quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 18:53 schreef Dribbel_ het volgende:Okee, ik heb een paar vraagjes wat betreft opnemen met m'n band
Binnekort binnen een paar weken gaan we een demo opnemen, nu is me geadviseerd het gewoon allemaal in 1 keer op te nemen omdat het toch lastiger is alles goed in elkaar te krijgen als het los word gedaan en er meer "energie" in het spel zit als het tegelijk gespeeld word en je veel minder gedoe hebt met het maken tot 1 geheel.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------1) Maar als je het dus in 1 keer opneemt heb je dan wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld een solo er uit te laten en die wél later er nog in te plakken ?
2) Wat adviseren jullie, in 1 keer opnemen of alles los ?
3) Hoe gaat het precies in z'n werk, voor je versterker bijvoorbeeld word een microffon geplaatst dus je hoort practisch alleen het geluid van je gitaar dan, ik neem aan dat het achtergrond geluid dan eigenlijk te verwaarlozen is, zodat je in feite toch alle instrumenten per spoor hebt opgenomen.
En alle mics gaan naar een mengpaneel en iedereen krijgt een koptelefoon op waaruit je gelijk het geheel te horen krijgt? of zie ik dit verkeerd
4) En kunnen jullie wat vertellen over het afmixen enz hoe belangrijk dit allemaal is, hoe je het het beste kan laten doen, of het echt professioneel moet of dat je zelf ook wat kan aankloten met programma's enzzzz.
5) andere tips zijn altijd welkom
Wil je zelf op gaan nemen of ga je dit in een studio doen?
Als je het zelf gaat doen, dan is 1 voor een het beste omdat je dan de meeste controle over je sounds hebt. in een studio hebben ze vaak genoeg inputs en akoestiek om meer tegelijk op te nemen.
Belangrijk: hoe wil je je drums opnemen? met microfoons of met smaples en bijvoorbeeld een v-drum? Je moet je goed bedenken dat in een minder dan ideale omgeving met een minder dan ideale akoestiek samples vaak beter klinken dan een drumstel wat maar zozo is opgenomen.
1: als je alles op een apart kanaal opneemt(dus iedere bron zijn eigen mic met zo min mogelijk overspraak van de ander, dan kun je weldie later nog omhoog zetten. Tracks bijvoegen kan altijd. ik heb wel eens gesoloéd over een liveriff van agnus young bijvoorbeeld, gewoon importeren in je programma en dan een nieuwe track erover, dat is goed te doen.
2: zie wat ik boven zei: dat hangt er vanaf hoe je wat wil bereiken. Ik ben meestel voor los, ondanks dat ik genoeg inputs heb, maar dan kan ik het gewoion precieser doen. IK ben wel voor dat bijvoorbeeld de drums met de bas samenspeelt "voor de groove" en dan alles eroverheen wordt gedaan. Vocals doe je nooit tegelijkertijd, dat gaat meestal niet goed.
3: het probleem is dat van overspraak. De overhead,microfoons van je durmstel pakken heel veel ampsound op als er een gitaar amp naaststaat en ook iedere m microfoon hefet zijn eigen richtingskarakterestiek waardoor sommige microfoons dus wel in de hele rondte dingen opnemen, terwijl andere juist een specifiek punt opnemen. Je kunt met noisegates e.d. wel het een en ander bereiken, maar met stuk voor stuk opnemen gaat alles wel met minder overspraak. Echter bij een drum heb je juist overspraak nodig, anders klinkt een drumstel niet naturel. Wat betreft hoofdtelefoons: dat hangt er vanaf hoe groot je monitormengpaneel is. Misschien heb je wel eens optredens in kroegen gedaan wara ieder zijn eigen monitorsound had en soms heb je maar 1 sound uit alle monitors komen. dit hangt helamaal van het mengpaneel af en wat de engineer wil.
4: ook dit hangt er weer vanaf: heb je zelf wat opgenomen en klinkt het redeljk redelijk ok, ga dan zelf maar mixen. shit in = shit out is een bekend gezegde in mixland. je kunt een drol polijsten, maar het blijft een drol ondanks dat ie glanst. Ook dingen als "we'll fix it in de mix" zijn onzin. als het niet goed opgenomen is heb je ook niks aan een mixproces. Belangrijkste is dus dat je goed opneemt, dan gaat het mixen ook veel beter. pas bij goede opnames zou ik prof. laten afmixen omdat je anders je geld verkwanselt.
Aan de andere kant als je wilt leren mixen moet je het natuurlijk zelf proberen, maar je moet je wel bedenken dat goed leren mixen jaren duurt. verwacht dus geen wonderen met je eigen programma's enzo. Ik ben zelf nu vanaf september 2005 echt aan het mixen en ik heb nog steeds heeeeel veel te leren. het is een proces. talent is belangrijk, maar door ervaring leer je het alleen maar.
5: Ik wil graag andere tips geven als ik weet wat je wilt doen, wil het het zelf doen, wat voor apparatuur heb je nodig en hoe moet je het gebruiken, zeg het maar en ik zal proberen uitleg te geven!