FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Wie rijden hier kitcar/zelfbouw motor?
TR08dinsdag 21 november 2006 @ 07:44
Zoals de TT zegt: Wie rijden hier een zelfgebouwde auto of motor? Het lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen

Hoe duur is het, hoe lang duurt het, wat is er k*twerk aan de bouw, etc?
TR08dinsdag 21 november 2006 @ 08:15
Oh ja pics worden gewaardeerd

Ik heb tot nog toe alleen kitcars van de zijlijn mogen mee maken en ken iemand die zelf motorfietsen bouwt Mijn eigen bouwsel is Nuna 2, maar die is voor normaal gebruik niet erg straatwaardig te noemen
geelhoeddinsdag 21 november 2006 @ 08:41
quote:
[b]Op dinsdag 21 november 2006 08:15
Ik heb tot nog toe alleen kitcars van de zijlijn mogen mee maken
Nou ja zeg! zijlijn?!

TR08dinsdag 21 november 2006 @ 08:43
Ja niet zelf gebouwd bedoel ik

Afgelopen zaterdag was uiteraard fantastisch, ik kwam met een grote glimlach en enorm hoge nood van jouw redelijk sterke "koffie" weer thuis
Ik vond alleen wel een verdachte blauwe plek op mijn been gister
Netsplitterdinsdag 21 november 2006 @ 08:44
Moet je zelf natuurlijk ook pics plaatsen....
TR08dinsdag 21 november 2006 @ 08:52
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 08:44 schreef Netsplitter het volgende:
Moet je zelf natuurlijk ook pics plaatsen....
Vooruit

Stukje body bouw:

Hier reed ik na de race op de erasmus brug


De auto was redelijk snel te noemen, hij heeft ooit 145 km/u gereden waar dat niet mocht onder niet van tevoren ingelicht politie escorte De geschatte top was 180 km/u, maar ik zou dat op de openbare weg eerlijk gezegd niet durven. Verbruik was natuurlijk nul, maar we reden ongeveer 110 op de GPS met 2000Watt. Als je die energie met diesel opwekt bij 40% rendement rij je 1 op 260.

Wegligging was top, zitcomfort ook (al zou je dat niet verwachten) en het zicht op de weg was ehm ja...kut Het is puur vanwege het zicht niet verstandig om zonder escorte de weg op te gaan in die auto laat ik maar zeggen. Oh ja de banden gingen makkelijk lek, met name met mij achter het stuur

Meer pics die voor dit topic interessant lijken vind ik zo snel niet op internet, die kan ik nog op scharrelen wanneer er belangstelling is. Alleen ging het mij hier meer om echte kitcars waar je ook gewoon de weg mee op zou kunnen.

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 21-11-2006 08:59:05 ]
CiQNiZdinsdag 21 november 2006 @ 08:53
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 07:44 schreef TR08 het volgende:
Hoe duur is het, hoe lang duurt het, wat is er k*twerk aan de bouw, etc?
- Altijd duurder dan je in eerste instantie vanuit gaat.
- 2 tot 3 keer zo lang, waarschijnlijk nog wel langer als je het goed doet, dan dat je eerst voor ogen had

Bouw?
- Dingen die niet duidelijk zijn in de handleiding
- Dingen die toch net niet passen
- Onderdelen die verkeerd monteerd zijn, dus loshalen, goed monteren, of alles wat daarna gemonteerd is loshalen, dan je onderdeel, dan weer juist monteren

verder...
- GOED gereedschap lijkt mij het halve werk
- Koffie, radio en wensenlijst/log lijkt mij een goed plan

Via de wensenlijst en/of log kun je bijhouden hoe je iets gedaan hebt en hoe je iets wilt hebben. Zo kun je vaak ook een rooster opstellen. Vaak is dat voor jezelf wel makkelijker. Zo kun je bepalen of je dat vandaag af gaat krijgen, eventueel paar uurtjes 's nachts doorwerken, of dat je al van te voren weet (uitstippelen, doordenken) dat je dat sowieso niet gaat redden. Voorkomt ergenissen en fouten.

sowieso:
- van je donor(s) haynes manuals aanschaffen
- aanmelden op fora (evt. ook buitenlandse fora) die alles weten van jouw kitcar(en/of leverancier).

Veel lef, geduld en goede vrienden is een must trouwens
geelhoeddinsdag 21 november 2006 @ 09:06
@CiQNiZ wat heb jij gebouwd?

Westfield zegt dat er 120 uur voor staat, maar het dubbele heb ik er wel over gedaan. Goed gereedschap is inderdaad een vereiste, Facom of Gedore doet het prima, een perslucht popnageltang is geen overbodige luxe. Een dremel voor het glasvezel is onmisbaar.
Een setje 4.1 boortjes draai je er ook wel door.

Problemen die ik tegenkwam staan op mijn site.
whoopsdinsdag 21 november 2006 @ 09:20
Ik heb afgelopen weekend met de IJspegelrit meegedaan, dat is een rally voor kitcars gebaseerd op een 2cv, er deden uiteindelijk alleen Burtons mee. We hebben een prachtige rit gemaakt en het zijn gewoon echt super-autootjes...


Hier wat foto's...
CiQNiZdinsdag 21 november 2006 @ 09:26
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 09:06 schreef geelhoed het volgende:
@CiQNiZ wat heb jij gebouwd?

Westfield zegt dat er 120 uur voor staat, maar het dubbele heb ik er wel over gedaan. Goed gereedschap is inderdaad een vereiste, Facom of Gedore doet het prima, een perslucht popnageltang is geen overbodige luxe. Een dremel voor het glasvezel is onmisbaar.
Een setje 4.1 boortjes draai je er ook wel door.

Problemen die ik tegenkwam staan op mijn site.
Niks nog Flat en kitcar gaan niet goed samen... Als we ergens anders uiteindelijk een huisje nemen dan gaat het er uiteindelijk wel komen Maar ik weet nog niet zo goed wat ik moet bouwen...

Ik ben zelf helemaal weg van de K1 Attack trouwens...

[ Bericht 4% gewijzigd door CiQNiZ op 21-11-2006 09:35:17 ]
Aibmidinsdag 21 november 2006 @ 09:54
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 09:20 schreef whoops het volgende:
Ik heb afgelopen weekend met de IJspegelrit meegedaan, dat is een rally voor kitcars gebaseerd op een 2cv, er deden uiteindelijk alleen Burtons mee. We hebben een prachtige rit gemaakt en het zijn gewoon echt super-autootjes...


Hier wat foto's...
Mijn vader heeft een Lomax, ik plaats hier even een tvp en zal straks wat foto's zoeken. Zijn met dat ding ook naar de USA geweest, tof karretje!
wouter37donderdag 23 november 2006 @ 14:47
quote:
wie rijden hier kitcar
nog niet begin binnenkost met bouwen
geelhoeddonderdag 23 november 2006 @ 14:48
serieus? Wordt het een K-1?
CiQNiZdonderdag 23 november 2006 @ 16:22
quote:
Op donderdag 23 november 2006 14:48 schreef geelhoed het volgende:
serieus? Wordt het een K-1?
Dan wil ik ook weleens een handje meehelpen
geelhoeddonderdag 23 november 2006 @ 16:38
Ik ben in de war! Wouter is een striker aan het bouwen.
wouter37donderdag 23 november 2006 @ 17:08
quote:
Op donderdag 23 november 2006 16:38 schreef geelhoed het volgende:
Ik ben in de war! Wouter is een striker aan het bouwen.
j0rritdonderdag 23 november 2006 @ 19:11
Enige tijd terug heb ik eens zitten kijken naar kitcars. Dit kwam grotendeels omdat iemand tijdens een barbeque aan kwam waaien met een Lotus Super 7 replica met Honda Fireblade motor. Een relatief betaalbaar project opzich, maar wel voor de lange termijn in de niet nabije toekomst.

Zo heb je bijvoorbeeld de Dax Rush die mij aanspreekt. Pure porno op 4 wielen.





MrSkylinedonderdag 23 november 2006 @ 23:16
wat is dat nou weer voor egoistische rollbar?
o we gaan over de kop en mn bijrijder kan de tering krijgen
PeuRacvrijdag 24 november 2006 @ 01:27
quote:
Op donderdag 23 november 2006 23:16 schreef MrSkyline het volgende:
wat is dat nou weer voor egoistische rollbar?
o we gaan over de kop en mn bijrijder kan de tering krijgen
Knappe gozer die dat ding op z'n kop krijgt, de motor hangt TUSSEN de wielen, veel lager kan echt niet. Dus hij moet al zowat op 90 graden wil die verder kantelen uit zichzelf. Maar sporing is in verhouding tot de hoogte zo breed, dat dit in de praktijk vrijwel onmogelijk is.
TR08vrijdag 24 november 2006 @ 07:09
Ooit gehoord van "van de weg af over het talud de sloot in schuiven"? Dan gaat zo ongeveer alles om. Verder kun je nog het begin van een vangrail pakken, dan ga je ook en zo zijn er nog wel meer scenario's te bedenken. Hoogst onwaarschijnlijk allemaal dat het daadwerkelijk gebeurd, maar praktisch zeker haalbaar. Ik zou bij dat ding toch liever een andere rollbar erop zetten.
Buiten dat vind ik dat schuine ding lelijk Maar verder is het een top wagen om te zien!
geelhoedvrijdag 24 november 2006 @ 09:31
Zulke roll bars zijn meer voor de show, als je om gaat houdt dat ding niets tegen. Een echte rollbar heeft een driehoeks constructie.
Overigens heb je met die dax wel een van de lelijkste se7en kloons uitgekozen. Wie zet er nou rechthoukige koplampen op een se7en?

TR08vrijdag 24 november 2006 @ 09:35
Ik vind die rechthoekige lampen best koel eigenlijk Past wel bij de vorm van die luchthapper voor en de auto zelf is verder ook vrij rechthoekig.
geelhoedvrijdag 24 november 2006 @ 09:58
Hmmmm, nee ik blijf erbij dat ze rond moeten zijn. Colin Chapman heeft de auto gemaakt om zo licht mogelijk te zijn, en zoals je waat is een ronde lamp per glasoppevlak lichter dan een rechthoekige.

Nog een lelijke: de quantum extreme!
CiQNiZvrijdag 24 november 2006 @ 10:17
Vanwege de velgen, luchthapper en richtingaanwijzers??
TR08vrijdag 24 november 2006 @ 10:44
"Zo licht mogelijk" is voor een auto altijd een erg rekbaar begrip. Dan kun je namelijk vragen gaan stellen over waarom er grote wielen op zitten, waarom de auto niet iets korter is, waarom de rem- en knipperlichten niet als LED's uitgevoerd zijn, waarom...
Als puur lichtgewicht mbt de lampen prioriteit #1 was zaten er denk ik wel van die koplampen die je op bussen vindt (die kleine ronde) in. Design en lage kosten blijven voor een heel groot deel toch erg hoog op het verlanglijstje staan bij auto ontwerp. Laag gewicht is vaak #2 en daarna volgen rij eigenschappen e.d.

[ Bericht 18% gewijzigd door TR08 op 24-11-2006 10:50:54 ]
CiQNiZvrijdag 24 november 2006 @ 10:47
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 10:44 schreef TR08 het volgende:
"Zo licht mogelijk" is voor een auto altijd een erg rekbaar begrip. Dan kun je namelijk vragen gaan stellen over waarom er grote wielen op zitten, waarom de auto niet iets korter is, waarom de rem- en knipperlichten niet als LED's uitgevoerd zijn, waarom...
Als puur lichtgewicht mbt de lampen prioriteit #1 was zaten er denk ik wel van die koplampen die je op bussen vindt (die kleine ronde) in.
Ik denk naast licht, dat het ook goedkoop mogelijk moet zijn
TR08vrijdag 24 november 2006 @ 10:51
Yes my thoughts exactly, helemaal bij kitcars. Zie net dat ik tegelijk met jou aan het typen was
CiQNiZvrijdag 24 november 2006 @ 10:52
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 10:51 schreef TR08 het volgende:
Yes my thoughts exactly, helemaal bij kitcars. Zie net dat ik tegelijk met jou aan het typen was
Great minds think alike
TR08vrijdag 24 november 2006 @ 11:23
Heb jij een great mind dan
geelhoedvrijdag 24 november 2006 @ 12:18
Kitcars goedkoop?

De meeste worden gebouwd door de liefhebber die er al zijn vrije tijd in steekt, het zijn perfectionisten die wellicht een tweedehands versnellingsbak kopen maar zich er dan custom made tandwielen laten maken.
Het moet gewoon naar de smaak van de bouwer zijn en dat zijn vierkante lampen niet! (Als men smaak heeft )

Er is natuurlijk ook een verschil tussen een Cateringvan of Westfield en iets als Dax, Luego of Sylva.
TR08vrijdag 24 november 2006 @ 12:22
Smaak is een erg rekbaar begrip, sommige mensen rijden bijvoorbeeld een Daihatsu Gran Move om maar wat te noemen

Kitcar projecten zijn natuurlijk altijd duur, maar het bouwen gebeurt wel van wat "extra" geld dat iemand bij elkaar heeft weten te sprokkelen. Kosten zijn dus wel degelijk een issue bij zowel ontwikkelaar als koper.
geelhoedvrijdag 24 november 2006 @ 12:34
Dat bedoel ik met de verschillende merken. Als je niets zelf wilt doen koop je een cateringvan, topgear die dat in 8 uur in elkaar prutst? Wist je dat de remleidingen al voorgebogen zijn?

Iets meer zelf doen: Een Westfield, nog meer zelf doen dax, Sylva Luego etc, etc...

Gran Move's roeleren trouwens!
TR08vrijdag 24 november 2006 @ 12:37
Ik vind de koplampen anders niet erg rond
geelhoedvrijdag 24 november 2006 @ 13:40
Die van de Gran Move bedoel je?
TR08vrijdag 24 november 2006 @ 13:46
Welke anders
geelhoedvrijdag 24 november 2006 @ 13:56
Begin jij alvast maar te bidden dat ik niet in je afstudeercomissie zit!
TR08vrijdag 24 november 2006 @ 13:57
Haha mag ik daarmee beginnen als mijn verslag af is?