FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Ver/breedstralers overbodig en lelijk?
Repeatzaterdag 2 december 2006 @ 16:36
Iedereen kent ze wel die pitjes in je bumper; patsers gebruiken ze vaak overdag.
Maar in die dingen zit altijd nog dat gele licht uit 1980, ziet er dus werkelijk niet uit op je mooie wagen met blauwachtig xenon. Eerste reden waarom het kut is dus.
Dus ik vraag me eigenlijk af wat dan het nut van die dingen is, want als je in een donker bos ofzo veel licht nodig hebt knal je toch gewoon je grootlicht aan? Ook kut dus.
En als derde komt er vaak steenslag tegenaan waardoor die dingen dus veel te snel kapot gaan.

Ben ik de enige die het nut niet van die dingen inziet
optifreezaterdag 2 december 2006 @ 16:39
Nou ik denk dat er meer labiele personen op aarde zijn zoals jij die dat denken....Maar het verschil is, dat breedstralers ook meer van de zijkant van de weg belicht (wat in sommige gevallen handig is, zoals compleet onverlichte wegen)
Lord_Vetinarizaterdag 2 december 2006 @ 16:46
Onder de bumper = breedstralers (bedoeld om onder laaghangende mist door te schijnen). Verstralers zitten naast de koplampen en vervangen groot licht (bij standaard verstralers) of zijn extra groot licht (bij later aangebrachte verstralers). En op donkere dijkjes of 's nachts op onverlichte provinciale wegen zijn die laatste erg handig
Sometimeszaterdag 2 december 2006 @ 16:47
Die lampen zijn meestal gewoon wit, gele zie je maar heel weinig.

Als het écht mist (en hoe vaak gebeurt dat in Nederland) dan heb je niets aan groot licht, omdat het terugkaatst. Mistlampen komen een aardig stukje verder.

Verder staat het altijd wel leuk, en mogen ze de mensen die die dingen onnodig gebruiken van mij afschieten.
Lord_Vetinarizaterdag 2 december 2006 @ 16:49
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 16:47 schreef Sometimes het volgende:
Die lampen zijn meestal gewoon wit, gele zie je maar heel weinig.

Als het écht mist (en hoe vaak gebeurt dat in Nederland) dan heb je niets aan groot licht, omdat het terugkaatst. Mistlampen komen een aardig stukje verder.

Verder staat het altijd wel leuk, en mogen ze de mensen die die dingen onnodig gebruiken van mij afschieten.
Mistlampen komen niet verder, mistlampen zijn er om de randen van de weg te verlichten, zodat je netjes op je baantje blijft. Verstralers kaatsen net zo hard terug tegen de mist.
Isdatzozaterdag 2 december 2006 @ 16:52
breedstralers zijn wel degelijk handig hoor, als ze dan ook echt breed schijnen.. ziet veel meer in de berm en wild heeft minder snel de neiging om de weg op te rennen
The_strangerzaterdag 2 december 2006 @ 16:57
Mis op de juiste momenten gebruikt, zijn ze zeker wel handig....

's nachts op de A2 bij goed zicht echter niet....
_Drake_zaterdag 2 december 2006 @ 17:24
bij mijn peugeot heb ik ook verstralers, welke samen met de normale koplampen (h4) als dubbel grootlicht functioneren, en het is heeel erg prettig 'snachts op onverlichte b wegen krijg je stiekem toch een soort rally gevoel



en ik vind het ook absoluut niet verkeerd staan
Impreza_driving_Nutcasezaterdag 2 december 2006 @ 17:48
Ik heb zelf een setje Hella 1000 FF jes ipv de originele lampen (die 30 cm voor je bumper al niets meer verlichten) en het rijd een stuk fijner, zeker op donkeere polderweggetjes, waar een konijn, of verlichtingsloze fietser stukken eerder gezien worden.
Twanstrazaterdag 2 december 2006 @ 17:54
Ik heb ze ook in mijn Peugeot 605. Werkt eigenlijk best relaxed. Zeker in die donkere steegjes en straatje......... Ook op een 80km prima rijden
Headlongzaterdag 2 december 2006 @ 17:55
Op mijn auto zit H4 voor groot en dimlicht, H1 voor de verstralers die tegelijk met het Grootlicht aangaan en H1 voor de mistlampen die Frans geel zijn. Wat echt goed werkt met mist!
Twanstrazaterdag 2 december 2006 @ 17:57
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 17:55 schreef Headlong het volgende:
Op mijn auto zit H4 voor groot en dimlicht, H1 voor de verstralers die tegelijk met het Grootlicht aangaan en H1 voor de mistlampen die Frans geel zijn. Wat echt goed werkt met mist!
Op mijn 604 zitten helemaal gele lampen
Rijd wel relaxed moet ik zeggen......
TR08zaterdag 2 december 2006 @ 18:01
Kun je veel verder zien met geel licht? Het schijnt wel dat het menselijk oog het meest gevoelig is voor die geel-oranje kleur van die natriumlampen (vaak als snelweg verlichting gebruikt) dus het zou kunnen.
M5zaterdag 2 december 2006 @ 18:07
Ik heb D2 Xenon dimlicht en H7 voor grootlicht. Verstralers e.d. heb ik helemaal niet nodig. Ik zie genoeg.
Xenon is echt super.
Hyperdudezaterdag 2 december 2006 @ 18:07
Op zich heb ik meer last van die dwazen die die dingen altijd aan hebben (Hoe waardelozer de Civic, hoe groter de lampen !? ) dan dat ik ze zelf aan heb.

Maar bij sommige otoos, bv. Alfa 156 (en kennelijk ouwe Civic's...) heb je standaard zo weinig licht dat een beetje extra verlichting wel handig is.

Zelf heb ik een BMW 3 serie met Xenon, dimlicht is vrijwel altijd genoeg.
Isdatzozaterdag 2 december 2006 @ 18:10
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 18:01 schreef TR08 het volgende:
Kun je veel verder zien met geel licht? Het schijnt wel dat het menselijk oog het meest gevoelig is voor die geel-oranje kleur van die natriumlampen (vaak als snelweg verlichting gebruikt) dus het zou kunnen.
nee

groen wordt het beste waargenomen door 't menselijk oog.
Repeatzaterdag 2 december 2006 @ 19:38
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 16:47 schreef Sometimes het volgende:
Die lampen zijn meestal gewoon wit, gele zie je maar heel weinig.

Als het écht mist (en hoe vaak gebeurt dat in Nederland) dan heb je niets aan groot licht, omdat het terugkaatst. Mistlampen komen een aardig stukje verder.

Verder staat het altijd wel leuk, en mogen ze de mensen die die dingen onnodig gebruiken van mij afschieten.
ik weet dat ze wit zijn, maar als je xenon gewend bent en je rijdt daarna in een auto met normale verlichting of je hebt van die pitjes, dan lijkt het net geel. En het ziet er ook niet uit, dat witte licht wat geel lijkt onder je mooie blauwe xenon lampjes
Repeatzaterdag 2 december 2006 @ 19:38
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 18:01 schreef TR08 het volgende:
Kun je veel verder zien met geel licht? Het schijnt wel dat het menselijk oog het meest gevoelig is voor die geel-oranje kleur van die natriumlampen (vaak als snelweg verlichting gebruikt) dus het zou kunnen.
Het idee van de gele lampen was volgens mij dat het een stuk rustiger is. Rode auto's worden zo zwart, netzoals groene ed, met je normale witte koplampen hou je al die kleuren.
Bob-Bzaterdag 2 december 2006 @ 19:50
of die sjonnies die zelf angel eyes in hun golfje hebben geknutseld en dan zo graag die ringetjes willen laten zien dat ze altijd met breedstralers aan rijden i.p.v. dimlicht. Nekschot verdienen ze.
JackShitzondag 3 december 2006 @ 00:27
Ach, volgens mij kun je nooit genoeg lampen op je auto hebben.

mdeenzondag 3 december 2006 @ 10:51
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 17:48 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Ik heb zelf een setje Hella 1000 FF jes ipv de originele lampen (die 30 cm voor je bumper al niets meer verlichten) en het rijd een stuk fijner, zeker op donkeere polderweggetjes, waar een konijn, of verlichtingsloze fietser stukken eerder gezien worden.
Als ze 30 cm voor je bumper al niets meer verlichten, hoe kun je dan in 's hemelsnaam een fietser eerder zien?
Lord_Vetinarizondag 3 december 2006 @ 10:52
quote:
Op zondag 3 december 2006 10:51 schreef mdeen het volgende:

[..]

Als ze 30 cm voor je bumper al niets meer verlichten, hoe kun je dan in 's hemelsnaam een fietser eerder zien?
quote:
ipv de originele lampen (die 30 cm voor je bumper al niets meer verlichten)
MikeyManzondag 3 december 2006 @ 11:03
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 19:38 schreef Repeat het volgende:

[..]

Het idee van de gele lampen was volgens mij dat het een stuk rustiger is. Rode auto's worden zo zwart, netzoals groene ed, met je normale witte koplampen hou je al die kleuren.
Je kunt natuurlijk ook een HID conversieset op je ver/breedstralers loslaten...
Youpzondag 3 december 2006 @ 11:53
het mooiste is dat je aan mistlampen tegenwoordig nog maar weinig hebt.. waarom?

ooit was het zo (en zo is het nog steeds) dat je een boete krijgt wanneer je met mistlicht aan rijdt als dat niet nodig is.. dit was totaal ongegrond want die dingen moeten voor de APK zodanig afgesteld staan dat ze NIET kunnen verblinden.. is ook logisch want als ze omhoog schijnen kaatsen ze tegen de mist ook terug en heb je er geen flikker aan.. nou de slimme mannen in den haag en omstreken hebben bedacht dat als de lampen voor de APK niet meer gecontroleerd of afgesteld hoeven te worden.. dat de mogelijkheid er dan is dat ze wel gaan verblinden.. dus sinds 1 januari 2005 hoeven mistlampen niet meer gecontroleerd of afgesteld te worden waardoor je er in de mist ook geen klote meer aan hebt omdat de kans groot is dat je jezelf verblind

lekker veilig...
MikeyManzondag 3 december 2006 @ 12:41
quote:
Op zondag 3 december 2006 11:53 schreef Youp het volgende:
het mooiste is dat je aan mistlampen tegenwoordig nog maar weinig hebt.. waarom?

ooit was het zo (en zo is het nog steeds) dat je een boete krijgt wanneer je met mistlicht aan rijdt als dat niet nodig is.. dit was totaal ongegrond want die dingen moeten voor de APK zodanig afgesteld staan dat ze NIET kunnen verblinden.. is ook logisch want als ze omhoog schijnen kaatsen ze tegen de mist ook terug en heb je er geen flikker aan.. nou de slimme mannen in den haag en omstreken hebben bedacht dat als de lampen voor de APK niet meer gecontroleerd of afgesteld hoeven te worden.. dat de mogelijkheid er dan is dat ze wel gaan verblinden.. dus sinds 1 januari 2005 hoeven mistlampen niet meer gecontroleerd of afgesteld te worden waardoor je er in de mist ook geen klote meer aan hebt omdat de kans groot is dat je jezelf verblind

lekker veilig...
Dus omdat het niet meer gecontroleerd word; gaan ze je automatisch verblinden...?

Right...
Youpzondag 3 december 2006 @ 13:42
quote:
Op zondag 3 december 2006 12:41 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Dus omdat het niet meer gecontroleerd word; gaan ze je automatisch verblinden...?

Right...
waarom denk je dat die dingen afgesteld moeten worden? dat is allemaal onderhevig aan trillingen waardoor de spiegel langzaam maar zeker verplaatst, en als er eens een peertje vervangen is moet het meestal ook opnieuw afgesteld worden... net als met je koplampen
Repeatzondag 3 december 2006 @ 13:58
quote:
Op zondag 3 december 2006 11:03 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk ook een HID conversieset op je ver/breedstralers loslaten...
Zouden er van zulke (kleine) kitjes zijn

Maar dan nog, al die aftermarket xenon vind ik maar uberpauper, zo zonder hoogteregeling en sproeierd ed.
MikeyManzondag 3 december 2006 @ 14:00
quote:
Op zondag 3 december 2006 13:58 schreef Repeat het volgende:

[..]

dit verband zie ik niet zo
Jij zit te zeuren dat je mistlampen geen zin meer hebben naast xenon omdat ze geel zijn... HID conversiesetje lost dat probleem dus op...
Kadeshzondag 3 december 2006 @ 14:05
Brandende mistlampen/verstralers zien er mooi uit. En geven meteen een "rot op naar rechts" signaal.


RealZeuszondag 3 december 2006 @ 14:07
Met sneeuwval vind ik ze wel handig.Dat gedwarrel voor je auto wordt een stuk beter te doen dan.
Repeatzondag 3 december 2006 @ 14:09
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:05 schreef Kadesh het volgende:
Brandende mistlampen/verstralers zien er mooi uit. En geven meteen een "rot op naar rechts" signaal.

[afbeelding]
wat is dit voor wanstaltig getunede marokkanenbak met overal angel eyes en nog lampen in de knipperlichten ed

zo lelijk haha

En zet hierbij maar eens je dimlicht aan, dan zie je dus je xenon branden met die gele pitjes eronder, ziet er echt niet uit.
MikeyManzondag 3 december 2006 @ 14:17
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:09 schreef Repeat het volgende:

[..]

En zet hierbij maar eens je dimlicht aan, dan zie je dus je xenon branden met die gele pitjes eronder, ziet er echt niet uit.
Nogmaals dus; HID conversiesetje in de mistlamp lost dit iig op...
Lord_Vetinarizondag 3 december 2006 @ 14:20
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:09 schreef Repeat het volgende:

[..]

wat is dit voor wanstaltig getunede marokkanenbak met overal angel eyes en nog lampen in de knipperlichten ed
Als ik het goed zie is het een US uitvoering. En daar zijn het geen mistlichten maar 'daytime running lights', lampen die overdag zorgen dat je gezien wordt, zonder dat je je dimlicht hoeft te voeren.
Repeatzondag 3 december 2006 @ 14:20
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:17 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Nogmaals dus; HID conversiesetje in de mistlamp lost dit iig op...
ja, maar niemand die een dikke auto koopt gaat deze manier van crx "tuning" toepassen.
Klonkzondag 3 december 2006 @ 14:21
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:05 schreef Kadesh het volgende:
Brandende mistlampen/verstralers zien er mooi uit. En geven meteen een "rot op naar rechts" signaal.

[afbeelding]
da's een auto met lampjes voor mannen met een kleine piemel en die denken door die mongolen lampjes aan te zetten dat ze een grotere piemel krijgen en als ik iets niet doe snel naar rechts gaan als zo'n hansworst aankomt zetten.
Repeatzondag 3 december 2006 @ 14:21
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als ik het goed zie is het een US uitvoering. En daar zijn het geen mistlichten maar 'daytime running lights', lampen die overdag zorgen dat je gezien wordt, zonder dat je je dimlicht hoeft te voeren.
en die angel eyes onderin de grille dan?
Lord_Vetinarizondag 3 december 2006 @ 14:22
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:21 schreef Repeat het volgende:

[..]

en die angel eyes onderin de grille dan?
Volgens mij zijn dat luchtinlaten, lieverd. Anders zouden ze wel meebranden met de rest, he?
MikeyManzondag 3 december 2006 @ 14:23
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:20 schreef Repeat het volgende:

[..]

ja, maar niemand die een dikke auto koopt gaat deze manier van crx "tuning" toepassen.
Waarom niet, zou mij ook mateloos storen dat er twee verschillende kleuren lampen in zitten hoor...

Anders eventueel bluevision lampen erin...

Overigens; die conversies heb je natuurlijk ook in troep en kwaliteitsvariant...
Isdatzozondag 3 december 2006 @ 14:27
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Volgens mij zijn dat luchtinlaten, lieverd. Anders zouden ze wel meebranden met de rest, he?
als dat luchtinlaten zijn eet ik m'n sok op xebrozius style.
chatterzondag 3 december 2006 @ 14:28
Bij mij in de straat is ook zo en knulletje die dat op zijn auto heeft.
Hij weegt ongeveer 150 kilo, waar zijn buik zwaar op zijn dijen hangt, draagt een trainingspak en een baseball petje op zijn kale knar.
Het typetje dat op school altijd gepest werd, zal ik maar zeggen.
(Nu komen de meeste FOK!ers hiervoor ook in aanmerking. )

En tot overmaat van ramp, heeft hij ook nog zo een aanduw beugen op zijn kofferbak staan.


En dan die uitlaat, hij heeft echt het grootste en luidste model gevonden wat toegestaan is.

Repeatzondag 3 december 2006 @ 14:34
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:23 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Waarom niet, zou mij ook mateloos storen dat er twee verschillende kleuren lampen in zitten hoor...

Anders eventueel bluevision lampen erin...

Overigens; die conversies heb je natuurlijk ook in troep en kwaliteitsvariant...
Tja, ik denk gewoon niet dat een directeur op internet setjes gaat bestellen voor zn S600, of em langs een kwikfitachtige toko gaat brengen voor dit soort dingen.
Kadeshzondag 3 december 2006 @ 14:36
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:27 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

als dat luchtinlaten zijn eet ik m'n sok op xebrozius style.
Zijn inderdaad luchtinlaten. Op die punten gaan de luchtgeleiders naar de remschijven.

Hier even een duidelijker fototje. Eet smakelijk.



[ Bericht 17% gewijzigd door Kadesh op 03-12-2006 14:50:17 ]
MikeyManzondag 3 december 2006 @ 14:40
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:34 schreef Repeat het volgende:

[..]

Tja, ik denk gewoon niet dat een directeur op internet setjes gaat bestellen voor zn S600, of em langs een kwikfitachtige toko gaat brengen voor dit soort dingen.
Nee, die brengt hem naar de dealer en zegt tegen hem dattie ook xenon in z'n mistlampen wil hebben... Betaalt 1500 euro en rijdt tevreden naar huis...
Repeatzondag 3 december 2006 @ 14:55
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:40 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Nee, die brengt hem naar de dealer en zegt tegen hem dattie ook xenon in z'n mistlampen wil hebben... Betaalt 1500 euro en rijdt tevreden naar huis...
Als ze dat zouden doen, goeie actie. Maar wat ik hiermee eigenlijk wilde zeggen en wilde weten, maar wat ik vergeten ben te posten in de TS, waarom kan je dit dan nergens bestellen, waarom is het altijd nog standaard gewoon halogeen Als ze het zo bij de dealer zouden kunnen doen, waarom staat het dan niet op de optielijst... (zou kunnen hoor dat het op de optielijst staat, ken ze niet allemaal uit mn hoofd, zie er alleen nooit auto's meer rijden, daarom lijkt me dat logisch)
MikeyManzondag 3 december 2006 @ 15:12
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:55 schreef Repeat het volgende:

[..]

Als ze dat zouden doen, goeie actie. Maar wat ik hiermee eigenlijk wilde zeggen en wilde weten, maar wat ik vergeten ben te posten in de TS, waarom kan je dit dan nergens bestellen, waarom is het altijd nog standaard gewoon halogeen Als ze het zo bij de dealer zouden kunnen doen, waarom staat het dan niet op de optielijst... (zou kunnen hoor dat het op de optielijst staat, ken ze niet allemaal uit mn hoofd, zie er alleen nooit auto's meer rijden, daarom lijkt me dat logisch)
Tsjah... Optielijst...

Er is een lijst met fabrieks-opties... Er is een lijst met dealer opties... En er zijn dingen die een dealer voor je wil doen op verzoek...

Juist dit soort dingetjes kunnen ze lekker op verdienen...
Bob-Bzondag 3 december 2006 @ 15:55
quote:
Op zondag 3 december 2006 14:09 schreef Repeat het volgende:

[..]

wat is dit voor wanstaltig getunede marokkanenbak met overal angel eyes en nog lampen in de knipperlichten ed

zo lelijk haha

En zet hierbij maar eens je dimlicht aan, dan zie je dus je xenon branden met die gele pitjes eronder, ziet er echt niet uit.
En van die gele ringen om je xenon heen, nou dat nodigt mij uit om op men rem te springen, want dan help ik je meteen af van zo'n afstotelijke voorkant.
joeltjezondag 10 december 2006 @ 22:05
Ikke vinne ok mooi:



maar niet op de weg! alleen op de foto bij stilstaan. Het is nou eenmaal zwaar irri als er zo een achter je zit
MikeyManzondag 10 december 2006 @ 23:52
Zou er in bovenstaand geval wel een paar blue-visions inprikken... Toch net wat mooier...
joeltjemaandag 11 december 2006 @ 08:30
dat is een hele goede tip...

Thanks!