abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43916606
whehe, de vorige volgemaakt met deze vraag : ok, ik wil een thuis studio'tje maken. ik wil gitaar, zang, en midi op kunnen nemen op een laptop.
wat voor laptop raden jullie aan? de rest van de gear hoef ik geen info over (mag wel hoor )
  dinsdag 28 november 2006 @ 10:06:18 #2
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_43954414
hoi, ik meldt me weer!

euh ik ben niet zo'n laptopkenner maar het is wel fijn als er firewire opzit en een dvd-brander. Ook een goede resolutie, groot scherm is ook wel handig, maar dan kost ie wel meer batterijen dus das wel een afweging als je locatiewerk doet!

ik denk dat de beste laptop voor muziek op zit moment de MacBook pro is.....
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:22:35 #3
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_43959076
trouwens,

ik ga binnenkort (half december) een mic en preamp shootout doen om te bepalen wat mijn nieuwe opnamechain gaat worden! Mijn dealer zal me aan paar mic's en pre's meegeven (ik weet nog niet precies wat, maar denk aan royer, se gemini, universal audio, avalon etc) welke ik dan in mijn studiootje kan uittesten. Mochten jullie geinteresseerd zijn, dan kan ik hier ook wel wat resultaten posten
pi_43960304
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:06 schreef --H-I-M-- het volgende:
hoi, ik meldt me weer!

euh ik ben niet zo'n laptopkenner maar het is wel fijn als er firewire opzit en een dvd-brander. Ook een goede resolutie, groot scherm is ook wel handig, maar dan kost ie wel meer batterijen dus das wel een afweging als je locatiewerk doet!

ik denk dat de beste laptop voor muziek op zit moment de MacBook pro is.....
kzal die MacBook ff checken
pi_43960358
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 14:10 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

kzal die MacBook ff checken
precies wat ik zoek, behalve dan dat ie een fortuin kost
  dinsdag 28 november 2006 @ 14:16:07 #6
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_43960494
ja, das altijd zo met prof. apparatuur he
pi_43960659
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 14:16 schreef --H-I-M-- het volgende:
ja, das altijd zo met prof. apparatuur he
jah, das waar. met een normale pc zou het makkelijker / goedkoper zijn, maar die zijn niet draagbaar
pi_44047425
wat is er dan op tegen om een harddiskrecorder te kopen zoals de Yamaha AW1600, die heb je ook al voor een kleine 900 euro. Is dat dan niet goedkoper?
Zit alles in als het goed is.....
ik ben niet gevaarlijk, dat lijkt maar zo.
pi_44047473
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 13:22 schreef --H-I-M-- het volgende:
trouwens,

ik ga binnenkort (half december) een mic en preamp shootout doen om te bepalen wat mijn nieuwe opnamechain gaat worden! Mijn dealer zal me aan paar mic's en pre's meegeven (ik weet nog niet precies wat, maar denk aan royer, se gemini, universal audio, avalon etc) welke ik dan in mijn studiootje kan uittesten. Mochten jullie geinteresseerd zijn, dan kan ik hier ook wel wat resultaten posten
lijkt me zeer interessant
'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
pi_44047535
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 09:56 schreef GroteVrolijkeWolf het volgende:
wat is er dan op tegen om een harddiskrecorder te kopen zoals de Yamaha AW1600, die heb je ook al voor een kleine 900 euro. Is dat dan niet goedkoper?
Zit alles in als het goed is.....
nabewerking met de computer is gewoon makkelijker je hoeft niets meer over te zetten... je kan zoveel sporen opnemen als je geluidskaart toelaat... de meeste hd recorders zijn erg omslachtig kwa besturing(maar dat is personelijk)

je ad/da converter en preamps bepalen de kwaliteit... die yamaha zijn niet zo super...
'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
pi_44051668
misschien toch maar eens een goedkoop laptoppie op de kop zien te tikken.....
er is een nieuw ding uit dat mengpaneel en geluidskaart ineens is, kun je op de computer aansluiten en dan schijn je al klaar te zijn. Ik probeer de link nog te vinden, die post ik hier dan wel.
ik ben niet gevaarlijk, dat lijkt maar zo.
  vrijdag 1 december 2006 @ 13:22:05 #12
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44052651
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 09:56 schreef GroteVrolijkeWolf het volgende:
wat is er dan op tegen om een harddiskrecorder te kopen zoals de Yamaha AW1600, die heb je ook al voor een kleine 900 euro. Is dat dan niet goedkoper?
Zit alles in als het goed is.....
Ik vind persoonlijk het grootste nadeel van een kant en klare kast als een AW 1600 dat je niet handig kan uitbreiden. Ik zoek zelf in alles wat ik koop waar de meeste flexibiliteit voor de toekomst zit en hoe dat bereikbaar is.
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 09:58 schreef IrfieJ het volgende:

[..]

lijkt me zeer interessant
Ok!
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 12:54 schreef GroteVrolijkeWolf het volgende:
misschien toch maar eens een goedkoop laptoppie op de kop zien te tikken.....
er is een nieuw ding uit dat mengpaneel en geluidskaart ineens is, kun je op de computer aansluiten en dan schijn je al klaar te zijn. Ik probeer de link nog te vinden, die post ik hier dan wel.
Wat bedoel je? Bedoel je iets als de mackie Onyx, of meer zoiets als een motu traveler waarin je een softwaremixer hebt?
pi_44052980
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 12:54 schreef GroteVrolijkeWolf het volgende:
misschien toch maar eens een goedkoop laptoppie op de kop zien te tikken.....
er is een nieuw ding uit dat mengpaneel en geluidskaart ineens is, kun je op de computer aansluiten en dan schijn je al klaar te zijn. Ik probeer de link nog te vinden, die post ik hier dan wel.
de digi002 van protools?


btw ik las dat er een nieuwe mbox is een microbox ofzo voor maar 300E ziet er goed uitvoor de beginner die met protools wil gaan werken.. alhoewel de mbox2 is nu ook maar 400 bij Feedback...

iemand verstand btw van vocal effecten voor live gebruik geen 19" rack maar gewoon iets kleins met een zooi presets die je vanaf stage kan besturen, delaytje, pitchshifter, distortion, reverb zijn een must...
'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
  vrijdag 1 december 2006 @ 13:35:32 #14
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44053140
Je kunt ook met m-audio kaarten protools kopen, dat kan ook handig zijn!

live vocal effecten is iets van TC-helicon een goede keus ( bijv. http://www.tc-helicon.com/VoiceLive )die maken hele fijne kasten. Alleen distortion zit er niet echt op, je hebt wel van die "telephone" eq presets.
pi_44053334
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 13:35 schreef --H-I-M-- het volgende:
Je kunt ook met m-audio kaarten protools kopen, dat kan ook handig zijn!

live vocal effecten is iets van TC-helicon een goede keus ( bijv. http://www.tc-helicon.com/VoiceLive )die maken hele fijne kasten. Alleen distortion zit er niet echt op, je hebt wel van die "telephone" eq presets.
maar dan krijg je toch die M-audio versie van protools zonder die bombfactory plugins... ik ga denk ik toch maar die mbox 2 binnenkort aanschaffen...

ziet er goed uit dat kastje thnx, ff verder checken...
'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
  vrijdag 1 december 2006 @ 16:24:45 #16
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44058627
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 13:40 schreef IrfieJ het volgende:

[..]

maar dan krijg je toch die M-audio versie van protools zonder die bombfactory plugins... ik ga denk ik toch maar die mbox 2 binnenkort aanschaffen...

ziet er goed uit dat kastje thnx, ff verder checken...
Ik kan het mishebben, maar volgens mij krijg je dezelfde versie als de m-box. Ik dacht namelijk dat die bombfactory alleen bij de 002 zaten, maar dat kan natuurlijk veranderd zijn!
  vrijdag 1 december 2006 @ 22:51:16 #17
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44068717
even een kooptip:

als je in de markt bent voor een DSP-kaart dan heb ik een goede aanbieding gevonden:

Een TC Electronic powercore unplugged + powercore MKII samen voor 999,- (feedback). Normaal is feedback niet mijn winkel, maar dit is dus wel even een hele nette aanbieding!
pi_44125783
ik bedoelde eigenlijk de Yamaha MW12, maar ik ben er no gniet uit. Veel lezen dus, en dan ga ik wel eens kijken hoeveel geld ik er aan uit wil geven....
ik ben niet gevaarlijk, dat lijkt maar zo.
  vrijdag 15 december 2006 @ 15:27:28 #19
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44458829
Kleine update over de shootout die ik waarsch volgende week ga doen:

heb inmiddels een a-designs pacifica besteld en zal deze laten strijden tegen iig een UA-610 en nog een andere pre.
Qua microfoons komt er iig een royer 121 en ik hoop nog iets van violet of brauner.
  maandag 1 januari 2007 @ 12:44:30 #20
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44911530
Zo, afgelopen weekend een shootout gedaan met de volgende items:





Ik ben er nog niet helemaal uit! Nouja, "allemaal" was gezien het budget geen optie....................
  woensdag 3 januari 2007 @ 23:18:42 #21
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_44991267
Voor als iemand het leest: ik heb uiteindelijk gekozen voor de pacifica en de royer.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 18:53:06 #22
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_45082523
Okee, ik heb een paar vraagjes wat betreft opnemen met m'n band
Binnekort binnen een paar weken gaan we een demo opnemen, nu is me geadviseerd het gewoon allemaal in 1 keer op te nemen omdat het toch lastiger is alles goed in elkaar te krijgen als het los word gedaan en er meer "energie" in het spel zit als het tegelijk gespeeld word en je veel minder gedoe hebt met het maken tot 1 geheel.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Maar als je het dus in 1 keer opneemt heb je dan wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld een solo er uit te laten en die wél later er nog in te plakken ?

2) Wat adviseren jullie, in 1 keer opnemen of alles los ?

3) Hoe gaat het precies in z'n werk, voor je versterker bijvoorbeeld word een microffon geplaatst dus je hoort practisch alleen het geluid van je gitaar dan, ik neem aan dat het achtergrond geluid dan eigenlijk te verwaarlozen is, zodat je in feite toch alle instrumenten per spoor hebt opgenomen.
En alle mics gaan naar een mengpaneel en iedereen krijgt een koptelefoon op waaruit je gelijk het geheel te horen krijgt? of zie ik dit verkeerd

4) En kunnen jullie wat vertellen over het afmixen enz hoe belangrijk dit allemaal is, hoe je het het beste kan laten doen, of het echt professioneel moet of dat je zelf ook wat kan aankloten met programma's enzzzz.

5) andere tips zijn altijd welkom
  zaterdag 6 januari 2007 @ 19:25:02 #23
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45083642
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 18:53 schreef Dribbel_ het volgende:
Okee, ik heb een paar vraagjes wat betreft opnemen met m'n band
Binnekort binnen een paar weken gaan we een demo opnemen, nu is me geadviseerd het gewoon allemaal in 1 keer op te nemen omdat het toch lastiger is alles goed in elkaar te krijgen als het los word gedaan en er meer "energie" in het spel zit als het tegelijk gespeeld word en je veel minder gedoe hebt met het maken tot 1 geheel.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Maar als je het dus in 1 keer opneemt heb je dan wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld een solo er uit te laten en die wél later er nog in te plakken ?

2) Wat adviseren jullie, in 1 keer opnemen of alles los ?

3) Hoe gaat het precies in z'n werk, voor je versterker bijvoorbeeld word een microffon geplaatst dus je hoort practisch alleen het geluid van je gitaar dan, ik neem aan dat het achtergrond geluid dan eigenlijk te verwaarlozen is, zodat je in feite toch alle instrumenten per spoor hebt opgenomen.
En alle mics gaan naar een mengpaneel en iedereen krijgt een koptelefoon op waaruit je gelijk het geheel te horen krijgt? of zie ik dit verkeerd

4) En kunnen jullie wat vertellen over het afmixen enz hoe belangrijk dit allemaal is, hoe je het het beste kan laten doen, of het echt professioneel moet of dat je zelf ook wat kan aankloten met programma's enzzzz.

5) andere tips zijn altijd welkom
Wil je zelf op gaan nemen of ga je dit in een studio doen?

Als je het zelf gaat doen, dan is 1 voor een het beste omdat je dan de meeste controle over je sounds hebt. in een studio hebben ze vaak genoeg inputs en akoestiek om meer tegelijk op te nemen.
Belangrijk: hoe wil je je drums opnemen? met microfoons of met smaples en bijvoorbeeld een v-drum? Je moet je goed bedenken dat in een minder dan ideale omgeving met een minder dan ideale akoestiek samples vaak beter klinken dan een drumstel wat maar zozo is opgenomen.

1: als je alles op een apart kanaal opneemt(dus iedere bron zijn eigen mic met zo min mogelijk overspraak van de ander, dan kun je weldie later nog omhoog zetten. Tracks bijvoegen kan altijd. ik heb wel eens gesoloéd over een liveriff van agnus young bijvoorbeeld, gewoon importeren in je programma en dan een nieuwe track erover, dat is goed te doen.

2: zie wat ik boven zei: dat hangt er vanaf hoe je wat wil bereiken. Ik ben meestel voor los, ondanks dat ik genoeg inputs heb, maar dan kan ik het gewoion precieser doen. IK ben wel voor dat bijvoorbeeld de drums met de bas samenspeelt "voor de groove" en dan alles eroverheen wordt gedaan. Vocals doe je nooit tegelijkertijd, dat gaat meestal niet goed.

3: het probleem is dat van overspraak. De overhead,microfoons van je durmstel pakken heel veel ampsound op als er een gitaar amp naaststaat en ook iedere m microfoon hefet zijn eigen richtingskarakterestiek waardoor sommige microfoons dus wel in de hele rondte dingen opnemen, terwijl andere juist een specifiek punt opnemen. Je kunt met noisegates e.d. wel het een en ander bereiken, maar met stuk voor stuk opnemen gaat alles wel met minder overspraak. Echter bij een drum heb je juist overspraak nodig, anders klinkt een drumstel niet naturel. Wat betreft hoofdtelefoons: dat hangt er vanaf hoe groot je monitormengpaneel is. Misschien heb je wel eens optredens in kroegen gedaan wara ieder zijn eigen monitorsound had en soms heb je maar 1 sound uit alle monitors komen. dit hangt helamaal van het mengpaneel af en wat de engineer wil.

4: ook dit hangt er weer vanaf: heb je zelf wat opgenomen en klinkt het redeljk redelijk ok, ga dan zelf maar mixen. shit in = shit out is een bekend gezegde in mixland. je kunt een drol polijsten, maar het blijft een drol ondanks dat ie glanst. Ook dingen als "we'll fix it in de mix" zijn onzin. als het niet goed opgenomen is heb je ook niks aan een mixproces. Belangrijkste is dus dat je goed opneemt, dan gaat het mixen ook veel beter. pas bij goede opnames zou ik prof. laten afmixen omdat je anders je geld verkwanselt.

Aan de andere kant als je wilt leren mixen moet je het natuurlijk zelf proberen, maar je moet je wel bedenken dat goed leren mixen jaren duurt. verwacht dus geen wonderen met je eigen programma's enzo. Ik ben zelf nu vanaf september 2005 echt aan het mixen en ik heb nog steeds heeeeel veel te leren. het is een proces. talent is belangrijk, maar door ervaring leer je het alleen maar.

5: Ik wil graag andere tips geven als ik weet wat je wilt doen, wil het het zelf doen, wat voor apparatuur heb je nodig en hoe moet je het gebruiken, zeg het maar en ik zal proberen uitleg te geven!
  zaterdag 6 januari 2007 @ 19:49:11 #24
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_45084655
bedankt voor al je uitleg tot nu toe.
We gaan het wel in een studio opnemen dus niet dat we zelf aan gaan kloten enz.
Het gaat ons erom dat we een fatsoenlijke demo kunnen maken voor op de site en op te sturen om optredens te regelen, het hoeft geen topkwaliteit te zijn (liefst wel zo goed mogelijk natuurlijk)

Dat de mics an de drums natuurlijk veel omgevingsgeluid opnemen is natuurlijk wel waar, daar zal je met je amp-mics (om ze zo maar te noemen) weer minder last van hebben, maar volgens mij hoeven de drums niet echt veel afgemixt te worden (correct me if i'm wrong)

Andere gitarist kan via zijn oom een studio regelen, maar die is volgende week pas terug van vakantie, dus meer informatie over apparatuur heb ik dus niet.

Het probleem van opnemen alles appart is natuurlijk dat het veel tijd gaat kosten, maar je hebt wel gelijk dat het strakker ingespeeld kan worden en je niet steeds opneiuw hoeft te beginnen als 1 van de 4 mensen een foutje maakt. Dus als je het van die kant bekijkt weet ik zo net nog niet wat uiteindelijk meer tijd gaat kosten.

Maar het beste is dus gewoon eerst het instrumentale regelen, en de vocals er later overheen, óók als je alles in 1 keer opneemt ??

Met die drumsamples heb ik zelf eigenlijk niet overnagedacht, het klinkt natuurlijk wel heel straks allemaal dus dat zou wel mooi zijn, en om de drums op te nemen heb je natuurlijk wel aardig wat mics nodig, en ik heb nu dus nog totaal geen idee wat er aan apparatuur in die studio aanwezig is.

Als ik nog extra dingen moet weten laat ik hier horen.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 20:07:10 #25
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45085421
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 19:49 schreef Dribbel_ het volgende:
bedankt voor al je uitleg tot nu toe.
We gaan het wel in een studio opnemen dus niet dat we zelf aan gaan kloten enz.
Het gaat ons erom dat we een fatsoenlijke demo kunnen maken voor op de site en op te sturen om optredens te regelen, het hoeft geen topkwaliteit te zijn (liefst wel zo goed mogelijk natuurlijk)

Dat de mics an de drums natuurlijk veel omgevingsgeluid opnemen is natuurlijk wel waar, daar zal je met je amp-mics (om ze zo maar te noemen) weer minder last van hebben, maar volgens mij hoeven de drums niet echt veel afgemixt te worden (correct me if i'm wrong)
Met dr drums en vocals ben ik het langste bezig in een mix. de drums vragen juist heel veel mixtijd omdat alles heel punchy moet zijn, maar ook onderling gedefinieerd enzo
quote:
Andere gitarist kan via zijn oom een studio regelen, maar die is volgende week pas terug van vakantie, dus meer informatie over apparatuur heb ik dus niet.
ok, let me know!
quote:
Het probleem van opnemen alles appart is natuurlijk dat het veel tijd gaat kosten, maar je hebt wel gelijk dat het strakker ingespeeld kan worden en je niet steeds opneiuw hoeft te beginnen als 1 van de 4 mensen een foutje maakt. Dus als je het van die kant bekijkt weet ik zo net nog niet wat uiteindelijk meer tijd gaat kosten.
je kunt ook zgn. "overdubs" doen, dat is dus het foute spoor eruithalen en dan opnieuw inspelen.Echter dan moet wel de originele track zonder veel overspraak zijn, anders hoor je nog zacht de andere track er doorheen.
quote:
Maar het beste is dus gewoon eerst het instrumentale regelen, en de vocals er later overheen, óók als je alles in 1 keer opneemt ??
Inderdaad. ik keen geen enkele vocalist die in een nummer van 4 minuten alles precies zo doet als dat hij dat het liefst hoort. er zitten altijd wel toon en intonatiedingen in die veranderd kunnen worden. Ik ben zelfs nog wat extremer: ik neem vaak eerst alle verses op en dan pas de choruses bij zang, omdat bij hard zingen de zacht zang erna slechter kan worden (zing maar eens een m minuut heel hard en probeer dan nog maar eens net zo laag te komen bij rust dan ervoor)
quote:
Met die drumsamples heb ik zelf eigenlijk niet overnagedacht, het klinkt natuurlijk wel heel straks allemaal dus dat zou wel mooi zijn, en om de drums op te nemen heb je natuurlijk wel aardig wat mics nodig, en ik heb nu dus nog totaal geen idee wat er aan apparatuur in die studio aanwezig is.

Als ik nog extra dingen moet weten laat ik hier horen.
okidoki!
  zaterdag 6 januari 2007 @ 20:13:22 #26
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_45085711
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 20:07 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Met dr drums en vocals ben ik het langste bezig in een mix. de drums vragen juist heel veel mixtijd omdat alles heel punchy moet zijn, maar ook onderling gedefinieerd enzo
[..]

ok, let me know!
[..]

je kunt ook zgn. "overdubs" doen, dat is dus het foute spoor eruithalen en dan opnieuw inspelen.Echter dan moet wel de originele track zonder veel overspraak zijn, anders hoor je nog zacht de andere track er doorheen.
[..]

Inderdaad. ik keen geen enkele vocalist die in een nummer van 4 minuten alles precies zo doet als dat hij dat het liefst hoort. er zitten altijd wel toon en intonatiedingen in die veranderd kunnen worden. Ik ben zelfs nog wat extremer: ik neem vaak eerst alle verses op en dan pas de choruses bij zang, omdat bij hard zingen de zacht zang erna slechter kan worden (zing maar eens een m minuut heel hard en probeer dan nog maar eens net zo laag te komen bij rust dan ervoor)
[..]

okidoki!
Even tussendoor, als we nog iemand zoeken om het af te mixen, hoeveel vraag jij daar ongeveer voor, dus alleen het mixen dat wij de losse sporen regelen?
Snap dat dit natuurlijk per uur gaat ongeveer, maar weet ook niet hoelang je met een nummer bezig bent
  zaterdag 6 januari 2007 @ 20:24:50 #27
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45086184
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 20:13 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Even tussendoor, als we nog iemand zoeken om het af te mixen, hoeveel vraag jij daar ongeveer voor, dus alleen het mixen dat wij de losse sporen regelen?
Snap dat dit natuurlijk per uur gaat ongeveer, maar weet ook niet hoelang je met een nummer bezig bent
dat hangt helemaal van het project af, hoeveel tracks (een demo om naar een kroeg te sturen heeft 3 of 4 tracks, want naar meer luistert een kroegbaas toch niet) en hoeveel er ge-edit moet worden. Ook hangt het er vanaf of de gitaren hier nog ge-re-amped moeten worden of dta ze al goed klinken. Ik spreek liever een vast tarief af dan per uur, want dan weet de klant ook waar hij aan toe is. je kunt me hierover wel mailen op rogervandeberg en dan gmail. Zoals je weet ben ik geen pro, maar kan ik wel leuke dingen. Ook moet ik het materiaal zelf leuk vinden om te mixen (dus een beetje lekkere productie zijn) omdat ik meer werk heb dan ik aankan. Ik ben dus in de gelukkige gelegenheid om zelf mijn werk te kiezen en omdat het voor hobby is hoeft het ook niet veel te kosten, op dit moment zit ik zo op 50 per track(=+-8u mixen), maar dat tarief is wel stijgende.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 20:52:17 #28
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_45087432
Nee klopt we willen 2 of 3 nummer voor de demo om op te sturen, en dat dus minimaal opnemen, en ligt eraan hoeveel tijd we hebben hoeveel we er meer doen.

Wat houdt dat re-ampen precies in?

Heb je toevallig dingen die je zelf hebt gemixt/opgenomomen die je kan laten horen ?
  zondag 7 januari 2007 @ 10:42:56 #29
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45102497
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 20:52 schreef Dribbel_ het volgende:
Nee klopt we willen 2 of 3 nummer voor de demo om op te sturen, en dat dus minimaal opnemen, en ligt eraan hoeveel tijd we hebben hoeveel we er meer doen.

Wat houdt dat re-ampen precies in?

Heb je toevallig dingen die je zelf hebt gemixt/opgenomomen die je kan laten horen ?
Re-ampen houdt in dat je tijdens het opnameproces de gitaar behalve door de versterker ook via een DI-box (direct input) in de pc wordt gezet, ofwel het droge signaal zonder distortion e.d. het voordeel hiervan is dat je later dat signaal weer door een amp kan sturen en dan dus niet meteen tijdens de opname vastzit aan die ene toon die je opneemt. Stel je neemt op door een kleine combo, maar je wilt een giga-4x12 sounds of visa versa, dan kun je dit later dus nog veranderen.

Wat betreft de opname: heb je al ideen voor productie of een producer? dat is ook wel belangrijk. Die kan namelijk met allerlei creatieve ideen het opgenomen nummer nog mooier maken. (voorstellen om meer partijen op te nemen en deze te verdelen over het stereobeeld e.d.). Alleen een nummer opnemen met drums, 1 gitaartrack 1 bastrack en een zanglijn kan (afhankelijk van de performance) wel een beetje mager zijn. denk hier iig over na.

Ik heb wel tracks die je vantevoren kan horen. Ik heb over 2 weken ook een punkrockband die bij me komt opnemen. Als ik die afgemixt heb, zal ik wel een linkje dumpen hier, dan kun je kijken of het je bevalt. Ik heb de laatste tijd vooral pop-rock gemixt en datgeeft dan toch wel een ander idee.
  zondag 7 januari 2007 @ 12:12:28 #30
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_45103939
quote:
Op zondag 7 januari 2007 10:42 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Re-ampen houdt in dat je tijdens het opnameproces de gitaar behalve door de versterker ook via een DI-box (direct input) in de pc wordt gezet, ofwel het droge signaal zonder distortion e.d. het voordeel hiervan is dat je later dat signaal weer door een amp kan sturen en dan dus niet meteen tijdens de opname vastzit aan die ene toon die je opneemt. Stel je neemt op door een kleine combo, maar je wilt een giga-4x12 sounds of visa versa, dan kun je dit later dus nog veranderen.

Wat betreft de opname: heb je al ideen voor productie of een producer? dat is ook wel belangrijk. Die kan namelijk met allerlei creatieve ideen het opgenomen nummer nog mooier maken. (voorstellen om meer partijen op te nemen en deze te verdelen over het stereobeeld e.d.). Alleen een nummer opnemen met drums, 1 gitaartrack 1 bastrack en een zanglijn kan (afhankelijk van de performance) wel een beetje mager zijn. denk hier iig over na.

Ik heb wel tracks die je vantevoren kan horen. Ik heb over 2 weken ook een punkrockband die bij me komt opnemen. Als ik die afgemixt heb, zal ik wel een linkje dumpen hier, dan kun je kijken of het je bevalt. Ik heb de laatste tijd vooral pop-rock gemixt en datgeeft dan toch wel een ander idee.
Okee, dat maakt een hoop duidelijk
wat bedoel je met die ideeen voor productie of producer precies.
drums bas en 2 gitaartracks is het

En de stijl is meer beetje rockpoppunk daartussenin
Punkmuziek met poppy catchy lyrics, mja rustige punk dan wel
  zondag 7 januari 2007 @ 13:33:38 #31
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45106106
Kijk,

stel je hebt een mengpaneel met 24 kanalen:
normaal als een band live speelt zou dit er zo uit zien:
kan.1: Kickmic
2: snare
3 hi-hat
4 tom1
5tom2
6tom3
7overhead voor bekkens links
8overhead voor bekkens rechts
9basgitaar DI
10 gitaar links
11gitaar rechts
12zanger
13bassist die meezingt
14-24 ongebruikt

Nu een standaard 13-in-een-dozijn studioopstelling:
1kickmic binnenin
2 kickmic buitenkant
3 snare onder
4 snare boven
5 hi-hat
6 tom1
7 tom2
8 tom3
9 overhead links
10overhead rechts
11 microfoon die het hele drumstel vanaf een afstand oppikt (room-mic)
12 Bas DI
13 Bas via amp
14 gitarist 1 hoofdriff links
15 gitarist 1 subriff onder hoofdrif (klinkt het dikker)
16 gitarist 2 hoofdriff rechts
17 gitarist 2 subriff onder hoofdriff
18 de hoofddriff maar dan met akoestisch gitaar in het midden
19 zanger
20 gedubbelde zang (zachtjes onder de hoofdzang)
21 zang met distortion (zachtjes onder de hoofdzang)
22 achtergrondzang 1
23 achtergrondzang 2
24 ongebruikt

Je ziet dus dat er vooral bij de gitaar en zang meerdere keren wordt ingespeeld zodat het geheel dynamischer wordt. je moet een popnummer zien als een orkest. er zijn heel veel violen, maar iedereen speelt net iets anders waardoor het geheel voller lijkt. Dit soort dingen begeleidt een producer dus.
Mijn tip is dus om een paar op de hoofdriff lijkende partijen ook in te spelen zodat de mixer die ook kan gebruiken. Liever een paar (lees een paar!!) sporen teveel die niet gebruikt worden dan te weinig sporen waardoor het kaal kan klinken.
Dit is en reden waarom de echte grote studio's vaak hele grote mengpanelen hebben met soms wel 96 kanalen. Een nummer van bijv. avril lavigne telt handig zoveel kanalen. Maar zoals bij amateuropnames wel vaak geldt: less is more! Echter "too less" is ook niet goed!

Luister maar eens goed naar cd's van je favoriete artiest en tel daar de gitaren die tegelijkertijd spelen. je zult verbaasd zijn. Ook bij de zang zijn er vaak meerdere stemmen (die al dan niet hetzelfde doen) aanwezig.
  zondag 7 januari 2007 @ 13:59:08 #32
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_45106914
quote:
Op zondag 7 januari 2007 13:33 schreef --H-I-M-- het volgende:

...
Ja dat scheelt inderdaad een hoop

ja dat weet ik dat er vaak extra word ingespeeld
heeft het ook nut om bijvoorbeeld een riff 2x in te spelen en dan gewoon de slag partij (hetzelfde riff dan) dat dat dan ook dikker klinkt?

Die studio die we hebben is in ieder geval een geluidsman aanwezig die alles voro de rest regelt maar om er ook nog een extra producer erbij te halen dan word het ook wel een dure grap
  zondag 7 januari 2007 @ 14:18:37 #33
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45107602
quote:
Op zondag 7 januari 2007 13:59 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Ja dat scheelt inderdaad een hoop

ja dat weet ik dat er vaak extra word ingespeeld
heeft het ook nut om bijvoorbeeld een riff 2x in te spelen en dan gewoon de slag partij (hetzelfde riff dan) dat dat dan ook dikker klinkt?
ja dat klopt!
quote:
Die studio die we hebben is in ieder geval een geluidsman aanwezig die alles voro de rest regelt maar om er ook nog een extra producer erbij te halen dan word het ook wel een dure grap
Hoeft niet. er zijn vast wel mensen in je buurt (of de geluidsman zelf) die goede tips kan geven over de productie. Je kunt ook een creatief bandlid bombarderen tot 'producer' dat gebeurt ook vaak!
  zondag 7 januari 2007 @ 18:52:38 #34
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_45116526
Mja kijk het gaat erom dat we gewoon een demo hebben, het hoeft geen super top kwaliteit te zijn, dus dat 8 uur afmixen is dan een beetje overkill, het gaat er gewoon om om een geheel te maken van de losse sporen.
Ik heb overlegt met de anderen en we zoeken dus nog iemand om te mixen, ik heb jou voorgesteld, maar 50 euro per compleet perfect afgemixte track is voor ons nog te duur, maar zou het eventueel een optie zijn, dat je het gewoon voldoende afmixt, geen superkwaliteit, dat je er bijvoorbeeld 4 uur per nummer in steekt (ik roep maar wat) En dan 3 tracks voor zo'n 75-100 E ???
  maandag 8 januari 2007 @ 16:56:23 #35
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45147527
Daar ben ik nog niet echt over uit.... Ik ben namelijk wel redelijk precies en ik moet er mn naam wel onder durven te zetten.
Misschien dat je anders het beste na het opnemen een dvd'tje naar me kan opsturen met alle losse tracks (voor preciese formaat enzo kun je me mailen) en dat ik dan ff kijk/luister of dat uberhaupt gaat lukken. Kost je een dvd'tje en een postzegel ,maar dan weet je het!
  maandag 8 januari 2007 @ 17:13:05 #36
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_45148106
quote:
Op maandag 8 januari 2007 16:56 schreef --H-I-M-- het volgende:
Daar ben ik nog niet echt over uit.... Ik ben namelijk wel redelijk precies en ik moet er mn naam wel onder durven te zetten.
Misschien dat je anders het beste na het opnemen een dvd'tje naar me kan opsturen met alle losse tracks (voor preciese formaat enzo kun je me mailen) en dat ik dan ff kijk/luister of dat uberhaupt gaat lukken. Kost je een dvd'tje en een postzegel ,maar dan weet je het!
jep ik snap het van jouw kant ook ik zal kijken wat we doen
  donderdag 11 januari 2007 @ 23:22:09 #37
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_45269082
Hoelang zou jij er voor nodig hebben om een demo af te mixen ongeveer denk je ? Laten we zeggen 2 a 3 nummers
pi_45334998
Hoi.

Guitarrig en amplitube werken hier niet goed, te hoge latency, terwijl guitarfx3 wel werkt.
En welk audiobewerking programma werkt met een standaard geluidskaart? Ik heb nu adobe audition 1.5

Ik heb een Realtek HD kaartje
PS4 online: micro_nl
  maandag 15 januari 2007 @ 19:33:20 #39
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45382512
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 23:22 schreef Dribbel_ het volgende:
Hoelang zou jij er voor nodig hebben om een demo af te mixen ongeveer denk je ? Laten we zeggen 2 a 3 nummers
Sorry voor de late reply (dispuutsweekend gehad).

Kun je me hier ff over mailen? ik heb mn mailadres hie reen paar posts boven gezet! Hoeven we nl niet over datums en prijzen dit topic vol te blaffen!
quote:
Op zondag 14 januari 2007 03:40 schreef guitarist.nl het volgende:
Hoi.

Guitarrig en amplitube werken hier niet goed, te hoge latency, terwijl guitarfx3 wel werkt.
En welk audiobewerking programma werkt met een standaard geluidskaart? Ik heb nu adobe audition 1.5

Ik heb een Realtek HD kaartje
Heb je die programma's "geleend"? deze versies hebben nl allerlei codes nodig om dongles e.d. te omzeilen en die codes die vreten cpu-power en harddiskspeed!

Voor audiobewerking heb je een (semi)prof kaart nodig en de beste in de lage prijscategorie is imo al jaren de audiophile 2496 van m-audio. Die kaart kost iets van 99 euro ofzo en heeft supergoede stabiele drivers en een hele goede performance. voor standaard geluidskaarten werkt eigenlijk geen enkel programma lekker, maar inderdaad is cool edit pro (de voorganger van audition) nog misschien wel de beste vanwege dat hij relatief weinig eist van je systeem en erg makkelijk is om mee te beginnen. Daarna kan je dan overstappen naar bijv. cubase of protools maar dit heeft wel een lange leercurve (welke door cooleditpro wel verkort wordt!).
pi_45383760
Mja, Adobe Audition werk ik al een heeeleee tijd mee, bevalt me ook erg goed.
Ik kijk over een tijdje wel voor een betere geluidskaart.

Die audiophile, is dat een externe geluidskaart? USB? Of heb je ook kaarten met firewire?
PS4 online: micro_nl
  dinsdag 16 januari 2007 @ 20:07:31 #41
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45416544
die audiophile is een pci kaart. Firewirekaarten zijn er ook, maar die zijn duurder en feit blijft dat pci nog steeds het makkelijkste de laagste latency haalt.
pi_45492962
Zo. Na lang research en nadenken ben k zover. Ik ben al een tijdje bezig met dingen produceren op de pc via cubase/live/reason, nu wil ik ook akkoestische bronnen opnemen, in mijn geval voornamelijk mijn drumset. Ook wil ik bas/gitaar/vocals opnemen. Daarom heb ik het volgende besteld:

-Focusrite saffire pro 26 I/O firewire interface
-Oktava Mk012 matched pair condensator mics voor overheads
-Rode NT1a voor room
-Shure sm57 voor snare
-AKG D112 voor kick

+de nodige standaards/kabels/plopfilters.

Ik verwacht de boel morgen of overmorgen binnen. JEUJ!
  vrijdag 19 januari 2007 @ 12:04:15 #43
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45502386
Ziet er goed uit!

Laat es ff weten hoe die oktava's bevallen! veel over gehoord voor bijv acoestisch gitaar e.d. dus ben benieuwd hoe ie op overhead klinkt!
pi_45645412
OK ik heb alles binnen

Even snel een testje gedaan met de oktava's en de saffire pro. (Mk012----> preamps vd interface --->pc)
De mics pakken werkelijk elk detail van mijn akkoestische gitaar op. Het klinkt mooi helder en transparant.
Ik ben ook zeer te spreken over de kwaliteit van de preamps en de AD/DA-conversie. Op cd's komen nu plotseling details tevoorschijn die ik op mijn vorige kaart nooit hoorde (ik had een M-audio audiophile 192)
  donderdag 25 januari 2007 @ 00:07:18 #45
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_45650161
vet!

heb je toevallig ook een soundfile?
pi_45883231
Ik heb ff 'n vraagje he.. wat zijn goede overheads voor een drumstel?
We hebben met ons bandje nu een oefenruimte klaar, en wat opnemen is altijd leuk, maar dan moet 't wel goed klinken. Nou zat ik zelf te denken, om in 1e instantie de drums op te nemen met een AKG D 112 als basdrum mic, maar over de overheads ben ik nog niet uit. Ik zat te denken aan 2 Sennheiser E 614 microfoons, maar dan zit je al rond de 300 euro + de AKG, ongeveer grofweg 450 euro. Een compleet setje van Shure (waar ik wel prettige ervaringen mee heb, maar dan betreft het de SM 58 zangmic.) kost ongeveer 400 euro, het gaat dan om het Shure PG DMK 6 pakketje. Wat voor kwaliteit heeft dat setje?

Het hoeven geen vreselijk hoogstaande opname's te worden, maar het gaat erom dat we het zelf lekker kunnen terug luisteren en wat kunnen verspreiden onder vrienden ed. Nu neem ik altijd nog de drums op met een paar zangmic's en één oude, maar o zo goede overhead van Realistic, maar dat is ook niet alles.

Gr Vincent
  woensdag 7 februari 2007 @ 11:05:19 #47
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46068349
Ik heb beide sets nooit in de studio gebruikt, maar ik heb wel eens dat shurepakket gebruikt en was er wel tevreden over.
  woensdag 7 februari 2007 @ 11:05:52 #48
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46068366
Ok, hier volgt een flinke post die jullie kan helpem mbt het opnemen van distorted elektrische gitaar:

Het opnemen van distorted elektrische gitaar:

Beste mensen met een homestudio: Vandaag gaan we het hebben over het opnemen van elektrische gitaar op je PC of Mac. Distorted elektrische gitaar is het moeilijkste instrument om goed op te nemen en dan in een mix te verwerken, dus bij deze wilde ik in deze post even het een en het ander over elektrische gitaren uiteenzetten met hierbij speciaal het opnameproces. Dit is een zeer vrije interpretatie van bestaande treads (zoals de 89 pagina’s tellende Slippermans recording tread from hell en Michael Wageners tips for guitar recording), maar bevat ook een aantal eigen bevindingen die ik graag met jullie wil delen. Bovengenoemde treads zijn namelijk bedoeld voor professionals met veel meer budget dan een gemiddelde home-recordist, dus ik ga niet in op het opensnijden van de grille van je cabinet, spelen met voltages om andere sounds te krijgen, setups van 30.000 euro etc. aangezien dit voor de meeste home-recordists niet verantwoord is. Deze tread is puur mijn eigen mening dus de jouwe kan verschillen en daarom zie dit artikel meer als een guideline dan als je bijbel. Ik heb geen endorsements of ben gelieerd aan merken ofzo, de merken die ik noem zijn door persoonlijke ervaring hier neergezet. Remember: Oefening baart kunst, dus denk niet dat je in een dag volgende technieken onder de knie hebt. Je moet dit in jaren denken, ondanks dat het misschien simpel klinkt.

Wat ik ga bespreken is het volgende:

- algemene opmerkingen
- het opnemen van elektrische gitaar op de traditionele manier binnen een budget
- “re-ampen” en waarom dit zo belangrijk in een home studio is.
- het opnemen van elektrische gitaar met een apparaat zoals een POD
- Dingen om aan te denken bij je productie

Algemene opmerkingen: Ik krijg de laatste tijd veel vragen van mensen over hoe ik gitaren opneem en of ze dat thuis ook kunnen doen. Natuurlijk kun je thuis veel bereiken, maar om pro results te krijgen moet je inderdaad wel investeren in goede apparatuur (lees goede, niet superdure).
Je moet de recording-chain van jezelf tegen het licht zetten alsof het een stalen ketting is. De zwakste schakel zorgt dat hij breekt, dus het heeft niet veel zin om met je PRS Custom in je Dual Rectifer te spelen en de boel op te nemen met je brakke soundcard op je pc. Hetzelfde geldt voor slechte kabels, een slechte gitaar een slechte amp etc. Zorg de hele chain goed verzorgd is, dus goede, onbeschadigde kabels (niet die van 3 euro, pak kabels van bijv. Planet Waves, klotz of cordial, als je echt veel geld hebt kun je nog vele duurdere pakken, maar dat is imo voor een home studio overdreven), werkende elektronica, check of je buizen in je amp nog goed zijn (zeker iedere zoveel tijd vervangen) en last but not least: NIEUWE SNAREN!!! Nieuwe snaren zijn essentieel voor opnames. Je hoort het meteen als je snaren niet nieuw zijn, dna klinkt je opname meteen een stuk doffer en levenlozer. Je weet vast wel hoe het klinkt als je je snaren vervangen hebt, nou als je een gitaar opneemt is dit nog 10x zo duidelijk. Doen dus! Als je nu als denkt van “hee dit wordt me te duur” dan hou maar snel op en ga maar met je midi-piano in de weer. Elektrische gitaar opnemen wordt dan namelijk toch niks!

Wat betreft opname op de PC: ik ga er vanuit dat niemand een Tapemachine heeft, wiens compressie toch bijdraagt aan de sound die nodig is. Ik heb zelf ook geen tapemachine (ga direct de PC in), maar ik kan vertellen dat als de rest dik in orde is, het toch goed klinkt. Je kunt als je wilt ook de tape-sound emuleren met plugins zoals de Massey Tape Head, of Crane Song Phoenix om toch die tapesound mee te krijgen, wat me op het volgende brengt: Je sequencer.
Iedereen gebruikt wel iets en het is allemaal goed: Cubase, Protools, Logic, Cakewalk Sonar etc. Belangrijk is dat je een legale versie hebt. Je zult nu wel denken, maakt dat uit voor mijn geluid? Nee. Maar wel voor je stabiliteit. Bij illegale versies moet je dingen als dongles omzeilen met allerlei patches en ik kan je uit ervaring uit mijn eerste recordingjaar vertellen dat het CPU power en werkgeheugen vreet, die je toch met recording altijd te kort komt, hoeveel je er ook van hebt en crashes in de hand werkt als je met wat meer sporen werkt! Koop er dus een! Je hoeft ook echt niet meteen 800 euro neer te leggen. Er zijn al hele goede programma’s vanaf 35 Euro. Ja, 35 euro. Als je niks hebt raad ik vooral Reaper aan, ( http://www.cockos.com/reaper/index.php ) dit programma kun je online bestellen voor 39 dollar, wat imo diefstal is, zo geweldig werkt het.

Ten eerste het opnemen van elektrische gitaar zoals het traditioneel bedoeld is

Voor het opnemen van elektrische gitaar in een home studio heb je het volgende nodig:

- Een goede, strakke gitarist
- Een goed afgestelde gitaar van kwaliteit, vers besnaard (1 of 2 dagen vantevoren ivm tuning etc.)
- Een tuner
- Een goede versterker
- Een zaklamp
- Oordoppen
- Een goede microfoon met standaard
- Goede kabels
- Koptelefoon (geisoleerd)
- Een goede microfoon pre-amp (als je niet weet wat dit is: http://www.tweakheadz.com/microphone_preamps.htm)
- Een goede geluidskaart, kopen bij de prof muziekwinkel, niet de pc-shop!
- Een goede pc met voldoende werkgeheugen en een goede harde schijf.

Aangezien we distortion opnemen is een gitaar met humbuckers in eerste instantie een pre. Maar vergeet niet goede single coils als fender strats voor als je wat bite in je tracks wilt. Gitaren met mini-humbuckers zijn ook fijn aangezien ze wel de dikte hebben van bijv. Een Les Paul, maar tevens ook een bite hebben. Heb je nog geen gitaar en wil je er een aanschaffen, kijk eens naar de Gibson special (faded) series. Met een beetje geluk vind je een nieuwe LP of SG uit deze serie voor een euro of 800 en dat is relatief weinig geld om de stap naar ‘de’ sound te zetten. Deze gitaren hebben een heerlijke midrange die essentieel voor distortionrecording is en hebben geen frietfratsen die Gibsons normaal zo duur maken.

Ok, terug naar het opnameproces. Ik ga uit van een top met een 4x12 cab. Zet je amp in de kamer waar je hem gaat opnemen, laat iemand wat spelen en luister goed hoe de amp in de kamer klinkt. Vind je het goed klinken? Let op de natuurlijke galm van de kamer en merk op dat hoe ‘droger’ het geluid (hoe minder galm), hoe beter je het geluid later nog kan bewerken. Galm kun je makkelijk toevoegen, maar weghalen is stukken lastiger! Tip: hang dikke gordijnen op kleine afstand van de muren op om je kamer wat droger te laten klinken.

Veel gitaristen hebben een eigen live sound, waar niet aan te tornen valt. Dit dien je vaak te respecteren, maar toch moet je als engineer iets veranderen. Namelijk de gain en de mids. Live-rigs hebben vaak veel te veel gain en te weinig mids om een goede sound op de plaat te krijgen en als je goed luistert naar opnames van je favoriete artiesten zul je merken dat de gitaren eigenlijk helemaal niet zoveel gain gebruiken. Dus, gain omlaag, mids (flink) omhoog. Je zult meteen merken dat de sound een stuk volwassener klinkt en dat wil je natuurlijk ook hebben. Ben niet bang om de gain flink omlaag te draaien naar een crunchsound ipv een dikke distortion. Als je namelijk een paar partijen over elkaar opneemt, blijft deze crunchsound staan en zal superdik klinken waarbij de dikke waas alleen nog maar meer als een suizende bijenkolonie klinkt en totaal verloren gaat in je mix. Compenseer een te dunne gain met meer mids voordat je aan de gain begint te draaien.

Nu we de plaats en sound bepaald hebben is het tijd om naar de speaker te gaan kijken. Pak je zaklamp en doe je oordoppen in en kijk op +-20 cm afstand naar de speaker terwijl je het volume opendraait en iemand gitaar speelt. Op het moment dat de speaker zichtbaar begint te bewegen, stop je met draaien en heb je het geluidsniveau bereikt waarop je gaat opnemen. Het bewegen van de speaker is essentieel omdat dit een bepaalde druk meebrengt die je nodig hebt om je gitaar punchy te laten klinken. Nu komt het minst leuke gedeelte: haal je oordoppen uit en luister nu snel welke van de 4 speakers het beste klinkt. Ze zullen allemaal net wat anders klinken, dus je hebt de beste nodig. Beslis dit binnen 20 seconden anders wordt je doof! Is een van de onderste speakers de beste, zet dan je amp op een flightcase ofzo om eerste reflecties met de grond te voorkomen.

Nu gaan we de microfoon pakken: voor distorted opnamen kun je als basis de volgende mics gebruiken: Shure SM-57 (¤100), Audix i5 (¤129), Sennheiser MD421 (¤340) en Royer 121 (¤1250). Ik ga er van uit dat we op budget zijn, dus we pakken de 57, welke al jaren de standaard is voor dit werk. Plug de microfoon in een goede mic pre-amp. Het is voor je sound essentieel dat je een goede pre-amp pakt want deze vormt het microfoongeluid op zo een drastiche manier dat het je hele sound veranderd. Het nadeel van een goede pre-amp is dat ze duur zijn, heel duur. Gelukkig zijn er de laatste paar jaar een aantal zeer goede preamps binnen het budget van de home-recordist gekomen, zodat je onder de 1000 euro per kanaal al professionele recordings kan maken. Je denkt vast nu “WTF, onder 1000 euro!!!”, nou, je wilt toch goede resultaten? Het verschil tussen een preamp van 200 euro en 1000 is niet subtiel. Sterker als je je afvraagt waar ‘die’ sound vanaf komt en je hoort voor het eerst een opname door je goede micpre, dan zal een brede glimlach je niet ontgaan. Mensen met een homestudio betalen niet voor niets met een lach dit bedrag als die preamp niet nodig zou zijn!!! Dus, je preamp is essentieel. Als je maar 1 preamp wilt, dan raad ik de UA Solo Series aan. De Solo 110 (transformer) voor wat modernere sound, de solo 610 (buizen) voor een wat klassiekere rocksound. Beiden hebben ook een geweldige DI aan boord voor bijvoorbeeld basgitaren of reamps (ga ik later op in) en ze kosten iets van 950 euro per stuk. Voor 2-kanaals preamps raad ik de A-designs Pacifica (¤1850), de API A2D (¤1950) en Great River mp-2NV (¤2200) aan. Deze zijn vooral handig als je ook andere dingen opneemt zoals stereo bronnen en elektrisch gitaar met 2 mics, wat ik later bespreek. Kun je deze cash echt niet neerleggen dan kun je het beste de FMR RNP pakken voor zo’n 500 euro (2 kanalen) Dit is ook een goede preamp, maar haalt het toch net niet bij bovenstaande anderen, wat je ook hoort. Het is in ieder geval wel een stap omhoog van de pre’s op je geluidskaart (als ze er op zitten).

Sluit je micpre op je geluidskaart aan en je mic op de pre en zet een rustige gainstructuur op zodat het signaal niet clippend binnenkomt. Als de gitarist speelt. Laat nu de gitarist een riff doen en deze herhalen. Doe je hoofdtelefoons op en luister naar het signaal als je de mic in het midden voor de beste speaker houdt. Beweeg nu langzaam met de mic van links naar rechts en boven en onder voor de conus om de zogenaamde “sweet spot” te vinden. Dit is de plek wara het signaal het beste voor je klinkt. Een goede plek om te starten is waar de dustcover de conus raakt, net uit het midden. Het geluid moet vol zijn en niet te fizzy of met teveel bas. Experimenteer hiermee totdat je een plek vindt die je lekker vindt klinken en hou de mic hier zodat je met de andere hand de microfoonstandaard zo kan zetten dat hij op die plek de microfoon op zijn plaats houdt. Dit proces van ‘sweepen’ kan goed een hele tijd duren, dus neem hiervoor de tijd en laat de gitarist dit ook dan vantevoren weten zodat hij niet ongeduldig wordt. Neem nu het signaal op en laat de gitarist horen wat hij er van vind. Als hij het goed vind is deze verantwoordelijkheid ook van je af en kan desbetreffende gitarist hier later ook geen commentaar op geven. Let op: als je meer tracks doet, verplaats de microfoon dan niet, anders loop je tegen fase-problemen aan, wat klinkt als een tja, phase pedal. Dit is moeilijk later te verhelpen, maar kan als de fase niet veranderd tijdens het opnemen soms verholpen worden met het gratis programma “Phase Bug” welke als VST te downloaden is.

Nu heb je een goed begin gemaakt met je gitaaropname en ben je klaar om te mixen.

Het opnemen van gitaren met 2 microfoons.

Om goede resultaten te krijgen met 1 microfoon is moeilijk, laat staan met 2. Het grote probleem is namelijk dat je met 2 microfoons faseproblemen tegen het lijf loopt waarbij sommige frequenties elkaar uitdoven en andere elkaar weer versterken wat resulteert in een heel lelijk gitaargeluid. Kun je het echter goed, dan is het heel lonend om met 2 mics je gitaarsound te vormen. Als je toch wil exerimenteren, doe dit dan als volgt:

Zet 2 tracks op in je sequencer en monitor ze allebei door je hoofdtelefoons in mono, dus niet een links en de ander rechts. Pak een 2 kanaals preamp (dezelfde pre’s anders wordt het nog moeilijker) en zoek met de eerste mic de sweet spot op en zet deze vast. Nu pak je de tweede microfoon en bij deze microfoon zet je op je preamp de “phase” knop om. De fase is nu omgedraaid wat in een naar geluid resulteert. Nu laat je de gitarist voor wat het is en plug je de gitaarkabel in je geluidskaart en dan in je amp. Pak nu een sample van zgn “pink noise” (van internet of via je sequencer) en run deze door je amp zodat je de pink noise ruis door je amp hoort. Nu sweep je met je tweede microfoon over de speaker todat deze maximale uitdoving geeft van het signaal. Dit is nooit 100% ivm terugkaatsend geluid van je kamer, maar moet toch een eind komen. Met verschillende mics is natuurlijk de uitdoving kleiner dan met 2 identieke mics. Belangrijk is wel dat beide signalen even luid in je sequencer / koptelefoon staan anders werkt het niet goed. Schakel nu de phase knop weer om in je amp en voila, een vol geluid. Wordt nu niet gefrustreerd omdat het nog niet lekker klinkt bij de eerste keer. Dit is een oefening die je tijden moet doen voordat je hem meester bent.
Heb je geen phase knop op je preamp? Gebruik dan een phase-kabel hiervoor die je bij de muziekwinkel kan kopen. Vergeet niet alleen deze kabel weer te verwisselen en niet te gebruiken voor andere dingen anders help je je opnemen naar de verdoemenis.
Persoonlijk vind ik de combinatie van een royer 121 en sm57 te gek. Je kunt dan de 121 voor de body gebruiken en de 57 voor de bite. Let alleen wel op dat ribbonmicrofoons zoals de 121 niet tegen omgekeerde fase kunnen als er phantom power op staat. Je helpt dat direct je 121 om zeep en reparatie is heel duur. Dus, doe de fasetruck bij de 57 en laat de 121 gewoon veilig.

Re-ampen

Je kunt ook het signaal re-ampen. Dit houdt in dat je het droge signaal van alleen de gitaar opneemt en deze dan via de pc weer naar een amp doorstuurt om zo later de toon te kunnen maken als je gitarist al vertrokken is. Voordeel is ook dat als je een toon niet leuk vind, je het droge signaal nog eens door je amp kan sturen om aanpassingen te maken. Zo leg je jezelf niet te snel vast bij 1 gitaartoon. De ideale manier om dit te doen is met een zgn. Y-kabel. Deze kabel heeft 1 mono plug die zich in 2 mono plugs vertakt, alsware een Y. Plug de ene kant in je gitaar en dan de 1e kabel aan de andere kant in je amp en de 2e kabel in een DI-box of in je input van je soundcard (als die dat aankan). Neem beide signalen op op aparte sporen zodat je later, als de opgenomen gitaartoon niet bevalt, je het droge signaal weer opnieuw door kan sturen door je amp, of door een andere amp. Re-ampen is een hele creatieve kant van sport, dus de mogelijkheden zijn eindeloos.

Opnemen met een Pod.

Ik krijg vaak veel vragen of je ook met een Pod of ander apparaat vette tonen kan maken om op te nemen en mijn antwoord hierop is tweeledig. Ja en nee. Ik wil ja zeggen voor cleane sounds en voor gekke effecten, maar voor distortion is het meestal een nee. Waarom: omdat je toch de speakerdruk mist die je met een microfoon opneemt en op dit gebied van speakerdruk modeling nog niet topnotch is. Het is imo beter om je pod voor een amp aan te sluiten en deze dan met microfoon op te nemen, maar ook als je direct een pod wil gebruiken kan dit, maar dan dien je wel het volgende in acht te nemen: Tweak zelf je tonen! De presets zijn vaak ondermaats en dat hoor je ook op een opname terug. Tip om te beginnen: Andy Sneap, die bekend is van onder andere Testament en Killswitch Engage heeft op zijn forum een patch gezet die hij zelf ook voor de albums die hij maakt gebrukt heeft en ik raad je aan om deze te downloaden zodat je een idee hebt welke richting je in moet denken. Let wel op, het beste blijft om niet alleen het podsignaal te gebruiken maar om deze in te blenden met je originele gitaargeluid. Het duurt vaak lang om een goed resultaat te krijgen dus ben geduldig. Ook klinkt een DI-signaal vaak beter dals je deze re-ampt met de Pod dan als je met de Pod direct opneemt omdat de a/d-conversie van je geluidskaart vaak net iets beter is dan de interne klok van een pod. Je kunt dan via de spdif of aes/ebu ingang de boel re-ampen.

Dingen om in overweging te nemen bij de productie.

Klinkt je distorted gitaarsound te dik en modderig en mist het definitie? Probeer dan een dezelfde riff met een acoestische gitaar op te nemen en zet deze zachtjes onder de bestaande elektrische track. Je kunt deze acoestische track makkelijk drastisch eq’en zodat je de ‘klang’ hoort maar niet de body, dus rol gerust veel lage frequenties af en gebruik een brede boost op de hoge. Je zult zien dat de articulatie van de track door deze acoestische gitaar eronder
drastisch verbetert!
Je kunt ook meerdere verschillende amps/cabs/gitaren gebruiken en de partijen zo strak mogelijk dubbel inspelen en dan de ene take wat links en de andere wat rechts pannen voor een breed stereobeeld. De takes zullen namelijk nooit precies hetzelfde zijn, waardoor de sound dikker wordt.


Hopelijk heb ik jullie wat meer inzicht gegeven in deze vorm van opnemen en leidt dit bij jullie allemaal tot betere resultaten.
pi_46068564
wow, dit is echt super handige info.. erg duidelijk uitgelegd Held
'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
  woensdag 7 februari 2007 @ 16:54:45 #50
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46078771
anytime!
  woensdag 7 februari 2007 @ 22:40:05 #51
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_46088995
puick stukje
pi_46108607
zeer netjes en bruikbaar
  donderdag 8 februari 2007 @ 16:48:46 #54
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46110785
danku danku!
  maandag 12 februari 2007 @ 18:09:20 #55
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_46245109
Weet iemand hoe latency-gevoelig de standaard geluidskaart in een Mac is? Ik zit te GAS-sen op een Macbook, ook voor thuismuziekprojectjes, maar als ik weer een hele dure externe interface moet hebben word ik daar niet zo blij van.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  dinsdag 13 februari 2007 @ 10:28:34 #56
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46254050
ik heb echt geen idee.....
  dinsdag 13 februari 2007 @ 10:32:31 #57
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_46254088
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 10:28 schreef --H-I-M-- het volgende:
ik heb echt geen idee.....
Ik vraag het ook wel even in het Mac-topic.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_46461891
Zeg, als ik met mijn bandje een opname wil maken in meerdere sporen, wat is dan goed om mee te beginnen?
Ook zou ik graag wat willen doen met zelf muziek maken, in de zin van mijn eigen gitaar en bas partijen inspelen en dan met een drumcomputer de drums toevoegen.

Ik zat te denken aan 4 tot 8 sporen recorder, anders wordt het écht te duur.

ik zag deze staan op internet

Boss Br600

* de ultiem note book studio
* 8 sporen recorder, neemt 2 sporen simultaan op
* weergave 8 sporen simultaan
* ingebouwde effect processor
* drummachine met aanslaggevoelig pads
* ingebouwde stereo microfoon
* usb poort
* inclusief 158mb kaart

Dat lijkt me wel wat, aangezien hij de mogelijkheden heeft die ik graag zou willen. Wat houdt simultaan in ?
pi_46462391
dat je ze tegelijk kan afspelen en oproepen
ik heb het zelf niet echt op Boss.. maarken dit ding verder niet
'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
pi_46464522
Wat heb jij dan met boss dat je het niet zo geweldig vind?
  maandag 19 februari 2007 @ 21:18:27 #61
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46471969
quote:
Op maandag 19 februari 2007 17:04 schreef sound-storm het volgende:
Zeg, als ik met mijn bandje een opname wil maken in meerdere sporen, wat is dan goed om mee te beginnen?
Ook zou ik graag wat willen doen met zelf muziek maken, in de zin van mijn eigen gitaar en bas partijen inspelen en dan met een drumcomputer de drums toevoegen.


Dat lijkt me wel wat, aangezien hij de mogelijkheden heeft die ik graag zou willen. Wat houdt simultaan in ?
Ik zou als ik jou was met een computersysteem met een interface gaan, of je moet echt mobiel willen gaan. Je hebt al voor iets van 500 euro een heel leuke uitbreiding op je pc (of laptop wil je mobiel gaa), software+hardware waar je imo meer kanten mee op kan en die ook uitbreidbaar is. 158 mb kaart is zowieso heel weinig, ik zou er niet van scrikken als je 512 of hoger nodig hebt voor een paar liedjes.

Kijk een naar de line6 toneport series en bijvoorbeeld een mooie condensatormic zoals een rode nt-1000. Kost je samen iets van 400-500 euro en kan je veel meer erg leuke dingen mee doen! zie ook : http://line6.com/toneport/index.html
pi_46495853
Hm,, ik ben niet echt bekend op dit gebied, maar wat houdt een interface in ?
  dinsdag 20 februari 2007 @ 17:55:41 #63
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_46496704
een teeveepeetje.
overnieuw. uitprinten. nachecken.
  woensdag 21 februari 2007 @ 11:00:28 #64
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46519684
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 17:26 schreef sound-storm het volgende:
Hm,, ik ben niet echt bekend op dit gebied, maar wat houdt een interface in ?
Met een interface bedoel ik een prof. geluidskaart! of een externe zoals die toneport.
pi_46598899
Hmm goede info ik had mijn vraag dus ook beter hier kunnen stellen en geen nieuw topic moeten openen. Als ik bij deze zo vrij mag zijn om daarnaar te refereren:

Apparatuur om vocalen op te nemen
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_46600391
Maar heeft die tonepoort wel meerdere sporen dan?
Hoe werkt het eigenlijk ,dat ding?
ik snap er niet echt veel van
  vrijdag 23 februari 2007 @ 22:20:49 #67
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46608275
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 16:58 schreef ssebass het volgende:
Hmm goede info ik had mijn vraag dus ook beter hier kunnen stellen en geen nieuw topic moeten openen. Als ik bij deze zo vrij mag zijn om daarnaar te refereren:

Apparatuur om vocalen op te nemen
Betse Sebas, wat is je budget als ik vragen mag? misschien dat we dan een goede oplossing op maat kunnen verzorgen!
  vrijdag 23 februari 2007 @ 22:29:35 #68
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46608560
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 17:47 schreef sound-storm het volgende:
Maar heeft die tonepoort wel meerdere sporen dan?
Hoe werkt het eigenlijk ,dat ding?
ik snap er niet echt veel van
dit kun je vinden op deze site:
http://line6.com/toneport/hardware.html

wat er staat: pak bijvoobeeld de UX2, dat is de meest gangbare van het stel. Dit is een geluidskaart die via usb op je pc is aangesloten en die 2 signalen (dacht ik, misschien 4, maar dta weet ik zo 1,2,3, niet) tegelijkertijd kan opnemen. die signalen komen dan in je pc terecht en worden door het bijgeleverde programma op verschillende sporen gezet. ABleton lite komt met slechts vier sporen, maar er zijn dus al programma''s vanaf een euro of 40 waar je minimaal 32 sporen tegelijk kan bewerken en opnemen, zoals ik al zei ind e lange post over gitaren opnemen in dit topic. Tevens kun je met het apparaat gitaren opnemen en deze ook meteen van goede geluiden voorzien alsof de boel door een pod is opgenomen. Grote winkels zoals feedback hebben deze toneports vast in het assortiment, dus misschien kun je het betse dara even naar toe gaan en er eentje uitproberen.
pi_46674028
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:20 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Betse Sebas, wat is je budget als ik vragen mag? misschien dat we dan een goede oplossing op maat kunnen verzorgen!
Ik wil zo min mogelijk uitgeven, want het is niet iets wat ik heel veel zal gebruiken. Tussen de drie a vierhonderd max. Dat is inclusief al die andere dingen die erbij komen kijken (kabel, standaard plopkapje e.d.). Ik wil gewoon vocalen op kunnen nemen en een akoestische gitaar eens in de zoveel tijd. Vandaar dat die AKG perception 200 en de Tapco blend 6 wel een redelijke keus lijken te zijn.
Oftewel hoeveel moet je minimaal uitgeven om een beetje transparant en geruisloos geluid te krijgen.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_46704734
Zou iemand mij nog wat tips kunnen geven ik was namelijk van plan om het morgen te gaan kopen. Mike --> mixer --> externe geluidskaart is dat de beste optie? Externe geluidskaart heb ik (gewoon tulp in en tulp out van edirol)
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 26 februari 2007 @ 20:39:09 #71
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46708007
als je echt maar 1 tegelijkertijd wil doen en later niet wil uitbreiden, heb je aan een line 6 ux1 (150 euro) en een rode nt-1 (175 euro), een standaard (25 euro) plopkap (25 euro) en een microfoonkabel (16 euro) = totaal 390 euro een hele goede keuze waarmee je vocals, electrisch gitaar, acoestisch gitaar en bas mee kan opnemen en nog met effecten enzo kan bewerken.

Ook een goede mic is de Audio Technica 2020, deze is 109 euro, maar kwalitatief iets onder de rode, maar das (deels) persoonlijk natuurlijk.

Als je echt 'on the cheap' wilt doen kun je ook een Samson C 01 U microfoon kopen (79 euro) end ie sluit je via usb meteen aan op je pc, dus dat scheelt een interface. Wel moet je dan nog wat software en softwareeffecten kopen om op te kunnen nemen. Ik ben zelf alleen niet zo te spreken over de studiowaardigheid van die resultaten.
pi_46711420
quote:
Op maandag 26 februari 2007 20:39 schreef --H-I-M-- het volgende:
als je echt maar 1 tegelijkertijd wil doen en later niet wil uitbreiden, heb je aan een line 6 ux1 (150 euro) en een rode nt-1 (175 euro), een standaard (25 euro) plopkap (25 euro) en een microfoonkabel (16 euro) = totaal 390 euro een hele goede keuze waarmee je vocals, electrisch gitaar, acoestisch gitaar en bas mee kan opnemen en nog met effecten enzo kan bewerken.

Ook een goede mic is de Audio Technica 2020, deze is 109 euro, maar kwalitatief iets onder de rode, maar das (deels) persoonlijk natuurlijk.

Als je echt 'on the cheap' wilt doen kun je ook een Samson C 01 U microfoon kopen (79 euro) end ie sluit je via usb meteen aan op je pc, dus dat scheelt een interface. Wel moet je dan nog wat software en softwareeffecten kopen om op te kunnen nemen. Ik ben zelf alleen niet zo te spreken over de studiowaardigheid van die resultaten.
Bedankt voor je reactie. Ja ik gebruik hem maar voor een kanaal. Opnemen doe ik overigens al ik mis alleen de vocalen nog. Gitaar en dergelijke sluit ik via mijn effectenprocessor (Boss GT-8) direct aan op mijn geluidskaart met naar mijn idee een verbazend goed resultaat, na een beetje tweaken met de boss. Drums een Roland TD-6 en electrische piano e.d.
Wat vind jij van die AKG want die gast in die zaak was daar helemaal weg van. Die rode heb ik ook zien staan en heb ik nog over zitten twijfelen en is wel een optie. Rode heeft natuurlijk wel een goede naam.

Over die Samson heb ik ook gehoord maar dat is niet echt bedoeld voor dit soort dingen maar meer voor bloggen oid. Ik heb vroeger wel eens een AKG c1000 gebruikt en dat was ook wel lekker transparant alleen miste ik toch iets in de "breedte". Maar jij verkiest die rode boven de akg perception?

Over line 6 dingen ben ik eerlijk gezegd qua gitaarzaken niet zo onder de indruk. Redelijk persoonlijk want ik heb er wel veel goede verhalen over gehoord. Maar jij verkiest zoiets boven een mixer als mike pre-amp?
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  dinsdag 27 februari 2007 @ 02:57:25 #73
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46721253
quote:
Op maandag 26 februari 2007 21:33 schreef ssebass het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Ja ik gebruik hem maar voor een kanaal. Opnemen doe ik overigens al ik mis alleen de vocalen nog. Gitaar en dergelijke sluit ik via mijn effectenprocessor (Boss GT-8) direct aan op mijn geluidskaart met naar mijn idee een verbazend goed resultaat, na een beetje tweaken met de boss. Drums een Roland TD-6 en electrische piano e.d.
Wat vind jij van die AKG want die gast in die zaak was daar helemaal weg van. Die rode heb ik ook zien staan en heb ik nog over zitten twijfelen en is wel een optie. Rode heeft natuurlijk wel een goede naam.

Over die Samson heb ik ook gehoord maar dat is niet echt bedoeld voor dit soort dingen maar meer voor bloggen oid. Ik heb vroeger wel eens een AKG c1000 gebruikt en dat was ook wel lekker transparant alleen miste ik toch iets in de "breedte". Maar jij verkiest die rode boven de akg perception?

Over line 6 dingen ben ik eerlijk gezegd qua gitaarzaken niet zo onder de indruk. Redelijk persoonlijk want ik heb er wel veel goede verhalen over gehoord. Maar jij verkiest zoiets boven een mixer als mike pre-amp?
de rode is idd imo een stuk beter dan de perception, maar dat is ook deels smaak natuurlijk. ik vind de rode meer de geluiden opnemen zoals de 'in het echt' klinken, maar je kunt ze missch beide uitproberen! de c1000 vind ik zelf niet fijn.

je kunt beter een goede (externe) geluidskaart hebben met een fijne mic dan een analoog mengpaneel, want op dit moment en met dit budget zijn die mengpanelen meer voor (snelle) live dingen dan voor studiowerk. de analoog naar digitaalconversie met de ingebouwde preamp van bijv. de emu 2020 en de line 6 ux zijn beter dan de standaard geluidskaart die in je pc zit en ook levert een los mengpaneel weer meer noise op als je enkle met tulp of minijack naar je geluidskaart gaat. Een mixer begint wat mij betreft pas echt te tellen vanaf de mackie onyx range, allen&heath mixwizard en Kleine midas panelen, maar voordat je daar bent kun je vaker met een losse interface qua computeropnemen meer en is dit behalve goedkoper ook makkelijker en beter uit te breiden.
pi_46731134
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 02:57 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

knip
Ja ik vroeg me ook al af of een mixer wel de beste oplossing was. Ik zag ook nog de Tascam US 122 L dat lijkt mij ook wel een leuk dingetje. Maar ik denk idd dat ik voor een audiointerface ga ipv een mixer. Ik zou hem toch alleen maar gebruiken voor de mike preamp.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  dinsdag 27 februari 2007 @ 14:16:56 #75
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46731702
idd, daarom!
pi_46737012
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:16 schreef --H-I-M-- het volgende:
idd, daarom!
Die e-mu 0202 heb ik gezien maar die heeft geen fantoom voeding dus daar kan ik niet zoveel mee. Ik denk toch dat het de combinatie Rode nt1-a met de tascam 122L wordt. Moest nog besteld worden maar over een paar dagen kan ik het testen.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 28 februari 2007 @ 09:22:12 #77
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46762790
ik ben benieuwd!
pi_46824480
Ik heb vandaag de spullen gekocht en ben ze nu een beetje aan het testen.

Gitaarriedel hier mijn gitaar direct ingeplugt maar ik hoor wat clicks en plops. Ik krijg die tascam niet goed aan de praat op deze brakke laptopt. Moet maar snel een nieuwe kopen.

Ik heb de tascam nu via usb 1 aangesloten want via pcmcia kaarte met usb trok die niet ook met hub niet. Audio liep toen vast. Maar dat ploppen heb ik ook met gewoon muziek afspelen vanuit winamp en is redelijk vervelend. Iemand enig idee waar dat door komt.

[ Bericht 19% gewijzigd door ssebass op 01-03-2007 22:15:06 ]
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  vrijdag 2 maart 2007 @ 00:05:14 #79
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46829800
klinkt al nice!

Dat klikken/poppen kan liggen aan een interference van je oude kaart met je nieuwe. zorg dat je nieuwe kaart als master staat in de instellingen en dat ook de bitrate en dergelijke goed staan voor afspelen. je kunt de goede instellingen vaak in de manual vinden. Je drivers moeten ook goed geinstaleerd zijn en ik denk ook dat je geluidskaart een usb2 leuker vindt dan usb 1 ivm de datasnelheid. Denk er ook aan dat bij afspelen je boxen aan je nieuwe kaart vastzitten, dat werkt namelijk het fijnste wanr dan kan je de andere kaart uit je 'circuit' halen.
pi_46841211


Oi, ik probeer al sinds gisteren wat op te nemen met boven afgebeelde Creative xi-fi dinges, maar het lukt niet.
er komt geen geluid doorheen als je gewoon in windows zit, alleen als je GuitarRig opstart komt er geluid uit. maar dat moet niet want we wilen zonder guitarrig opnemen. Cubase werkt ook niet mee. de software die bij de xi-fi hoort geeft gewoon input en output aan, alleen het geluid komt er niet uit.


liefs, een radeloos sphinxje
pi_46849644
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 00:05 schreef --H-I-M-- het volgende:
klinkt al nice!

Dat klikken/poppen kan liggen aan een interference van je oude kaart met je nieuwe. zorg dat je nieuwe kaart als master staat in de instellingen en dat ook de bitrate en dergelijke goed staan voor afspelen. je kunt de goede instellingen vaak in de manual vinden. Je drivers moeten ook goed geinstaleerd zijn en ik denk ook dat je geluidskaart een usb2 leuker vindt dan usb 1 ivm de datasnelheid. Denk er ook aan dat bij afspelen je boxen aan je nieuwe kaart vastzitten, dat werkt namelijk het fijnste wanr dan kan je de andere kaart uit je 'circuit' halen.
Oude geluidskaart (on-board) heb ik via apparaatbeheer uitgezet. De andere externe geluidskaart heb ik helemaal verwijderd. Bij instellingen kan ik alleen de latency veranderen. Dit werkt wanneer hij "vastloopt". De drivers zijn de nieuwste van de site en firmware ook geupdate dus dat is het niet. Op de USB 2 poort werkt die helemaal niet kan geen audio afspelen dan. De stereotoren staat direct aangesloten op de output van de tascam.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  zondag 4 maart 2007 @ 11:06:26 #82
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46899555
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 12:11 schreef imported_sphinx het volgende:
[afbeelding]

Oi, ik probeer al sinds gisteren wat op te nemen met boven afgebeelde Creative xi-fi dinges, maar het lukt niet.
er komt geen geluid doorheen als je gewoon in windows zit, alleen als je GuitarRig opstart komt er geluid uit. maar dat moet niet want we wilen zonder guitarrig opnemen. Cubase werkt ook niet mee. de software die bij de xi-fi hoort geeft gewoon input en output aan, alleen het geluid komt er niet uit.


liefs, een radeloos sphinxje
Ik denk dat je "direct monitoring" moet aanzetten. Dat is namelijk standaard aan in guitar rig (als ik het goed heb....) en kan uitstaan in cubase. Gebruik je trouwens een dit-box, of plug je je gitaar direct in?
  zondag 4 maart 2007 @ 11:07:46 #83
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_46899583
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 16:04 schreef ssebass het volgende:

[..]

Oude geluidskaart (on-board) heb ik via apparaatbeheer uitgezet. De andere externe geluidskaart heb ik helemaal verwijderd. Bij instellingen kan ik alleen de latency veranderen. Dit werkt wanneer hij "vastloopt". De drivers zijn de nieuwste van de site en firmware ook geupdate dus dat is het niet. Op de USB 2 poort werkt die helemaal niet kan geen audio afspelen dan. De stereotoren staat direct aangesloten op de output van de tascam.
Dan durf ik het zo 1,2,3 niet te zeggen......Ik zou toch eens in je opneemprogramma kijken naar de instellingen en dan daar de boel op 44.1 khz en 16 bit zetten, dat is meestal de standaard............
pi_46976187
Ik ga hem denk ik ruilen tegen een emu 0404 usb. Denk dat die een stuk beter werkt want ik wordt hier helemaal gek van.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 7 maart 2007 @ 08:40:23 #85
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_47005077
Ook altijd goed! ik zou als ik jou was je laptop meenemen naar de muziekwinkel en het ter plekke uitproberen of laten installeren door een medewerker. Een beetje servicegericht bedrijf doet dat in een paar minuten!
  zondag 11 maart 2007 @ 16:20:43 #86
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_47158402
Wat vinden jullie van het MLan systeem va Yamaha?
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
  zondag 11 maart 2007 @ 20:56:34 #87
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_47167930
het blijkt wel goed te zijn, maar het is imo nog nooit echt van de grond gekomen.........
pi_47782599
PS4 online: micro_nl
pi_47784545
En nogmaals spam
[TK] Korg Pandora px4d
PS4 online: micro_nl
  donderdag 29 maart 2007 @ 16:56:47 #90
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_47797631
Ben bijna zover dat ik een recorder uit deze serie kan kopen:
http://www.sounddevices.com/products/7.htm

Denk dat het de 722 wordt. Alleen nog even sparen voor de btw ;-)
overnieuw. uitprinten. nachecken.
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:09:51 #91
163339 Obscurus
Erg obscure
pi_48170215
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 11:05 schreef --H-I-M-- het volgende: <knip>
Mooie post!! Speel zelf een klein beetje gitaar, maar dit soort dingen zijn altijd handig om te weten!!
His legions, angel forms, who lay entranced. Thick as autumnal leaves that strow the brooks. Foto's@dART
pi_48212508
Tvp
  woensdag 18 april 2007 @ 15:56:38 #93
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_48465346
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 16:56 schreef -lucas- het volgende:
Ben bijna zover dat ik een recorder uit deze serie kan kopen:
http://www.sounddevices.com/products/7.htm

Denk dat het de 722 wordt. Alleen nog even sparen voor de btw ;-)
...nu alleen nog voor een tas dus hij gaat volgende maand in de bestelling!
...is dat eigenlijk wel studio apparatuur..?
overnieuw. uitprinten. nachecken.
  woensdag 18 april 2007 @ 17:34:52 #94
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_48469520
quote:
Op woensdag 18 april 2007 15:56 schreef -lucas- het volgende:

[..]

...nu alleen nog voor een tas dus hij gaat volgende maand in de bestelling!
...is dat eigenlijk wel studio apparatuur..?
ik vind van wel!

alhoewel er steeds minder met recorders wordt gewerkt blijven het handige dingen voor bijvoorbeeld locatieopnames
  maandag 23 april 2007 @ 14:31:03 #95
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_48632502
quote:
Op woensdag 18 april 2007 17:34 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]
alhoewel er steeds minder met recorders wordt gewerkt blijven het handige dingen voor bijvoorbeeld locatieopnames
Daar ga ik 'm dan ook alleen voor gebruiken
Maar euhm, de tracks op m'n computer zetten gebeurt dan weer wel in de studio dus dan klopt het weer
overnieuw. uitprinten. nachecken.
pi_48644392
quote:
Op zondag 7 januari 2007 13:33 schreef --H-I-M-- het volgende:
Kijk,

stel je hebt een mengpaneel met 24 kanalen:
normaal als een band live speelt zou dit er zo uit zien:
kan.1: Kickmic
2: snare
3 hi-hat
4 tom1
5tom2
6tom3
7overhead voor bekkens links
8overhead voor bekkens rechts
9basgitaar DI
10 gitaar links
11gitaar rechts
12zanger
13bassist die meezingt
14-24 ongebruikt
toch ff een kleine opmerking hoor want wat je hier noemt als standaart is leuk voor in een cafe of jongeren centrum, maar als je het een beetje leuk wil houden zit je al snel op wat meer kanalen.

tussen haakjes is extra en niet perse nodig

1. kick
2. snare top
3. snare bottom
4. hi-hat
5. tom 1
6. tom 2
7. tom 3 / floortom
(meer toms zijn natuurlijk altijd mogelijk)
(eventueel een extra condensator voor de ride)
8. overhead links
9. overhead rechts
10. bass DI
11. bass mic
12. gitaar links
13. gitaar rechts
(eventueel bijde gitaren dubbel mic-en voor grote verschillen tussen distortion en clean bv)
14. zang 1
15. zang 2
overige kanalen zouden dan nog bv toetsen kunnen bevatten of blazers of noem eens iets leuks

kan je in ieder geval uit ervaring vertellen dat 13 kanalen heeeel erg krap is en dat je vaak de 24 toch wel haald
  zondag 29 april 2007 @ 11:03:45 #97
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_48827101
quote:
Op maandag 23 april 2007 14:31 schreef -lucas- het volgende:

[..]

Daar ga ik 'm dan ook alleen voor gebruiken
Maar euhm, de tracks op m'n computer zetten gebeurt dan weer wel in de studio dus dan klopt het weer
...overweegt inmiddels om de 744t te kopen... 2 sporen extra en tijdcode op lokatie...
deze dus
overnieuw. uitprinten. nachecken.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 09:51:42 #98
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_49502982
Beetje offtopic, maar dit topic heeft toch een schopje nodig:
ik heb eigenlijk alleen wat verstand van actieve monitor speakers, maar eigenlijk zoek ik een huiskamer 5.1 setje die mijn kl*te logitech z-nogwat kan vervangen... iemand die mij iets kan aanraden wat 'mooi klinkt' in tegenstelling tot 'eerlijk'? Mag ook passief in combinatie met versterker.

Ow en de 744t is veeet
overnieuw. uitprinten. nachecken.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 21:35:27 #99
163339 Obscurus
Erg obscure
pi_49552312
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 09:51 schreef -lucas- het volgende:
Beetje offtopic, maar dit topic heeft toch een schopje nodig:
ik heb eigenlijk alleen wat verstand van actieve monitor speakers, maar eigenlijk zoek ik een huiskamer 5.1 setje die mijn kl*te logitech z-nogwat kan vervangen... iemand die mij iets kan aanraden wat 'mooi klinkt' in tegenstelling tot 'eerlijk'? Mag ook passief in combinatie met versterker.

Ow en de 744t is veeet
Ligt aan budget, maar voor de huiskamer zou ik toch voor HiFi spul gaan. En zeker niet voor Studio Monitoren. Gewoon weg dat HiFi wat meer geboost is, en tevens 'goedkoper' (ja ik weet dat er ook dure HiFi spullen zijn)
His legions, angel forms, who lay entranced. Thick as autumnal leaves that strow the brooks. Foto's@dART
pi_49848604
Wat zijn eigenlijk de minimale hardware eisen voor protools?
PS4 online: micro_nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')