ToMaSZ | dinsdag 28 november 2006 @ 11:54 |
Ik vraag me af of iemand weet hoe het zit.... Mijn broertje is vrijdag bekeurd voor het rijden met een "niet over de gehele lengte gasdichte uitlaat". Dat geintje kost 150 euro. Behoorlijk zuur als je de volgende dag een aspraak hebt staan om die uitlaat te laten vervangen. Als ik nu bij het OM ga kijken, vind ik nergens het bewuste feit terug (feitcode n110a). De agent moest zelf ook even zoeken. Wel vind ik in boetebase een bekeuring voor een ondeugdelijke uitlaat. Die is echter 'slechts' 75 euro. Schrijven agenten naar believen n110a van 150 euro of een bonnetje van 75 euro uit? Hoe heeft de agent in kwestie zodanig vastgesteld dat de uitlaat niet gasdicht was, dat een bekeuring van 150 euro gerechtvaardigd is? (Aantoonbaar enzo bedoel ik, dat het ding lekte klopt, maar 150 euro lek als het ook voor 75 moet kunnen?) Zou het in hebben om bezwaar aan te tekenen? En voor de goede orde, het gaat niet om een GTI met een enorme knalpijp die vganwege het kabaal aan de kant werd gezet, maar gewoon om een stock starletje uit 1989, waarover ze bij een alcoholcontrole opeens begonnen dat er een rammeltje in de uitlaat zat. | |
MissMatch | dinsdag 28 november 2006 @ 11:57 |
Ik denk zeker dat het zin heeft bezwaar te maken. vooral omdat de afspraak met de garage al stond. misschien die garage vragen hier een verklaring over te schrijven en die als bijlage erbij te doen? | |
ToMaSZ | dinsdag 28 november 2006 @ 12:04 |
Dat moet in elk geval wel lukken, maar hoe zit het met die feitcode n110a en de standaardbekeuring voor de ondeugdelijke uitlaat? Zijn dit allebei mulder-feitjes, of valt die n110a onder een andere regeling? Dat gasdicht verhaal is een alinea'tje uit het voertuigreglement. | |
MissMatch | dinsdag 28 november 2006 @ 12:08 |
dat zou ik helaas niet weten. maar het lijkt mij dat een agent niet zo snel met het blote oog kan zien of de uitlaat gasdicht dan wel 'enkel' ondeugdelijk is. voldoende grond om de bekeuring aan te vechten. zou ik zeggen. maar ik ben geen jurist.![]() | |
IBAZ | dinsdag 28 november 2006 @ 12:10 |
Als die uitlaat lekt, dan kunnen de uitlaatgassen bij stilstand of bij lage snelheden in het passagierscompartiment binnendringen en de bestuurder en passagiers onwel maken. Als je een afspraak hebt bij de garage vanwege het vervangen van die uitlaat, dan weet je dus dat die uitlaat ondeugdelijk is. Dan moet je er niet mee gaan rijden. Doe je dat toch dan neem je bewust het risico en moet je niet zeuren als je een bon krijgt. | |
ToMaSZ | dinsdag 28 november 2006 @ 12:17 |
quote:Wacht ff.. dus als een uitlaat lek is (in dit geval de voorpijp) komen de gassen de auto in? Die pijp loopt gewoon onder de auto door, waardoor imho je argument geen steek houdt. Je kunt dan immers ook onwel worden als je bij het verkeerslicht achter een andere auto staat. Verder is het ding op vrijdag gaan rammelen, is er vrijdag een afspraak gemaakt bij de garage voor de zaterdag. De bestuurder moest vrijdagnacht werken en kon omwille van de tijd niet met het OV naar huis. Ik vind niet dat ie nalatig is geweest o.i.d. Daarnaast zijn er gevaarlijker zaken dan een kapotte uitlaat die minder worden bekeurd. En das krom, vind ik. | |
TheFreshPrince | dinsdag 28 november 2006 @ 12:18 |
"Mijn remmen doen het niet maar ik heb morgen een afspraak bij de garage". | |
teamlead | dinsdag 28 november 2006 @ 12:19 |
quote:maar dan nog moet de bekeuring wel voor het juiste feit worden uitgeschreven lijkt me | |
TheFreshPrince | dinsdag 28 november 2006 @ 12:19 |
quote:Er zit nogal een verschil tussen of het vermengd is met buitenlucht of dat het zo je auto instroomt. Concentraties zijn dan véél hoger. Dat is wat het gevaarlijk maakt. Hier zijn overigens ook écht doden door gevallen. | |
Vodka_Lime | dinsdag 28 november 2006 @ 12:21 |
quote:spijkertje op het kopje geslagen... | |
dollyking | dinsdag 28 november 2006 @ 12:24 |
misschien extra bekeuring geluidsoverlast volgens de plaatselijke apv | |
cyberbetica123 | dinsdag 28 november 2006 @ 12:25 |
Slaat nergens op. (apk boek blz 26b): art 5.2.11: personenauto's met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes. "Wat U hoort zijn de afwateringsgaatjes, zodat mijn uitlaat niet zo snel roest oom agent, dat mag volgens artikel 5.2.11" Lek of niet, aan de kant van de weg kan oom agent je daar echt niet voor op de bon slingeren omdat hij denkt dat je uitlaat lek is. quote:Auto's zijn dicht. Enige boeiende luchtinlaat is een open raam/dak of je ventilatie. Enige manier om vergast te worden in je auto is als je uitlaatspruitstuk eraf pleurt en alle uitlaatgassen direct je auto ingezogen worden, anders blijft het bij een naar geurtje. | |
Elephant | dinsdag 28 november 2006 @ 12:26 |
quote:Er zijn altijd wel garages te vinden die de uitlaat vervangen zonder afspraak te maken. En ik kan mijnheer de Agent wel begrijpen, zulke verhalen krijgen ze dagelijks voorgeschoteld of het geloofwaardig is, is een tweede. | |
RealBizkit666 | dinsdag 28 november 2006 @ 12:30 |
Deze boete kan alleen uitgeschreven worden als met meetapparatuur daardwerkelijk een gaslek gemeten is. Is dit niet zo dan moet je ten alle tijde bezwaar aantekenen en daarin neerzetten dat dit niet gemeten is. | |
FransDeens | dinsdag 28 november 2006 @ 12:39 |
quote:Afwateringsgaatjes zijn zo gemaakt dat er voornamelijk water uitloopt, geen uitlaatgassen. quote:Wel dus; een uitlaat hoort gewoon dicht te zijn. quote:Dus als je je ventilatie uitzet en je raam dicht houdt, stik je na verloop van tijd? Er zitten echt wel openingen in je auto, bijvoorbeeld onder je achterbumper. En daarbij, als je ventilatie uitlaatgassen opzuigt kunnen er ook giftige gassen zoals koolmonoxide je auto binnendringen en dat is gevaarlijk. | |
longinus | dinsdag 28 november 2006 @ 12:43 |
Ik zou hier zeker een bezwaar tegen indienen, zeker omdat er al een afspraak bij de garage gepland is. | |
patje30 | dinsdag 28 november 2006 @ 12:44 |
even een tvptje hoor ik heb de bekeuring vorige week binnen gekregen voor een soortgelijk geval.... | |
Mikkie | dinsdag 28 november 2006 @ 12:51 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 14:23:20 ] | |
ToMaSZ | dinsdag 28 november 2006 @ 13:01 |
quote:Dat is geprobeerd, de uitlaat moest echter besteld worden. Ik snap wel dat die verhalen dagelijks verteld worden, maar dan nog steeds zie ik niet waarom er 2 verschillende boetes zijn voor dezelfde overtreding. Er is niets gemeten. Oom agent is puur op zijn gehoor afgegaan. | |
ToMaSZ | dinsdag 28 november 2006 @ 13:03 |
quote:Ja, zo lust ik hem ook wel. Technisch heb je gelijk; de auto voldoet niet aan het voertuigreglement en dat mag niet. Er zit echter wel een nuanceverschil v.w.b. het veroorzaken van gevaarlijke situaties tussen een lekkende uitlaat en niet functionerende remmen. ![]() | |
ToMaSZ | dinsdag 28 november 2006 @ 13:03 |
quote:Heb je daar een bron van? Als dit zo is is het wel een argument om bezwaar mee aan te tekenen. | |
RealBizkit666 | dinsdag 28 november 2006 @ 13:11 |
quote:Niet voor dit voorbeeld, maar ik denk dat het wel een vergelijkbaar iets. Mijn neef heeft namelijk ooit een boete gekregen omdat de agent vond dat er te veel geluid uitkwam. Hij heeft toen bezwaar aangetekend en ook gezegd dat je dit niet kunt constateren zonder een meting te doen. Zijn boete is toen vervallen aangezien er inderdaad geen enkel bewijs was dat het volume inderdaad te hard was. Misschien nog een leuk detial. De vriendin van hem werkt bij de politie, zij had hem dus ook die tip gegeven voor het bezwaar. ![]() | |
ToMaSZ | dinsdag 28 november 2006 @ 13:13 |
quote:Geluidsproductie en gasdichtheid zijn wel 2 verschillende dingen. Hoewel ze beide voortkomen uit artikeltjes in het voertuigreglement. Ik ga eens op zoek naar informatie. | |
TheFreshPrince | dinsdag 28 november 2006 @ 13:16 |
quote:Niet per definitie. - vergiftigingsgevaar - gevaar voor medeweggebruikers ivm loskomende delen - niet voldoen aan milieu eisen (in combinatie met katalysator) Je bent zelf verantwoordelijk voor de staat waarin je auto verkeert. Als er iets niet aan deugt, vindt men dat er mee doorgereden kan worden als je voor de dag erop een afspraak hebt bij de garage. Dat je er mee door kán rijden betekent niet dat het mag. Ik noemde remmen als extreem voorbeeld. | |
RealBizkit666 | dinsdag 28 november 2006 @ 13:16 |
quote:En snelheid ook. Toch moet er iets op papier staan van een meting om je een boete uit te kunnen schrijven die rechtsgeldig is. En zo werkt het met allemaal die dingen. Anders hadden agenten het wel heel makkelijk om hun quotum te halen. ![]() | |
cyberbetica123 | dinsdag 28 november 2006 @ 13:21 |
quote:Natuurlijk stik je niet, je auto zit vol met kleine gaatjes, echter hebben die gassen geen enige reden om die op te zoeken en daardoor je auto binnen te gaan, ze zullen slechts een beetje meegetrokken worden, blijft dus bij een naar geurtje als het om een lekje in je uitlaat gaat. Constateren dat een uitlaat lek is door te luisteren, oke, als het er om gaat dat jij denkt dat ie snel vervangen moet worden. Als oom agent jou ervoor op de bon wil slingeren zal hij echter met harde bewijzen moeten komen dmv een meting, of het moet om een duidelijke overschrijding aan (welke einddemper?) Hetzelfde dat er een max. aantal db's uit je uitlaat mag komen, dat moeten ze aantonen dmv een db meter, maar als een auto door een straat heen rijdt en alle autoalarmen gaan af en er springen een paar ramen, voldoende bewijs. | |
RealBizkit666 | dinsdag 28 november 2006 @ 13:23 |
Kijk anders ook eens even hier: http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewtopic.php?p=846430 | |
ToMaSZ | dinsdag 28 november 2006 @ 13:25 |
quote:Je hebt helemaal gelijk enzo, maar dan nog steeds staat het punt open van de verschillende sanctiebedragen voor het -in mijn ogen- zelfde overtredinkje. | |
r8ality | dinsdag 28 november 2006 @ 13:49 |
Ik had laatst een bekeuring binnengekregen vanwege het feit dat ik een eenrichtingsbord genegeerd had. Het feit wat ik echter gepleegd had was dat ik de aangegeven rijrichting niet had gevolgd. Die boete was ook lager, dus toen heb ik dat maar even een bezwaarschriftje gestuurd dat het onmogelijk was om de betreffende plek het opgeschreven feit te plegen. Ik heb er uiteraard niet bijgezet dat ik WEL de aangegeven rijrichting had genegeerd. (blijven ontkennen ![]() M.a.w., aanvechten. | |
DonJames | dinsdag 28 november 2006 @ 14:31 |
quote:Ik ben met je eens dat de kans vrij klein is dat je stikt door een lekke uitlaat. Dat doet echter niets af aan het feit dat rijden met een lekke uitlaat gewoon niet mag. Zinloze discussie dus. Wat betreft de harde bewijzen kan ik je ook geen gelijk geven, dat is vrij makkelijk te horen, in tegenstelling tot een te hard geluid (wat wel gemeten dient te worden, omdat dat niet objectief is vast te stelen met alleen het gehoor). Het is gewoon een constatering, net als b.v. een kapotte lamp. Dat hoeft toch ook niet bewezen te worden met een lux-meter o.i.d.? Toch zou ik bezwaar aantekenen, maar dan (vooral) tegen de hoogte van het bedrag. |