abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43861345
Zo, dit wordt weer een lekker rustig topic waar ik tegen mezelf kan ouwehoeren.

Het is gisteren begonnen: het gevecht tussen Engeland en Australië om The Ashes.
quote:
The series is named after a satirical obituary published in The Sporting Times in 1882 following the match at The Oval, in which Australia beat England in England for the first time. The obituary stated that English cricket had died, and the body will be cremated and the ashes taken to Australia. The English media dubbed the next English tour, to Australia (1882-83) as the quest to regain The Ashes.
De laatste keer in Engeland was de thuisploeg de sterkste (2-1, 'draws' tellen niet mee in de stand), in de winter van 2006/2007 mag Australië proberen om de trofee weer over te nemen. De Ashes Series bestaat uit vijf Testmatches van vijf dagen. De wedstrijden worden gehouden in Brisbane, Adelaide, Perth, Melbourne and Sydney. Alle wedstrijden waren uitverkocht op de dag dat de kaartjes in de verkoop gingen. Voor 25 dagen cricket waren alle kaartjes op één dag weg. Perth heeft het kleinste stadion, met 20.000 plaatsen, in de MCG in Melbourne kan 100.000 man een plek vinden. 't Is best wel een populaire sport, dat cricket.

Een aantal van de hoofdrolspelers:

Ricky Ponting, geboren op 19 december 1974. Captain van Australië en de beste batsman van dit moment. Waar de Pakistaan Inzamam Ul-Haq een reeks van briljante wedstrijden telkens afwisselt met een half dozijn nullen achter zijn naam, is Ponting de laatste jaren alleen maar stabieler, en beter geworden. Scoorde in de eerste innings van deze Series 196 runs uit 316 ballen.

Shane Warne, geboren 13 september 1969. De man waar de Engelsen de meeste angst voor hebben. Heeft 685 wickets gepakt in de 140 Tests die hij voor Australië heeft gespeeld. De Engelsen maken vaak de fout om zich zo ontzettend op Warne te focussen, dat ze vergeten dat Glenn McGrath en Brett Lee ook een aardig balletje kunnen bowlen.

Andrew 'Freddy' Flintoff, geboren op 6 december 1977.
Explosieve (in alle opzichten) allrounder, snelle bowler, nog snellere batsman. Heeft meer verantwoordelijkheid gekregen als captain van het Engelse team, en is duidelijk gegroeid in zijn rol.

Kevin Pietersen, geboren op 27 juni 1980. Engelse batsman, technisch goed aangelegd, zou één van de topspelers van deze Ashes moeten worden.

Mudhsuden Singh Panesar, geboren op 25 april 1982. 'Monty' Panesar is een jonge Engelse bowler. Hopelijk iemand die in de toekomst het verschil kan maken. Zou op z'n minst twee Tests van deze Series moeten spelen, al is het maar om hem te laten wennen aan het 'echte' werk.

[ Bericht 1% gewijzigd door dwerg op 24-11-2006 20:49:49 ]
I intend to live forever, or die trying.
  vrijdag 24 november 2006 @ 20:22:26 #2
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_43861488
Ik zet de fipo, veel meer zal ik niet toe te voegen hebben. Ik lees echter graag mee.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_43861508
Leuk. Alhoewel ik cricket niet zo close volg, houd ik van The Ashes toch altijd wel de uitslagen in de gaten.

Kunnen we er ergens beelden van zien, op BBC ofzo? Of alleen maar achter de decoder op SkySports?
pi_43861584
Vandaag was dus de tweede dag van de eerste Testmatch. Australië was gisteren aan bat begonnen, en sloeg de Engelse bowlers alle kanten op. Ricky Ponting vond bij de stand van 602 runs voor het verlies van 9 wickets wel genoeg en haalde zijn laatste twee batsmen van het veld (een 'declaration' noemen we dat). Engeland bakte er ook met het bat weinig van, en eindigde de dag op 53 runs voor het verlies van 3 wickets. Ze zullen morgen de hele dag moeten batten, en minstens tot 402 runs moeten komen. Vanavond om 24 uur precies is er een samenvatting met de hoogtepunten van de dag op BBC2.

De Australische cijfers, 602 runs voor 9 wickets.

Batsman, how out, bowler, runs.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
J L Langer c K P Pietersen b A Flintoff 82 
M L Hayden c P D Collingwood b A Flintoff 21 
R T Ponting lbw b M J Hoggard 196 
D R Martyn c P D Collingwood b A F Giles 29 0 
M E K Hussey   b A Flintoff 86 
M J Clarke c A J Strauss b J M Anderson 56 
A C Gilchrist lbw b M J Hoggard 0 
S K Warne c G O Jones b S J Harmison 17  
B Lee not out   43 
S R Clark   b A Flintoff 39 
G D McGrath not out  8  

[ Bericht 2% gewijzigd door dwerg op 24-11-2006 20:36:38 ]
pi_43861754
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 20:25 schreef dwerg het volgende:
Vanavond om 24 uur precies is er een samenvatting met de hoogtepunten van de dag op BBC2.
Thanks.
  vrijdag 24 november 2006 @ 21:33:52 #6
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_43863760
Aaah, dat mag ik graag kijken, liggend op de bank met een zak chips, verbazend over de regels.

Toffe OP overigens.
pi_43876655
Bedankt, pfaf.

Engeland heeft na de derde dag nog slechts een heel kleine kans om de eerste Test te winnen, zelfs een draw is onwaarschijnlijk. De Engelsen maakten een rommeltje van hun 1e batting innings, en strandden op 157 runs. Glenn McGrath pakte 6 wickets voor 50 runs.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 J Strauss c M E K Hussey b G D McGrath 12  
A N Cook c S K Warne b G D McGrath 11 
I R Bell c R T Ponting b S R Clark 50  
P D Collingwood c A C Gilchrist b S R Clark 5
K P Pietersen lbw b G D McGrath 16  
A Flintoff c A C Gilchrist b B Lee 0  
G O Jones lbw b G D McGrath 19  
A F Giles c M L Hayden b G D McGrath 24  
M J Hoggard c A C Gilchrist b S R Clark 0  
S J Harmison c A C Gilchrist b G D McGrath 0  
J M Anderson not out  2 
Extras 18 
Total   all out 157 

In meerdaagse wedstrijden (waarbij beide teams 2 keer mogen batten) is het gebruikelijk dat bij een achterstand van zoveel runs een follow-on wordt gevraagd van de tegenstander. De Australische captain kan dan tegen de umpires zeggen dat Engeland nog een keer moet batten. Ze lagen tenslotte nog ruim 400 runs achter. Geheel tegen de verwachting in besloot Ponting om Australië weer naar het midden te sturen. Het waarom is me niet helemaal duidelijk, het lijkt er op alsof hij de Engelse bowlers wil vernederen. Aan het eind van de dag had Australië in rap tempo 181 runs voor het verlies van slechts één wicket aan hun toch al imposante voorsprong toegevoegd. Ricky Ponting zal waarschijnlijk morgen voor lunch weer declareren, Justin Langer heeft nu 88 runs, en een century zou leuk zijn. Daarna staat Engeland voor de loodzware opgave om een totaal van 626 (plus wat er morgen nog gescoord wordt) te halen om te winnen, of gewoon de tijd uit te batten voor een draw.

De samenvatting van de derde dag is vannacht om 00.20 op BBC2 te zien.
pi_43877674
Als er iemand van het NRC meeleest: Testmatches duren dus vijf dagen. Niet twee, zoals jullie dachten. Als de sportredactie nog een parttimer zoekt die de stukjes over The Ashes wil schrijven, kunnen jullie me altijd mailen.
  zaterdag 25 november 2006 @ 18:17:37 #9
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_43883608
Het wordt lang, heel lang batten voor Engeland als ze de test met een draw willen afsluiten. Het is tot nu toe een dramatische test match voor de Engelsen, met als symbool de eerste bal van Harmison. Enfin. Vanavond maar eens naar de highlights kijken, eerder in de week kon ik er niet voor opblijven helaas. Heb het grotendeels via de radio moeten volgen.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_43886299
Zijn de meesten hier op de hand van de Aussies of van de Engelsen?
pi_43888051
In principe ben ik neutraal, ik kijk cricket omdat ik het een mooie sport vind. Ik vind wel dat Australië 'leuker' cricket speelt. Ze hebben een beter team, ongetwijfeld, maar er zitten ook meer persoonlijkheden in het elftal. Engeland speelt zonder Vaughn (knieblessure, speelt hopelijk mee vanaf Melbourne) en Trescothick (haakte kort voor The Ashes af), twee uitstekende batsmen én spelers die het team een duw in de goede richting kunnen geven.Daarom hoop ik ook dat Monty Panesar nog een paar Tests mee mag doen voor Engeland, Ashley Giles is een goeie bowler, maar hij kan niet het verschil maken in zo'n wedstrijd. Het zag er nu allemaal een beetje mat uit, maar gelukkig kan het bij cricket alle kanten op. Als Strauss of Pietersen plotseling de ballen als meloenen zien en ook 150+ scoren. Of Flintoff of Harmison zo'n dag hebben waarop de bal net wél de edge van het bat meepakt, dan kan een Test plotseling een heel andere kant opgaan.
  zaterdag 25 november 2006 @ 22:09:16 #12
79262 Dwersdriever
pi_43890437
Persoonlijk heb ik het meest met het Engelse team. Australië was naar mijn mening de afgelopen vijftien jaar eigenlijk gewoon iets té goed. Het is wat mij betreft ook iets te veel een perfecte machine. Veel series en wedstrijden van de Aussies waren daarom de afgelopen jaren simpelweg behoorlijk saai. De overwinning van Engeland van 2005 was dan ook een geweldige, vooral omdat het Engelse team is samengesteld uit spelers zonder al te veel kapsones en die compleet overweldigd waren door wat hun zege losmaakte in Engeland. (Behalve Pietersen natuurlijk, die is wat minder bescheiden :-))Ik kijk de DVD-set nog regelmatig, misschien wel de beste testserie allertijden.

Dan nog even Ashley Giles verdedigen. Het is een veel betere bowler dan waar mensen hem krediet voor geven. In 2005 heeft hij iedereen in de top 6 van Australië tenminste één keer uitgebowld. Daarnaast is hij vooral ook een heel fatsoenlijk bat, zoals hij ook in deze test al heeft laten zien. Met Panesar in de opstelling hobbelt Hoggart al op nummer acht de trap af naar het wicket. Met Flintof of zes krijgt deze dan potentieel wel erg weinig steun. Zijn bowlen zag er ook niet slecht uit met de nieuwe actie en het feit dat hij een jaar niet gespeeld had.

Ik verwacht overigens dat Engeland vanaf de tweede test met twee spinbowlers speelt, dan komt dus Panesar in de opstelling. Ook al zo'n geweldig Engels verhaal. Een Sikh die zich in een paar maanden tijd ontwikkeld tot een absolute publiekslieveling.

[ Bericht 2% gewijzigd door Dwersdriever op 25-11-2006 22:14:37 ]
We Came A Long Time Ago
pi_43890798
Engeland heeft op dit moment (nouja, eigenlijk al jaren) te weinig echt goede spinbowlers. Het feit dat Shaun Udal vorig jaar op 36-jarige leeftijd zijn Test-debuut maakte zegt wat dat betreft genoeg. Panesar is iemand voor de toekomst, ik verwacht dat hij over twee of drie jaar bij de vaste spelers hoort, maar nu is hij nog te wisselvallig (ook met fielden).
pi_43899334
Na de vierde dag:

Century voor Langer, en declaration op 202 voor 1.

1
2
3
4
5
J L Langer not out   100  
M L Hayden run out   37 
R T Ponting not out   60  
Extras   5   
Total   for 1 202 

Engeland heeft 647 runs nodig om de match te winnen, of ze moeten niet all out gaan voor een draw. Bij de stand op 36 was er alweer twee man terug in de kleedkamer, daarna herstelde Engeland zich. Jonkie Alistair Cook maakte een geduldige 43 runs. Collingwood kwam 4 runs tekort voor een century, stumping van Gilchrist op het bowlen van Warne. Warne pakte uiteindelijk vier wickets, en Engeland eindigde dag op 293 voor 5. Kevin Pietersen (92) en Geraint Jones (12) zullen morgen heel geconcentreerd moeten batten.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
A J Strauss c sub b S R Clark 11  
A N Cook c M E K Hussey b S K Warne 43 
I R Bell lbw b S K Warne 0  
P D Collingwood st A C Gilchrist b S K Warne 96  
K P Pietersen not out   92  
A Flintoff c J L Langer b S K Warne 16  
G O Jones not out   12
Extras   23   
Total   for 5 293 

Alistair Cook, geboren 25 december 1984. In 2005 sloeg hij voor Essex al eens 200 runs tegen Australië.

Kijk vanavond naar om 00.10 naar BBC2 voor de samenvattig.
pi_43902238
Als wij hier een draw kunnnen krijgen dan mogen we van geluk spreken
  zondag 26 november 2006 @ 17:50:03 #16
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_43910124
202/1 en dan declaren
If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
  Trouwste user 2022 zondag 26 november 2006 @ 23:47:22 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_43917761
Hoe is de stand nu ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 27 november 2006 @ 10:21:26 #18
30919 mitt
Michael Corleone
pi_43922553
dwerg

wanneer komt cricket weer terug op de publieke

Geweldig mooie samenvatting gister op de bbc.
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  maandag 27 november 2006 @ 10:59:36 #19
79262 Dwersdriever
pi_43923330
quote:
Op maandag 27 november 2006 10:21 schreef mitt het volgende:
wanneer komt cricket weer terug op de publieke
Volgens de geruchtenmachine in het Verenigd Koninkrijk wil de BBC bij de volgende biedingsronde weer meedoen. Ze zijn voorzichtig weer bezig om te bieden op losse rechten, zoals deze highlights en straks ook samenvattingen van de World Cup in de West-Indies. Het nieuwe contract van Sky is echter net ingegaan, dus het duurt nog wel een paar jaar voor het zo ver is.
We Came A Long Time Ago
pi_43924751
quote:
Op zondag 26 november 2006 23:47 schreef tong80 het volgende:
Hoe is de stand nu ?

Op het moment dat jij dat postte, stond de wedstrijd op het punt om te beginnen. De wedstrijden om The Ashes worden deze winter namelijk in Australië gespeeld. Ze beginnen pas als (relatief) normale mensen als ik naar bed gaan. Omdat het alleen op satellietzenders wordt uitgezonden, ben ik ook afhankelijk van teletekst en internet en de BBC radio om de Tests te volgen. Ik ben al blij met een samenvatting van 40 minuten (die vanavond weer om 00.20 op BBC2 wordt uitgezonden), zelfs als die wordt uitgezonden 20 uur nadat de wedstrijd is afgelopen.

Want Australië heeft gewonnen. Kevin Pietersen voegde geen run meer toe aan zijn 92 van gisteren, en de batsmen die na hem inkwamen zijn dus vooral opgesteld omdat ze bowlers zijn, en niet vanwege hun kwaliteiten aan bat. Wicketkeeper Jones (33 runs) en Ashley Giles (23) wisten het onvermijdelijke nog even uit te stellen, maar op 370 runs viel het doek voor Engeland.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
J Strauss c sub b S R Clark 11 
A N Cook c M E K Hussey b S K Warne 43  
I R Bell lbw b S K Warne 0 
P D Collingwood st A C Gilchrist b S K Warne 96  
K P Pietersen c D R Martyn b B Lee 92 
A Flintoff c J L Langer b S K Warne 16 
G O Jones   b G D McGrath 33 
A F Giles c S K Warne b S R Clark 23 
M J Hoggard c S K Warne b S R Clark 8 
S J Harmison c G D McGrath b S R Clark 13  
J M Anderson not out   4  
Extras    31   
Total   all out 370 (100.1 ovs) 

Nog even terugkomen op de vierde dag: Shane Warne liet zich even gaan, en ik hoop toch wel dat hij nog een boete krijgt voor het gooien van de bal naar Pietersen tijdens dood spel.

De tweede Test begint komende vrijdag al, in Adelaide.

[ Bericht 5% gewijzigd door dwerg op 27-11-2006 12:26:09 ]
  Trouwste user 2022 dinsdag 28 november 2006 @ 06:14:02 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_43952365
Gisteren genoten van een BBC reportage. Als leek snapte ik gelijk wat de importantie is.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 1 december 2006 @ 02:58:17 #22
79262 Dwersdriever
pi_44045343
We zijn weer begonnen. De tweede test is anderhalf uur geleden begonnen. Heb het eerste stuk zitten kijken in de Ierse pub. Alom onbegrip over het feit dat Engeland Panesar niet in de opstelling heeft. De Engelsen spelen net als Australië met een ongewijzigde ploeg. Het wicket lijkt een battingparadijs. Dit is het stadion waar Michael Vaughan tijdens de laatste tour van Engeland 177 scoorde.

De Engelsen wonnen de toss en besloten te batten. De start was solide genoeg, al bereikte Brett Lee snelheden van tegen de 96 mijl per uur. Een slordigheid van Andrew Strauss verpeste de goede start van Engeland. Zijn wicket viel voor 14 met de score op 32. Inmiddels staan Cook en Bell samen te batten. Cook ziet er goed uit en is 24*, Bell heeft net vier runs binnen.

Ben benieuwd hoe de score is als ik straks weer wakker wordt. Welterusten :
We Came A Long Time Ago
pi_44046981
266-3 niet slecht, maar ze moeten echt een hoge score hier om iets te kunnen doen.
  vrijdag 1 december 2006 @ 10:58:35 #24
79262 Dwersdriever
pi_44048713
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 09:27 schreef Chillmeister het volgende:
266-3 niet slecht, maar ze moeten echt een hoge score hier om iets te kunnen doen.
Voor Paul Collingwood moet 2006 toch wel gelden als het jaar van de absolute doorbraak. In glanzende vorm afgelopen zomer tegen Pakistan en Sri Lanka en dat zet hij gewoon voort tegen Australië. Vorige week hield hij zich al prachtig staande en hopelijk kan hij nu zijn eerste Ashes-century maken.

Voor Engeland is het verder vooral van belang dat Pietersen nu niet zijn wicket in de ochtend weggooit. Als hij een hoge score maakt in zijn gebruikelijke tempo, krijgt Engeland misschien een buitenkans om druk te zetten op de Australiërs. De pitch lijkt volgens mij geschapen voor een draw, maar je weet maar nooit in het cricket. Vanavond maar weer highlights kijken.
We Came A Long Time Ago
  vrijdag 1 december 2006 @ 11:00:31 #25
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_44048753
Iemand voor mij een mooie link met de regels in het kort, liefst in het Nederlands?
Fascinerende sport, ik snap er alleen geen donder van
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')