Ik hoor/lees/zie er niets meer over over, ja....Wellicht is het onderzoek nog in volle gang en wordt er simpelweg radiostilte door het OM in acht genomen (in het belang van onderzoek, niet ongebruikelijk en dus wel begrijpelijk.....). De eerste zitting (evt pro-formazitting als onderzoek nog niet is afgerond) dient bij mijn weten uiterlijk plaats te vinden 106 dagen na de eerste voorgeleiding aan de RC (rechter commissaris), (was eind november 2006 volgens mij)......quote:Op zaterdag 6 januari 2007 11:12 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik volg het wel, maar ik hoor er niets meer van.
Vanwaar de symphatie voor deze knaap?quote:Ik ben wel benieuwd hoe het allemaal afloopt. Hopelijk geeft de rechter de jongen op enig moment een tweede kans in zijn leven, mocht er werkelijk iets aan de hand zijn geweest....
Omdat een verhaal als deze niet zo simpel is als op het eerste gezicht lijkt. Als je het hele verhaal kritisch leest en bovenal duidt met je opgedane kennis tenminste. Ik verdiep mij vaker in dergelijke gevalletjes. Sindsdien ben ik zeer genuanceerd en zorgvuldig in mijn oordelen.....en dus ook in dit trieste geval....quote:Op zondag 7 januari 2007 15:51 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Vanwaar de symphatie voor deze knaap?
Ik begrijp je wel.........quote:Op zondag 7 januari 2007 16:36 schreef DaveHarris het volgende:
Hoe bedoel je het is niet zo simpel als het op het eerste gezicht lijkt? Meneer is toch gewoon een vermeende serie verkrachter? 4 vermoedelijke met zwaar geweld gepaard gaande verkrachtingen.. Niet echt iemand om compasie mee te hebben lijkt mij zo.
Elke delict is moreel verwerpelijk als het gebeurt bij volledige vrije wil..........quote:Op zondag 7 januari 2007 16:36 schreef DaveHarris het volgende:
Verkrachters zijn toch wel het laagste van het laagste..
Uitsluitend een rechter kan bepalen hoe eea bij Johan is....Ik kan en zal daar geen uitspraken over doen. Ik heb er wel mijn gedachten over uiteraard gebaseerd op datgene wat ik er over gelezen heb en datgene wat ik over de materie iha weet......Dat maakt dat het ene geval (als deze) bepaald niet het andere behoeft te zijn...Alle zaken hebben 1 grote overeenkomst: tw. dat elke zaak uniek is, zo ook deze.....quote:Op zondag 7 januari 2007 17:50 schreef DaveHarris het volgende:
Ontoerekenignsvatbaar of niet.. De daden bliven even verwerpelijk. Geen enkel excuus kan bij mij ook maar een grijntje symphatie opbrengen voor een serieverkrachter.
Zeker is er een rangorde mbt ernst als het gaat om delicten. Het ene delict is idd verwerpelijker dan de ander. Dit blijkt ook uit de diversiteit aan maximumstraffen die op verschillende delicten staan. (WvS). Verkrachting wordt ook hier in Nederland bijzonder zwaar gestraft. Maximale celstraf: 12 jaar. Dat is niet niks....Bij ontoerekingsvatbaarheid ben je niet automatisch beter af.....integendeel.....TBS met dwangverpleging heeft een open eind als het gaat om duur want het kan steeds weer worden verlengd, in het ergste geval kan het uitdraaien op een longstay-scenario en dat betekent in de praktijk dus levenslang......En dan ben je helemaal goed zuur.....quote:En ik vind niet ieder delict moreel verwerpelijk hoor, zeker niet zelfs. Maar verkrachters en incestplegers e.d. voeren bij mij toch wel de ranglijst aan. Dat is van een totaal andere orde dan de dief, de wildplasser, de beschonken bestuurder en het cocaine dealertje.
Ontoerekingsvatbaar zal hij waarschijnlijk zeker niet verklaard worden, gebeurt slechts zelden, en volgens mij al helemaal nooit bij verkrachtingszaken, gedeeltelijk of verminderd toerekeningsvatbaar is wel mogelijk.quote:Op zondag 7 januari 2007 17:50 schreef DaveHarris het volgende:
Ontoerekenignsvatbaar of niet.. De daden bliven even verwerpelijk. Geen enkel excuus kan bij mij ook maar een grijntje symphatie opbrengen voor een serieverkrachter. En ik vind niet ieder delict moreel verwerpelijk hoor, zeker niet zelfs. Maar verkrachters en incestplegers e.d. voeren bij mij toch wel de ranglijst aan. Dat is van een totaal andere orde dan de dief, de wildplasser, de beschonken bestuurder en het cocaine dealertje.
Uiteraard zal de rechter alle facetten van de zaak mee nemen in het uiteindelijke oordeel. We wonen immers niet in een bananenrepubliek. Maar ik als simpele burger heb helemaal neits met termen als ontoerekeningsvatbaarheid en dergelijke. Ik lees/hoor wat iemand gedaan heeft en spreek mijn afschuw uit over de daad zelf. Eventuele verzachtende omstandigheden, achtergronden of motieven doen voor mij niets van de daad af. Noodweer excess, ontoerekeningsvatbaar of wat dan ook; een moord blijft een moord en een verkrachting een verkrachting. En in zulke gevallen kan ik geen medeleven of compassie met de dader hebben; slechts met de familie van de dader. Zeker in dit geval aangezien meneertje uit een goed milieu blijkt te komen; hun leven zal ook totaal verwoest zijn.quote:
Ja, gelukkig leven we hier in en rechtstaat. Met professionele rechters die er lang voor hebben gestudeerd. Ik prijs dan ook het Nederlandse rechtssysteem. ik ben echt blij dat we hier geen juryrechtspraak hebben...quote:Op maandag 8 januari 2007 12:02 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Uiteraard zal de rechter alle facetten van de zaak mee nemen in het uiteindelijke oordeel. We wonen immers niet in een bananenrepubliek.
Komt dat misschien omdat je het begrip niet zo goed kan voorstellen? Dit hebben namelijk veel mensen......ik zal het daarom mensen niet kwalijk nemen hoor, het is ook ontzettend ingewikkelde materie. Ik heb mezelf ver bovengemiddeld in verdiept en kom daarom makkelijker tot nuance... Veel mensen kunnen zich weinig of niets voorstellen dat iemand psychisch lijdt aan welke vorm dan ook. Omdat iemand geboren is met mentale gebreken...... Of psychische aandoeningen heeft opgelopen in het leven..... De opvoeding, de school (pesten!!) of iemand loopt een trauma op (ptss). Dit alles kan ertoe leiden dat zo'n iemand anders gaat reageren, een ander normen-en waardenkaders ontwikkeld. Ook kan iemand een beperkte gewetensfunctie hebben ontwikkeld. Ook zijn er aanwijzingen dat het stress-systeem bij delinquenten biologisch niet zo goed is ontwikkeld. Prof. Buikhuizen had in de jaren 70 daar eea in aangetoond...en mag op hernieuwd belangstelling kan rekenen...Dat maakt dat "geschonden" mensen anders in het leven staan, anders reageren...dan gezonde mensen...Ze gaan makkelijker de fout in.....quote:Maar ik als simpele burger heb helemaal neits met termen als ontoerekeningsvatbaarheid en dergelijke.
Zeker,de misdrijven die je noemt zijn bijzonder ernstig. Dit zal ik nooit willen bagatelliseren.....Toch blijf ik vinden dat je wel naar iemands achtergrond moet kijken. Het ene gevalletje is echt het andere niet....quote:Ik lees/hoor wat iemand gedaan heeft en spreek mijn afschuw uit over de daad zelf. Eventuele verzachtende omstandigheden, achtergronden of motieven doen voor mij niets van de daad af. Noodweer excess, ontoerekeningsvatbaar of wat dan ook; een moord blijft een moord en een verkrachting een verkrachting.
Ik probeer compassie te scheiden. Ik zie persoon en evt daad als twee gescheiden dingen. ik kan compassie hebben met een persoon en tegelijkertijd de daad verafschuwen. Uiteraard heb je met een persoon meer compassie dan bij de ander. De een doet je meer dan de ander.....Daar ben je mens voor.quote:En in zulke gevallen kan ik geen medeleven of compassie met de dader hebben; slechts met de familie van de dader. Zeker in dit geval aangezien meneertje uit een goed milieu blijkt te komen; hun leven zal ook totaal verwoest zijn.
Nee, er is geen nieuws.....quote:Op woensdag 24 januari 2007 23:28 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
geen nieuws?
Nou, Ferrari ik had toch wel gelijk met met mijn scenario en de deadline van 26 feb a.s , he?quote:Op donderdag 15 februari 2007 19:10 schreef ferrari_rood het volgende:
DEN HAAG - De rechtbank in Den Haag begint woensdag 21 februari aan de strafzaak tegen de van zedenmisdrijven verdachte J. S. Het Openbaar Ministerie (OM) beschuldigt de 25-jarige S. van vier zeer gewelddadige verkrachtingen en een poging daartoe. Die hadden vorig jaar plaats in Noordwijk, Amsterdam en Almere. Dit is een pro-formal zitting.
O ja, das waar ook. Dat ging om vier gevallen idd.quote:Dit las ik net op nu.nl voor 5 andere soortgelijk zaken kan hij nog niet vervolgd worden. Omdat Brazilie hem hiervoor niet uitleverd heeft.
Triest.quote:Johan S. bedwelmde zijn slachtoffers
Gepubliceerd op 15 februari 2007, 17:28
sassenheim/den haag - De Sassenheimse zedenverdachte Johan S. die wordt verdacht van vier verkrachtingen en een poging daartoe, bedwelmde zijn slachtoffers met een verdovend middel.
Daarna misbruikte hij de vrouwen in een auto op een afgelegen plek, waarbij hij zich agressief gedroeg. Dat blijkt uit de dagvaarding die het openbaar ministerie (OM) heeft vrijgegeven.
S. vond twee van zijn slachtoffers in Noordwijk, drie andere vrouwen vrouwen verkrachtte hij in Amsterdam, Almere en elders, meldt het OM.
Woensdag moet de 25-jarige man - geboren in Leiden, woonachtig in Sassenheim - verschijnen voor de rechtbank in Den Haag. Tijdens een pro forma zitting wordt dan het verdere verloop van het proces bepaald.
De zaak tegen S. kreeg landelijke bekendheid nadat april vorig jaar zijn volledige naam en pasfoto door justitie openbaar werden gemaakt. Na een maandenlange speurtocht werd S. in Brazilië gearresteerd, waar hij drie maanden in de cel zat voordat hij werd uitgeleverd.
bron
Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:50 schreef ferrari_rood het volgende:
Dit was dus het belangrijke nieuws vandaag op me verjaardag.
Dat kan ik begrijpen , ja....quote:Had eigenlijk op ander nieuws gehoopt.
Ja, inderdaad. Volgens mij wordt in een proforma zitting de huidige staat van het onderzoek doorgenomen...quote:Maar je had het idd goed qua tijd. Ben zeer benieuwd wat er allemaal gezegd gaat worden.
Ik heb dat interview ook gelezen....Hij leek mij eerlijk gezegd ook verward....Misschien dat hij nu in minder vreemde omgeving wat stabieler gaat reageren....quote:Op vrijdag 16 februari 2007 13:29 schreef Soul79 het volgende:
tvp, interessante zaak dit.
Ik heb ergens gelezen (Telegraaf ofzo) dat de politie in Brazilië zich verbaasde over de aalglibberige en dubbelzinnige antwoorden van Stellingwerf op vragen. Zo zal hij zich misschien ook tijdens het proces gedragen.
Dat is erg moeilijk te zeggen. Heeft hij psychische aandoeningen of niet? De vraag is of de rechter hem laat onderzoeken daarop. Misschien komt dat wel aan de orde bij de komende proforma zitting. Benieuwd dus.. Vaak zie je bij verkrachters dat ze wel lijden aan een antisociale persoonlijkheidsstoornis (asps) en andere persoonlijkheidsstoornissen (narcisme , inadequate persoonlijkheid) Mensen met asps zijn meestal mensen met mindere spijtgevoelens...en niet goed kunnen beoordelen wat goed en kwaad is....Verkrachters zien namelijk vaak niet de verkrachting niet als een verkrachting....Ze voeren vaak aan dat meisjes/vrouwen vrijwillig zijn meegegaan.....Daar zit nou net de crux....daar hangt de hele juridische definitie van verkrachting aan.....het draait om de te bewijzen "onvrijwilligeheid". Het zijn lastige casussen....quote:Het lijkt me sowieso geen jongen die spijt gaat betuigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |