abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 november 2006 @ 19:13:48 #1
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_43792025
Hoi,

Tussen de hal en de keuken heb ik in mijn (nieuwbouw)huis van drie jaar oud een muurtje van gipsblokken.
Nu is die muur door en door gescheurd. Er zit een scheur in van een meter lengte, die kriskras door de blokken loopt. Op sommige plaatsen kan ik een papiertje 3cm in de scheur duwen. Aan de andere kant is de zelfdee scheur ook zichtbaar maar ik kan er gelukkig geen papiertje door heen duwen.
De muur draagt aan de halkant een kapstok. De muur is sinds een jaar gescheurd, de kapstok hangt al drie jaar.

Hoe moet ik dit nu maken ? Gewoon lekker afsmeren en de scheur laten zitten ? De muur eruit beuken en een nieuwe plaatsen ? Bouwer in gebreke stellen ?
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_43792564
gewoon dicht smeren, misschien eerst met kit, dat is toch wat flexibeler, weet trouwens niet wat je met die muur wil doen verder? alleen scheur dicht maken?
pi_43792645
Hoe dik is die muur dan? 7 of 10cm? en hoe hoog? tot het plafond? Oja en hoe zwaar is die kapstok incl jassen?
If you need space... join NASA baby!
pi_43792764
Als het geen draagmuur is dan kan het bijna niet scheuren tenzij de blooken niet goed neergezet zijn of er een der of andere opening in de buurt is.
Dichtsmeren kan maar als de oorzaak er nog is dan scheurt het weer opnieuw.
Dichtsmeren gewoon met gips en geen vuller o.i.d.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_43793098
Je kan gewoon bij de aannemer zulke punten aankaarten. Het is wel handig om even te checken wat ik hierboven al zei... Als het een wandje is van 7cm dik en niet tot het plafond bijvoorbeeld, dan hebben ze iets niet helemaal volgens de regels gedaan...
If you need space... join NASA baby!
pi_43796852
quote:
Op woensdag 22 november 2006 19:29 schreef SubTOP het volgende:
Hoe dik is die muur dan? 7 of 10cm? en hoe hoog? tot het plafond? Oja en hoe zwaar is die kapstok incl jassen?
Het is een gipsmuur, geen gasbeton of Ytongmuur Aan een gipsblokkenmuur (Gibo) moet echt wel een kapstok vol met jassen kunnen hangen. Ik verwacht dan eerder dat je kapstok met plug en al uit de muur komt zetten dan dat er een scheur in de muur springt.

Voor TS:
Als je het zelf gaat doen, dan raad ik je aan om er wapeningsband overheen te doen voordat je het opnieuw gaat afsmeren.

Beter is het om de oude stuclaag gedeeltelijk weg te halen, dan het wapeningsband erop, en dan opnieuw stucen.

Heb je een idee over de oorzaak? Misschien wat foto's plaatsen?
pi_43801665
quote:
Op woensdag 22 november 2006 20:55 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Het is een gipsmuur, geen gasbeton of Ytongmuur Aan een gipsblokkenmuur (Gibo) moet echt wel een kapstok vol met jassen kunnen hangen. Ik verwacht dan eerder dat je kapstok met plug en al uit de muur komt zetten dan dat er een scheur in de muur springt.

Voor TS:
Als je het zelf gaat doen, dan raad ik je aan om er wapeningsband overheen te doen voordat je het opnieuw gaat afsmeren.

Beter is het om de oude stuclaag gedeeltelijk weg te halen, dan het wapeningsband erop, en dan opnieuw stucen.

Heb je een idee over de oorzaak? Misschien wat foto's plaatsen?
Mss als aanvulling Krab de schreur wel breder uit zodat je meer `grip` hebt.
  donderdag 23 november 2006 @ 09:48:48 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43812358
En de scheur goed schoonmaken zodat het beter hecht.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43812788
De meeste gibo muurtjes worden niet gestucd, alleen afgefilmd (erg maatvast allemaal, dus stucadoren is meestal niet nodig)

Die scheur is denk ik veroorzaakt door extreme droging of door verzakking of beweging van iets, maar het hoort iig niet. Ik zou de aannemer bellen en langs laten komen om het onder garantie te laten oplossen.
  donderdag 23 november 2006 @ 10:43:45 #10
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_43813361
Bedankt voor jullie antwoorden.

De muur is tot aan het plafond en de kapstok hangt er met vier speciale gipsblokkenpluggen aan.
De blokken zijn 7cm dik en ik ga er van uit dat het gewoon gibo blokken zijn, de blokken zijn ongeveer 40 bij 40 cm. En waren een beetje vies roze van kleur.

Ik denk dat de scheur door uitdroging is ontstaan, omdat het nieuwbouw is hebben meer mensen daar last van.
Uitkrabben en vullen had ik al gedacht, maar de muur is in de hal van spachtelputz voorzien en in de keuken gespoten. Ik zou 'm vanuit de keuken willen maken, als ik 'm daar uitkrab dan gaat wel het spuitwerk helemaal kapot. Toch lijkt me dat wel de beste optie.
pi_43861959
Is het geen Y-tong? Dat zachte spul? (Denk het wel n.l. voor gips heb je geen speciale pluggen nodig)
pi_43864982
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 20:38 schreef Wojworshebn het volgende:
Is het geen Y-tong? Dat zachte spul? (Denk het wel n.l. voor gips heb je geen speciale pluggen nodig)
Ik denk echt dat het gips is, hij praat over roze bijna vierkante 'stenen'. EN inderdaad daar gaan gewone pluggen in
pi_43865018
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 22:11 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Ik denk echt dat het gips is, hij praat over roze bijna vierkante 'stenen'. EN inderdaad daar gaan gewone pluggen in
Kan natuurlijk ook de impregneer zijn
  woensdag 23 mei 2007 @ 21:25:50 #14
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_49702103
Even een schopje.

Ik ga de wand plakken met glasvezelbehang.
Maar er zit nu spuitwerk op, en dat zit vast, muurvast.
Het spuitwerk is iets vlakker dan een gemiddeld plafond.

Moet ik de wand egaliseren met een uitvlakmortel oid voor ik glasvezelbehang er op kan plakken.
Of kan het er gewoon zo op ?

(of doe ik het fout en moet er iets heel anders op ?)
  donderdag 24 mei 2007 @ 11:12:16 #15
79128 HarryP
mijnCV.com
  donderdag 24 mei 2007 @ 19:23:26 #16
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_49735747
Ik wilde eerst gips gebruiken om de muur uit te vlakken, maar ik zag dat de minimale verwerkingsdikte 10 mm is. En dat is te veel. Ik zoek iets met een minimale verwerkingsdiepte van 1 a 0,5 mm.
  donderdag 24 mei 2007 @ 19:30:45 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_49736045
Heb je al bij de aannemer gevraagd? Want zo iets moet niet na 3 jaar kunnen zou ik zeggen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 24 mei 2007 @ 19:52:59 #18
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_49736964
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 19:30 schreef Martijn_77 het volgende:
Heb je al bij de aannemer gevraagd? Want zo iets moet niet na 3 jaar kunnen zou ik zeggen
Ja, dat weet ik..... Maar ik heb niet zo'n zin in een sjonnie de bouwvakkert die geen zin heeft en maar even op vrijdagmiddag het wandje van meneer Pikkebaas komt maken. Vorige ervaringen met herstelwerkzaamheden waren ook niet zo positief...

De rest van de keuken heeft last van gescheurd spuitwerk (en dat valt buiten alle garanties) en die wil ik ook gelijk mee pakken. Vandaar.
pi_49737328
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 19:23 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik wilde eerst gips gebruiken om de muur uit te vlakken, maar ik zag dat de minimale verwerkingsdikte 10 mm is. En dat is te veel. Ik zoek iets met een minimale verwerkingsdiepte van 1 a 0,5 mm.
http://www.knauf.be/nl/default.asp?page=http%3A//www.knauf.be/nl/index_menu.asp%3FM%3Dhttp%253A//www.knauf.be/nl/brico_2_8.html&menu=&M=http://www.knauf.be/nl/brico_2_8.html
  donderdag 24 mei 2007 @ 20:21:37 #20
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_49738150
quote:
"Na droging, Knauf Fix & Finish ca. 2 mm dik aanbrengen en afwerken."
Da's ook te dik. Ik wil alleen het spuitwerk uitvlakken.

Gisteren zag ik uitvlakmortel van Sikagard met een minimale verwerkingsdiepte van 0.5 mm.
  donderdag 24 mei 2007 @ 20:59:52 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_49739629
Is dat wel geschikt voor muren, en niet voor vloeren?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 24 mei 2007 @ 21:19:51 #22
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_49740389
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 20:59 schreef sanger het volgende:
Is dat wel geschikt voor muren, en niet voor vloeren?
Er is ook wand egaline. Maar dat kan ik nergens vinden....
pi_50076490
Gewoon voorstrijken en afsmeren met Fix en Finnish. En daar je glasweefsel behang overheen. Je zit snel op een laagdikte van 2 mm hoor, er is altijd wel ergens een puntje wat uitsteekt.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:40:52 #24
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_50104370
En als ik nou eens dat glasvezelbehang gewoon op het spuitwerk plak (misschien even afschuren) ?
pi_50112484
Dan moet het inderdaad wel glad zijn. Dan zal het prima gaan. Wel voorstrijken verwacht ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')