abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43690126
Beste mensen,

Graag wil ik mij (ik ben 24) Katholiek laten dopen. Mijn hele familie is katholiek, en ik ben een van de weinigen die NIET is gedoopt. Ik vraag me dan ook af of dit nog mogelijk is, en of:

- men daarvoor bepaalde lessen moeten nemen;
- daar bepaalde regels aan zijn verbonden;
- dit geld kost

verder vraag ik me ook af of het dopen je "officieel" katholiek maakt, of dat dit pas gebeurd als men de Heilige Communie heeft gedaan.

Ik wil Katholiek worden omdat ik later mijn eigen kinderen wil laten dopen, in de katholieke kerk wil trouwen et cetera.

dank!

ps. ik moet hierbij overigens aanmerken dat ik naar een Katholieke basisschool ben gegaan waarin er gedurende 8 jaar lang elke week catechese werd gegeven. zou ik dan nog die lessen moeten volgen?

[ Bericht 20% gewijzigd door Billy_Mack op 20-11-2006 06:28:50 ]
  zondag 19 november 2006 @ 20:02:42 #2
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_43694644
in een hervomde gemeente kost dit geen geld
"moet" je cathegesatie volgen
en dien je daarna actief gemeentelid te zijn.

ik denk dat het katholieke wel dezelfde soort dingen handhaaft maar het beste kan je even de pastoor bellen
  zondag 19 november 2006 @ 20:04:35 #3
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_43694729
oja, waarom wil jij je laten dopen? omdat je buitenbeentje ben? Normaal laten mensen zich dopen omdat ze bij Jezus willen zijn.
Maar de katholieken zijn daar helemaal niet moeilijk in verder.
pi_43694968
jij bent zeker protestant
  zondag 19 november 2006 @ 20:14:50 #5
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_43695107
goed, zal ik de eerste serieuze reactie geven, ik heb mij heel toevallig ook op mijn 24ste laten dopen, heel bijzonder om dat zo bewust mee te maken, bij mij kwam meneer pastoor langs om lessen te geven, heb allerlei boeken gekregen die ik moest lezen, verder heel vrij, mooie discussies gehad en veel geleerd.

En daarna op een koude januaridag gedoopt in de kerk, heel gezellig werd door iedereen welkom geheten, je vraagt je bijna af waarom kinderen zo vroeg worden gedoopt, ik ervaar het als een verrijking voor mezelf dat ik alles zo bewust heb mogen meemaken.

en de kosten, ik was niets verplicht, maar heb toch geld gestort op de rekening van de parochie want ze hadden kosten gemaakt en ik wou gewoon mijn ding bijdragen.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zondag 19 november 2006 @ 20:32:53 #6
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_43695754
quote:
Op zondag 19 november 2006 20:10 schreef Billy_Mack het volgende:
jij bent zeker protestant
ja, wereld van verschil voorzover ik weet
  zondag 19 november 2006 @ 21:01:54 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_43696768
Neutraal bedoelde vraag. Wat is eigenlijk de reden dat je je wilt laten dopen?

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 19-11-2006 21:11:44 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_43696992
quote:
Op zondag 19 november 2006 20:02 schreef Boomstam het volgende:
en dien je daarna actief gemeentelid te zijn.
Van wie
pi_43697952
ik ben katholiek opgevoed, en wil nu ook de communie mogen ontvangen
  zondag 19 november 2006 @ 21:34:01 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_43698279
quote:
Op zondag 19 november 2006 21:27 schreef Billy_Mack het volgende:
ik ben katholiek opgevoed, en wil nu ook de communie mogen ontvangen
Dat is geen reden.

Zeggen 'zo ben ik opgevoed' geeft mij weer het idee dat je als een soort robot netjes uitvoert wat je ouders of omgeving van je verwachten.

Wat zijn de conclusies die -JIJ- trekt nu je een zelfstandige geest hebt ontwikkeld waarmee je enigzins neutraal kan terugkijken op je leven?

Wat denk jij uit zo'n commune te kunnen halen op sociaal en spiritueel vlak?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_43698787
Ik ben vorig jaar op mijn 34-ste gedoopt. Het was voor mij een hele bewuste keuze nadat ik een aantal jaren daarvoor tot geloof was gekomen. Ik wilde echt voor een leven met Jezus kiezen en aangezien ik niet gelovig ben opgevoed ben ik als kind nooit gedoopt. Het was voor mij echt een essentiėle stap om echt te kiezen voor God. Ik kom zelf in een Vrije Evangelische Gemeente en daar ben ik ook gedoopt. Ik heb er geen cent voor hoeven betalen (volgens mij is zoiets als doop ook helemaal niet in geld uit te drukken), heb er geen lessen voor hoeven volgen maar wel aan de oudsten in een getuigenis moeten vertellen waarom ik gedoopt wilde worden en dat was eigenlijk alles. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe zoiets in een katholieke kerk gaat, doen ze daar uberhaupt wel aan volwassendoop? Ik zou zeggen: Ga ervoor!
It's not going to stop 'till you wise up
  zondag 19 november 2006 @ 21:48:04 #12
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_43699111
dat had ik duidelijker in mijn post kunnen zetten, ik ben gedoopt voor de katholieke kerk, dus dat gaat gewoon
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_43699417
quote:
Op zondag 19 november 2006 21:48 schreef Klonk het volgende:
dat had ik duidelijker in mijn post kunnen zetten, ik ben gedoopt voor de katholieke kerk, dus dat gaat gewoon
Ah, het kan dus wel. Wat goed.
  zondag 19 november 2006 @ 22:07:27 #14
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_43700066
quote:
Op zondag 19 november 2006 21:07 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Van wie
van de gemeente natuurlijk, als je al aangeeft dat je na het dopen er verder niets mee wil doen, geen kerkgang bv, zullen de meeste hervormde kerken je niet willen dopen.
  zondag 19 november 2006 @ 22:11:43 #15
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_43700238
Wat is het doel van de katholieke doop? Zou je daar wat meer info over willen geven?
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
  zondag 19 november 2006 @ 22:12:29 #16
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_43700268
quote:
Op zondag 19 november 2006 21:42 schreef _Magnolia_ het volgende:
heb er geen lessen voor hoeven volgen maar wel aan de oudsten in een getuigenis moeten vertellen waarom ik gedoopt wilde worden en dat was eigenlijk alles.
Bij ons is het de gewoonte om toch bepaalde kennis mee tegeven voor je gedoopt wordt. zelfde geld voor belijdenis.
Maar het komt er niet op aan, het is geen speciaal vereiste, zie verhaal kamerling in handelingen.
pi_43700764
quote:
Op zondag 19 november 2006 22:12 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Bij ons is het de gewoonte om toch bepaalde kennis mee tegeven voor je gedoopt wordt. zelfde geld voor belijdenis.
Maar het komt er niet op aan, het is geen speciaal vereiste, zie verhaal kamerling in handelingen.
Mij is ook de betekenis van de doop van te voren wel uitgelegd. Maar ik heb er niet maandenlang lessen voor hoeven volgen ofzo.
  zondag 19 november 2006 @ 22:28:44 #18
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_43700990
quote:
Op zondag 19 november 2006 22:23 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Mij is ook de betekenis van de doop van te voren wel uitgelegd. Maar ik heb er niet maandenlang lessen voor hoeven volgen ofzo.
beetje bijbelse kennis zou natuurlijk nooit kwaad kunnen lijkt me. heb je nooit zoiets gehad van: "was ik maar gelovig opgevoed zodat ik er meer van geweten heb?"
pi_43701224
quote:
Op zondag 19 november 2006 22:28 schreef Boomstam het volgende:

[..]

beetje bijbelse kennis zou natuurlijk nooit kwaad kunnen lijkt me. heb je nooit zoiets gehad van: "was ik maar gelovig opgevoed zodat ik er meer van geweten heb?"
Uiteraard wel maar dat was nu eenmaal niet zo. Ben nu aan een grote inhaalslag bezig. Mijn beste vriendin heeft me de basisbeginselen (om het zo maar te zeggen) heel erg duidelijk uitgelegd, daarna ben ik een alphacursus gaan volgen in mijn kerk, daarna een cursus geloofsgroei en momenteel doe ik een schriftelijke bijbelcursus. Het is jammer dat ik het allemaal niet eerder in mijn leven wist maar ik ben blij dat ik het nu allemaal wel weet en leer.
  zondag 19 november 2006 @ 22:37:04 #20
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_43701378
quote:
Op zondag 19 november 2006 22:33 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Uiteraard wel maar dat was nu eenmaal niet zo. Ben nu aan een grote inhaalslag bezig. Mijn beste vriendin heeft me de basisbeginselen (om het zo maar te zeggen) heel erg duidelijk uitgelegd, daarna ben ik een alphacursus gaan volgen in mijn kerk, daarna een cursus geloofsgroei en momenteel doe ik een schriftelijke bijbelcursus. Het is jammer dat ik het allemaal niet eerder in mijn leven wist maar ik ben blij dat ik het nu allemaal wel weet en leer.
Is soms wel handig want vanavond had ik een preek die ik al 1000x eerder heb gehoort. en das weer saai
  zondag 19 november 2006 @ 22:39:07 #21
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_43701464
Het is geen enkel probleem om je op latere leeftijd Katholiek te laten dopen. Gewoon naar de parochiepriester stappen en aangeven dat je gedoopt wilt worden. Je krijgt dan een soort van "spoedcursus" om je bekend te maken met het geloof enzo (ik geloof een keer of 3 ofzo).
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_43702411
quote:
Op zondag 19 november 2006 22:33 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

En het mooiste is dat als alles loopt zoals het bij een verstandig mens hoort te lopen, dat je later tot de conclusie komt dat je redenen om te geloven blijven veranderen... Tot het moment komt, de weg van de logica volgend, dat je hoofdreden is, dat je in God -wil- geloven, en dat dit geloof buiten de logica omgaat, en incompatibel is met de logica.

Maarja dat houdt in dat je jezelf net zo open moet blijven stellen voor verandering, als dat je nu doet binnen de kerk. Jammergenoeg ziet de kerk het nut van twijfel niet echt, terwijl dit jou nu tot een belangerijke keuze bracht.
Laatste woorden Voltaire, nadat een priester hem vroeg Satan te verwerpen:
"Nou, nou, mijn beste man, dit is niet het moment om vijanden te maken."
.
pi_43707929
dat is wel een reden, het is niet aan jou om hier vraag tekens bij te zetten. daarom graag alleen een reactie op de vraagstelling aub.
quote:
Op zondag 19 november 2006 21:34 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat is geen reden.

Zeggen 'zo ben ik opgevoed' geeft mij weer het idee dat je als een soort robot netjes uitvoert wat je ouders of omgeving van je verwachten.

Wat zijn de conclusies die -JIJ- trekt nu je een zelfstandige geest hebt ontwikkeld waarmee je enigzins neutraal kan terugkijken op je leven?

Wat denk jij uit zo'n commune te kunnen halen op sociaal en spiritueel vlak?
pi_43707985
ik moet hierbij overigens aanmerken dat ik naar een Katholieke basisschool ben gegaan waarin er gedurende 8 jaar lang elke week catechese werd gegeven. zou ik dan nog die lessen moeten volgen?
quote:
Op zondag 19 november 2006 22:39 schreef teamlead het volgende:
Het is geen enkel probleem om je op latere leeftijd Katholiek te laten dopen. Gewoon naar de parochiepriester stappen en aangeven dat je gedoopt wilt worden. Je krijgt dan een soort van "spoedcursus" om je bekend te maken met het geloof enzo (ik geloof een keer of 3 ofzo).
pi_43708051
Ik snap het niet. Je weet zeker niet hoeveel mensen zich het liefst zouden laten ontdopen om uit die sekte (welke "stroming" dan ook) te kunnen stappen...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')