abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44707490
quote:
Op zondag 24 december 2006 12:10 schreef BlueCurl het volgende:
tnx swetsenegger. ik had hiervoor een random image gedaan maar dat hielp niet echt... spam kwam er gewoon doorheen en ik kreeg ook het commentaar dat mensen niet dingen konden invoeren en dat ik dan eerst moest uitleggen dat ze een plaatje over moesten tikken terwijl dit er wel duidelijk bijstond. vandaar dat ik die lijst eens wil proberen aangezien alle spam bij mij een link bevat.. of met a href gewoon of met ubb code...
Als je dingen als <a> tags en [url] BB codes gaat blokkeren dan ga je ook heel veel mensen die geen kwaad in de zin hebben verwarren. Gewoon willekeurige woorden of tags gaan verbieden is gewoon not done.
pi_44708421
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 20:19 schreef beerten het volgende:

[..]

Er is een nog veel simpeler manier: geef erg onlogische namen aan de pagina's van je gastenboek.
Niet "gastenboek.html" maar "lmadfhbvlkjsd.html" bijvoorbeeld

De velden van je gastenboek geef je ook onlogische namen.
'naam" ----> "ljfh"
"email" ----> "mvkkfvdf"
"onderwerp" ----> "erietuhirtuh"

Zoiets

Spambots zoeken naar patronen, herkenbare zaken. Duidelijke namen voor variabelen/pagina's zijn handige patronen en worden dus snel gevonden.
Dat is natuurlijk gewoon nutteloos en het enige wat je daar aan overhoud is een voor jou, als webmaster zijnde, erg onoverzichtelijke website met programmeertechnisch irritante veldnamen.
pi_44722709
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:31 schreef Tuvai.net het volgende:
Voor spam tegen te gaan in gastenboeken maak ik altijd een random image aan die een 5 karakter lange code weergeeft die mensen moeten over tikken.
Dat is dus een Captcha, waar Swetsenegger het ook al over had.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_44723550
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:03 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk gewoon nutteloos en het enige wat je daar aan overhoud is een voor jou, als webmaster zijnde, erg onoverzichtelijke website met programmeertechnisch irritante veldnamen.
Zoals ik reeds aangaf, het is geen oplossing maar een soort van "workaround".

Iemand ervaring met variabele veldnamen?
pi_44723812
quote:
Op maandag 25 december 2006 00:54 schreef beerten het volgende:Iemand ervaring met variabele veldnamen?
Heb je ook niks aan. Dat is voor iemand die een spam bot programmeert gewoon een kwestie van het lezen van je veldnaam in je broncode. En dan maakt het natuurlijk geen ruk uit of je veldje 'emailadres' of 'q23rwefyqr' heet.
pi_44727057
en een input type=button met een onclick='javascript:document.formname.submit();'?
As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
pi_44728879
Ook niet. Spambots komen niet eerst op jouw site om eerst de invoerveldjes in te vullen om vervolgens op te 'submit' knop te klikken, zoals jij dat als mens zijnde doet. Meestal zijn ze volledig geautomatiseerd en werken ze middels een ander, eigen formulier, dat dan met z'n eigen submitknopje werkt.
  maandag 25 december 2006 @ 12:57:05 #208
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_44729142
quote:
Op maandag 25 december 2006 12:48 schreef Tuvai.net het volgende:
Ook niet. Spambots komen niet eerst op jouw site om eerst de invoerveldjes in te vullen om vervolgens op te 'submit' knop te klikken, zoals jij dat als mens zijnde doet. Meestal zijn ze volledig geautomatiseerd en werken ze middels een ander, eigen formulier, dat dan met z'n eigen submitknopje werkt.
is checken op referrer dan niet het handigst
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_44730146
quote:
Op maandag 25 december 2006 12:57 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat lijkt mij niet en wel om twee redenen:
1. Spamrobots doen meestal directe post request, waardoor het referrer veld leeg blijft. Als je request met een leeg referrer veld gaat weren, dan sluit je dus ook alle goedwillende bezoekers uit die direct naar je website zijn gekomen (dus niet via een link) en dat wil je natuurlijk absoluut niet.
2. Het referrer veld is zo onbetrouwbaar als de pest. Je hebt er echt niets aan.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 25 december 2006 @ 13:35:29 #210
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44730283
quote:
Op maandag 25 december 2006 13:30 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Dat lijkt mij niet en wel om twee redenen:
1. Spamrobots doen meestal directe post request, waardoor het referrer veld leeg blijft. Als je request met een leeg referrer veld gaat weren, dan sluit je dus ook alle goedwillende bezoekers uit die direct naar je website zijn gekomen (dus niet via een link) en dat wil je natuurlijk absoluut niet.
Dan zal je wel héél beroerd checken. je checked natuurlijk pas ná de post op de referer.
quote:
2. Het referrer veld is zo onbetrouwbaar als de pest. Je hebt er echt niets aan.
Dat is een betere reden om niet op een referer te vertrouwen als anti-spam maatregel
pi_44730582
quote:
Op maandag 25 december 2006 12:57 schreef qu63 het volgende:

[..]

Nee, de referal header is hartstikke onbetrouwbaar en valt door mensen/spambots al net zo makkelijk mee te knoeien als men dat tegenwoordig met IP adressen doet.
pi_44734911
spambots hebben ook geen sessies neem ik aan?
pi_44735846
Ik heb eens een log bijgehouden en vanalles verzameld qua referer etc. Gastenboek bewust vol laten lopen met spam. Er is wel een tool te schrijven die patronen herkent en op basis daarvan bepaalt of het spam is of niet.

Maar dat zal wel een dure hobby worden qua tijd. Spammers zijn niet achterlijk en er valt wat te verdienen...
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 25 december 2006 @ 20:55:01 #214
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44738126
quote:
Op maandag 25 december 2006 17:55 schreef beerten het volgende:
Ik heb eens een log bijgehouden en vanalles verzameld qua referer etc. Gastenboek bewust vol laten lopen met spam. Er is wel een tool te schrijven die patronen herkent en op basis daarvan bepaalt of het spam is of niet.

Maar dat zal wel een dure hobby worden qua tijd. Spammers zijn niet achterlijk en er valt wat te verdienen...
Waarom al die moeite als een captcha je probleem oplost?
pi_44738596
quote:
Op maandag 25 december 2006 20:55 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Waarom al die moeite als een captcha je probleem oplost?
Wat geef jij je gemakkelijk gewonnen

Op zich zou het niet eens zo heel moeilijk moeten zijn hoor. Ik ben er niet mee verder gegaan omdat ik niet zo'n ster ben met regex. Het enige dat die spammerts willen is links / urls plaatsen in je gastenboek. En die vertonen voldoende gelijkenissen om een touw aan vast te knopen. In combinatie met andere opgevangen waarden. Uiteraard is niet één link hetzelfde, maar een patroon zit er wel in. Hetzelfde idee als een spam filter in een mailbox.
Hoe meer gelijkenis met een spammert,hoe meer punten je aan een post-onderdeel of $_SERVER[''] variabele toekent. Overschrijdt het een waarde is het spam.

Hét grote voordeel van een goede captcha is dat het 100% waterdicht is en relatief simpel. Maar het blijft irritant. Ik zie nu al captcha's verschijnen die voor mensen nauwelijks leesbaar zijn.

Wat er gezegd werd over variabele veldnamen, dat klinkt nog niet 100% logisch in min oren.
Spambots gebruiken inderdaad eigen formulieren die ze posten. Als je variabele veldnamen gebruikt, welke je van je invulformulier doorgeeft aan je formhandler middels een array in sessies of zoiets, hoe kan een spambot dan overweg met je formhandler? Immers, het kent de veldnamen niet.
En als de formhandler uitsluitend input accepteert van je invulformulier, hoe gaat een spambot hier dan mee om? Is overigens een serieuze vraag, geen betweterigheid dat dit zo zou zijn. Ik vraag het me gewoon af.
pi_44738722
Voeren die spammers eigenlijk ook javascript uit?
pi_44738998
quote:
Op maandag 25 december 2006 21:27 schreef SuperRembo het volgende:
vaak niet, maar geheel uitgesloten is het niet

Ik heb ook nog een vraagje: weet iemand hoe ik speciale tekens zoals 'è' kan vervangen met een 'e' ?
..///
pi_44739973
@wipes
ik denk met een str_replace("é","e",htmlentities($string));

maar misschien dat je die htmlentities weg kan laten, afhankelijk van je input denk ik

maar nog ff over die forms eh..
als je nou een hidden field neemt met bijv name check. en je voert onderaan je pagina een javascriptje uit waarmee je dat field een waarde geeft van 'confirm'. dit betekent dus dat een spambot die niet op de pagina komt (dus een eigen formulier heeft als ik het goed begrepen heb) ook dit javascriptje niet uitvoert, en op die manier dus niet door de check kan komen?
pi_44757664
minivraagje:

ik gebruik de volgende syntax:
1
2
3
<?php
$con
= mysql_connect("hostname.com:3306","User","wachtwoord");
?>

en krijg de volgende melding:
1Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'user@anderehost.com' (Using password: YES) in d:\www\ffmpeg\test.php on line 42

om de een of andere reden wil hij me op de verkeerde server aanmelden?

als ik bij host iets als dit in vul:
//hostname.com:3306
krijg ik deze melding:
Warning: mysql_connect(): Unknown MySQL Server Host '//hostname.com' (11004) in d:\www\ffmpeg\test.php on line 42

Wie o Wie kan mij helpen om dit op te lossen?

ik probeer van mijn hoofd pc te verbinden naar mijn server (deze staat lokaal in hetzelfde netwerk)
en onder windows kan ik em gewoon benaderen via \\server

ow en een IP adres + poort heeft ook geen zin, evenals alleen IP adres of hostname...
pi_44761126
Kan je via de command line wel naar je server connecten met mysql met die user? Als je dat niet kan lijkt het me dat je die user nog niet hebt aangemaakt binnen mysql.
pi_44762535
quote:
Op woensdag 27 december 2006 02:31 schreef slakkie het volgende:
Kan je via de command line wel naar je server connecten met mysql met die user? Als je dat niet kan lijkt het me dat je die user nog niet hebt aangemaakt binnen mysql.
als ik start-> uitvoeren->cmd
telnet 10.0.0.180 3306
doe dan krijg ik het versie nummer van mysql terug en wat garbage
kan alleen niet inloggen omdat hij een handsake wil hebben

en de gebruiker bestaat 100% zeker en heeft voldoende rechten:
http://home.mschol.eu/fok/mysql.jpg

hmmm als ik dreamweaver wil laten connecten naar de mysql server krijg ik van dreamweaver een unindenitfied error terug..
d'r is dus iets niet lekker met mysql server...

[ Bericht 7% gewijzigd door mschol op 27-12-2006 08:27:48 ]
pi_44762638
quote:
Op woensdag 27 december 2006 07:22 schreef mschol het volgende:

[..]

telnet 10.0.0.180 3306

en de gebruiker bestaat 100% zeker en heeft voldoende rechten:
[afbeelding]
Al een FLUSH PRIVILEGES gedaan nadat je die user had aangemaakt?
pi_44762680
quote:
Op woensdag 27 december 2006 08:11 schreef JeRa het volgende:

[..]

Al een FLUSH PRIVILEGES gedaan nadat je die user had aangemaakt?
nee, maar ik ben er volgens mij achter:
ik heb op me webhosting een php file met daarin een mysql_connect gedaan met username en wachtwoord en die werkte..
vervolgens gekopieerd naar me andere lokale bestand, die deed het vervolgens ook...
ben ik gaan vergelijken:
blijkt dat ik zat te werken met een verkeerd wachtwoord

was dus niet echt wakker

overigens weigert dreamweaver te connecten, maar dat zal ook iets simpels zijn..

[ Bericht 7% gewijzigd door mschol op 27-12-2006 08:34:11 ]
pi_44762813
quote:
Op maandag 25 december 2006 22:34 schreef Desdinova het volgende:
@wipes
ik denk met een str_replace("é","e",htmlentities($string));

maar misschien dat je die htmlentities weg kan laten, afhankelijk van je input denk ik

maar nog ff over die forms eh..
als je nou een hidden field neemt met bijv name check. en je voert onderaan je pagina een javascriptje uit waarmee je dat field een waarde geeft van 'confirm'. dit betekent dus dat een spambot die niet op de pagina komt (dus een eigen formulier heeft als ik het goed begrepen heb) ook dit javascriptje niet uitvoert, en op die manier dus niet door de check kan komen?
Nogmaals, zoals Swetsenegger eerder al aangaf, waarom zo omslachtig en moeilijk liggen doen wanneer een captcha een effectieve én eenvoudige oplossing is? Sowieso zou ik Javascript echt niet gaan gebruiken wanneer het niet echt nodig is, maar goed, dat is gewoon hoe ik in het algemeen over Javascript denk.

Sowieso zou je oplossing niet werken daar je gewoon met een <input> werkt, of die nou hidden is of niet. Dan zou het gewoon voor het spambot 'formuliertje' een kwestie zijn om deze input zelf in te stellen.
pi_44762829
quote:
Op maandag 25 december 2006 21:27 schreef SuperRembo het volgende:
Ligt d'r aan hoe je 't bekijkt. Stel je hebt een pagina waar je formuliertje op staat, en waar ook een hoop JS op te vinden is, dan zou de spambot deze JS activeren als deze de pagina zou bezoeken. Meestal doen ze dat echter niet en gaan ze meteen voor de (_POST) procedure die jij voor je formulier hebt, dus dan komen ze niet voorbij de daadwerkelijke pagina.
pi_44764236
quote:
Op woensdag 27 december 2006 07:22 schreef mschol het volgende:

[..]

telnet 10.0.0.180 3306
Ik doelde meer op mysql -h hostname.com -u user -p vanaf je client naar je server.

Mmm. ik zie dat je de user ELKE wilt laten inloggen, met passwd, maar die heeft er geen. Denk dat daar je probleem ook zit.
-edit: dat gaf je ook aan, ik ben ook nog niet wakker-
pi_44774936
quote:
Op woensdag 27 december 2006 08:54 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Nogmaals, zoals Swetsenegger eerder al aangaf, waarom zo omslachtig en moeilijk liggen doen wanneer een captcha een effectieve én eenvoudige oplossing is? Sowieso zou ik Javascript echt niet gaan gebruiken wanneer het niet echt nodig is, maar goed, dat is gewoon hoe ik in het algemeen over Javascript denk.

Sowieso zou je oplossing niet werken daar je gewoon met een <input> werkt, of die nou hidden is of niet. Dan zou het gewoon voor het spambot 'formuliertje' een kwestie zijn om deze input zelf in te stellen.
een captcha is hinderlijk voor de user. hidden geeft als voordeel dat de user er totaal geen last van heeft. en de spambot zou zijn formulier dan met een exacte waarde moeten aanpassen op jouw site. en met een ander scriptje kan je dan weer dagelijks die waarde laten veranderen waardoor een succesvolle spambot dagelijks geupdate moet worden om het te kunnen omzeilen.

ik vind het een methode, en ik zie momenteel niet in hoe het niet zou kunnen werken. tenzij je geen javascript hebt ingeschakeld, maar das debiel.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 december 2006 @ 22:17:56 #228
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44778281
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:50 schreef Desdinova het volgende:

[..]

een captcha is hinderlijk voor de user.
Als ik zie dat afgelopen maand 129 mensen de moeite hebben genomen om op mijn website een captcha in te vullen om te kunnen stemmen op een paar polletjes denk ik dat dat wel meevalt.

Maar zolang de useragent geen javascript kan uitvoeren zal je plan waterdicht zijn. Alleen denk ik dat wanneer een spambot verregaand OCR technieken beheerst, het uitvoeren van wat clientside scripting ook geen probleem zal zijn.
pi_44779341
ik vind ze hinderlijk.

helemaal als ze slecht leesbaar zijn en ook nog eens hoofdlettergevoelig.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 december 2006 @ 22:51:48 #230
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44779494
quote:
Op woensdag 27 december 2006 22:47 schreef Desdinova het volgende:
ik vind ze hinderlijk.

helemaal als ze slecht leesbaar zijn en ook nog eens hoofdlettergevoelig.
Slecht leesbaar is om die OCR bots op het verkeerde been te zetten, maar ik ben met je eens dat die captcha's die je 3 keer in moet tikken omdat je het blijkbaar verkeerd ontcijferd had langzamerhand het doel voorbij schieten.
pi_44780381
quote:
Op woensdag 27 december 2006 22:51 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Slecht leesbaar is om die OCR bots op het verkeerde been te zetten, maar ik ben met je eens dat die captcha's die je 3 keer in moet tikken omdat je het blijkbaar verkeerd ontcijferd had langzamerhand het doel voorbij schieten.
niet langzamerhand, zodra je em 1x mis kan tikken schiet het z'n doel voorbij imho...
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 december 2006 @ 23:28:10 #232
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44780817
quote:
Op woensdag 27 december 2006 23:16 schreef mschol het volgende:

[..]

niet langzamerhand, zodra je em 1x mis kan tikken schiet het z'n doel voorbij imho...
Dat langzamerhand slaat op spamcontrol in het algemeen.
pi_44783810
quote:
Op woensdag 27 december 2006 23:28 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat langzamerhand slaat op spamcontrol in het algemeen.
Feit is wel dat spamcontrol nodig is. Anders blijf je berichten aan het verwijderen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 28 december 2006 @ 01:19:03 #234
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44783875
quote:
Op donderdag 28 december 2006 01:16 schreef Light het volgende:

[..]

Feit is wel dat spamcontrol nodig is. Anders blijf je berichten aan het verwijderen.
Vertel mij wat. zelfs op mijn fucking weblogje waar geen hond naar keek.
Ik heb 50K records moeten wissen...
(ik stuurde mezelf een 'nieuw bericht' mailtje, maar die stond nog op een mail adres wat niet meer bestond.) En de spammers submitte op een bericht id wat niet getoont werd, dus het hele nut van hun spam ontging me.

Maar goed...
pi_44783992
quote:
Op donderdag 28 december 2006 01:19 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Vertel mij wat. zelfs op mijn fucking weblogje waar geen hond naar keek.
Ik heb 50K records moeten wissen...
Ongeveer net als mijn weblogje dus. In een voorzichtige schatting komt nog steeds op bijna 95% van de reacties op spam uit.
pi_44794693
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:50 schreef Desdinova het volgende:

[..]

een captcha is hinderlijk voor de user.
Het is voor mij veel 'hinderlijker' om elke dag duizenden spamberichtjes te verwijderen dan even 5 nummertjes/lettertjes over te tikken als ik toch al in het betreffende formuliertje bezig ben, effe tabben en overtikken dus.
pi_44802572
quote:
Op donderdag 28 december 2006 15:17 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Het is voor mij veel 'hinderlijker' om elke dag duizenden spamberichtjes te verwijderen dan even 5 nummertjes/lettertjes over te tikken als ik toch al in het betreffende formuliertje bezig ben, effe tabben en overtikken dus.
Jij bent geen gewone gebruiker. Je bent webmaster en hebt begrip voor die captcha's. De "gewone" gebruiker ervaart dit anders.
pi_44802692
quote:
Op donderdag 28 december 2006 19:34 schreef beerten het volgende:

[..]

Jij bent geen gewone gebruiker. Je bent webmaster en hebt begrip voor die captcha's. De "gewone" gebruiker ervaart dit anders.
Doet er niet toe. Ik zie gewoon niet de 'hinder' in het overtikken van een paar karakters die ergens afgebeeld staan. Wel vind ik dat je als webmaster een linkje er bij moet zetten waar uitleg staat waarom ze die code over moeten tikken.
  donderdag 28 december 2006 @ 21:15:28 #239
60297 Bartje71
Wat denk je zelf?
pi_44806193
De meest simpele en effectieve methode die voor mij werkt is gewoon elke post waar in 1 van de velden "http://" staat te weigeren. Spammers willen immers URL's plaatsen, anders hebben ze niks aan het gespam. Ik pas dit op verschillende plekken toe, en heb totaal geen last meer van spambots
pi_44806239
quote:
Op donderdag 28 december 2006 21:15 schreef Bartje71 het volgende:
De meest simpele en effectieve methode die voor mij werkt is gewoon elke post waar in 1 van de velden "http://" staat te weigeren. Spammers willen immers URL's plaatsen, anders hebben ze niks aan het gespam. Ik pas dit op verschillende plekken toe, en heb totaal geen last meer van spambots
En wat als ik, als doodnormale gebruiker, in jouw gastenboekje wil posten "Hoi Bart, gave site! Check die van mij ook eens op http://www.site.com!".
  donderdag 28 december 2006 @ 21:36:19 #241
60297 Bartje71
Wat denk je zelf?
pi_44806923
Dat is inderdaad een keuze. Maar op de meeste sites wil ik gewoon geen URL's om spam tegen te gaan... niet van bots en niet van mensen die hun site proberen te pluggen.
pi_44813366
quote:
Op donderdag 28 december 2006 21:36 schreef Bartje71 het volgende:
Dat is inderdaad een keuze. Maar op de meeste sites wil ik gewoon geen URL's om spam tegen te gaan... niet van bots en niet van mensen die hun site proberen te pluggen.
Sta je een url überhaupt niet toe? Of laat je de link achterwege? Dus geen <a href=""></a>?
pi_44813850
@beerten: ik denk dat hij urls gewoon helemaal niet toestaat

Ik heb zelf geen last van het probleem omdat ik geen anonieme dingen toelaat op mijn site(s).
Als ik dat wel zou hebben zou mijn oplossing zijn om via css een veld (met logische naam) een paar honderd duizend pixels naast het venster te zetten en wanneer er toch iets in dat veld is ingevoerdgewoon de post te blocken
  vrijdag 29 december 2006 @ 08:44:38 #244
60297 Bartje71
Wat denk je zelf?
pi_44817560
Ik sta inderdaad helemaal geen URL's (en ook geen html) toe. Maar het hangt een beetje van je toepassing af of dat bruikbaar is.
pi_44818087
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 00:41 schreef joolee het volgende:
@beerten: ik denk dat hij urls gewoon helemaal niet toestaat

Ik heb zelf geen last van het probleem omdat ik geen anonieme dingen toelaat op mijn site(s).
Als ik dat wel zou hebben zou mijn oplossing zijn om via css een veld (met logische naam) een paar honderd duizend pixels naast het venster te zetten en wanneer er toch iets in dat veld is ingevoerdgewoon de post te blocken
dan zou je ook kunnen zeggen dat je hem met css gewoon een display: none geeft

maar je zou toch ook een session kunnen aanmaken op het formfield, of een cookie, wat je vervolgens weer kan checken op de post-pagina? of heeft dat haken en ogen?
pi_44820004
Ik krijg de laatste paar dagen ineens weer (pogingen tot) spam in mijn gastenboekjes. Ik gebruik zelf een captcha waarvan de code in een soort van handschrift-font word weergeven en waarvan de startwaarde z'n x en y assen random zijn. Ik krijg dan vaak één spamberichtje wat dan gewoon door mijn captcha heenkomt, vervolgens krijg ik de dagen/uren daarna op gastenboek.php een hoop GET en POST requests met spam, maar met diezelfde captcha code die natuurlijk dan niet goed meer is.

Misschien een echte persoon die 't altijd eerst effe uitprobeert?
pi_44821158
Mensen,

Hoe werkt een webshop eingelijk? want voor mijn vriendin ben ik er reeds 1tje aan het maken maar kwam vandaag tot de ontdekking dat het toch best een heel karwei is!

Nu wil ik graag hoe een webshop het doet na de bestelling, want produkten in een database is niet echt heel moeilijk te realiseren (heb ik al) maar hoe gaat het na het moment dat de klant de produkten besteld!? wat voor manieren hebben jullie gebruikt en wat raden jullie mij aan?

Zelf heb ik nu uitgedokterd dat de produkten (in dit geval is er maar is er voor ieder produkt maar 1) gewoon op 0 in het systeem (database) komen te staan. En dan verbind ik een code aan al deze artikelen dmv een link tabel (id, code, klant_id, produkt_id) er kunnen dus ook meerdere produkten met dezelfde code in de database staan.

Hoe lossen jullie dit op?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_44821265
Elk product sowieso een uniek ID geven in de producten-tabel van de database, en een 'aantal' veldje per product.

Meeste van m'n klanten willen dat de webshops die ik voor hun bouw zo werken, dat wanneer iemand iets besteld, ze dat kunnen zien in een aparte 'Bestellingen' pagina in het Admin Panel. Voor bestellingen dus ook een aparte tabel in de database. Vaak willen ze dat dan gecombineerd met een mail systeempje zodat ze naderhand de totaalprijs plus de bijbehorende portokosten kunnen mailen door enkel deze bedragen in te voeren. Je kunt natuurlijk ook nog andere betaalmogelijkheden er aan vast hangen zoals Paypal en iDeal.

Vaak werk ik overigens ook met het 3 stappenplan:
1) Email validatie. Klant plaatst bestelling en vult daarbij natuurlijk z'n gegevens in. Er word vervolgens een mail gestuurd naar het ingevulde adres met een linkje waar de klant zijn email adres kan verifiëren.
2) Betalingsvalidatie. Klant moet natuurlijk betalen. Wanneer de eigenaar/webmaster dit bedrag ontvangen heeft, gaan we naar stapje 3.
3) Verzenden van product.
pi_44821424
Correct, natuurlijk heeft ieder produkt zijn eigen ID, echter heeft deze webshop van ieder artikel maar 1 stuk...

Ik heb nu 2 tabellen.

1. klanten (gegevens van de klant)
2. klanten_bestellingen (link naar produkten + code van de bestelling)

doe jij het ook zo?

best pittig hoor, een webshop bouwen
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_44821479
Ik heb meestal een tabel 'bestellingen'. Pas wanneer de klant de bestelling doet gaat er een record naar deze tabel waar de bestelling en de gegevens van de klant in staan. Een aparte tabel voor klanten heb ik alleen bij de webshops waar klanten bijvoorbeeld een vast account kunnen registreren.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 december 2006 @ 12:44:45 #251
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44822110
quote:
Op donderdag 28 december 2006 19:34 schreef beerten het volgende:

[..]

Onzin, de gewone gebruiker wordt dagelijks geconfronteerd met spammail. Daar naast is hij allang bekend met captcha's. Ik denk dat de gemiddelde gebruiker het pas als hinderlijk ervaart wanener die captcha praktisch onleesbaar wordt.
pi_44822516
En hoe werkt dat iDeal eingelijk? kon er namelijk geen scripts ed voor vinden
Like trump...
pi_44822634
iDeal werkt via de aangesloten banken. Als je zeg maar SNS bank hebt, en je geeft op een webshop aan dat je via SNS bank wilt betalen, dan word je doorgestuurd naar de site van SNS waar je middels je digipas/pincode direct kunt betalen. In tegenstelling tot Paypal waar je een eigen formuliertje met een gebruikersID hebt.
pi_44823474
[PHP] 2 formulieren uit elkaar houde
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:05 schreef wobbel het volgende:
Hallo medefokkers,

Ik ben zoals altijd weer aan het prutsen met wat PHP, maar ik zit nu met het gedoe dat ik 2 formulieren uit elkaar wil houden.

In de HTML staan 2 formulieren (<form name="bier"> en <form name="tieten">), beide met als doel verwerk_formulier.php. Is het dan mogelijk om die 2 formulieren uit elkaar te houden? bijv. if ( $_POST['formnaam'] } else { andere form ?

Naja, en anders maak ik wel 2 php files...maar ik wil het niet zo vol hebben o pde server
pi_44823554
quote:
Of een hidden input type gebruiken om de forms uit elkaar te houden, of de submit buttons een naam geven.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 december 2006 @ 13:41:57 #256
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44823843
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:58 schreef Chandler het volgende:
En hoe werkt dat iDeal eingelijk? kon er namelijk geen scripts ed voor vinden
voor ecommerce zijn er plug ins te vinden.

Maar het ligt ook nog eens aan het abonnement. Je hebt ideal basic en ideal advanced. Advanced is via een secured connectie waarbij je ook direkt zeker weet dat de klant betaald hebt. Bij basic moet je hashed in een bepaalde volgorde de bestelling doorsturen en krijg je uiteindelijk van ideal een status xml terug. Hierbij heb je nog de verplichting om zelf via het ideal dashboard te controleren of de betaling gelukt is.

Ik vond de implementatie van ideal basic door het ontbreken van duidelijke documentatie niet eenvoudig. Ik heb zelf het script voor de hashing enzo geschreven en dat werkt allemaal prima. Je kan natuurlijk ook gewoon een betaalboer in de arm nemen. Hoewel ja dan waarschijnlijk ook een hashing van de bestelling moet maken.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 december 2006 @ 13:45:45 #257
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44823985
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:12 schreef Chandler het volgende:
Mensen,

Hoe werkt een webshop eingelijk? want voor mijn vriendin ben ik er reeds 1tje aan het maken maar kwam vandaag tot de ontdekking dat het toch best een heel karwei is!

Nu wil ik graag hoe een webshop het doet na de bestelling, want produkten in een database is niet echt heel moeilijk te realiseren (heb ik al) maar hoe gaat het na het moment dat de klant de produkten besteld!? wat voor manieren hebben jullie gebruikt en wat raden jullie mij aan?

Zelf heb ik nu uitgedokterd dat de produkten (in dit geval is er maar is er voor ieder produkt maar 1) gewoon op 0 in het systeem (database) komen te staan. En dan verbind ik een code aan al deze artikelen dmv een link tabel (id, code, klant_id, produkt_id) er kunnen dus ook meerdere produkten met dezelfde code in de database staan.

Hoe lossen jullie dit op?
Ik heb een tabel klanten, produkten, bestellingen en een tabel bestelling_content.
tabel bestelling knoopt klant aan ordernummer (meerdere bestellingen per klant mogelijk) en tabel bestelling_content knoopt ordernummer aan produkten. (meerdere produkten per order nummer mogelijk).

Zo heb ik een webshop bij een klant staan die afgelopen jaar anderhalve ton omzet gedraaid heeft.
pi_44826304
ik heb een kolom met timestamp, en nu wil ik dat ik alle rijen selecteer waar de maand in die timestamp bijvoorbeeld 11 is, maar ik kan neeergens vinden hoe dat moet

kan iemand me hiermee helpen?
pi_44828819
Meneer met de webshop: is het wellicht niet handiger dat je een kant en klaar pakket installeert? Daarnaast valt me op, als ik het mag zeggen, dat je vrolijk aan het scripten bent en gaande weg pas echt nadenkt over hoe het zou moeten werken. Of zie ik het helemaal verkeerd? Hoeveel artikelen, heb je terugkerende klanten waarvan je de gegevens opslaat? Is IDeal nodig? CreditCard, of is een mailtje met betalingsgegevens ook voldoende? Hoeveel klanten verwacht je per week/maand?
Als je bestellingen opslaat, sla je dan ook de prijzen op? Immers, een klant koopt iets voor een bepaalde prijs en tussentijdse prijsstijgingen zouden niet eerlijk zijn en je betalingen in de war schoppen.Om maar iets te noemen.
Sla je klantgegevens op? Privacy, beveiling?

Heeft de hostingprovider geen kant en klare webshop ter beschikking?
Ik haal even wat namen uit de installatieservice van een van mijn providers.

CubeCart 2
CubeCart 3
osCommerce
phpCOIN
phpShop

Probeer slechts hulpvaardig mee te denken
pi_44829272
Er zijn duizenden kant en klare webshops, applicaties en modules, niet alleen van de hostingprovider (ALS deze ze überhaubt heeft), maar ook van sites als HotScripts en PHPFreakz. Toch maak ik alle scripts liever 100% zelf zodat ik én helemaal bekend ben met de broncode, én er geen overbodige poespas aan vast zit én de boel volledig zonder problemen in de betreffende website kan integreren.

Kant en klare applicaties komen meestal ook met 23423423 miljoen functies waar toch geen haan naar kraait en alleen onnodig plaats in beslag neemt. Bovendien kun je, als je zelf je software maakt, deze volledig tot in de details naar wens van je klant aanpassen.
pi_44829485
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:25 schreef Tuvai.net het volgende:
Er zijn duizenden kant en klare webshops, applicaties en modules, niet alleen van de hostingprovider (ALS deze ze überhaubt heeft), maar ook van sites als HotScripts en PHPFreakz. Toch maak ik alle scripts liever 100% zelf zodat ik én helemaal bekend ben met de broncode, én er geen overbodige poespas aan vast zit én de boel volledig zonder problemen in de betreffende website kan integreren.

Kant en klare applicaties komen meestal ook met 23423423 miljoen functies waar toch geen haan naar kraait en alleen onnodig plaats in beslag neemt. Bovendien kun je, als je zelf je software maakt, deze volledig tot in de details naar wens van je klant aanpassen.
Ben ik helemaal met je eens. Het was maar een idee...
pi_44851851
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 15:39 schreef Tuvai.net het volgende:
mktime()
hoe integeer ik dat in een query dan?
pi_44853017
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 11:44 schreef Desdinova het volgende:

[..]

hoe integeer ik dat in een query dan?
Dat gewoon met MySQL functies, en die vind je in de manual.

1
2
3
SELECT *
FROM mytable
WHERE Month(From_Unixtime(mytimestamp)) = 11
pi_44855767
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 12:39 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Dat gewoon met MySQL functies, en die vind je in de manual.
[ code verwijderd ]
Let in dat geval op dat wanneer je een hoop records hebt, je zo elk veld van de timestampkolom in de tabel door twee functies jaagt en vergelijkt. Op dat veld een index leggen heeft geen positieve invloed op de performance. Je kunt er wel voor kiezen om de maand in een aparte kolom op te slaan, of een RDBMS te kiezen die indices kan leggen op expressies
pi_44856003
Andere oplossing is dan natuurlijk door middel van mktime() de timestamp het begin en het eind van de betreffende maand te calculeren, en die vervolgens gebruiken in je query:

1SELECT * FROM tabel_bla WHERE datum>=".intval($mktime_begintijd)." AND datum<=".intval($mktime_eindtijd)."

Een index op het datumveld creëren is sowieso aan te raden ja.
pi_44856539
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 14:18 schreef Tuvai.net het volgende:
Andere oplossing is dan natuurlijk door middel van mktime() de timestamp het begin en het eind van de betreffende maand te calculeren, en die vervolgens gebruiken in je query:
[ code verwijderd ]

Een index op het datumveld creëren is sowieso aan te raden ja.
Maar dan met een BETWEEN natuurlijk
pi_44856596
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 14:38 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

pi_44856707
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 14:38 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Behalve dat dat er semantisch beter uitziet wordt die operator herschreven naar wat Tuvai.net schreef en ben je dus feitelijk in performance erop achteruit gegaan
pi_44857170
mehnn ik snap echt weinig van dit deel
ik heb het werkende met rembo's query, met de toevoeging UNIX_TIMESTAMP. nog niet helemaal vlekkeloos maar daar kom ik wel uit denk ik.

ik heb gedacht aan een veld voor elke tijdeenheid (maand, dag, jaar, etc), maar het veldtype timestamp is zo lekker makkelijk automatisch.
pi_44858360
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 14:45 schreef JeRa het volgende:

[..]

Behalve dat dat er semantisch beter uitziet wordt die operator herschreven naar wat Tuvai.net schreef en ben je dus feitelijk in performance erop achteruit gegaan
Ik ben geen expert op het gebied van MySQL performance tuning, dus ik kan er naast zitten, maar het zou wel heel slecht zijn als een between langzamer is dan twee losse vergelijkingen.
pi_44858630
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 15:46 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Ik ben geen expert op het gebied van MySQL performance tuning, dus ik kan er naast zitten, maar het zou wel heel slecht zijn als een between langzamer is dan twee losse vergelijkingen.
Een BETWEEN bestaat toch ook uit twee losse vergelijkingen? Voor jou niet natuurlijk, maar voor de query parser/planner wél. Daarom herschrijft de DBMS dit naar de vorm die Tuvai.net beschreef en dit herschrijven kost tijd.
pi_44859443
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 15:53 schreef JeRa het volgende:

[..]

Een BETWEEN bestaat toch ook uit twee losse vergelijkingen? Voor jou niet natuurlijk, maar voor de query parser/planner wél. Daarom herschrijft de DBMS dit naar de vorm die Tuvai.net beschreef en dit herschrijven kost tijd.
Het zijn wel 2 vergelijkingen, maar wel 2 maal met hetzelfde argument. Een between zou dus sneller kunnen/moeten zijnd an 2 losse vergelijkingen. Het kan best zijn dat MySQL daar geen performance winst uit weet te halen, maar het zou moeten kunnen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de vergelijkingen altijd al worden gegroepeerd, in dat geval zullen de 2 query's even snel zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door SuperRembo op 30-12-2006 16:19:18 ]
pi_44864743
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 09:44 schreef Desdinova het volgende:

[..]

dan zou je ook kunnen zeggen dat je hem met css gewoon een display: none geeft
als ik een spambot zou maken is dat het eerste waar ik op laat controleren. dat valt zeer simpel te doen.
om te kijken of een formulier buiten de website valt is al heel wat meer gedoe
quote:
maar je zou toch ook een session kunnen aanmaken op het formfield, of een cookie, wat je vervolgens weer kan checken op de post-pagina? of heeft dat haken en ogen?
er zijn genoeg gebruikers die cookies blokkeren en een slimme spambot stuurt gewoon ook een cookie mee

//edit: het mysql probleem:
je kunt natuurlijk ook het mysql date veld gebruiken i.p.v. timestamp. deze ondersteunt ook gelijk datums van vóór 1970

[ Bericht 8% gewijzigd door joolee op 30-12-2006 18:53:48 ]
pi_44866251
Even een kort vraagje: is het met PHP mogelijk om afbeeldingen te (laten) kopieren van een andere website.
Dat je bijvoorbeeld http://www.google.nl/intl/nl_nl/images/logo.gif ingeeft, en dat die dan gekopieerd word naar je eigen server / harde schijf (als ie lokaal draait)

Niet met kwade bedoelingen trouwens, maar ik moet sommige Paint-topics gewoon zelf hebben
  zaterdag 30 december 2006 @ 19:48:52 #276
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_44866838
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 19:32 schreef Piles het volgende:
Even een kort vraagje: is het met PHP mogelijk om afbeeldingen te (laten) kopieren van een andere website.
Dat je bijvoorbeeld http://www.google.nl/intl/nl_nl/images/logo.gif ingeeft, en dat die dan gekopieerd word naar je eigen server / harde schijf (als ie lokaal draait)

Niet met kwade bedoelingen trouwens, maar ik moet sommige Paint-topics gewoon zelf hebben
als je FireFox gebruikt kan dit ook
It's Time To Shine
pi_44867219
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 19:48 schreef qu63 het volgende:

[..]

als je FireFox gebruikt kan dit ook
pi_44882722
ik lees nu dagelijks me post aantal uit vanuit fok, hier wil ik een grafiekje van maken wat het volgende kan:

1 plaatje met grafiek, waarvan de X as in gesteld kan worden (week, maand, jaar) Y moet dynamisch mee gaan met de maximum waarde (dus de laatste dag die wordt getoond) + beetje extra speling (zodat de lijn niet tot aan de rand komt
2 een lijn tussen de dagen trekken. (zodat je dus een mooi verloop krijgt te zien)

iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?
tutorials m.b.t. GD Libary en grafieken maken?
pi_44884874
[php] SEO vriendelijke url's maken
quote:
Op zondag 31 december 2006 11:25 schreef schwa78 het volgende:
Ik wil voor een website de URL's wat geschikter maken voor zoekmachines, net als dat op de meeste nieuwssites en weblogs ook gebeurd.

Bijvoorbeeld http://www.domein.nl/4237/seo-vriendelijke-urls-maken/
ipv http://www.domein.nl/pagina.php?id=4237

Het enige wat ik nu nog moet is de titel van een artikel omzetten naar iets wat ik in een url kan zetten. De vreemde tekens moeten er dus uit en de spaties moeten omgezet worden in streepjes.

Wie weet welke PHP functies ik daar het beste voor kan gebruiken? En welke tekens mogen er precies in een url voorkomen?
quote:
Op zondag 31 december 2006 11:35 schreef Johnns het volgende:
je kan hier mod_rewrite rules voor gebruiken.

hier geven ze wel een duidelijke uitleg van het hele gebeuren.
quote:
Op zondag 31 december 2006 11:44 schreef schwa78 het volgende:
Thanks voor de link. Maar op zich had ik deze informatie al.

Ik ben eigenlijk op zoek naar PHP functies die ervoor zorgt dat alle crap uit een titel verwijderd en er een nette titel van maakt die toegestaan is in een URL.
pi_44885444
Thanks voor het verplaatsen (Y)
pi_44885818
@schwa78: urlencode().

De URL wordt dan niet echt mooi (een spatie wordt %20 bijvoorbeeld), maar hij wordt wel geschikt om als link te gebruiken.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 12:37:32 #282
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44886453
Volgens mij bedoeld hij meer zoiets als op Tweakers:

Bericht-titel: Firefox-devver is ontstemd over 'pluggen' Google-producten
URL: http://tweakers.net/nieuw(...)oogle-producten.html

De spaties zijn dus vervangen door - en de ' zijn eruit gestript. Verder worden dingen als é vervangen door e.

Maar ik weer niet of daar een standaard functie voor is?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 12:50:38 #284
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44886577
quote:
Op zondag 31 december 2006 12:47 schreef HuHu het volgende:
Volgens mij bedoeld hij meer zoiets als op Tweakers:

Bericht-titel: Firefox-devver is ontstemd over 'pluggen' Google-producten
URL: http://tweakers.net/nieuw(...)oogle-producten.html

De spaties zijn dus vervangen door - en de ' zijn eruit gestript. Verder worden dingen als é vervangen door e.

Maar ik weer niet of daar een standaard functie voor is?
str_replace()
pi_44888727
1
2
3
4
5
6
7
<?php
$txt 
"Héllo Çårmëñ, hôw àré yõü?";
$txt htmlentities($txt); 
$txt preg_replace('`&(.)(tilde|circ|grave|acute|uml|ring|cedil);`''$1'$txt);
$txt str_replace(' ''-'$txt);
echo(
$txt);
?>

Levert op: Hello-Carmen,-how-are-you?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 14:17:18 #286
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44889764
quote:
Op zondag 31 december 2006 13:49 schreef HuHu het volgende:

[ code verwijderd ]

Nee want hij is case sensitive
pi_44889882
quote:
Op zondag 31 december 2006 14:17 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee want hij is case sensitive
Hoe bedoel je? Ik heb de code hierboven getest en het resultaat hier geplakt.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 14:23:45 #288
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44890030
Verrassend, want een Ç is anders dan een ç
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 14:24:07 #289
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44890042
Ow wacht ik zie het al
pi_44897676
quote:
Op zondag 31 december 2006 13:49 schreef HuHu het volgende:

[ code verwijderd ]

Das wel een leuk stukje code moet ik zeggen
pi_44899328
quote:
Op zondag 31 december 2006 18:08 schreef fokME2 het volgende:

[..]

Das wel een leuk stukje code moet ik zeggen
Met dank aan Google, Expert-Exchange, Roonaan en mijzelf.
pi_44901468
Beste Fokkers, ik probeer al een tijdje het script VCD-db te installeren op de webspace die ik bij een webhosting bedrijf heb gekocht. Zodra ik de index.php in de setup directory open krijg ik deze foutmelding.

De fout geeft aan dat er iets fout is in Ajax.php op line 46 op deze regel wordt verwezen naar AjaxBase.php Beide bestanden zijn hier te vinden.

Wie zou er eens willen kijken naar wat er fout gaat bij het installeren ? Bedankt !
&lt;b&gt;&lt;a href="http://www.123caravanhuren.nl" rel="nofollow" target="_blank"&gt;123caravanhuren.nl&lt;/a&gt;&lt;/b&gt;
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 1 januari 2007 @ 00:31:05 #294
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44905734
In een ooit door mij gestarte topicsreeks moet ik even gelukkig nieuwjaar wensen natuurlijk.
Veel php plezier in 2007!
  maandag 1 januari 2007 @ 00:33:42 #295
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_44905769
quote:
Op maandag 1 januari 2007 00:31 schreef Swetsenegger het volgende:
In een ooit door mij gestarte topicsreeks moet ik even gelukkig nieuwjaar wensen natuurlijk.
dan wens ik een ieder veel gevloek, getier, en vooral veel scriptplezier toe!
It's Time To Shine
pi_44905885
quote:
Ook de beste wensen voor jou en ET, Swets
pi_44907836
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:45 schreef mvc het volgende:
....
Naar ik aanneem heb je gekeken in het bewuste bestand, op de bewuste regel, welk bestand ge-include wordt?
Het script wil een bestand invoegen, naar ik vermoed van een externe website. De servergeconfiguratie staat dit niet toe. Open Basedit restrictie.

En aan iedereen: het allergoeiste voor 2007!
pi_44907937
quote:
Op maandag 1 januari 2007 02:34 schreef beerten het volgende:

[..]

Naar ik aanneem heb je gekeken in het bewuste bestand, op de bewuste regel, welk bestand ge-include wordt?
Het script wil een bestand invoegen, naar ik vermoed van een externe website. De servergeconfiguratie staat dit niet toe. Open Basedit restrictie.
Open Basedir heeft niets te maken met andere host. Waarschijnlijk staat het bestand op dezelfde host maar in een map waaruit je volgens de instellingen niet mag includen.
pi_44911771
quote:
Op maandag 1 januari 2007 02:43 schreef Light het volgende:

[..]

Open Basedir heeft niets te maken met andere host. Waarschijnlijk staat het bestand op dezelfde host maar in een map waaruit je volgens de instellingen niet mag includen.
Dank voor de aanvulling
pi_44912794
quote:
Zelfde!

en maar blijven hopen dat ik dit jaar eerder zelf met oplossingen op eigen problemen kom...
Like trump...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')