Mja ik denk dat het psychologisch is omdat dat meisje helemaal aleenig (dus kwetsbaar is) door het bos naar haar grootmoeder gaat, en een wolf (potent) tegenkomt die haar eerst nog bespeeld,
die Rode "hood" is natuurlijk ook erg erotisch, kleur rood he.
En erbij dat inderdaad zoals wonderer zegt, de meeste sprookjes veel serieuser/vaak seksueel waren.
Dat Het aan kinderen verteld werd om hun dingen te leren/laten afzweren is ook best logisch, dat mensen (zoals walt disney bijvoorbeeld) er later iets zoets van gemaakt heeft waar niemand in verkracht/vermoord word is enkel zodat het verkoopbaar werd.
Roodkapje komt er op neer dat ze in het begin bij haar oom woonde omdat haar moeder overleden was, Haar oom was heel streng en had dat meisje dus een kuisheidsgordel om gedaan, op een dag stierf haar oom en slaagde ze erin om dat kuisheidsgordel ding eindelijk af te doen (soort van ontwaking van seksualiteit) en trok het bos in naar haar grootmoeder op zoek die veel vrijer was (kruidenvrouwtje he, werden gezien als heksen en je weet hoe seksueel heksen zijn)
Daar kwam ze dus de potentie tegen (wolf) die haar het lange pad op stuurde en zelf het korte pad nam om haar oma kapot te rijten en op te vreten, In de schaduw van de bomen zat een jager die het aanshouwde en hij volgde de wolf maar de wolf had de jager door en liet de jager verdwalen, Toen Roodkapje aankwam zat in een donkere hoek de wolf met volle maag, En roodkapje ging zitten om wat te eten, toen kwam er een vogeltje op het raamkozijn en zei tegen roodkapje "je eet het vlees van je grootmoeder" roodkapje vroeg de wolf waarom het vogeltje dat zei, en de wolf zei "het vogeltje liegt, wuif hem af" Roodkapje nam een slok drinken en een kat sprong op de schoorsteen en riep naar rondkapje "je drinkt het bloed van je grootmoeder" waarom roodkapje weer vroeg aan de wolf waarom zoiets gezegd werd, "de kat is zijn verstand verloren, wuif hem af" zei de wolf.
Roodkapje keek naar de wolf en zag zijn harige oren,
"grootmoeder, wat heeft u harige oren" zei roodkapje
"dat krijg je met mijn leeftijd zodat ik beter kan horen" zei de wolf
Roodkapje keek naar de wolf en zag zijn ogen glanzend naar haar lichaam staren,
"grootmoeder, wat heeft u grote ogen" zei roodkapje
"dat krijg je met mijn leeftijd zo kan ik je beter zien" zei de wolf
Roodkapje keek naar de wolf en zag hem grijnzen,
"grootmoeder, wat heeft u grote tanden" zei roodkapje
"dat krijg je met mijn leeftijd, zo kan ik je beter proefen"
Roodkapje schrok en de wolf sprong op haar af en beet haar strot eruit.
Op het zelfde moment ging de deur open en daar stond een jager welk alles gezien had bij de kruizing
en na de wolf te hebben gevolgd maar verdwaald was toch nog het huisje van de grootmoeder gevonden had.
Roodkapje was dood.
Woest he
![]()
dat is het originele verhaal, heb het niet gecopy paste maar zo ging het iig.
Je kunt wel zien hoeveel er voor de kinderversie uit gelaten is, de kuisheidsgordel, het eten en drinken van haar eigen grootmoeder, de dood van roodkapje, de jager die te laat was omdat hij afgeschud was.
Het sprookje heeft een seksueel moralistische boodschap.
Als ik de wolf was wist ik het wel trouwens, dan zou ik roodkapje niet opeten maar een hete nacht geven
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.