New York Dolls destijds:
![]()
Tegenwoordig:
YouTubevideo van Personality Crisis uit 1973YouTubevideo van Jet Boy uit 1973Line-up:
Zang: David Johanson
Gitaar: Sylvain Sylvain
Gitaar: Johnny Thunders (dood), tegenwoordig Steve Conte
Bas: Arthur Killer Kane (dood), tegenwoordig Sami Yaffa
Drums: Billy Murcia (dood), toen Jerry Nolan (dood), tegenwoordig Brian Delaney
(Keyboard: Brian Koonin, maar die is er toch later bijgekomen. Plus, het is een sukkel en hij speelt niet altijd mee.)
MuziekIn 1971 waren er eens vijf jongens die zich als meisjes verkleedden en rommelige muziek gingen maken. Nu ben ik vreselijk slecht in het omschrijven van muziek, dus ik quote even allmusic.com:
quote:
The New York Dolls created punk rock before there was a term for it. Building on the Rolling Stones' dirty rock & roll, Mick Jagger's androgyny, girl group pop, the glam rock of David Bowie and T. Rex, and the Stooges' anarchic noise, the New York Dolls created a new form of hard rock that presaged both punk rock and heavy metal.
Ook hebben ze een aantal covers van 50s en 60s nummers gemaakt, maar als je wil weten hoe dat precies zit moet je even op All Music kijken.
DiscografieThe New York Dolls hebben drie albums gemaakt. En wel de volgende:
The New York Dolls (1973) met klapperts als Personality Crisis, Trash, Jet Boy en Pills.
Too Much Too Soon (1974) met veel covers. (
![]()
. Don't Start Me Talking.
![]()
. Babylon.
![]()
.) Het schijnt trouwens dat de producer van Too Much Too Soon, George Morton (producer van o.a. de Shangri-La's) ook inderdaad dacht dat ie een girl group moest gaan producen toen ze hem vroegen aan TMTS mee te werken: "New York Dolls, dat zijn vast leuke meisjes." (Nouja, in zekere zin zijn ze dat natuurlijk ook.
![]()
. )
En uiteindelijk in 2006
One Day It Will Please Us To Remember Even This, na de reunie.
Line-upJa, er zijn een boel mensen doodgegaan in the Dolls. Billy Murcia overleed in 1972 in Londen aan een shock toen mensen hem hete koffie naar binnen gingen gieten toen ie out was. Thunders is in 1995 overleden aan een overdosis, en Nolan dat zelfde jaar aan een hartstilstand. Arthur Kane overleed een maand na het reunieconcert op het Meltdownfestifal in 2004 aan leukemie.
Mocht je trouwens een briljante film over het leven van Killer Kane willen zien, huur/koop/download dan de documantaire New York Doll. De docu gaat over zijn leven na de Dolls. Arthur Killer Kane heeft veel verdriet over de breuk, wordt alcoholist, springt uit het raam, bekeert zich tot het mormonisme, gaat in de bibiotheek van de kerk werken, is zielsgelukkig als de Dolls weer bij elkaar komen, en sterft een maand later aan leukemie.
Dan nog even over David Johansson, die heeft in de jaren voor de Dolls weer bij elkaar kwamen allerlei wause latinmuziek opgenomen. (
Buster Poindexter - Hot Hot Hot op YouTube anyone ?) Maar wisten jullie ook al dat Johanson in
Scrooged, een remake van A Christmas Carrol, speelt ? Hij is een soort extreem ranzige taxichauffeur en speelt de Geest van het Verleden. En hij lacht erg Johansonesque.
Verder: Morrissey is verschrikkelijk fan van de Dolls. Dankzij hem in zijn hoedanigheid als programmeur van het Meltdown Festifal in 2004 zijn de New York Dolls uberhaupt weer bij elkaar gekomen. Voor hij bekend werd met de Smiths was hij fanclubvoorzitter van de Britse New York Dolls fanclub.
Zo ben ik persoonlijk ook bij de Dolls gekomen: ik ben gek op de Smiths en via Morrissey werd ik nieuwsgierig naar de Dolls. Ik word regelmatig voor gek verklaard. Blijkbaar hoor je als 21jarig meisje niet gek te zijn op vieze junks in hun moeders kleren. Maar toch. Ik heb ze afgelopen herst in de Melkweg gezien, en het was het beste concert van het jaar. Werkelijk waar fantastisch.
En ik heb afgelopen dinsdag de ultieme bootleg live box set "From Here To Eternity" gekocht. Drie bomvolle cd's met alleen maar allerhande liveoptredens. Ik luister al dagen niks anders meer.
![]()
.
Ik zeg maar zo: geen Pussy Cat Dolls, maar New York Dolls.
![]()
. Dolls.
![]()
.