abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2796387
Black Hawk Down is een film over de oorlog in Somalie in 1993. Ik was toen 9 dus daar weet ik nie veel van, maar het gaat (natuurlijk) over een stelletje amerikanen. Een actie om een of andere 'warlord' uit te schakelen gaat nogal mis. Ze gaan met een paar hum v's en helicopters de hoofdstad Mogadashu in. Nouja, ik vond het een echt goede film. Iemand anders em al gezien?
Ik had gehoord dat de film niet goedgekeurd werd door de amerikaanse overheid, dus er is geen propaganda in gestopt enzo (dacht ik). Op IMDB kreeg ie een 8. Ik vind het een echte aanrader.

http://us.imdb.com/Title?0265086

zaterdag 12 januari 2002 @ 21:56:32 #2
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_2796559
Heb 't boek van Mark Bowden gelezen waar de film op gebaseerd is. Interessant om te zien hoe een "arrestatiepoging" uitloopt op een slachting met meer dan 500 doden.

Kan me voorstellen dat de Amerikanen dit micro-Vietnam liever vergeten.

People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_2796712
Ja, het loopt goed mis. Er wordt 1 Black Hawk neergeschoten. Toen gingen er weer mensen daarnaartoe om die soldaten te redden. Uiteindelijk vechten ze tegen de hele stad. Het is echt een emotionele film.

This is the true story of the Battle of Mogadishu, the longest sustained ground battle involving American soldiers since the Vietnam War. An elite force of 120 American Delta units and Ranger infantry were dropped into Mogadishu on October 3rd, 1993, to abduct two of Somalian warlord Mohamed Farrah Aidid's lieutenants. Instead, two UH-60 Black Hawk helicopters were shot down, and what was expected to take an hour lasted 15, resulting in the deaths of 18 Americans, 73 wounded, and hundreds of Somalians dead.

pi_2896183
Op imdb.com is men weer enthousiast, met een 8,5 uit 1400 stemmen...

Ben benieuwd

dinsdag 22 januari 2002 @ 12:10:28 #5
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_2896236
het verhaal zal wel ergens op de waarheid gebasseersd zijn. (al moet je daar bij Americaanse films wel voorzichtig mee zijn om dat te roepen).

Maar ik kan me nog wel de beelden herrinneren van Americaanse soldaten die dood geslagen werden in Solmalie waarna de lichamen door de hele stad werden gesleepd met tientallen juigende Somaliers erom heen. Was niet echt een prettig beeld.

Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_2897865
Die film moet toch nog in de bios komen ?? Want bij Behind enemy lines zag ik er een voostukje van en als hij nog idd in de bios moet komen welke datum is dta dan lijkt me wel een vette film.
pi_2898673
Hm, ik weet niet, zal wel weer zo'n idealiserende film als Pearl Harbor zijn.
* Aczid speelt: Rancid - Black hawk down.mp3
"Did you sass that hoopy Aczid? There's a frood who knows where his towel is..."
pi_2900300
quote:
Op dinsdag 22 januari 2002 15:49 schreef Aczid het volgende:
Hm, ik weet niet, zal wel weer zo'n idealiserende film als Pearl Harbor zijn.
* Aczid speelt: Rancid - Black hawk down.mp3
't Gaat dus over een dik incident waar Amerika liever niets meer over wilt horen, en ik hoor dat de ledematen overal in de rondte vliegen. Verwacht geen Pearl Harbor triootjes e.d.
pi_2900427
quote:
Op dinsdag 22 januari 2002 14:45 schreef Loekje het volgende:
Die film moet toch nog in de bios komen ?? Want bij Behind enemy lines zag ik er een voostukje van en als hij nog idd in de bios moet komen welke datum is dta dan lijkt me wel een vette film.
Hij is net in Madrid ofzo in premiere gegaan. Maar m'n broer had em al op z'n PC staan

Het is echt geen Pearl Harbour hoor! Alleen maar bloedige gevechten en echt geen glorieus gebeuren hoor. Ik zag eergister nog op CNN een reportage over die battle in Mogadishu. Ging er best wreed aan toe. 500 somali's dood

pi_2901012
Wanneer komt t'ie hier in de bioscoop?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_2901457
Hij draait hier toch nog niet in Nederland of heb ik iets gemist want ik zou graag naar die film toe willen gaan
pi_2901471
quote:
Op dinsdag 22 januari 2002 19:10 schreef Rellehenk het volgende:
Hij draait hier toch nog niet in Nederland of heb ik iets gemist want ik zou graag naar die film toe willen gaan
Nee, hij draait nog niet. Wanneer ie komt weet ik ook niet
pi_2902216
28 Februari komt ie hier uit.
pi_2991164
dan is ie dus vandaag al 2 dagen bezig
wie heeft em al gezien in de bios?
  woensdag 30 januari 2002 @ 22:27:52 #15
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_2992837
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 20:43 schreef Fean_Fan het volgende:
dan is ie dus vandaag al 2 dagen bezig
wie heeft em al gezien in de bios?
ehmmm, het is vandaag pas 30 januari, duurt dus nog ruim een maand voordat hij hier draait
pi_2992845
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 22:27 schreef Darklight het volgende:

[..]

ehmmm, het is vandaag pas 30 jauari, duurt dus nog ruim een maand voordat hij hier draait

woops, je hebt gelijk
Vandaar dat ie nog helemaal niet in het nieuws was.
  woensdag 30 januari 2002 @ 22:35:42 #17
12395 mistraldk
Sailing's the game!!!
pi_2992982
quote:
Op dinsdag 22 januari 2002 20:28 schreef Theeboon het volgende:
28 Februari komt ie hier uit.
verjaardagcadeautje?
"Spuug niet onder de tafel...daar zou je dronken vriend kunnen liggen"
pi_3005999
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 22:35 schreef mistraldk het volgende:

[..]

verjaardagcadeautje?

pi_3239145
Hij komt er aan. 'k had vandaag de reclame al gezien op tv
Grootste gemis op het WK:[br]Friesland ;)
pi_3239923
het zal wel weer een standaard Hollywood prulletje zijn waar de Amerikanen elfjes zijn die nix fout doen en de Somaliers als beesten neer word gezet

Verstand op 0 film dus

pi_3243233
quote:
Op woensdag 20 februari 2002 19:53 schreef Duiveltja het volgende:
het zal wel weer een standaard Hollywood prulletje zijn waar de Amerikanen elfjes zijn die nix fout doen en de Somaliers als beesten neer word gezet

Verstand op 0 film dus

Idd, Amerikanen zijn altijd 'the good guys' (Pearl Harbor, U-571 ('t waren oorspronkelijk de Britten, maar in de film zijn 't de Amerikanen) zo zullen er wel meer films zijn....).
Eigenlijk zou je daarom de film links moeten laten liggen.
Maar toch....ben ik wel heel nieuwsgierig
  donderdag 21 februari 2002 @ 00:57:12 #22
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3244642
waarom zou je daarvoor een film links laten liggen ??
Het gaat er toch om dat je er met plezier naar kijkt, waar of niet waar maakt dan toch geen ruk uit ?

Maar ik zag gisteren op Discovery channel een stukje dat erover ging , het hele verhaal van Black hawk down schijnt waar te zijn.

Net zoals Pearl Harbor trouwens, op het liefdes gedoe na is heel die film waargebeurd.

pissing me off will be your last mistake !!
pi_3246242
Het hele verhaal van Black Hawk Down IS waar.
Ik had er een hele documentaire van CNN op gezien, met de echte geluidsbeelden van 'Black Hawk going down!' enzo
een poging om 2 lieutenants te halen liep uit op de grootse buitenlandse operatie van de Amerikanen na Vietnam met een paar honderd rangers enzo. Op CNN waren de beelden te zien van Amerikanen die door de stad werden gesleept achter een auto enzo.
Grootste gemis op het WK:[br]Friesland ;)
pi_3246450
Ik heb hem gister in België gezien

Hele goeie film, zeer realistisch gefilmd (dus als je niet tegen bloed kunt , niet gaan!) en het verhaal komt redelijk overeen met het boek.

Goeie acteurs, vooral Sizemore (speelt zelfde rol als in Saving Private Ryan) vond ik erg goed. Die knul uit Pearl Harbor was wat minder.

Als wordt het heel af en toe een beetje sentimenteel en steekt het Amerikaanse chauvinisme (wat is de US Army toch weer geweldig) regelmatig de kop op.

Toch zeker een aanrader!

pi_3252754
Speelt hij nog niet in Nederland ofzo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')