ja, wereld van verschil voorzover ik weetquote:Op zondag 19 november 2006 20:10 schreef Billy_Mack het volgende:
jij bent zeker protestant
Van wiequote:Op zondag 19 november 2006 20:02 schreef Boomstam het volgende:
en dien je daarna actief gemeentelid te zijn.
Dat is geen reden.quote:Op zondag 19 november 2006 21:27 schreef Billy_Mack het volgende:
ik ben katholiek opgevoed, en wil nu ook de communie mogen ontvangen
Ah, het kan dus wel. Wat goed.quote:Op zondag 19 november 2006 21:48 schreef Klonk het volgende:
dat had ik duidelijker in mijn post kunnen zetten, ik ben gedoopt voor de katholieke kerk, dus dat gaat gewoon
van de gemeente natuurlijk, als je al aangeeft dat je na het dopen er verder niets mee wil doen, geen kerkgang bv, zullen de meeste hervormde kerken je niet willen dopen.quote:
Bij ons is het de gewoonte om toch bepaalde kennis mee tegeven voor je gedoopt wordt. zelfde geld voor belijdenis.quote:Op zondag 19 november 2006 21:42 schreef _Magnolia_ het volgende:
heb er geen lessen voor hoeven volgen maar wel aan de oudsten in een getuigenis moeten vertellen waarom ik gedoopt wilde worden en dat was eigenlijk alles.
Mij is ook de betekenis van de doop van te voren wel uitgelegd. Maar ik heb er niet maandenlang lessen voor hoeven volgen ofzo.quote:Op zondag 19 november 2006 22:12 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Bij ons is het de gewoonte om toch bepaalde kennis mee tegeven voor je gedoopt wordt. zelfde geld voor belijdenis.
Maar het komt er niet op aan, het is geen speciaal vereiste, zie verhaal kamerling in handelingen.
beetje bijbelse kennis zou natuurlijk nooit kwaad kunnen lijkt me. heb je nooit zoiets gehad van: "was ik maar gelovig opgevoed zodat ik er meer van geweten heb?"quote:Op zondag 19 november 2006 22:23 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Mij is ook de betekenis van de doop van te voren wel uitgelegd. Maar ik heb er niet maandenlang lessen voor hoeven volgen ofzo.
Uiteraard wel maar dat was nu eenmaal niet zo. Ben nu aan een grote inhaalslag bezig. Mijn beste vriendin heeft me de basisbeginselen (om het zo maar te zeggen) heel erg duidelijk uitgelegd, daarna ben ik een alphacursus gaan volgen in mijn kerk, daarna een cursus geloofsgroei en momenteel doe ik een schriftelijke bijbelcursus. Het is jammer dat ik het allemaal niet eerder in mijn leven wist maar ik ben blij dat ik het nu allemaal wel weet en leer.quote:Op zondag 19 november 2006 22:28 schreef Boomstam het volgende:
[..]
beetje bijbelse kennis zou natuurlijk nooit kwaad kunnen lijkt me. heb je nooit zoiets gehad van: "was ik maar gelovig opgevoed zodat ik er meer van geweten heb?"
Is soms wel handig want vanavond had ik een preek die ik al 1000x eerder heb gehoort. en das weer saaiquote:Op zondag 19 november 2006 22:33 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Uiteraard wel maar dat was nu eenmaal niet zo. Ben nu aan een grote inhaalslag bezig. Mijn beste vriendin heeft me de basisbeginselen (om het zo maar te zeggen) heel erg duidelijk uitgelegd, daarna ben ik een alphacursus gaan volgen in mijn kerk, daarna een cursus geloofsgroei en momenteel doe ik een schriftelijke bijbelcursus. Het is jammer dat ik het allemaal niet eerder in mijn leven wist maar ik ben blij dat ik het nu allemaal wel weet en leer.![]()
En het mooiste is dat als alles loopt zoals het bij een verstandig mens hoort te lopen, dat je later tot de conclusie komt dat je redenen om te geloven blijven veranderen... Tot het moment komt, de weg van de logica volgend, dat je hoofdreden is, dat je in God -wil- geloven, en dat dit geloof buiten de logica omgaat, en incompatibel is met de logica.quote:Op zondag 19 november 2006 22:33 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Uiteraard wel maar dat was nu eenmaal niet zo. Ben nu aan een grote inhaalslag bezig. Mijn beste vriendin heeft me de basisbeginselen (om het zo maar te zeggen) heel erg duidelijk uitgelegd, daarna ben ik een alphacursus gaan volgen in mijn kerk, daarna een cursus geloofsgroei en momenteel doe ik een schriftelijke bijbelcursus. Het is jammer dat ik het allemaal niet eerder in mijn leven wist maar ik ben blij dat ik het nu allemaal wel weet en leer.![]()
quote:Op zondag 19 november 2006 21:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is geen reden.
Zeggen 'zo ben ik opgevoed' geeft mij weer het idee dat je als een soort robot netjes uitvoert wat je ouders of omgeving van je verwachten.
Wat zijn de conclusies die -JIJ- trekt nu je een zelfstandige geest hebt ontwikkeld waarmee je enigzins neutraal kan terugkijken op je leven?
Wat denk jij uit zo'n commune te kunnen halen op sociaal en spiritueel vlak?
quote:Op zondag 19 november 2006 22:39 schreef teamlead het volgende:
Het is geen enkel probleem om je op latere leeftijd Katholiek te laten dopen. Gewoon naar de parochiepriester stappen en aangeven dat je gedoopt wilt worden. Je krijgt dan een soort van "spoedcursus" om je bekend te maken met het geloof enzo (ik geloof een keer of 3 ofzo).
dan zul je waaschijnlijk wel minder nodig hebben ja. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel er is blijven hangen van de basisschoolquote:Op maandag 20 november 2006 06:27 schreef Billy_Mack het volgende:
ik moet hierbij overigens aanmerken dat ik naar een Katholieke basisschool ben gegaan waarin er gedurende 8 jaar lang elke week catechese werd gegeven. zou ik dan nog die lessen moeten volgen?
[..]
Vanwaar deze defensieve opstelling? Ik stel je een best wel redelijke ontopic vraag.quote:Op maandag 20 november 2006 06:04 schreef Billy_Mack het volgende:
dat is wel een reden, het is niet aan jou om hier vraag tekens bij te zetten. daarom graag alleen een reactie op de vraagstelling aub.
[..]
Je hoeft niet per se (regelmatig) in de kerk te komen om gedoopt te willen worden. Al vraag ik me af welke kerken jij bedoelt. Een gemiddelde PKN-kerk of echt een onafhankelijk hervormde kerk? Want dat kan nogal schelen.quote:Op zondag 19 november 2006 22:07 schreef Boomstam het volgende:
van de gemeente natuurlijk, als je al aangeeft dat je na het dopen er verder niets mee wil doen, geen kerkgang bv, zullen de meeste hervormde kerken je niet willen dopen.
mijn vraag was wat de voorwaarden zijn van het laten dopen, WAAROM ik dat wil is een prive-zaak, en daarna vragen vind ik onbehoorlijk...quote:Op maandag 20 november 2006 09:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Vanwaar deze defensieve opstelling? Ik stel je een best wel redelijke ontopic vraag.![]()
dan moet je vrijmetselaar worden, dan wordt je automatisch geexcommuniceerdquote:Op maandag 20 november 2006 07:00 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik snap het niet. Je weet zeker niet hoeveel mensen zich het liefst zouden laten ontdopen om uit die sekte (welke "stroming" dan ook) te kunnen stappen...
afhankelijk van de situatie, sommige mensen willen gedoopt worden voordat ze emmigreren bvquote:Op maandag 20 november 2006 13:18 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Je hoeft niet per se (regelmatig) in de kerk te komen om gedoopt te willen worden. Al vraag ik me af welke kerken jij bedoelt. Een gemiddelde PKN-kerk of echt een onafhankelijk hervormde kerk? Want dat kan nogal schelen.
Aha... nu ben ik een onbehoorlijke vlerk. Typisch gristelijke houding weer... Geen discussie, alleen maar aggressieve rethoriek en blaam.quote:Op maandag 20 november 2006 17:21 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
mijn vraag was wat de voorwaarden zijn van het laten dopen, WAAROM ik dat wil is een prive-zaak, en daarna vragen vind ik onbehoorlijk...
hey.. dan ben je ver genoegquote:Op maandag 20 november 2006 18:14 schreef Aoristus het volgende:
het maakt toch niets meer uit, je gaat hoe dan ook naar het vagevuur
en bedanktquote:Op maandag 20 november 2006 18:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Aha... nu ben ik een onbehoorlijke vlerk. Typisch gristelijke houding weer... Geen discussie, alleen maar aggressieve rethoriek en blaam.
BURN THE WITCH!
Ik zal je niet meer dwars zitten met zulke 'onbehoorlijke' vragen... ookal zit je in een filosofie forum en had je kunnen verwachten dat dit soort dingen er aan zaten te komen.![]()
De doop is slechts de eerste stap natuurlijk. Het ontvangen van het sacrament van de Heilige Communie is de 2e stap en tot slot is het sacrament van het Heilig Vormsel de definitieve toetreding tot de Kerk. Dus als je deze stap besluit te zetten, informeer dan daar ook meteen even naarquote:Op zondag 19 november 2006 17:34 schreef Billy_Mack het volgende:
verder vraag ik me ook af of het dopen je "officieel" katholiek maakt, of dat dit pas gebeurd als men de Heilige Communie heeft gedaan.
euh,.. tis me niet helemaal helder wat je hiermee bedoeltquote:Op maandag 20 november 2006 19:12 schreef Billy_Mack het volgende:
maar ben je dan in nomine patri?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |