abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43916606
whehe, de vorige volgemaakt met deze vraag : ok, ik wil een thuis studio'tje maken. ik wil gitaar, zang, en midi op kunnen nemen op een laptop.
wat voor laptop raden jullie aan? de rest van de gear hoef ik geen info over (mag wel hoor )
  dinsdag 28 november 2006 @ 10:06:18 #2
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_43954414
hoi, ik meldt me weer!

euh ik ben niet zo'n laptopkenner maar het is wel fijn als er firewire opzit en een dvd-brander. Ook een goede resolutie, groot scherm is ook wel handig, maar dan kost ie wel meer batterijen dus das wel een afweging als je locatiewerk doet!

ik denk dat de beste laptop voor muziek op zit moment de MacBook pro is.....
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:22:35 #3
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_43959076
trouwens,

ik ga binnenkort (half december) een mic en preamp shootout doen om te bepalen wat mijn nieuwe opnamechain gaat worden! Mijn dealer zal me aan paar mic's en pre's meegeven (ik weet nog niet precies wat, maar denk aan royer, se gemini, universal audio, avalon etc) welke ik dan in mijn studiootje kan uittesten. Mochten jullie geinteresseerd zijn, dan kan ik hier ook wel wat resultaten posten
pi_43960304
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:06 schreef --H-I-M-- het volgende:
hoi, ik meldt me weer!

euh ik ben niet zo'n laptopkenner maar het is wel fijn als er firewire opzit en een dvd-brander. Ook een goede resolutie, groot scherm is ook wel handig, maar dan kost ie wel meer batterijen dus das wel een afweging als je locatiewerk doet!

ik denk dat de beste laptop voor muziek op zit moment de MacBook pro is.....
kzal die MacBook ff checken
pi_43960358
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 14:10 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

kzal die MacBook ff checken
precies wat ik zoek, behalve dan dat ie een fortuin kost
  dinsdag 28 november 2006 @ 14:16:07 #6
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_43960494
ja, das altijd zo met prof. apparatuur he
pi_43960659
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 14:16 schreef --H-I-M-- het volgende:
ja, das altijd zo met prof. apparatuur he
jah, das waar. met een normale pc zou het makkelijker / goedkoper zijn, maar die zijn niet draagbaar
pi_44047425
wat is er dan op tegen om een harddiskrecorder te kopen zoals de Yamaha AW1600, die heb je ook al voor een kleine 900 euro. Is dat dan niet goedkoper?
Zit alles in als het goed is.....
ik ben niet gevaarlijk, dat lijkt maar zo.
pi_44047473
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 13:22 schreef --H-I-M-- het volgende:
trouwens,

ik ga binnenkort (half december) een mic en preamp shootout doen om te bepalen wat mijn nieuwe opnamechain gaat worden! Mijn dealer zal me aan paar mic's en pre's meegeven (ik weet nog niet precies wat, maar denk aan royer, se gemini, universal audio, avalon etc) welke ik dan in mijn studiootje kan uittesten. Mochten jullie geinteresseerd zijn, dan kan ik hier ook wel wat resultaten posten
lijkt me zeer interessant
'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
pi_44047535
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 09:56 schreef GroteVrolijkeWolf het volgende:
wat is er dan op tegen om een harddiskrecorder te kopen zoals de Yamaha AW1600, die heb je ook al voor een kleine 900 euro. Is dat dan niet goedkoper?
nabewerking met de computer is gewoon makkelijker je hoeft niets meer over te zetten... je kan zoveel sporen opnemen als je geluidskaart toelaat... de meeste hd recorders zijn erg omslachtig kwa besturing(maar dat is personelijk)

je ad/da converter en preamps bepalen de kwaliteit... die yamaha zijn niet zo super...
pi_44051668
misschien toch maar eens een goedkoop laptoppie op de kop zien te tikken.....
er is een nieuw ding uit dat mengpaneel en geluidskaart ineens is, kun je op de computer aansluiten en dan schijn je al klaar te zijn. Ik probeer de link nog te vinden, die post ik hier dan wel.
  vrijdag 1 december 2006 @ 13:22:05 #12
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44052651
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 09:56 schreef GroteVrolijkeWolf het volgende:
Ik vind persoonlijk het grootste nadeel van een kant en klare kast als een AW 1600 dat je niet handig kan uitbreiden. Ik zoek zelf in alles wat ik koop waar de meeste flexibiliteit voor de toekomst zit en hoe dat bereikbaar is.
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 09:58 schreef IrfieJ het volgende:

[..]

lijkt me zeer interessant
Ok!
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 12:54 schreef GroteVrolijkeWolf het volgende:
er is een nieuw ding uit dat mengpaneel en geluidskaart ineens is, kun je op de computer aansluiten en dan schijn je al klaar te zijn. Ik probeer de link nog te vinden, die post ik hier dan wel.
Wat bedoel je? Bedoel je iets als de mackie Onyx, of meer zoiets als een motu traveler waarin je een softwaremixer hebt?
pi_44052980
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 12:54 schreef GroteVrolijkeWolf het volgende:
de digi002 van protools?

btw ik las dat er een nieuwe mbox is een microbox ofzo voor maar 300E ziet er goed uitvoor de beginner die met protools wil gaan werken.. alhoewel de mbox2 is nu ook maar 400 bij Feedback...

iemand verstand btw van vocal effecten voor live gebruik geen 19" rack maar gewoon iets kleins met een zooi presets die je vanaf stage kan besturen, delaytje, pitchshifter, distortion, reverb zijn een must...
  vrijdag 1 december 2006 @ 13:35:32 #14
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44053140
Je kunt ook met m-audio kaarten protools kopen, dat kan ook handig zijn!

live vocal effecten is iets van TC-helicon een goede keus ( bijv. http://www.tc-helicon.com/VoiceLive )die maken hele fijne kasten. Alleen distortion zit er niet echt op, je hebt wel van die "telephone" eq presets.
pi_44053334
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 13:35 schreef --H-I-M-- het volgende:
Je kunt ook met m-audio kaarten protools kopen, dat kan ook handig zijn!

live vocal effecten is iets van TC-helicon een goede keus ( bijv. http://www.tc-helicon.com/VoiceLive )die maken hele fijne kasten. Alleen distortion zit er niet echt op, je hebt wel van die "telephone" eq presets.
maar dan krijg je toch die M-audio versie van protools zonder die bombfactory plugins... ik ga denk ik toch maar die mbox 2 binnenkort aanschaffen...

ziet er goed uit dat kastje thnx, ff verder checken...
  vrijdag 1 december 2006 @ 16:24:45 #16
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44058627
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 13:40 schreef IrfieJ het volgende:

[..]

maar dan krijg je toch die M-audio versie van protools zonder die bombfactory plugins... ik ga denk ik toch maar die mbox 2 binnenkort aanschaffen...

ziet er goed uit dat kastje thnx, ff verder checken...
Ik kan het mishebben, maar volgens mij krijg je dezelfde versie als de m-box. Ik dacht namelijk dat die bombfactory alleen bij de 002 zaten, maar dat kan natuurlijk veranderd zijn!
  vrijdag 1 december 2006 @ 22:51:16 #17
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44068717
even een kooptip:

als je in de markt bent voor een DSP-kaart dan heb ik een goede aanbieding gevonden:

Een TC Electronic powercore unplugged + powercore MKII samen voor 999,- (feedback). Normaal is feedback niet mijn winkel, maar dit is dus wel even een hele nette aanbieding!
pi_44125783
ik bedoelde eigenlijk de Yamaha MW12, maar ik ben er no gniet uit. Veel lezen dus, en dan ga ik wel eens kijken hoeveel geld ik er aan uit wil geven....
  vrijdag 15 december 2006 @ 15:27:28 #19
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44458829
Kleine update over de shootout die ik waarsch volgende week ga doen:

heb inmiddels een a-designs pacifica besteld en zal deze laten strijden tegen iig een UA-610 en nog een andere pre.
Qua microfoons komt er iig een royer 121 en ik hoop nog iets van violet of brauner.
  maandag 1 januari 2007 @ 12:44:30 #20
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44911530
Zo, afgelopen weekend een shootout gedaan met de volgende items:

Ik ben er nog niet helemaal uit! Nouja, "allemaal" was gezien het budget geen optie....................
  woensdag 3 januari 2007 @ 23:18:42 #21
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44991267
Voor als iemand het leest: ik heb uiteindelijk gekozen voor de pacifica en de royer.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 18:53:06 #22
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_45082523
Okee, ik heb een paar vraagjes wat betreft opnemen met m'n band
Binnekort binnen een paar weken gaan we een demo opnemen, nu is me geadviseerd het gewoon allemaal in 1 keer op te nemen omdat het toch lastiger is alles goed in elkaar te krijgen als het los word gedaan en er meer "energie" in het spel zit als het tegelijk gespeeld word en je veel minder gedoe hebt met het maken tot 1 geheel.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Maar als je het dus in 1 keer opneemt heb je dan wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld een solo er uit te laten en die wél later er nog in te plakken ?

2) Wat adviseren jullie, in 1 keer opnemen of alles los ?

3) Hoe gaat het precies in z'n werk, voor je versterker bijvoorbeeld word een microffon geplaatst dus je hoort practisch alleen het geluid van je gitaar dan, ik neem aan dat het achtergrond geluid dan eigenlijk te verwaarlozen is, zodat je in feite toch alle instrumenten per spoor hebt opgenomen.
En alle mics gaan naar een mengpaneel en iedereen krijgt een koptelefoon op waaruit je gelijk het geheel te horen krijgt? of zie ik dit verkeerd

4) En kunnen jullie wat vertellen over het afmixen enz hoe belangrijk dit allemaal is, hoe je het het beste kan laten doen, of het echt professioneel moet of dat je zelf ook wat kan aankloten met programma's enzzzz.

5) andere tips zijn altijd welkom
  zaterdag 6 januari 2007 @ 19:25:02 #23
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45083642
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 18:53 schreef Dribbel_ het volgende:
Okee, ik heb een paar vraagjes wat betreft opnemen met m'n band
Binnekort binnen een paar weken gaan we een demo opnemen, nu is me geadviseerd het gewoon allemaal in 1 keer op te nemen omdat het toch lastiger is alles goed in elkaar te krijgen als het los word gedaan en er meer "energie" in het spel zit als het tegelijk gespeeld word en je veel minder gedoe hebt met het maken tot 1 geheel.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Maar als je het dus in 1 keer opneemt heb je dan wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld een solo er uit te laten en die wél later er nog in te plakken ?

2) Wat adviseren jullie, in 1 keer opnemen of alles los ?

3) Hoe gaat het precies in z'n werk, voor je versterker bijvoorbeeld word een microffon geplaatst dus je hoort practisch alleen het geluid van je gitaar dan, ik neem aan dat het achtergrond geluid dan eigenlijk te verwaarlozen is, zodat je in feite toch alle instrumenten per spoor hebt opgenomen.
En alle mics gaan naar een mengpaneel en iedereen krijgt een koptelefoon op waaruit je gelijk het geheel te horen krijgt? of zie ik dit verkeerd

4) En kunnen jullie wat vertellen over het afmixen enz hoe belangrijk dit allemaal is, hoe je het het beste kan laten doen, of het echt professioneel moet of dat je zelf ook wat kan aankloten met programma's enzzzz.

5) andere tips zijn altijd welkom
Wil je zelf op gaan nemen of ga je dit in een studio doen?

Als je het zelf gaat doen, dan is 1 voor een het beste omdat je dan de meeste controle over je sounds hebt. in een studio hebben ze vaak genoeg inputs en akoestiek om meer tegelijk op te nemen.
Belangrijk: hoe wil je je drums opnemen? met microfoons of met smaples en bijvoorbeeld een v-drum? Je moet je goed bedenken dat in een minder dan ideale omgeving met een minder dan ideale akoestiek samples vaak beter klinken dan een drumstel wat maar zozo is opgenomen.

1: als je alles op een apart kanaal opneemt(dus iedere bron zijn eigen mic met zo min mogelijk overspraak van de ander, dan kun je weldie later nog omhoog zetten. Tracks bijvoegen kan altijd. ik heb wel eens gesoloéd over een liveriff van agnus young bijvoorbeeld, gewoon importeren in je programma en dan een nieuwe track erover, dat is goed te doen.

2: zie wat ik boven zei: dat hangt er vanaf hoe je wat wil bereiken. Ik ben meestel voor los, ondanks dat ik genoeg inputs heb, maar dan kan ik het gewoion precieser doen. IK ben wel voor dat bijvoorbeeld de drums met de bas samenspeelt "voor de groove" en dan alles eroverheen wordt gedaan. Vocals doe je nooit tegelijkertijd, dat gaat meestal niet goed.

3: het probleem is dat van overspraak. De overhead,microfoons van je durmstel pakken heel veel ampsound op als er een gitaar amp naaststaat en ook iedere m microfoon hefet zijn eigen richtingskarakterestiek waardoor sommige microfoons dus wel in de hele rondte dingen opnemen, terwijl andere juist een specifiek punt opnemen. Je kunt met noisegates e.d. wel het een en ander bereiken, maar met stuk voor stuk opnemen gaat alles wel met minder overspraak. Echter bij een drum heb je juist overspraak nodig, anders klinkt een drumstel niet naturel. Wat betreft hoofdtelefoons: dat hangt er vanaf hoe groot je monitormengpaneel is. Misschien heb je wel eens optredens in kroegen gedaan wara ieder zijn eigen monitorsound had en soms heb je maar 1 sound uit alle monitors komen. dit hangt helamaal van het mengpaneel af en wat de engineer wil.

4: ook dit hangt er weer vanaf: heb je zelf wat opgenomen en klinkt het redeljk redelijk ok, ga dan zelf maar mixen. shit in = shit out is een bekend gezegde in mixland. je kunt een drol polijsten, maar het blijft een drol ondanks dat ie glanst. Ook dingen als "we'll fix it in de mix" zijn onzin. als het niet goed opgenomen is heb je ook niks aan een mixproces. Belangrijkste is dus dat je goed opneemt, dan gaat het mixen ook veel beter. pas bij goede opnames zou ik prof. laten afmixen omdat je anders je geld verkwanselt.

Aan de andere kant als je wilt leren mixen moet je het natuurlijk zelf proberen, maar je moet je wel bedenken dat goed leren mixen jaren duurt. verwacht dus geen wonderen met je eigen programma's enzo. Ik ben zelf nu vanaf september 2005 echt aan het mixen en ik heb nog steeds heeeeel veel te leren. het is een proces. talent is belangrijk, maar door ervaring leer je het alleen maar.

5: Ik wil graag andere tips geven als ik weet wat je wilt doen, wil het het zelf doen, wat voor apparatuur heb je nodig en hoe moet je het gebruiken, zeg het maar en ik zal proberen uitleg te geven!
  zaterdag 6 januari 2007 @ 19:49:11 #24
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_45084655
bedankt voor al je uitleg tot nu toe.
We gaan het wel in een studio opnemen dus niet dat we zelf aan gaan kloten enz.
Het gaat ons erom dat we een fatsoenlijke demo kunnen maken voor op de site en op te sturen om optredens te regelen, het hoeft geen topkwaliteit te zijn (liefst wel zo goed mogelijk natuurlijk)

Dat de mics an de drums natuurlijk veel omgevingsgeluid opnemen is natuurlijk wel waar, daar zal je met je amp-mics (om ze zo maar te noemen) weer minder last van hebben, maar volgens mij hoeven de drums niet echt veel afgemixt te worden (correct me if i'm wrong)

Andere gitarist kan via zijn oom een studio regelen, maar die is volgende week pas terug van vakantie, dus meer informatie over apparatuur heb ik dus niet.

Het probleem van opnemen alles appart is natuurlijk dat het veel tijd gaat kosten, maar je hebt wel gelijk dat het strakker ingespeeld kan worden en je niet steeds opneiuw hoeft te beginnen als 1 van de 4 mensen een foutje maakt. Dus als je het van die kant bekijkt weet ik zo net nog niet wat uiteindelijk meer tijd gaat kosten.

Maar het beste is dus gewoon eerst het instrumentale regelen, en de vocals er later overheen, óók als je alles in 1 keer opneemt ??

Met die drumsamples heb ik zelf eigenlijk niet overnagedacht, het klinkt natuurlijk wel heel straks allemaal dus dat zou wel mooi zijn, en om de drums op te nemen heb je natuurlijk wel aardig wat mics nodig, en ik heb nu dus nog totaal geen idee wat er aan apparatuur in die studio aanwezig is.

Als ik nog extra dingen moet weten laat ik hier horen.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 20:07:10 #25
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45085421
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 19:49 schreef Dribbel_ het volgende:
bedankt voor al je uitleg tot nu toe.
We gaan het wel in een studio opnemen dus niet dat we zelf aan gaan kloten enz.
Het gaat ons erom dat we een fatsoenlijke demo kunnen maken voor op de site en op te sturen om optredens te regelen, het hoeft geen topkwaliteit te zijn (liefst wel zo goed mogelijk natuurlijk)

Dat de mics an de drums natuurlijk veel omgevingsgeluid opnemen is natuurlijk wel waar, daar zal je met je amp-mics (om ze zo maar te noemen) weer minder last van hebben, maar volgens mij hoeven de drums niet echt veel afgemixt te worden (correct me if i'm wrong)
Met dr drums en vocals ben ik het langste bezig in een mix. de drums vragen juist heel veel mixtijd omdat alles heel punchy moet zijn, maar ook onderling gedefinieerd enzo
quote:
Andere gitarist kan via zijn oom een studio regelen, maar die is volgende week pas terug van vakantie, dus meer informatie over apparatuur heb ik dus niet.
ok, let me know!
quote:
Het probleem van opnemen alles appart is natuurlijk dat het veel tijd gaat kosten, maar je hebt wel gelijk dat het strakker ingespeeld kan worden en je niet steeds opneiuw hoeft te beginnen als 1 van de 4 mensen een foutje maakt. Dus als je het van die kant bekijkt weet ik zo net nog niet wat uiteindelijk meer tijd gaat kosten.
je kunt ook zgn. "overdubs" doen, dat is dus het foute spoor eruithalen en dan opnieuw inspelen.Echter dan moet wel de originele track zonder veel overspraak zijn, anders hoor je nog zacht de andere track er doorheen.
quote:
Maar het beste is dus gewoon eerst het instrumentale regelen, en de vocals er later overheen, óók als je alles in 1 keer opneemt ??
Inderdaad. ik keen geen enkele vocalist die in een nummer van 4 minuten alles precies zo doet als dat hij dat het liefst hoort. er zitten altijd wel toon en intonatiedingen in die veranderd kunnen worden. Ik ben zelfs nog wat extremer: ik neem vaak eerst alle verses op en dan pas de choruses bij zang, omdat bij hard zingen de zacht zang erna slechter kan worden (zing maar eens een m minuut heel hard en probeer dan nog maar eens net zo laag te komen bij rust dan ervoor)
quote:
Met die drumsamples heb ik zelf eigenlijk niet overnagedacht, het klinkt natuurlijk wel heel straks allemaal dus dat zou wel mooi zijn, en om de drums op te nemen heb je natuurlijk wel aardig wat mics nodig, en ik heb nu dus nog totaal geen idee wat er aan apparatuur in die studio aanwezig is.

Als ik nog extra dingen moet weten laat ik hier horen.
okidoki!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')