Ik heb ongeveer een kwart van de posts in dit topic gelezen (het is ook zo lang
![]()
) en ik snap niet dat er uberhaubt discussie is over BV/KV. Natuurlijk zijn er situaties en factoren die er toe bijdragen dat het geven van BV niet mogelijk of niet practisch is, maar het staat buiten kijf dat BV beter is dan KV. Het is wetenschappelijk aangetoond dat het tal van voordelen biedt tov KV: je biedt je kind meer weerstand, op latere leeftijd minder kans op overgewicht, zelfs een iets hoger IQ. Het belangrijkste is denk ik wel dat de samenstelling continu verandert en zo dus op elk moment het meest ideale is voor jouw kindje.
Het is niet voor niks dat KV fabricanten in Nederland verplicht zijn te vermelden dat BV de standaard is en dat KV slechts een (overigens goede) vervanger is. Het is alleen jammer dat de overheid het geven van borstvoeding niet beter stimuleert: lactatiedeskundigen worden bijna niet vergoed door zorgverzekeraars en moeders moeten na 3 maanden weer gaan werken (ok, 25% van je werktijd betaald kolven, maar da's verre van optimaal). In andere landen zijn ze wat dat betreft verder vooruit.
Nogmaals, iedereen maakt zijn eigen keuze, en die is altijd te rechtvaardigen. Maar je kunt de suprieuriteit van BV tov KV niet nuanceren, dan doe je geen recht aan de waarheid.