abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 november 2006 @ 16:29:16 #1
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_43720342
Hallo,
ik had 2 weken geleden een 'discussie' met 2 leraren.
Ik ben van mening dat je tijd niet kan schilderen, alleen de suggestie, of een registratie van tijd. Maar niet tijd zelf (zoals er in film wel tijd zit)

Mijn leraren waren het daar niet mee eens. Ze vonden dat tijd zeker wel geschildert kon worden. Zoals bv de schuifschilderijen van Rob van Koningsbruggen (ik kan er zo snel geen plaatje van vinden )

Ik vind het in ieder geval een leuk onderwerp om me er deze periode mee bezig te houden. Dus als iemand andere schilders kennen die hier iets mee te maken heeft, of uitspraken hierover. Of misschien zelf een mening er over hebt, dan hoor ik het graag
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 20 november 2006 @ 16:33:57 #2
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_43720469
Hoe bedoel je dat er in een film wel tijd zit? Omdat het langer duurt voordat het is afgelopen? Omdat een schilderij maar één moment kent, en een film door een periode heen gaat?
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  maandag 20 november 2006 @ 16:36:14 #3
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_43720539
In de middeleeuwen verwerkte men ook heel vaak verschillende stadia van een gebeurtenis in één schilderij.
  maandag 20 november 2006 @ 16:39:28 #4
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_43720638
Of wat te denken van het kubisme, waarin soms meerdere gezichtspunten van een voorwerp tegelijk werden geschilderd. Dit KAN tijdsverloop impliceren, want om een voorwerp van verschillende kanten te bekijken moet je het voorwerp toch draaien (of er zelf omheen lopen) en dat kost tijd.
  maandag 20 november 2006 @ 16:41:14 #5
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_43720694
quote:
Op maandag 20 november 2006 16:33 schreef Tha_Erik het volgende:
Hoe bedoel je dat er in een film wel tijd zit? Omdat het langer duurt voordat het is afgelopen? Omdat een schilderij maar één moment kent, en een film door een periode heen gaat?
Misschien moet ik eerst maar eens de definitie van tijd opzoeken....
pi_43721111
makkie toch:
  Moderator maandag 20 november 2006 @ 17:32:11 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43722236
quote:
Op maandag 20 november 2006 16:41 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Veel plezier daar zijn dikke boeken over geschreven men is er nog niet helemaal uit geloof ik
quote:
tijd (de ~ (m.), ~en)
1 grootheid van de voortgang en opeenvolging van de gebeurtenissen als een ononderbroken stroom
2 het geschikte of vastgestelde punt in de opeenvolging van de gebeurtenissen => tijdstip
3 periode, deel van de opeenvolging van gebeurtenissen => tijdsafstand
4 tijdperk
5 geregeld terugkerende tijdruimte of tijdstip waarin bepaalde verschijnselen optreden of bepaalde werkzaamheden verricht worden
6 [taalk.] vormenreeks van een werkwoord die heden, verleden of toekomst uitdrukt => tempus
7 [geol.] tijdseenheid van lage rang, één rang lager dan tijdvak
vooral 5 is een mooie daar ben je de definitie van tijdruimte weer nodig
quote:
tijd·ruim·te (de ~ (v.))
1 periode tussen twee tijdstippen waarbinnen een ontwikkeling plaatsvindt => tijdsbestek, tijdspanne, tijdsverloop
vullen we dat in dan krijg je

"geregeld terugkerende periode tussen twee vastgestelde punten in de opeenvolging van de gebeurtenissen waarbinnen een ontwikkeling plaatsvindt waarin bepaalde verschijnselen optreden of bepaalde werkzaamheden verricht worden"
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 20 november 2006 @ 17:34:30 #8
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_43722302
Tijd. Je kunt het niet pakken, het pakt hooguit jou.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  Moderator maandag 20 november 2006 @ 17:42:53 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43722509
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_43776302
quote:
Op maandag 20 november 2006 16:41 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Tijd is datgene wat er voor zorgt dat niet alles op hetzelfde moment gebeurt.
Tijd is een soort parametrisatie van de toename van de totale entropie in het universum.
Tijd is een dimensie van de ruimte-tijd.

woensdag 22 november 2006 @ 13:25:28 #11
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_43779582
quote:
Op woensdag 22 november 2006 11:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tijd is datgene wat er voor zorgt dat niet alles op hetzelfde moment gebeurt.
Tijd is een soort parametrisatie van de toename van de totale entropie in het universum.
Tijd is een dimensie van de ruimte-tijd.

De eerste en de laatste kan ik begrijpen
pi_43807250
quote:
Op woensdag 22 november 2006 11:36 schreef Haushofer het volgende:

What if CAT really spelled DOG...

Maar OT

Tijd als in het vergankelijke en de voortgang der dingen valt m.i. wel te vatten in een schilderij.

Tijd als object lijkt me dan weer wat moeilijker, maar dat is met alle abstracte begrippen. Ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe ik het concept 'idee' op doek zou moeten krijgen...
pi_43844380
quote:
Op maandag 20 november 2006 16:29 schreef Automatic_Rock het volgende:

Mijn leraren waren het daar niet mee eens. Ze vonden dat tijd zeker wel geschildert kon worden. Zoals bv de schuifschilderijen van Rob van Koningsbruggen (ik kan er zo snel geen plaatje van vinden )
Mja, ik vind dit altijd een beetje kunstenaarsgeneuzel, zoiets als een ballet over de relativiteitstheorie. Ze denken er iets van te begrijpen, maar eigenlijk is het gewoon een aardige kunstuiting, en that's it. Natuurlijk kun je tijd zelf niet schilderen. Het is geen object, maar een begrip, wat erg abstract is, en waarvan fysici soms niet eens weten wat er nou precies achter steekt. Het wordt altijd een interpretatie van een kunstenaar, wat geloof ik ook het idee achter kunst is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')