abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 december 2006 @ 11:21:06 #1
149422 Bornrif
Verhalen en hoorspelen
pi_44075006
De paragnost, het silhouet en de nagalm

Vorig jaar zomer vond ik in het Engelse Windermere een merkwaardig boekje in ´Pickard´s Old Book Shop´. Voor de groene winkelpui stond een kraampje met tweedehands boeken, in prijs variërend van één en tot vijf pond. Naast een kromgetrokken biografie van Evelyn Waugh lag een klein pocketje met de in het oog springende titel´Extra-sensory perception; the shadow and the resonance´. In het midden van de door schimmel aangevreten blauwe kaft prijkte het portret van de schrijver annex paragnost, Ian Ryder. Van huis uit spreken boeken en televisieprogramma´s over paragnosten altijd zeer tot mijn verbeelding. Vandaar ook dat ik dit kleffe en muffe boekje ter hand nam en doorbladerde. Ergens halverwege viel mijn oog op een bekend portret. Verrast dat een mij bekend - en door mijn familie zeer gewaardeerd - man vanuit deze vreemde wereld tot mij kwam, bleef ik als bevroren naar de kleine foto en het onderschrift staren: Wim Sonneveld, Dutch Comedian. Gedurende enkele ogenblikken werd ik gevangen en leek het alsof niet ik naar de foto keek, maar dat Sonneveld mij vanuit een duistere dimensie gadesloeg. Daarna bekeek ik de achterzijde van het titelblad en zag dat het boekje in 1975 was uitgegeven door Thames House. Ik ging naar binnen en rekende af. Ik betaalde twee pond.

Terug in ons vakantiehuis wist ik mijn nieuwsgierigheid te bedwingen totdat mijn kinderen op bed lagen. Tegen de avondschemering installeerde ik mijzelf op onze patio en sloeg mijn pas verworven boekje open bij het hoofdstuk waarin de paragnost over Wim Sonneveld schreef. Een merkwaardige geschiedenis...

Literatuur: Ian Ryder ´Extra-sensory perception; the shadow and the resonance´ (1975, Thames House - GB)

Bornrif

[ Bericht 3% gewijzigd door Automatic_Rock op 04-12-2006 15:12:53 (site url even weggehaald) ]
  maandag 4 december 2006 @ 15:16:20 #2
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_44133164
@Bornrif
Zou je misschien niet meer de url van je site in je post willen plaatsen. Sommige mensen storen zich daaraan. Je site staan al gewoon in je profiel vermeld, en dat vinden mensen vanzelf wel als ze meer willen weten

Ben trouwens wel benieuwd wat er over Sonneveld ( ) geschreven werd
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')