abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 december 2006 @ 21:36:19 #241
60297 Bartje71
Wat denk je zelf?
pi_44806923
Dat is inderdaad een keuze. Maar op de meeste sites wil ik gewoon geen URL's om spam tegen te gaan... niet van bots en niet van mensen die hun site proberen te pluggen.
pi_44813366
quote:
Op donderdag 28 december 2006 21:36 schreef Bartje71 het volgende:
Dat is inderdaad een keuze. Maar op de meeste sites wil ik gewoon geen URL's om spam tegen te gaan... niet van bots en niet van mensen die hun site proberen te pluggen.
Sta je een url überhaupt niet toe? Of laat je de link achterwege? Dus geen <a href=""></a>?
pi_44813850
@beerten: ik denk dat hij urls gewoon helemaal niet toestaat

Ik heb zelf geen last van het probleem omdat ik geen anonieme dingen toelaat op mijn site(s).
Als ik dat wel zou hebben zou mijn oplossing zijn om via css een veld (met logische naam) een paar honderd duizend pixels naast het venster te zetten en wanneer er toch iets in dat veld is ingevoerdgewoon de post te blocken
  vrijdag 29 december 2006 @ 08:44:38 #244
60297 Bartje71
Wat denk je zelf?
pi_44817560
Ik sta inderdaad helemaal geen URL's (en ook geen html) toe. Maar het hangt een beetje van je toepassing af of dat bruikbaar is.
pi_44818087
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 00:41 schreef joolee het volgende:
@beerten: ik denk dat hij urls gewoon helemaal niet toestaat

Ik heb zelf geen last van het probleem omdat ik geen anonieme dingen toelaat op mijn site(s).
Als ik dat wel zou hebben zou mijn oplossing zijn om via css een veld (met logische naam) een paar honderd duizend pixels naast het venster te zetten en wanneer er toch iets in dat veld is ingevoerdgewoon de post te blocken
dan zou je ook kunnen zeggen dat je hem met css gewoon een display: none geeft

maar je zou toch ook een session kunnen aanmaken op het formfield, of een cookie, wat je vervolgens weer kan checken op de post-pagina? of heeft dat haken en ogen?
As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
pi_44820004
Ik krijg de laatste paar dagen ineens weer (pogingen tot) spam in mijn gastenboekjes. Ik gebruik zelf een captcha waarvan de code in een soort van handschrift-font word weergeven en waarvan de startwaarde z'n x en y assen random zijn. Ik krijg dan vaak één spamberichtje wat dan gewoon door mijn captcha heenkomt, vervolgens krijg ik de dagen/uren daarna op gastenboek.php een hoop GET en POST requests met spam, maar met diezelfde captcha code die natuurlijk dan niet goed meer is.

Misschien een echte persoon die 't altijd eerst effe uitprobeert?
pi_44821158
Mensen,

Hoe werkt een webshop eingelijk? want voor mijn vriendin ben ik er reeds 1tje aan het maken maar kwam vandaag tot de ontdekking dat het toch best een heel karwei is!

Nu wil ik graag hoe een webshop het doet na de bestelling, want produkten in een database is niet echt heel moeilijk te realiseren (heb ik al) maar hoe gaat het na het moment dat de klant de produkten besteld!? wat voor manieren hebben jullie gebruikt en wat raden jullie mij aan?

Zelf heb ik nu uitgedokterd dat de produkten (in dit geval is er maar is er voor ieder produkt maar 1) gewoon op 0 in het systeem (database) komen te staan. En dan verbind ik een code aan al deze artikelen dmv een link tabel (id, code, klant_id, produkt_id) er kunnen dus ook meerdere produkten met dezelfde code in de database staan.

Hoe lossen jullie dit op?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_44821265
Elk product sowieso een uniek ID geven in de producten-tabel van de database, en een 'aantal' veldje per product.

Meeste van m'n klanten willen dat de webshops die ik voor hun bouw zo werken, dat wanneer iemand iets besteld, ze dat kunnen zien in een aparte 'Bestellingen' pagina in het Admin Panel. Voor bestellingen dus ook een aparte tabel in de database. Vaak willen ze dat dan gecombineerd met een mail systeempje zodat ze naderhand de totaalprijs plus de bijbehorende portokosten kunnen mailen door enkel deze bedragen in te voeren. Je kunt natuurlijk ook nog andere betaalmogelijkheden er aan vast hangen zoals Paypal en iDeal.

Vaak werk ik overigens ook met het 3 stappenplan:
1) Email validatie. Klant plaatst bestelling en vult daarbij natuurlijk z'n gegevens in. Er word vervolgens een mail gestuurd naar het ingevulde adres met een linkje waar de klant zijn email adres kan verifiëren.
2) Betalingsvalidatie. Klant moet natuurlijk betalen. Wanneer de eigenaar/webmaster dit bedrag ontvangen heeft, gaan we naar stapje 3.
3) Verzenden van product.
pi_44821424
Correct, natuurlijk heeft ieder produkt zijn eigen ID, echter heeft deze webshop van ieder artikel maar 1 stuk...

Ik heb nu 2 tabellen.

1. klanten (gegevens van de klant)
2. klanten_bestellingen (link naar produkten + code van de bestelling)

doe jij het ook zo?

best pittig hoor, een webshop bouwen
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_44821479
Ik heb meestal een tabel 'bestellingen'. Pas wanneer de klant de bestelling doet gaat er een record naar deze tabel waar de bestelling en de gegevens van de klant in staan. Een aparte tabel voor klanten heb ik alleen bij de webshops waar klanten bijvoorbeeld een vast account kunnen registreren.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 december 2006 @ 12:44:45 #251
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44822110
quote:
Op donderdag 28 december 2006 19:34 schreef beerten het volgende:

[..]

Jij bent geen gewone gebruiker. Je bent webmaster en hebt begrip voor die captcha's. De "gewone" gebruiker ervaart dit anders.
Onzin, de gewone gebruiker wordt dagelijks geconfronteerd met spammail. Daar naast is hij allang bekend met captcha's. Ik denk dat de gemiddelde gebruiker het pas als hinderlijk ervaart wanener die captcha praktisch onleesbaar wordt.
pi_44822516
En hoe werkt dat iDeal eingelijk? kon er namelijk geen scripts ed voor vinden
Like trump...
pi_44822634
iDeal werkt via de aangesloten banken. Als je zeg maar SNS bank hebt, en je geeft op een webshop aan dat je via SNS bank wilt betalen, dan word je doorgestuurd naar de site van SNS waar je middels je digipas/pincode direct kunt betalen. In tegenstelling tot Paypal waar je een eigen formuliertje met een gebruikersID hebt.
pi_44823474
[PHP] 2 formulieren uit elkaar houde
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:05 schreef wobbel het volgende:
Hallo medefokkers,

Ik ben zoals altijd weer aan het prutsen met wat PHP, maar ik zit nu met het gedoe dat ik 2 formulieren uit elkaar wil houden.

In de HTML staan 2 formulieren (<form name="bier"> en <form name="tieten">), beide met als doel verwerk_formulier.php. Is het dan mogelijk om die 2 formulieren uit elkaar te houden? bijv. if ( $_POST['formnaam'] } else { andere form ?

Naja, en anders maak ik wel 2 php files...maar ik wil het niet zo vol hebben o pde server
pi_44823554
quote:
Of een hidden input type gebruiken om de forms uit elkaar te houden, of de submit buttons een naam geven.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 december 2006 @ 13:41:57 #256
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44823843
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:58 schreef Chandler het volgende:
En hoe werkt dat iDeal eingelijk? kon er namelijk geen scripts ed voor vinden
voor ecommerce zijn er plug ins te vinden.

Maar het ligt ook nog eens aan het abonnement. Je hebt ideal basic en ideal advanced. Advanced is via een secured connectie waarbij je ook direkt zeker weet dat de klant betaald hebt. Bij basic moet je hashed in een bepaalde volgorde de bestelling doorsturen en krijg je uiteindelijk van ideal een status xml terug. Hierbij heb je nog de verplichting om zelf via het ideal dashboard te controleren of de betaling gelukt is.

Ik vond de implementatie van ideal basic door het ontbreken van duidelijke documentatie niet eenvoudig. Ik heb zelf het script voor de hashing enzo geschreven en dat werkt allemaal prima. Je kan natuurlijk ook gewoon een betaalboer in de arm nemen. Hoewel ja dan waarschijnlijk ook een hashing van de bestelling moet maken.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 december 2006 @ 13:45:45 #257
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44823985
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:12 schreef Chandler het volgende:
Mensen,

Hoe werkt een webshop eingelijk? want voor mijn vriendin ben ik er reeds 1tje aan het maken maar kwam vandaag tot de ontdekking dat het toch best een heel karwei is!

Nu wil ik graag hoe een webshop het doet na de bestelling, want produkten in een database is niet echt heel moeilijk te realiseren (heb ik al) maar hoe gaat het na het moment dat de klant de produkten besteld!? wat voor manieren hebben jullie gebruikt en wat raden jullie mij aan?

Zelf heb ik nu uitgedokterd dat de produkten (in dit geval is er maar is er voor ieder produkt maar 1) gewoon op 0 in het systeem (database) komen te staan. En dan verbind ik een code aan al deze artikelen dmv een link tabel (id, code, klant_id, produkt_id) er kunnen dus ook meerdere produkten met dezelfde code in de database staan.

Hoe lossen jullie dit op?
Ik heb een tabel klanten, produkten, bestellingen en een tabel bestelling_content.
tabel bestelling knoopt klant aan ordernummer (meerdere bestellingen per klant mogelijk) en tabel bestelling_content knoopt ordernummer aan produkten. (meerdere produkten per order nummer mogelijk).

Zo heb ik een webshop bij een klant staan die afgelopen jaar anderhalve ton omzet gedraaid heeft.
pi_44826304
ik heb een kolom met timestamp, en nu wil ik dat ik alle rijen selecteer waar de maand in die timestamp bijvoorbeeld 11 is, maar ik kan neeergens vinden hoe dat moet

kan iemand me hiermee helpen?
pi_44828819
Meneer met de webshop: is het wellicht niet handiger dat je een kant en klaar pakket installeert? Daarnaast valt me op, als ik het mag zeggen, dat je vrolijk aan het scripten bent en gaande weg pas echt nadenkt over hoe het zou moeten werken. Of zie ik het helemaal verkeerd? Hoeveel artikelen, heb je terugkerende klanten waarvan je de gegevens opslaat? Is IDeal nodig? CreditCard, of is een mailtje met betalingsgegevens ook voldoende? Hoeveel klanten verwacht je per week/maand?
Als je bestellingen opslaat, sla je dan ook de prijzen op? Immers, een klant koopt iets voor een bepaalde prijs en tussentijdse prijsstijgingen zouden niet eerlijk zijn en je betalingen in de war schoppen.Om maar iets te noemen.
Sla je klantgegevens op? Privacy, beveiling?

Heeft de hostingprovider geen kant en klare webshop ter beschikking?
Ik haal even wat namen uit de installatieservice van een van mijn providers.

CubeCart 2
CubeCart 3
osCommerce
phpCOIN
phpShop

Probeer slechts hulpvaardig mee te denken
pi_44829272
Er zijn duizenden kant en klare webshops, applicaties en modules, niet alleen van de hostingprovider (ALS deze ze überhaubt heeft), maar ook van sites als HotScripts en PHPFreakz. Toch maak ik alle scripts liever 100% zelf zodat ik én helemaal bekend ben met de broncode, én er geen overbodige poespas aan vast zit én de boel volledig zonder problemen in de betreffende website kan integreren.

Kant en klare applicaties komen meestal ook met 23423423 miljoen functies waar toch geen haan naar kraait en alleen onnodig plaats in beslag neemt. Bovendien kun je, als je zelf je software maakt, deze volledig tot in de details naar wens van je klant aanpassen.
pi_44829485
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:25 schreef Tuvai.net het volgende:
Er zijn duizenden kant en klare webshops, applicaties en modules, niet alleen van de hostingprovider (ALS deze ze überhaubt heeft), maar ook van sites als HotScripts en PHPFreakz. Toch maak ik alle scripts liever 100% zelf zodat ik én helemaal bekend ben met de broncode, én er geen overbodige poespas aan vast zit én de boel volledig zonder problemen in de betreffende website kan integreren.

Kant en klare applicaties komen meestal ook met 23423423 miljoen functies waar toch geen haan naar kraait en alleen onnodig plaats in beslag neemt. Bovendien kun je, als je zelf je software maakt, deze volledig tot in de details naar wens van je klant aanpassen.
Ben ik helemaal met je eens. Het was maar een idee...
pi_44851851
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 15:39 schreef Tuvai.net het volgende:
mktime()
hoe integeer ik dat in een query dan?
pi_44853017
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 11:44 schreef Desdinova het volgende:

[..]

hoe integeer ik dat in een query dan?
Dat gewoon met MySQL functies, en die vind je in de manual.

1
2
3
SELECT *
FROM mytable
WHERE Month(From_Unixtime(mytimestamp)) = 11
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_44855767
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 12:39 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Dat gewoon met MySQL functies, en die vind je in de manual.
[ code verwijderd ]
Let in dat geval op dat wanneer je een hoop records hebt, je zo elk veld van de timestampkolom in de tabel door twee functies jaagt en vergelijkt. Op dat veld een index leggen heeft geen positieve invloed op de performance. Je kunt er wel voor kiezen om de maand in een aparte kolom op te slaan, of een RDBMS te kiezen die indices kan leggen op expressies
pi_44856003
Andere oplossing is dan natuurlijk door middel van mktime() de timestamp het begin en het eind van de betreffende maand te calculeren, en die vervolgens gebruiken in je query:

1SELECT * FROM tabel_bla WHERE datum>=".intval($mktime_begintijd)." AND datum<=".intval($mktime_eindtijd)."

Een index op het datumveld creëren is sowieso aan te raden ja.
pi_44856539
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 14:18 schreef Tuvai.net het volgende:
Andere oplossing is dan natuurlijk door middel van mktime() de timestamp het begin en het eind van de betreffende maand te calculeren, en die vervolgens gebruiken in je query:
[ code verwijderd ]

Een index op het datumveld creëren is sowieso aan te raden ja.
Maar dan met een BETWEEN natuurlijk
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_44856596
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 14:38 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

pi_44856707
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 14:38 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Behalve dat dat er semantisch beter uitziet wordt die operator herschreven naar wat Tuvai.net schreef en ben je dus feitelijk in performance erop achteruit gegaan
pi_44857170
mehnn ik snap echt weinig van dit deel
ik heb het werkende met rembo's query, met de toevoeging UNIX_TIMESTAMP. nog niet helemaal vlekkeloos maar daar kom ik wel uit denk ik.

ik heb gedacht aan een veld voor elke tijdeenheid (maand, dag, jaar, etc), maar het veldtype timestamp is zo lekker makkelijk automatisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')