FOK!forum / Politiek / De Islam en de slavernij.
Hamwanszaterdag 18 november 2006 @ 20:20
quote:
Slavernij in de Arabische wereld is een onderbelicht punt. De Arabische slavenhandel was echter van een omvang die absoluut niet onderdeed voor de Europese. Zij begon al ongeveer 1000 jaar voor de Europese in de koloniale tijd, en eindigde pas meer dan een eeuw later. Al met al dus zo'n 1.400 jaar.

De profeet Mohammed was zelf een actief slavenhandelaar en maakte bij overwinningen op andere stammen de vrouwen en kinderen van de vermoorde strijders buit en tot slaaf en verdeelde deze onder zijn krijgers, zoals bij de Slag bij Khaybar. Hij keurde ook het houden van slaven in de Koran goed. Uiteindelijk werd de slavernij onder hevige politieke druk van de westerse wereld in de laatste Arabische gebieden in 1980 afgeschaft. Men schat dat de Arabieren zo'n 28 miljoen mensen als slaaf uit Afrika haalden, zo'n 60 procent van de door de Arabieren veroverde slaven stierf al tijdens het transport dat per boot of lopend (in een karavaan) geschiedde. Waar de Westerlingen zich concentreerde op mannelijke slaven (voor arbeid), richtte de Arabieren zich op vrouwen. Ongeveer 65% vrouwen tegen 35% mannen - deze vrouwen waren bedoeld als seksslavinnen. De mannen werden vooral ingezet in het leger. Jongetjes werden omgevormd tot eunuch, dit ging weinig subtiel want men verwijderde het scrotum en de penis volledig. Zo'n 10 procent van de jongens overleefde deze procedure.
Geen prettige geschiedenis. De slavernij in Saudi-Arabie is in 1962 afgeschaft. Maar het jammere is dat er in Saudi-Arabie nog steeds een vorm van slavernij heerst gezien de vele berichten van mishandelde, verkrachte en gedode Zuid-Oost Aziatische vrouwen. Hoe moet hier tegen opgetreden worden? En wat vinden jullie van Saudi-Arabie in het algemeen?
Godslasteraarzaterdag 18 november 2006 @ 20:33
ik kwam laatst nog een aardig stukje tegen, van een Afro-American ( ik neem de titel maar over)
die zelf moslim is, nation of islam ofzo, en die tot z'n stomme verbazing tijdens een reis in het Midden Oosten nogal wat mensen tegen kwam met sterk Afrikaanse trekken. Dat had hij niet verwacht omdat zijn enige kennis van de regio van de televisie had, en alleen type's als Saddam had gezien.
Zal eens kijken of ik het stukje nog kan vinden. Uit de sex-slavinnen zijn dus nog wel kindjes geboren lijkt het. Verder inderdaad een erg onderbelicht onderwerp.
tvlxdzaterdag 18 november 2006 @ 20:34
Meer iets voor C&H?
Lucillezaterdag 18 november 2006 @ 20:41
Een bronvermelding zou wel handig zijn.
Godslasteraarzaterdag 18 november 2006 @ 20:44
Arab Slavery of Africans
2005-09-26


ARAB-led slavery of Africans is important because it affects directly contemporary Afro-Arab relations and is complicated by the fact that both Africans and Arabs frequently treat it as an issue to be hushed-up because of the embarrassing reaction it generates. It is a historical reality which differentiates the fate and the aspirations of Africans on the one hand, and Arabs on the other, in their different attempts to achieve Arab unity and African unity respectively. Both these objectives, if pursued democratically, would assist in the emancipation and development of the two peoples.

While the truth is uncomfortable, it is impossible to move forward towards historical reconciliation through “holocaust denial” or by “collective amnesia”. Denying the truth of what Helmi Sharawy of the Arab Research Centre for Arab-African Studies and Documentation (ARAASD) Cairo, Egypt calls the “ambiguous relations’ of the Afro-Arab cultural interchange in the Borderlands, will not assist reconciliation. For more than a thousand years the Sahara has been the melting point of the two cultures. Slavery was generalized in the Borderlands, stretching from Mauritania on the Atlantic, westwards through the Sahel to Sudan on the Red Sea, with slaves being captured from black Africa and taken, often on foot, northwards through the Sahel into Arabia and out of Africa. Whereas the trans-Atlantic slave trade has been the focus of the on-going struggle for reparations, Adwok Nyaba states that Arab enslavement of Africans “has either been ignored, minimized or completely rejected on false account that the Arabs either were ‘brothers in Islam’ equally colonized and oppressed by the west or participated in the decolonisation struggles of the African people”.

Adwok states that slavery of black people in the Nile Basin began in earnest with the defeat of the Mamelukes of Egypt by the Ottoman Empire in 1517 and that the commodification and merchandisation of the slaves route down the Nile to Southern Europe, Arabia, Persia and China is traced to the first quarter of the nineteenth century.

Under Arab slavery men were castrated and the women were used as sex-machines, so that over generations the offspring of the enslaved women merged into general Arab society, albeit into an inferior caste-type class of sub-species. Today we have slave descendants across the Sahara, such as the Harantines in Mauritania, to the ebony blacks in Arabia.

This is because the slaves were so many that the slavers could not ethnically dilute them into café au lait. Castration and male culling is practised.

Mekuria Bulcha estimates that over 17 million Africans were sold to the Middle East and Asia between the sixth and twentieth centuries. In Bulcha’s view the distinction between western and Islamic slavery is largely figurative. Both arrangements involved violence and cruelty as well as the devaluation of humanity.

Africans in the Middle East and Asia remain ‘a disjointed diaspora’, although records indicate a persistent desire amongst them to repatriate.

Arab slavery is still ongoing in Africa in the Afro-Arab Borderlands. Much of the attention to contemporary Arab slavery of Africans focuses on Sudan and Mauritania but from Mali, Algeria, Niger, Libya and Chad filter through reports about slave practices.

The subject of Arab slavery of Africans is one, which many, including the African states, would prefer to have buried and about which there is an unspoken understanding that Africans should remain silent. The practice has existed for 1 400 years, but both Africans and Arabs, for different reasons exhibit insensitivity to it. Muslim academics, both Arab and African, shy away from the Arab slave trade. Islamic leaders are profoundly defensive on the issue.

Ronald Segal in his book Islam’s Black Slaves: The Other Diaspora, explains that the Islamic slave trade began some eight centuries before the Atlantic trade and was conducted on a different scale providing slaves more often for domestic – including sex – and military service. In the Arab-led slave system, some slaves achieved positions of authority, a few became rulers. In Segal’s view, because of specific spiritual teachings, Islam was generally more humane than the West in its treatment of slaves and in its willingness to bestow manumission, although the process of captivity, subjugation and transportation was extremely cruel. Segal looks at the appeal of Islam to African-American communities and the denial by some black Muslim leaders like Louis Farrakan of the continued existence of African slavery and oppression in contemporary Mauritania and Sudan. An interesting point made by Segal in an interview was that “whereas the gender ratio of slaves in the Atlantic trade was two males to every female, in the Islamic trade it was two females to every male.” It needs to be noted that the Arab slave trade concentrated particularly on children.

The Arabs focused and still do on children, because children are easier to re-educate and Arabise. They are also easier to capture and transport to Arabia.

With Islam and slavery came the Arabisation of the African. The Arab conquest of North Africa and parts of the Nile Valley spreading their influence throughout the Sahel in the seventh century planted confusion in the minds of Africans. In the Sudan more than anywhere else, profession of Islam and speaking the Arabic language made one an Arab. Many African ethnic communities in Sudan, such as Borgo, Berti amd Maali fell victim to this deception. In the 1960s these zealous African Muslims were used to fight the Southern Sudanese. The relentless struggle of the Southern Sudanese against oppression, including enslavement by northerners, has spread to other marginalized and peripheral peoples in the west, centre and east of Sudan.

When the first war ended in Sudan with South Sudan winning a measure of self-rule through the Addis Ababa Agreement of 1972, this left in the cold the Arabised Africans who had fought on behalf of the Arab dominated northern political elite in the name of national unity. The current genocide in the Darfur region of Western Sudan, where the Khartoum government has used a tactic of ethnic cleansing by arming an Arab nomad militia to attack African farmlands, pushing Africans off their land, continues the Arab push southwards, which is part of the Arab national expansionist project dating back centuries, which has seen Africans pushed southwards from the Mediterranean coast into the arid Sahara area. Arabia in general characterizes events in Darfur as ‘tribal feuds’.

On the issue of reparations for Arab-led slavery in Africa, the thesis of Adwok Nyaba presented at the Conference on Arab-Led Slavery of Africans, convened on the 22nd February 2003 in Johannes-burg by the Centre for Advanced Studies of African Society (CASAS), Cape Town, South Africa and the Drammeh Institute of New York, USA, is that reparations is a political issue with a legal objective, requiring mobilization and common purpose.

A final declaration was published, as will be the proceedings of the Conference.

Conference endorsed reparations and called for a civilization dialogue between the Arab and African nations. The Sudan Commission for Human Rights (SCHR) pursues reparations for Arab-led slavery in the Sudan, as an appropriate remedy. The World Conference Against Racism and its NGO Forum added their voices to those seeking reparations for African slavery. There are no legal rules governing the law of reparations.

The study of other such initiatives indicates first extensive legal posturing creating a powerful moral climate supporting reparations, thus shaping public opinion – as the primary stage in the campaign for reparations.


http://www.newera.com.na/archives.php?id=8960&date=2005-09-26
Pony-Loverzaterdag 18 november 2006 @ 20:45
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:41 schreef Lucille het volgende:
Een bronvermelding zou wel handig zijn.
het is een algemeen bekend verhaal hoor.
Sanderzaterdag 18 november 2006 @ 20:47
Een gave manier om de Islam met slavernij te verbinden. Misschien kunnen we ze het uitroeien van de Indianen ook nog wel verwijten.
Lucillezaterdag 18 november 2006 @ 20:49
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:45 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

het is een algemeen bekend verhaal hoor.
Tuurlijk, maar ik wil graag weten van welke site het stukje komt.
Hamwanszaterdag 18 november 2006 @ 20:52
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:49 schreef Lucille het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar ik wil graag weten van welke site het stukje komt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij
Godslasteraarzaterdag 18 november 2006 @ 20:53
het Engelstalige artikel van een Namibische site dat ik hierboven gepost heb heeft ongeveer dezelfde strekking.

Merkwaardig genoeg veroorzaakt dit onderwerp de nodige krampen. Te confronterend?
Pony-Loverzaterdag 18 november 2006 @ 20:58
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:49 schreef Lucille het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar ik wil graag weten van welke site het stukje komt.
Opzich prima, ik heb alleen een beetje het idee dat mensen op Fok vooral om een bronvermelding gaan roepen als ze het met "iets niet eens zijn".
Godslasteraarzaterdag 18 november 2006 @ 20:59
doet me trouwens denken aan die aflevering van Kuifje "Cokes in Voorraad" waarin hij slaven bevrijdt die op weg waren naar Mekka. Ik heb het even gechecked en die aflevering is van 1958, 4 jaar voor de afschaffing van de slavernij in Saoedie Arabië.

Hamwanszaterdag 18 november 2006 @ 21:03
Ik vind het vooral jammer dat het nog steeds bezig is.

De Filipijnse gastarbeiders hebben geen enkele rechten daar. Ze worden behandeld als oud vuil door de rijke Arabieren. Ze worden verkacht, vernederd en kunnen geen kant op.

Zie ook het nieuwsartikel wat een tijdje geleden op de frontpage stond over Filipijnse jongens die volgespoten worden met hormonen zodat ze lichter aan paardenraces kunnen deelnemen.
Lucillezaterdag 18 november 2006 @ 21:04
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:58 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Opzich prima, ik heb alleen een beetje het idee dat mensen op Fok vooral om een bronvermelding gaan roepen als ze het met "iets niet eens zijn".
Onzin, het kan ook uit interesse zijn wat er nog meer op die site te vinden is over het onderwerp.
Godslasteraarzaterdag 18 november 2006 @ 21:06
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 21:03 schreef Hamwans het volgende:
Ik vind het vooral jammer dat het nog steeds bezig is.

De Filipijnse gastarbeiders hebben geen enkele rechten daar. Ze worden behandeld als oud vuil door de rijke Arabieren. Ze worden verkacht, vernederd en kunnen geen kant op.

Zie ook het nieuwsartikel wat een tijdje geleden op de frontpage stond over Filipijnse jongens die volgespoten worden met hormonen zodat ze lichter aan paardenraces kunnen deelnemen.
het schijnt dat ook een "successtory" als Dubai draait op een soort van slavernij.

Dubai's ruler accused of slavery
Godslasteraarzaterdag 18 november 2006 @ 21:13
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:33 schreef Godslasteraar het volgende:
ik kwam laatst nog een aardig stukje tegen, van een Afro-American ( ik neem de titel maar over)
die zelf moslim is, nation of islam ofzo, en die tot z'n stomme verbazing tijdens een reis in het Midden Oosten nogal wat mensen tegen kwam met sterk Afrikaanse trekken. Dat had hij niet verwacht omdat zijn enige kennis van de regio van de televisie had, en alleen type's als Saddam had gezien.
Zal eens kijken of ik het stukje nog kan vinden. Uit de sex-slavinnen zijn dus nog wel kindjes geboren lijkt het. Verder inderdaad een erg onderbelicht onderwerp.
gevonden.
quote:
........... I didn't give it much thought while growing up in the United States. I never saw images of Arabs with dark skin and African facial features on television or in newspapers. All the Arabs I saw in news accounts seemed to have about the same complexion as Saddam Hussein. So you can imagine my surprise when I -- an African-American journalist and a Muslim -- traveled in the Middle East and saw lots of people who looked like my friends and relatives in the United States. ..................................
http://www.cwo.com/~lucumi/arab.html
Akkerslootzaterdag 18 november 2006 @ 21:31
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:33 schreef Godslasteraar het volgende:
. Uit de sex-slavinnen zijn dus nog wel kindjes geboren lijkt het. Verder inderdaad een erg onderbelicht onderwerp.
Volgens mijn bronnen werden mannelijke slaven gecastreerd.
Godslasteraarzaterdag 18 november 2006 @ 22:10
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 21:31 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Volgens mijn bronnen werden mannelijke slaven gecastreerd.
ja, dat komt in de bovenstaande bronnen ook naar voren. En het waren vooral kinderen die als slaven werden verhandeld.
Sidekickzaterdag 18 november 2006 @ 23:46
Schopje van POL naar HOC.
#ANONIEMzaterdag 18 november 2006 @ 23:52
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 21:03 schreef Hamwans het volgende:
Ik vind het vooral jammer dat het nog steeds bezig is.

De Filipijnse gastarbeiders hebben geen enkele rechten daar. Ze worden behandeld als oud vuil door de rijke Arabieren. Ze worden verkacht, vernederd en kunnen geen kant op.

Zie ook het nieuwsartikel wat een tijdje geleden op de frontpage stond over Filipijnse jongens die volgespoten worden met hormonen zodat ze lichter aan paardenraces kunnen deelnemen.
Met alle respect, maar dat heeft niks met slavernij te maken. Eerder met het uitbuiten van goedkope arbeidskrachten zoals dat in zoveel landen gebeurt.
nickybolzondag 19 november 2006 @ 00:19
Net alsof slavernij iets typisch Islamitisch/Arabisch is...zelfs de Grieken hielden enkele honderden jaren voor Christus al slaven. Natuurlijk is het fout, maar het gaat nogal ver om dit enkel met de Islam te verbinden.
#ANONIEMzondag 19 november 2006 @ 00:21
quote:
Op zondag 19 november 2006 00:19 schreef nickybol het volgende:
Net alsof slavernij iets typisch Islamitisch/Arabisch is...zelfs de Grieken hielden enkele honderden jaren voor Christus al slaven. Natuurlijk is het fout, maar het gaat nogal ver om dit enkel met de Islam te verbinden.
Dat wordt ook niet gezegd...
#ANONIEMzondag 19 november 2006 @ 12:48
Zijn al verscheidene topics over (geweest)