abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 november 2006 @ 11:54:45 #1
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_43956858
Ik vraag me af of iemand weet hoe het zit....
Mijn broertje is vrijdag bekeurd voor het rijden met een "niet over de gehele lengte gasdichte uitlaat". Dat geintje kost 150 euro. Behoorlijk zuur als je de volgende dag een aspraak hebt staan om die uitlaat te laten vervangen.

Als ik nu bij het OM ga kijken, vind ik nergens het bewuste feit terug (feitcode n110a). De agent moest zelf ook even zoeken.
Wel vind ik in boetebase een bekeuring voor een ondeugdelijke uitlaat. Die is echter 'slechts' 75 euro.

Schrijven agenten naar believen n110a van 150 euro of een bonnetje van 75 euro uit? Hoe heeft de agent in kwestie zodanig vastgesteld dat de uitlaat niet gasdicht was, dat een bekeuring van 150 euro gerechtvaardigd is? (Aantoonbaar enzo bedoel ik, dat het ding lekte klopt, maar 150 euro lek als het ook voor 75 moet kunnen?)

Zou het in hebben om bezwaar aan te tekenen?

En voor de goede orde, het gaat niet om een GTI met een enorme knalpijp die vganwege het kabaal aan de kant werd gezet, maar gewoon om een stock starletje uit 1989, waarover ze bij een alcoholcontrole opeens begonnen dat er een rammeltje in de uitlaat zat.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
  dinsdag 28 november 2006 @ 11:57:32 #2
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43956911
Ik denk zeker dat het zin heeft bezwaar te maken. vooral omdat de afspraak met de garage al stond. misschien die garage vragen hier een verklaring over te schrijven en die als bijlage erbij te doen?
... is a mismatch forever
  dinsdag 28 november 2006 @ 12:04:14 #3
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_43957068
Dat moet in elk geval wel lukken, maar hoe zit het met die feitcode n110a en de standaardbekeuring voor de ondeugdelijke uitlaat? Zijn dit allebei mulder-feitjes, of valt die n110a onder een andere regeling? Dat gasdicht verhaal is een alinea'tje uit het voertuigreglement.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
  dinsdag 28 november 2006 @ 12:08:21 #4
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43957160
dat zou ik helaas niet weten. maar het lijkt mij dat een agent niet zo snel met het blote oog kan zien of de uitlaat gasdicht dan wel 'enkel' ondeugdelijk is. voldoende grond om de bekeuring aan te vechten. zou ik zeggen. maar ik ben geen jurist.
... is a mismatch forever
pi_43957203
Als die uitlaat lekt, dan kunnen de uitlaatgassen bij stilstand of bij lage snelheden in het passagierscompartiment binnendringen en de bestuurder en passagiers onwel maken. Als je een afspraak hebt bij de garage vanwege het vervangen van die uitlaat, dan weet je dus dat die uitlaat ondeugdelijk is. Dan moet je er niet mee gaan rijden. Doe je dat toch dan neem je bewust het risico en moet je niet zeuren als je een bon krijgt.
  dinsdag 28 november 2006 @ 12:17:38 #6
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_43957318
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:10 schreef IBAZ het volgende:
Als die uitlaat lekt, dan kunnen de uitlaatgassen bij stilstand of bij lage snelheden in het passagierscompartiment binnendringen en de bestuurder en passagiers onwel maken. Als je een afspraak hebt bij de garage vanwege het vervangen van die uitlaat, dan weet je dus dat die uitlaat ondeugdelijk is. Dan moet je er niet mee gaan rijden. Doe je dat toch dan neem je bewust het risico en moet je niet zeuren als je een bon krijgt.
Wacht ff.. dus als een uitlaat lek is (in dit geval de voorpijp) komen de gassen de auto in?
Die pijp loopt gewoon onder de auto door, waardoor imho je argument geen steek houdt. Je kunt dan immers ook onwel worden als je bij het verkeerslicht achter een andere auto staat.

Verder is het ding op vrijdag gaan rammelen, is er vrijdag een afspraak gemaakt bij de garage voor de zaterdag. De bestuurder moest vrijdagnacht werken en kon omwille van de tijd niet met het OV naar huis. Ik vind niet dat ie nalatig is geweest o.i.d. Daarnaast zijn er gevaarlijker zaken dan een kapotte uitlaat die minder worden bekeurd. En das krom, vind ik.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_43957326
"Mijn remmen doen het niet maar ik heb morgen een afspraak bij de garage".
  dinsdag 28 november 2006 @ 12:19:03 #8
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_43957350
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:10 schreef IBAZ het volgende:
Als die uitlaat lekt, dan kunnen de uitlaatgassen bij stilstand of bij lage snelheden in het passagierscompartiment binnendringen en de bestuurder en passagiers onwel maken. Als je een afspraak hebt bij de garage vanwege het vervangen van die uitlaat, dan weet je dus dat die uitlaat ondeugdelijk is. Dan moet je er niet mee gaan rijden. Doe je dat toch dan neem je bewust het risico en moet je niet zeuren als je een bon krijgt.
maar dan nog moet de bekeuring wel voor het juiste feit worden uitgeschreven lijkt me
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_43957359
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:17 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Wacht ff.. dus als een uitlaat lek is (in dit geval de voorpijp) komen de gassen de auto in?
Die pijp loopt gewoon onder de auto door, waardoor imho je argument geen steek houdt. Je kunt dan immers ook onwel worden als je bij het verkeerslicht achter een andere auto staat.

Verder is het ding op vrijdag gaan rammelen, is er vrijdag een afspraak gemaakt bij de garage voor de zaterdag. De bestuurder moest vrijdagnacht werken en kon omwille van de tijd niet met het OV naar huis. Ik vind niet dat ie nalatig is geweest o.i.d. Daarnaast zijn er gevaarlijker zaken dan een kapotte uitlaat die minder worden bekeurd. En das krom, vind ik.
Er zit nogal een verschil tussen of het vermengd is met buitenlucht of dat het zo je auto instroomt.
Concentraties zijn dan véél hoger. Dat is wat het gevaarlijk maakt.

Hier zijn overigens ook écht doden door gevallen.
pi_43957394
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:18 schreef MaGNeT het volgende:
"Mijn remmen doen het niet maar ik heb morgen een afspraak bij de garage".
spijkertje op het kopje geslagen...
2 Delen Vodka, 1 Deel Lime (of was het nu andersom) www.omnivas.nl
pi_43957455
misschien extra bekeuring geluidsoverlast volgens de plaatselijke apv
Having too much is no better than having sufficient.
pi_43957470
Slaat nergens op.

(apk boek blz 26b):

art 5.2.11:
personenauto's met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

"Wat U hoort zijn de afwateringsgaatjes, zodat mijn uitlaat niet zo snel roest oom agent, dat mag volgens artikel 5.2.11"

Lek of niet, aan de kant van de weg kan oom agent je daar echt niet voor op de bon slingeren omdat hij denkt dat je uitlaat lek is.
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er zit nogal een verschil tussen of het vermengd is met buitenlucht of dat het zo je auto instroomt.
Concentraties zijn dan véél hoger. Dat is wat het gevaarlijk maakt.

Hier zijn overigens ook écht doden door gevallen.
Auto's zijn dicht. Enige boeiende luchtinlaat is een open raam/dak of je ventilatie. Enige manier om vergast te worden in je auto is als je uitlaatspruitstuk eraf pleurt en alle uitlaatgassen direct je auto ingezogen worden, anders blijft het bij een naar geurtje.
  dinsdag 28 november 2006 @ 12:26:57 #13
46751 Elephant
Tha Music Man!
pi_43957511
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:17 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Wacht ff.. dus als een uitlaat lek is (in dit geval de voorpijp) komen de gassen de auto in?
Die pijp loopt gewoon onder de auto door, waardoor imho je argument geen steek houdt. Je kunt dan immers ook onwel worden als je bij het verkeerslicht achter een andere auto staat.

Verder is het ding op vrijdag gaan rammelen, is er vrijdag een afspraak gemaakt bij de garage voor de zaterdag. De bestuurder moest vrijdagnacht werken en kon omwille van de tijd niet met het OV naar huis. Ik vind niet dat ie nalatig is geweest o.i.d. Daarnaast zijn er gevaarlijker zaken dan een kapotte uitlaat die minder worden bekeurd. En das krom, vind ik.
Er zijn altijd wel garages te vinden die de uitlaat vervangen zonder afspraak te maken. En ik kan mijnheer de Agent wel begrijpen, zulke verhalen krijgen ze dagelijks voorgeschoteld of het geloofwaardig is, is een tweede.
If you don't like my opinion: up yours!
pi_43957593
Deze boete kan alleen uitgeschreven worden als met meetapparatuur daardwerkelijk een gaslek gemeten is. Is dit niet zo dan moet je ten alle tijde bezwaar aantekenen en daarin neerzetten dat dit niet gemeten is.
pi_43957812
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:25 schreef cyberbetica123 het volgende:

[...]

"Wat U hoort zijn de afwateringsgaatjes, zodat mijn uitlaat niet zo snel roest oom agent, dat mag volgens artikel 5.2.11"
Afwateringsgaatjes zijn zo gemaakt dat er voornamelijk water uitloopt, geen uitlaatgassen.
quote:
Lek of niet, aan de kant van de weg kan oom agent je daar echt niet voor op de bon slingeren omdat hij denkt dat je uitlaat lek is.
Wel dus; een uitlaat hoort gewoon dicht te zijn.
quote:
[..]

Auto's zijn dicht. Enige boeiende luchtinlaat is een open raam/dak of je ventilatie. Enige manier om vergast te worden in je auto is als je uitlaatspruitstuk eraf pleurt en alle uitlaatgassen direct je auto ingezogen worden, anders blijft het bij een naar geurtje.
Dus als je je ventilatie uitzet en je raam dicht houdt, stik je na verloop van tijd? Er zitten echt wel openingen in je auto, bijvoorbeeld onder je achterbumper. En daarbij, als je ventilatie uitlaatgassen opzuigt kunnen er ook giftige gassen zoals koolmonoxide je auto binnendringen en dat is gevaarlijk.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_43957930
Ik zou hier zeker een bezwaar tegen indienen, zeker omdat er al een afspraak bij de garage gepland is.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_43957957
even een tvptje hoor
ik heb de bekeuring vorige week binnen gekregen voor een soortgelijk geval....
pi_43958136
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 14:23:20 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:01:21 #19
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_43958384
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:26 schreef Elephant het volgende:

[..]

Er zijn altijd wel garages te vinden die de uitlaat vervangen zonder afspraak te maken. En ik kan mijnheer de Agent wel begrijpen, zulke verhalen krijgen ze dagelijks voorgeschoteld of het geloofwaardig is, is een tweede.
Dat is geprobeerd, de uitlaat moest echter besteld worden.
Ik snap wel dat die verhalen dagelijks verteld worden, maar dan nog steeds zie ik niet waarom er 2 verschillende boetes zijn voor dezelfde overtreding.

Er is niets gemeten. Oom agent is puur op zijn gehoor afgegaan.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:03:10 #20
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_43958457
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:18 schreef MaGNeT het volgende:
"Mijn remmen doen het niet maar ik heb morgen een afspraak bij de garage".
Ja, zo lust ik hem ook wel. Technisch heb je gelijk; de auto voldoet niet aan het voertuigreglement en dat mag niet. Er zit echter wel een nuanceverschil v.w.b. het veroorzaken van gevaarlijke situaties tussen een lekkende uitlaat en niet functionerende remmen.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:03:55 #21
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_43958482
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:30 schreef RealBizkit666 het volgende:
Deze boete kan alleen uitgeschreven worden als met meetapparatuur daardwerkelijk een gaslek gemeten is. Is dit niet zo dan moet je ten alle tijde bezwaar aantekenen en daarin neerzetten dat dit niet gemeten is.
Heb je daar een bron van? Als dit zo is is het wel een argument om bezwaar mee aan te tekenen.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_43958729
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 13:03 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van? Als dit zo is is het wel een argument om bezwaar mee aan te tekenen.
Niet voor dit voorbeeld, maar ik denk dat het wel een vergelijkbaar iets.

Mijn neef heeft namelijk ooit een boete gekregen omdat de agent vond dat er te veel geluid uitkwam. Hij heeft toen bezwaar aangetekend en ook gezegd dat je dit niet kunt constateren zonder een meting te doen. Zijn boete is toen vervallen aangezien er inderdaad geen enkel bewijs was dat het volume inderdaad te hard was.

Misschien nog een leuk detial. De vriendin van hem werkt bij de politie, zij had hem dus ook die tip gegeven voor het bezwaar.
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:13:57 #23
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_43958794
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 13:11 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Niet voor dit voorbeeld, maar ik denk dat het wel een vergelijkbaar iets.

Mijn neef heeft namelijk ooit een boete gekregen omdat de agent vond dat er te veel geluid uitkwam. Hij heeft toen bezwaar aangetekend en ook gezegd dat je dit niet kunt constateren zonder een meting te doen. Zijn boete is toen vervallen aangezien er inderdaad geen enkel bewijs was dat het volume inderdaad te hard was.
Geluidsproductie en gasdichtheid zijn wel 2 verschillende dingen. Hoewel ze beide voortkomen uit artikeltjes in het voertuigreglement. Ik ga eens op zoek naar informatie.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_43958880
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 13:03 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Ja, zo lust ik hem ook wel. Technisch heb je gelijk; de auto voldoet niet aan het voertuigreglement en dat mag niet. Er zit echter wel een nuanceverschil v.w.b. het veroorzaken van gevaarlijke situaties tussen een lekkende uitlaat en niet functionerende remmen.
Niet per definitie.
- vergiftigingsgevaar
- gevaar voor medeweggebruikers ivm loskomende delen
- niet voldoen aan milieu eisen (in combinatie met katalysator)

Je bent zelf verantwoordelijk voor de staat waarin je auto verkeert. Als er iets niet aan deugt, vindt men dat er mee doorgereden kan worden als je voor de dag erop een afspraak hebt bij de garage. Dat je er mee door kán rijden betekent niet dat het mag. Ik noemde remmen als extreem voorbeeld.
pi_43958886
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 13:13 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Geluidsproductie en gasdichtheid zijn wel 2 verschillende dingen. Hoewel ze beide voortkomen uit artikeltjes in het voertuigreglement. Ik ga eens op zoek naar informatie.
En snelheid ook. Toch moet er iets op papier staan van een meting om je een boete uit te kunnen schrijven die rechtsgeldig is. En zo werkt het met allemaal die dingen. Anders hadden agenten het wel heel makkelijk om hun quotum te halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')