quote:Een kraai die reeds sinds de kinderjaren van Alfred zijn tegenstander is. Eigenlijk is hij slechts half kraai, omdat zijn moeder een merel was. Reeds op jonge leeftijd komt in aanraking met justitie, waarna hij steeds verder afdaalt in zijn zoektocht naar macht. Hij richt de Nationale Kraaienpartij op, waarmee hij tijdelijk de macht in Groot Waterland overneemt. Kenmerkende quote: Kras op!
quote:Zo evolueert het karakter Dolf, die Alfred aanvankelijk nog als vriend ziet, al gauw in een evenbeeld van Adolf Hitler, ondanks het feit dat hij veelal gekleed gaat in een Napoleontisch uniform. Dolf is leider van de Kraaienpartij, welke sterke overeenkomsten kent met de NSDAP. Dolf, wiens naam ook lijkt op Adolf, past zelfs rassenleer toe, ondanks het feit dat ook hij half kraai, half merel is. Zijn afkomst is onduidelijk, net als die van Adolf Hitler, waardoor Dolf zijn gele merelsnavel zwart moet kleuren om op een echte kraai te lijken. Toch wordt Dolf in het begin van de serie op een genuanceerde manier benaderd, alsof hij slachtoffer is geworden van een moeilijke jeugd.
Ik was 5 of 6 toen ik het keek. Daarna heel lang niet meer gezienquote:Op maandag 20 november 2006 20:47 schreef Fir3fly het volgende:
Duurde wel lang zeg, voordat je daar achter kwam. In het Nineties forum hebben ze daar 3 topics over volgeluld.
Ze kunnen hem niet op een andere manier dat imago geven? Om er nou een Hitler-replica van te maken vind ik wel erg ver gaan. Vooral in een kinder-tekenfilm. Alsof kinderen van 4/5/6 uberhaupt weten wie Hitler is.quote:Op maandag 20 november 2006 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Hitler is de belichaming van kwaad en verraad. Dolf speelt diezelfde rol in AJK.
En het is nog niet eens een echte kraai ! Zn moeder was een merel !quote:Op maandag 20 november 2006 20:46 schreef Matness het volgende:
omdat het een klotekraai is?
Waarom?Ik vond het altijd wel geniaal. Kinderen realiseren zich dat toch niet, maar leggen later, als ze wat ouder zijn, wel makkelijker de link Slecht = Hitler, doordat zij, net als jij, dan ineens doorkrijgen dat die slechterik in AJK gemodelleerd was op een echte slechterik.quote:Op maandag 20 november 2006 20:48 schreef PietjePuk2 het volgende:
[..]
Ze kunnen hem niet op een andere manier dat imago geven? Om er nou een Hitler-replica van te maken vind ik wel erg ver gaan. Vooral in een kinder-tekenfilm.
Inderdaad, zo erg was Hitler nou ook weer niet.quote:Op maandag 20 november 2006 20:48 schreef PietjePuk2 het volgende:
[..]
Ze kunnen hem niet op een andere manier dat imago geven? Om er nou een Hitler-replica van te maken vind ik wel erg ver gaan. Vooral in een kinder-tekenfilm. Alsof kinderen van 4/5/6 uberhaupt weten wie Hitler is.
Ik heb geen aflevering gezien meer sinds ik 6 ben...quote:Op maandag 20 november 2006 20:53 schreef Pulsy het volgende:
Is dat de enige verwijzing naar de echte wereld die je hebt gevonden? De hele tekenfilm is een grote aanklacht tegen politiek en misstanden in de wereld. Er zitten talloze associaties in elke aflevering...
Nee.quote:Op maandag 20 november 2006 20:54 schreef Hephaistos. het volgende:
Daarnaast was Dolf gedeeltelijk een Ekster. Was Hitler niet 1/8e Joods ofzo?
Zijn moeder was merel in de aflevering. Hitler's moeder (of vader?) was idd Oostenrijksquote:Op maandag 20 november 2006 20:54 schreef Hephaistos. het volgende:
Daarnaast was Dolf gedeeltelijk een Merel. Was Hitler niet 1/8e Joods ofzo?
-Staat dus ook gewoon in de OP-
Dat waren ze zelfs allebei. Ieks. Hitler's vader en moeder waren zelfs verwant aan elkaar. En hun beider familie woonde al eeuwen in het Waldviertel.quote:Op maandag 20 november 2006 20:56 schreef PietjePuk2 het volgende:
[..]
Zijn moeder was merel in de aflevering. Hitler's moeder (of vader?) was idd Oostenrijks
Ach, Oostenrijks, Duits... Allemaal een grote Arische pot nat.quote:Op maandag 20 november 2006 20:56 schreef PietjePuk2 het volgende:
[..]
Zijn moeder was merel in de aflevering. Hitler's moeder (of vader?) was idd Oostenrijks
Alfred J. Kwak is dan ook geen gewone tekenfilm serie. Het heeft een sterk maatschappelijke boodschap, zaken als apartheid, het leegvissen van de zee, de verschillen tussen arm en rijk in de wereld en ook de gevolgen van een totalitair systeem worden aan de kaak gesteld. De makers, waaronder Herman van Veen zijn van mening (en ik ook) dat deze lessen niet vroeg genoeg geleerd kunnen worden. Een hitler-achtige figuur is dan ook niet verwonderlijk. Ik vond het een geweldige serie, en ik vind dat nog steeds, jammer dat het zo weinig op TV is. Zou vaste kost moeten zijn voor ieder kind.quote:Op maandag 20 november 2006 20:48 schreef PietjePuk2 het volgende:
[..]
Ze kunnen hem niet op een andere manier dat imago geven? Om er nou een Hitler-replica van te maken vind ik wel erg ver gaan. Vooral in een kinder-tekenfilm. Alsof kinderen van 4/5/6 uberhaupt weten wie Hitler is.
En hij was gay tochquote:Op maandag 20 november 2006 20:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat waren ze zelfs allebei. Ieks. Hitler's vader en moeder waren zelfs verwant aan elkaar. En hun beider familie woonde al eeuwen in het Waldviertel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |