abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43874773
Waar komt de term "spuit 11" vandaan?

Ik hoor 'm zo af en toe langskomen en uiteraard weet ik wat ermee bedoeld wordt. Echter wie en/of wanneer heeft dit bedacht en wanneer is het ingeburgerd?
Wij hebben de juridische vrijheid om te zeggen wat we denken maar we hebben de morele verplichting om na te denken over hetgeen wat we zeggen!
  zaterdag 25 november 2006 @ 11:22:19 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_43874806
De uitdrukking is 'Spuit 11 geeft ook modder". Ik vermoed dus dat het terug te voeren is op een brandweeruitspraak.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 25 november 2006 @ 11:24:35 #3
88233 Steve
Still the best.
pi_43874847
Spuit elf geeft (ook nog) modder, taaladvies

De etymologie van deze uitdrukking is onduidelijk. Een brandweerliedenkrantje verklaarde de herkomst van de uitdrukking als volgt: er is maar genoeg water voor tien spuiten; als er elf aangesloten worden, geeft de laatste spuit modder.
"Atb is lief, groetjes Peri."
  zaterdag 25 november 2006 @ 11:26:04 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43874863
Het idioomwoordenboek van Van Dale geeft ook aan dat de herkomst onbekend is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_43875036
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 11:24 schreef alwaysthebest het volgende:
Spuit elf geeft (ook nog) modder, taaladvies

De etymologie van deze uitdrukking is onduidelijk. Een brandweerliedenkrantje verklaarde de herkomst van de uitdrukking als volgt: er is maar genoeg water voor tien spuiten; als er elf aangesloten worden, geeft de laatste spuit modder.
Aah... ik kan hierbij wel wat voorstellen.

In de vroegere jaren hadden de mobiele brandweerpompen in A'dam een relatief lage maximale capaciteit. Water werd d.m.v. de pompen uit de gracht gepompt en vervolgens gebruikt bij het blussen van de brand. Bij een (middel)grote brand kwamen vaak meerdere pompen, zodat er voldoende bluscapaciteit aanwezig was.
Wij hebben de juridische vrijheid om te zeggen wat we denken maar we hebben de morele verplichting om na te denken over hetgeen wat we zeggen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')