abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43957493
Met een project voor school ben ik bezig een oplossing te zoeken om geestdodend werk aangenamer/minder geestdodend te maken en de tijdsbeleving te veranderen. Bijv. fabriekswerk, dit kan erg saai zijn steeds dezelfde handeling verrichten en dit van 9 tot 5 zal de tijd zeker niet versnellen...

Mijn idee: luisterboeken
Iedere werknemer kan een koptelefoon krijgen en luisteren naar muziek of een boek die wordt afgespeeld. Het kan een educatief boek zijn maar ook bijv. romans, thrillers en detectives.
Op die manier is veel werk niet meer geestdodend en wordt het werk ook wat minder saai.

1)Wat vinden jullie van het idee(is het haalbaar, nuttig of helemaal niet)

2)hebben jullie nog andere tips/ideeen om werk minder geestdodend te maken?

3)Heeft er iemand ervaring met geestdodend werk?

Hartelijk dank alvast voor de reacties!!!
pi_43957553
Wat een baandoorbrekend idee....
pi_43957694
Hou je er ook rekening mee dat een hoop mensen die productiewerk doen hun aandacht niet kunnen verdelen over hun werk en muziek/verhalen luisteren?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_43957700
De meeste lopende-band-arbeiders zullen heus wel op de hoogte zijn van het bestaan van draagbare muziekspelers en ingesproken versies van boeken, dat ze achterlijk werk doen betekent niet dat ze achterlijk zijn...

Dus ik zie niet echt in wat nou het 'idee' is.

Daarbij lijkt het me niet echt veilig wanneer mensen die fabrieksarbeid doen afgeleid worden door muziek...
pi_43957777
dat ze niet achterlijk zijn dat weet ik ook wel... maar het werk kan saai en eentonig zijn en natuurlijk is dit niet mogelijk bij alle fabrieken maar misschien is het voor niet gevaarlijk werk een optie.. andere ideeen zijn altijd welkom
pi_43957791
In veel fabriekshallen mogen de werknemers niet eens iets van geluidsdragers aanhebben dit ivm veiligheid.

Ik denk zelf dat een dagelijks een orale bevrediging voor veel mannelijke lopende band medewerkers meer op prijs wordt gesteld dan zulke in hun optiek onzinnge dingen.
pi_43957938
Het is zeker een optie. Een reeds algemeen bekende optie om iets preciezer te zijn.

Het idee van Basp1 lijkt me een stuk innovatiever, daarbij zal er met zekerheid positief op gereageerd worden.
pi_43958626
In veel fabriekshallen staat waar het mogelijk is ook vaak wel een muziekje aan. Ook wordt er om het werk wat minder eentoning te maken vaak nog wel meerdere malen per dag van taak gewisseld (ipv schoefjes plaatsen deze eens gaan inschroeven of zo )
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:18:39 #9
144746 x302
Een happer in therapie
pi_43958943
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:35 schreef knowall het volgende:
De meeste lopende-band-arbeiders zullen heus wel op de hoogte zijn van het bestaan van draagbare muziekspelers en ingesproken versies van boeken, dat ze achterlijk werk doen betekent niet dat ze achterlijk zijn...
ik denk niet dat zij zo geinteresseerd zijn in ingesproken boeken
problemen:
-veiligheid
-te veel lawaai in fabriek
-radio's staan al aan
-je hoor je collega niet meer
htttp://word-list.com
pi_43958991
Lijkt me voor de meeste banen niet haalbaar.
- Mensen moeten veelal hun aandacht er bij houden om de producten die ze maken niet van chinese kwaliteit te laten worden.
- Callcenter werk is ook geestdodend, en met zo'n baan kun je niet naar andere zaken luisteren.

Het enige wat ik zo snel kan bedenken is korte pauzes tussendoor waar je even met collega's kan praten over leuke dingen. Als je echter bagger-collega's hebt, dan zit je met een probleem.

Anyway, werk blijft nou eenmaal niet leuk voor 95% van de bevolking, maar men moet nu eenmaal zijn/haar rekeningen betalen.
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:22:19 #11
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_43959061
Het werk anders inrichten, waardoor er meer keuzemomenten voor werknemers inzitten en ze indien mogelijk een wat groter stukje van het geheel doen. Een veel gebruikt argument hiervoor is dat ze doordat ze minder afgestompt raken en zich meer verantwoordelijk voelen onder de streep alsnog qua opbrengst beter scoren.
Vampire Romance O+
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:22:22 #12
144746 x302
Een happer in therapie
pi_43959064
In cuba doen ze het zo:

bij de sigarenmakers (die zitten met een stuk of 20 tesamen in een lokaaltje) zit 1 iemand vooraan de krant van vandaag voor te lezen
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:26:17 #13
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_43959176
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 13:22 schreef x302 het volgende:
In cuba doen ze het zo:

bij de sigarenmakers (die zitten met een stuk of 20 tesamen in een lokaaltje) zit 1 iemand vooraan de krant van vandaag voor te lezen
Is het echt?
Vampire Romance O+
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:36:33 #14
144746 x302
Een happer in therapie
pi_43959439
jep

In "man bijt hond" (tv show) was er eens een rubriek "In Cuba" ofzo waar dit getoond werd. Ik vond het wel leuk eigenlijk! Zelfs de sportuitslagen werden voorgelezen
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:36:37 #15
25310 Chup
wat ik doe? ik ontdek
pi_43959440
Er zijn nogal wat zomers waarbij ik 'geestdodend' werk heb gedaan. De radio is een altijd goede vriend op die momenten. Ik kon vaak ook erg genieten van dit werk juist omdat je niet na hoeft te denken en dus met je gedachten alle kanten op kunt. Het werk heeft een soort meditatieve werking. Misschien werkt een cursus mediteren dus wel prima in combinatie met dit werk . En als er meerdere mensen in dezelfde ruimte dit soort werk doen kan een goede selectie ook wonderen doen. Als je mensen met dezelfde interesses om je heen hebt dan is het een stuk leuker. Daar lijkt me meer uit te halen dan uit luisterboeken...
mijn wereld is jouw wereld
pi_43959576
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:26 schreef Noortjuh het volgende:
Met een project voor school ben ik bezig een oplossing te zoeken om geestdodend werk aangenamer/minder geestdodend te maken en de tijdsbeleving te veranderen. Bijv. fabriekswerk, dit kan erg saai zijn steeds dezelfde handeling verrichten en dit van 9 tot 5 zal de tijd zeker niet versnellen...

Iedere werknemer kan een koptelefoon krijgen en luisteren naar muziek of een boek die wordt afgespeeld. Het kan een educatief boek zijn maar ook bijv. romans, thrillers en detectives.
Op die manier is veel werk niet meer geestdodend en wordt het werk ook wat minder saai.

[afbeelding]

1) Lopende band-werk en boeken luisteren is echt een combinatie van niks...
niet afkrakend bedoeld hoor, maar een boek volgen (opletten/concentratie) en dan óók nog es je werk daarbij moeten doen is dubbel vermoeiend (zowel fysiek als geestelijk)

2) muziek, afwisseling met andere mensen...
meestal zijn er verschillende taken binnen het productieproces, een verandering van omgeving en werk helpt echt heel veel, tegelijkertijd leer je de collega's beter kennen (moet er nu eenmaal mee samenwerken) en leer je meer over het volledige productieproces
je zou bijvoorbeeld om de 3 uur een wissel kunnen doen..

3) zelf veel productiewerk gedaan in het verleden en vaak moet je echt je kop bij het werk houden..
afwisseling heeft me wel veel gered in die tijd,.. op een gegeven moment was ik allround en werd ik dus overal voor gevraagd... heerlijke afwisseling, ook al was het zwaar werk..
─_(º.0)_/─
pi_44075420
Als je 4 posities hebt voor een bedrijf, constant door schuiven na een uur bijvoorbeeld. Betreed je nooit meer dan 2x per dag dezelfde functie.
pi_44078348
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:26 schreef Noortjuh het volgende:

[afbeelding]

Ik denk niet dat dit gaat werken, vooral omdat je een verhaal moet volgen EN je met je werk bezig moet houden. Dit gaat ten koste van het werktempo
Lieutenant General Omar Bradley
"I have returned many times to honour the valiant men who died…every man who set foot on Omaha Beach was a hero."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')