou goden zijn? Het ligt zo, al vindt jij geld belangrijker in je leven dan God, dan is het geld jouw god cq. afgod (gezien vanuit een christelijk oogpunt).
Je diendt dan alsware het geld.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_2813333
quote:
Op maandag 14 januari 2002 17:56 schreef SilverMane het volgende:

[..]

De mammon is de god van geld, sex en rock&roll . Je zou zeggen hoe kunnen dit nou goden zijn? Het ligt zo, al vindt jij geld belangrijker in je leven dan God, dan is het geld jouw god cq. afgod (gezien vanuit een christelijk oogpunt).
Je diendt dan alsware het geld.

Dus een afgod is geen echte God (en dus is het niet Afgod), maar een fetisj? Ik dacht echter dat ik ooit eens een plaatje gezien had van Mammon... Maar waar komt dat woord dan vandaan? Ik dacht van: die God is God af, dus een Afgod, met kapitalen en vandaar dus ook dat plaatje van een god...
I´m back.
pi_2813379
Vuile fundamentalist, godzijdank zijn er niet zo heel veel mensen zoals '42' in Nederland, anders kregen we hier ook nog burgeroorlog
٩๏̯͡๏)۶
pi_2813397
quote:
Op maandag 14 januari 2002 18:06 schreef Ronaldsen het volgende:
Vuile fundamentalist, godzijdank zijn er niet zo heel veel mensen zoals '42' in Nederland, anders kregen we hier ook nog burgeroorlog
Ik denk dat 42 aan het provoceren is geslagen...
I´m back.
pi_2813446
quote:
Op maandag 14 januari 2002 18:06 schreef Ronaldsen het volgende:
Als je het niet met hem eens bent, hoef je hem natuurlijk nog niet uit te schelden, want dat wil ie juist.
Zo te zien houdt ie nu z'n mond omdat ie (misschien) doorheeft dat ie met gelul in de ruimte nergens komt.
  maandag 14 januari 2002 @ 18:16:00 #108
14513 SilverMane
pi_2813476
quote:
Op maandag 14 januari 2002 18:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus een afgod is geen echte God (en dus is het niet Afgod), maar een fetisj? Ik dacht echter dat ik ooit eens een plaatje gezien had van Mammon... Maar waar komt dat woord dan vandaan? Ik dacht van: die God is God af, dus een Afgod, met kapitalen en vandaar dus ook dat plaatje van een god...

Uit eindelijk komt de mammon uit deze persoon --> zo als alle slechte geesten en demonen. De mammon die jij ooit getekend gezien hebt, is net als dat iemand God tekent. Uit zijn verbeelding dus. Al zou je bv iemand God laten tekenen dan tekent hij een oude man ofzo. Dat is uiteraart helemaal niet logisch want waarom zou een almachtig god in een beperkend lichaam vertoefen. Al zou ik een beeld van mammon tekenen dan zou het een reusachtig zwart monster zijn die hele volkstammen verzwelgt met aardse dingen als macht, geld, etc. hopelijk heb ik een duidelijker beeld geschept.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_2813481
quote:
Op maandag 14 januari 2002 18:12 schreef Postduif het volgende:

[..]

Als je het niet met hem eens bent, hoef je hem natuurlijk nog niet uit te schelden, want dat wil ie juist.
Zo te zien houdt ie nu z'n mond omdat ie (misschien) doorheeft dat ie met gelul in de ruimte nergens komt.

...of hij is niet online... (net als Abdullah H., maar die is nooit meer online... weg met die mooie dialoog...)
I´m back.
pi_2813502
quote:
Op maandag 14 januari 2002 18:16 schreef SilverMane het volgende:

[..]

Al zou je bv iemand God laten tekenen dan tekent hij een oude man ofzo. Dat is uiteraart helemaal niet logisch want waarom zou een almachtig god in een beperkend lichaam vertoefen.

Toch, hij schiep de mens naar zijn evenbeeld, dus hieruit volgt dat hij eruit ziet als een mens...
I´m back.
  maandag 14 januari 2002 @ 18:34:34 #111
14513 SilverMane
pi_2813649
quote:
Op maandag 14 januari 2002 18:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Toch, hij schiep de mens naar zijn evenbeeld, dus hieruit volgt dat hij eruit ziet als een mens...

maar was het een zijn lichamelijk evenbeeld? En in welke context staat het? Ik check het nog wel een keertje uit. Op zich wel interessant om te weten.
pi_2813710
quote:
Op maandag 14 januari 2002 18:34 schreef SilverMane het volgende:

[..]

maar was het een zijn lichamelijk evenbeeld? En in welke context staat het? Ik check het nog wel een keertje uit. Op zich wel interessant om te weten.

Ik ga ervan uit dat ie de mens schiep naar zijn fysieke evenbeeld... Ik bedoel ehm... wat is er anders...? Ik bedoel wij kunnen toch nooit zijn geschapen naar zijn mentale evenbeeld, want dan zouden we net als hij/zij alomaanwezig en almachtig et c. zijn en dat zijn we niet, dus wordt er bedoeld dat wij naar het fysieke evenbeeld van God zijn geschapen. Wat ons weer op allerlei, apocrieve, vragen brengt... Hoe is het bijv. met zijn stoelgang gesteld, nu hij al wat ouder begint te worden...?
I´m back.
  maandag 14 januari 2002 @ 19:45:59 #113
3193 Rubbertje
ik denk, dus ik creëer
pi_2814244
Ja... en hoe met zijn lever, drinkt Hij veel?
En heeft Hij dan ook een navel? Zo ja, dan is Hij waarschijnlijk geboren... Heeft Hij dan ook een Moeder?
En kan Hij zichzelf ook voortplanten via zijn geslachtsdeel, of zend Hij alleen zijn zoon rechtstreeks naar aarde......?

Van het geloven in een God wordt men ook niet veel wijzer, daarom geloof ik maar niet, om meteen maar een bruggetje te slaan naar de topic-starter.

"All motion is relative, maybe it is you who has moved away by standing still"
  maandag 14 januari 2002 @ 19:58:17 #114
14806 CrashOne
100% compliant
pi_2814352
quote:
Op zondag 13 januari 2002 21:21 schreef 42 het volgende:
Waar ik nou echt een teringhekel aan heb zijn van die mensen die zogenaamd niet in God geloven en dan op zo'n hooghartige manier hun minachting uitdrukken voor mensen die wel met de belangrijke levenvragen bezig zijn.
Atheïsten denken alleen maar aan materiële dingen, en niet aan het hogere! Ik op ze!
Lekker generaliserend zeg...
Ik geloof in geen god maar wel in mezelf!
Als mensen als jou nou ook eens wat meer respect voor andere groepen tonen zijn we al een stuk verder!

Respecteer een ander zijn mening!

Weet jij wat fout is?? Berichten versprijden zoals jij dat nu doet!

maandag 14 januari 2002 @ 20:02:09 #115
14806 CrashOne
100% compliant
pi_2814378
Uitspraken als dat van jou kunnen als discriminerend overkomen, ze zijn het immers ook. Echter wordt hier een groep gediscrimineerd die niet vaak wordt gediscrimineerd.
pi_2814394
Een feit is iets als het bewezen is.
Dat God bestaat is niet bewezen
Dus dat God niet bestaat is (nog) een feit
oud
  maandag 14 januari 2002 @ 20:15:46 #117
8369 speknek
Another day another slay
pi_2814495
quote:
Op zondag 13 januari 2002 21:52 schreef Postduif het volgende:
Laat nou maar, komt toch geen zinnig begrijpelijk woord uit.
Bah door zulk soort mensen krijgen mensen nou juist zo'n verkeerd beeld van een christen.
Wat hij overduidelijk niet is. Duidelijk geval van wolf in schaapskleren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_2815146
quote:
Op maandag 14 januari 2002 15:42 schreef Koekepan als reactie op Neuromancer 'Feit: God bestaat niet' het volgende:

[..]

Dit is geen feit, maar een wens.

Het tegenovergestelde:
Feit: God bestaat,
is natuurlijk evenzeer geen feit, maar een wens. En deze bijdrage van mij helpt de discussie al even weinig vooruit als die van Koekepan...

Overigens zou ik hen die de atheisten wegwensen de volgende gedachte van Bertrand Russell willen meegeven (ik citeer uit m'n hoofd):
Om waarachtig in een God te kunnen geloven dient de mens zich even wreed te maken als de God waarin hij wil geloven.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_2815565
quote:
Op maandag 14 januari 2002 21:11 schreef OllieA het volgende:

[..]

Overigens zou ik hen die de atheisten wegwensen de volgende gedachte van Bertrand Russell willen meegeven (ik citeer uit m'n hoofd):
Om waarachtig in een God te kunnen geloven dient de mens zich even wreed te maken als de God waarin hij wil geloven.

Leg eens uit dan...
" modern world - The lowest level of what was ment to be the crown of creation"
pi_2815879
Ik ga noodzakelijkerwijs natuurlijk heel kort door de bocht, Russell heeft er een heel boek aan besteed...
en ik beperk me voor het gemak even tot de christelijke god. Die is wreed. In het oude testament zijn daar legio voorbeelden van aan te wijzen.
In het nieuwe testament wordt het lijden van Jezus gepresenteerd als een instrument voor de loutering van de zonden van de mens. Russell ziet deze presentatie als een rationalisatie van sadisme. Waarom had de mensheid niet gelouterd kunnen worden langs een andere weg dan de marteldood van Jezus? Het is een wrede god die zoiets bedenkt, hoe mooi dit alles ook door Bach becommentarieerd is...
De mens die in deze god wil geloven dient dus deze vorm van loutering te accepteren en zich even wreed te maken als de god die zijn eigen zoon de kruisdood laat sterven.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_2816134
quote:
Op maandag 14 januari 2002 21:54 schreef OllieA het volgende:
De mens die in deze god wil geloven dient dus deze vorm van loutering te accepteren en zich even wreed te maken als de god die zijn eigen zoon de kruisdood laat sterven.
Of te accepteren dat niet de wreedheid van God datgene is wat Hem er toe dreef Zijn zoon op te offeren aan de mensheid, maar Zijn liefde en mededogen voor de mens. God wordt niet voor niets vergeleken met een vader; streng doch rechtvaardig en Hij geeft ons ook nog een enorme dosis aan eigen verantwoordelijkheid.

Het is niet de wreedheid die je dient te accepteren, maar de bevoogdende liefde waarmee Hij op ons toeziet en genade schenkt aan diegenen die zich aan deze liefde kunnen (durven?) onderwerpen.

god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_2816382
quote:
Op maandag 14 januari 2002 22:09 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Het is niet de wreedheid die je dient te accepteren, maar de bevoogdende liefde waarmee Hij op ons toeziet en genade schenkt aan diegenen die zich aan deze liefde kunnen (durven?) onderwerpen.

Menselijkerwijs, en ik ben een mens, en geen god, dus kan ik het niet anders zien, is het doodmartelen van je eigen zoon een wrede daad. Die wrede daad dien ik als mens te accepteren als ik die god wens te accepteren. Binnen de gedachtengang van Russell ben jij - met alle respect overigens - een sadistische daad aan het rationaliseren.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_2816922
quote:
Op maandag 14 januari 2002 22:19 schreef OllieA het volgende:

[..]

Menselijkerwijs, en ik ben een mens, en geen god, dus kan ik het niet anders zien, is het doodmartelen van je eigen zoon een wrede daad. Die wrede daad dien ik als mens te accepteren als ik die god wens te accepteren. Binnen de gedachtengang van Russell ben jij - met alle respect overigens - een sadistische daad aan het rationaliseren.

Het is een wrede daad maar wel een, zo zegt althans het woord van God, die voorkomt uit liefde en die aangeeft hoe onmetelijk groot die liefde wel moet zijn.
Zoals God aan Abraham ook vroeg zijn enige zoon te offeren om daarmee te laten zien dat hij God onvoorwaardelijk zou volgen. Dat is wreed inderdaad, maar tegelijk totale overgave. Wreedheid lijkt daarmee onlosmakelijk verbonden.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_2817393
Wat een grappig figuur die 42.

was 666 soms al bezet

Vind hem wel een beetje zielig.

pi_2817439
quote:
Op maandag 14 januari 2002 22:41 schreef RaisinGirl het volgende:
Zoals God aan Abraham ook vroeg zijn enige zoon te offeren om daarmee te laten zien dat hij God onvoorwaardelijk zou volgen. Dat is wreed inderdaad, maar tegelijk totale overgave. Wreedheid lijkt daarmee onlosmakelijk verbonden.
Dat is oa waar Russell op doelt. Z'n redenering komt er op neer dat een mens zich dus even wreed moet maken om dit te kunnen accepteren en dat daar met een rationalisatie liefde van wordt gemaakt.

De vraag aan Abraham heb ik altijd vreemd gevonden: de oud testamantische god vraagt om absolute gehoorzaamheid en volgzaamheid. Dat is nogal strijdig met wat je eerder postte:

quote:
Op maandag 14 januari 2002 22:09 schreef RaisinGirl het volgende:
Hij geeft ons ook nog een enorme dosis aan eigen verantwoordelijkheid.
Overigens is het hier slechts mijn intentie om deze gedachtengang van Russell onder de aandacht te brengen.
And it's only the giving
That makes you
What you are
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')