quote:Crowded House-reünie vrolijk feest
Door STEFAN RAATGEVER
AMSTERDAM - Het moet vooral niet te zwaar op de hand worden, moet Neil Finn (49) voor aanvang van het Crowded House comeback-tweeluik in Carré gedacht hebben.
De reünie is dan wel beladen - de groep ging niet alleen in 1996 uiteen, maar verloor in 2005 drummer Paul Hester aan zelfmoord - maar moet vooral een vrolijke viering van de hereniging worden. Ook al is de eerste Crowded House-plaat in 14 jaar opgedragen aan Hester.
Groepsleider Finn stond twee jaar terug al op ontroerende wijze stil bij de dood van zijn drummer. Toen zong hij als eerbetoon samen met broer Tim (zelf kortstondig lid van Crowded House) Four seasons in one day a capella tijdens een concert van de Finn Brothers.
Dat aangrijpende nummer over de onvoorspelbaaheid van het leven liet de groep in het uitverkochte theater buiten de setlijst. Net als de door Hester geschreven fanfavoriet Italian Plastic en de twee sterke nieuwe nummers die indirect over zijn dood gaan (She called up en English trees).
Een Crowded House-concert betekent in het statige Carré een fikse dosis onderkoelde Nieuw-Zeelandse humor tussen Finn en bassist John Seymour en vooral veel hervonden spelplezier. Dat Finn en Seymour de groep juist om die reden (én niet de aanvulling op het salaris) tot leven wekten is geloofwaardig.
Helaas gaat hun enthousiasme samen met veel rommelige uitvoeringen van het nieuwe materiaal. Deels aan materiaalpech te wijten en daardoor geen zware zonde, maar wel jammer. In het tweede deel toont de formatie echter wel waarom die in Nederland nog zoveel aanhangers heeft. Daarvoor is een bescheiden greep uit het oude materiaal toereikend.
Mega-hits Dont dream its over (uit 1987) en Weather with you (1991) zijn mooi, melodieus en verraden Finss grote bewondering voor de Beatles. Maar het sterktst blijken speelse versies van minder bekende nummers als Chocolate Cake en World where you live.
Die bevestigen de status van Crowded House als schatbewaarder van de gedistingeerde kwaliteitspop. Met Neil Finn, die net zo makkelijk toetsen als gitaar speelt, als de Kiwi-versie van Paul McCartney.
* * * *
is dat de opname zoals die ook via de site van LegendarischLive te beluisteren is? Die zou ik wel graag willen hebben... Weliswaar niet het concert wat ik heb gezien, maar hé, iets is beter dan niets!quote:Op dinsdag 20 november 2007 16:33 schreef Michiel72 het volgende:
Ik kwam een opname tegen van het eerste Carré-concert, het schijnt opgenomen te zijn voor de radio??
In ieder geval is het de integrale opname. Voor de liefhebber zal ik 'm op Dimeadozen zetten, zodra ik weer een torrent mag uploaden...(morgen of donderdag)
Goede opname, al is het concert wel wat minder in mijn oren. Maar die conclusie trok ik ook al na afloop van de avond zelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |