abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 november 2006 @ 19:52:59 #26
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43665038
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 19:49 schreef TR08 het volgende:
Gips gaat denk ik teveel vocht op zuigen. De mockup/mallen gaan gemaakt worden in een schuur die -vrees ik- toch wat vochtig zou kunnen worden. Een hardboard/MDF plaat is daar iets beter tegen te behandelen dan gips denk ik.

Hardboard heeft trouwens toch altijd een bijna perfect gladde kant? Of is wat ik bedoel geen hardboard. Het lijken eigenlijk gewoon 4mm dikke MDF platen als je ze bij de GAMMA ziet liggen en ze zijn daar vaak al wat gegolfd (door vocht?).
Hardboard is vrij ruw... Dus daar zou ik wel even achteraan gaan...

MDF of HDF is wat dat betreft wel ideaal... Maar zoals innovative al aangeeft wordt ook dat erg duur...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  zaterdag 18 november 2006 @ 19:55:16 #27
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43665106
De platen die ik bedoel hebben een ruwe kant en een gladde kant zoals ze bij de gamma liggen. De gladde kant is een beetje glimmend omdat ie zo glad is. De andere kant is vergelijkbaar met ongeschuurd MDF.

Die platen waren volgens mij vrij goedkoop en in elk geval wel geschikt om wat prototype bouwsels mee te maken als vormstudie.
pi_43673527
tja wat is duur
in mijn ogen (meubelmaker) kost mdf nix maar je kan er idd wel 1 of 2 pakken van nodig hebben en voor zoiets is dat wat veel

maar je kan idd ook zo werken dat je alleen de delen waar je door plaat dikte heen zou gaan uit verlijmde plaat komen
is ook geen porbleem

het mooiste is idd eerst een proto body te maken van mdf en daar dan je(negatief) mallen van te maken met poly

op die manier weetje exact hoe het er uit komt te zien en continu in negatief denken om een mal te construeren uit het nix is echt heel vermoeiend

het voordeel van een proto body is dat je er ook bv ruit mallen uit kunt halen en ander componenten in kunt passen

ook kun je dingen met pur schuim opspuiten om ze makkelijk te shapen (kleine detaileringen)
lalala
  zondag 19 november 2006 @ 11:59:03 #29
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43680119
Een ander vraagje nog: Heeft iemand hier ervaring in hoe je het beste ruiten kunt snijden?

Mbt body constructie is in het hoofd topic een mooie link gepost door Foo_Niks:
http://www.grabercars.com/
  zondag 19 november 2006 @ 12:09:13 #30
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43680322
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:59 schreef TR08 het volgende:
Een ander vraagje nog: Heeft iemand hier ervaring in hoe je het beste ruiten kunt snijden?

Mbt body constructie is in het hoofd topic een mooie link gepost door Foo_Niks:
http://www.grabercars.com/
Productie ruiten bedoel je? Ik denk eigenlijk dat die niet gesneden worden...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  zondag 19 november 2006 @ 12:53:15 #31
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_43681330
quote:
Op zondag 19 november 2006 12:09 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Productie ruiten bedoel je? Ik denk eigenlijk dat die niet gesneden worden...
Je kan gelaagde ruiten vermaken door ze aan werszijde in te snijden met een goede (olie)glassnijder en daarna de folielaag te laten smelten door een bak met spiritus eronder te zetten.
Word nogal eens toegepast als ze een dak van een auto verlagen,maar het blijft tricky.
Vlak glas kan je beter laten snijden op een door jezelf aangeleverde mal.
Wij lieten nogal eens ruiten snijden door : http://www.dk.nl/voorraad.htm voor grondverzetmachine,s en dergelijke.
Hadden ook getint en de prijzen vielen best mee.
Klaar?
Ik niet!
  zondag 19 november 2006 @ 12:57:35 #32
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43681439
Maar zal een autoruit normaalgesproken niet geperst/gegoten worden?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  zondag 19 november 2006 @ 12:58:54 #33
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43681480
Wat kost 1 ruit op maat snijden en buigen bij die lui? Zeg voor een formaatje halve auto voorruit.
  zondag 19 november 2006 @ 13:11:08 #34
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_43681859
Buigen weet ik niet ,zitten altijd vlakke ruiten in een kraan .
Vlakke ruit in dat formaat eurootje of 80.
Je kan ook lexan gebruiken natuurlijk.
Klaar?
Ik niet!
  zondag 19 november 2006 @ 13:51:57 #35
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43682997
Lexan is toch niet krasvast? Volgens mij kan ik met lexan na 1 regenbui de ruit vervangen omdat er sporen van de wissers in staan zodra er ook maar 1 zandkorreltje op komt.

80 euro voor een ruit is prima te doen inderdaad, daar moet je niet zelf voor gaan klooien bij zo iets kwetsbaars.
  zondag 19 november 2006 @ 14:10:47 #36
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_43683537
Lexan Margard is 10 maal krasvaster,op Valkenswaard(rallycross) rijden ze makkelijk twee seizoenen met een ruit.
Etremere condities zal je moeilijk hebben,Parijs-Dakar misschien

je hebt ook nog Lexguard (kogelvrij ) zal echter wel een prijskaartje aan hangen denk ik

Offtopic: http://www.gorillavehicles.com/Doran.htm

[ Bericht 24% gewijzigd door Foo_niks op 19-11-2006 14:50:16 ]
Klaar?
Ik niet!
  zondag 19 november 2006 @ 15:24:14 #37
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_43685868
Wil je binnen 10 jaar rijden dan zeg ik: polyplaatwerk, stalen frame.

Stalen plaatwerk: veel gewicht en pittig spul om mooi te krijgen, ook qua vorm. Stalen frame: easy to manufacture, makkelijk iets aan te veranderen. Je zou zelfs kunnen overwegen voor een kitcar-fram te gaan en je eerst te focussen op de techniek alvorens de techniek te swappen naar een hightech chassis. Je kunt zeg maar ook teveel overal op 'focussen' en nergens mee klaarkomen (want your type of job straks is niet zo dat je 100 uur in de week vrij hebt voor dit soort gein). Aluminium zou ik zelf niet overwegen: duur, slap, gevoelig voor blijvende rek onder langdurige belasting (term even kwijt, heb er dit weekend even voor je naar gezocht), absolute stijfheid is niet briljant, daarentegen wel goed te verlassen mits je de TIG-unit onder de knie hebt. Wil je toch alto gaan ga dan voor het CF-chassis of een combi van staal/CF (time-consuming).

Los van het produceren, moet het ook nog een beetje de bocht om willen? Want dat is een 'best' pittige opgave weet ik inmiddels. Je kunt voor een standaard wielophanging gaan van een donor maar die zijn vaak behoorlijk zwaar uitgevoerd, zeker als je met een lichtgewicht concept werkt.

p.s. ik weet misschien nog iets HEEL interessants voor je maar daar ga ik zelf eerst die persoon eens over navragen.
Life is too short don't stress every day
pi_43686536
Al is ook goed te lassen tegenwoordig, kan gewoon mig met die computergestuurde migmagapparaten.
RVS is volgens mij ook goed te lassen, maar het is dan rond de lasnaden niet meer roestvast
Verder zit je bij lassen altijd met brosse verbindingen, en kan alleen te niet worden gedaan met warmtebehandelingen. Klinken, bouten of lijmen is beter
De status 'bagger-user' voorbij
  zondag 19 november 2006 @ 15:49:40 #39
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43686724
@Kolkie: Kruip is de term De rest van je verhaal ga ik straks even op in.

Wat noem jij trouwens CF aan een CF-chassis? Carbon Fiber?

[ Bericht 20% gewijzigd door TR08 op 19-11-2006 16:08:28 ]
  zondag 19 november 2006 @ 17:55:13 #40
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_43690797
Dat zijn de woorden die ik zocht en had moeten gebruiken inderdaad.
Life is too short don't stress every day
  zondag 19 november 2006 @ 18:11:28 #41
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43691244
quote:
Op zondag 19 november 2006 15:24 schreef Kolkie het volgende:
Wil je binnen 10 jaar rijden dan zeg ik: polyplaatwerk, stalen frame.

Stalen plaatwerk: veel gewicht en pittig spul om mooi te krijgen, ook qua vorm. Stalen frame: easy to manufacture, makkelijk iets aan te veranderen.
Volgens mij kon ThaFreak evt een en ander voor mij lassen (ook alu) en daarmee is de "easy to manufacture" eigenschap ook wel voor alu te halen. Eventueel is het ook mogelijk om voor een volledig gelijmd/genageld alu chassis te gaan. Die techniek was en is in de vliegtuigbouw vrij gewoon, dus voor een auto moet het ook kunnen. Alu 51ST is trouwens ongeveer net zo sterk als de huis-tuin en keuken lasbare staalsoorten (en ook lasbaar).
quote:
Je zou zelfs kunnen overwegen voor een kitcar-fram te gaan en je eerst te focussen op de techniek alvorens de techniek te swappen naar een hightech chassis. Je kunt zeg maar ook teveel overal op 'focussen' en nergens mee klaarkomen (want your type of job straks is niet zo dat je 100 uur in de week vrij hebt voor dit soort gein).
De auto hoeft niet in een paar maanden te rijden of zo, wat mij betreft is het acceptabel als alles een paar jaar duurt bij elkaar. Het high-tech chassis deel valt volgens mij wel mee. Ik heb al een keer met het bijltje van een concept-car gehakt bij de bouw van de Nuna 2. De bouw is het probleem niet zo voor dit project,het voorontwerp en zo wel. Uiteindelijk verwacht ik bij de bouw de meeste problemen te krijgen op elektrisch/software gebied en de aandrijving. De body en het chassis bouwen zie ik meer als iets dat "gewoon gedaan moet worden". Niet dat het makkelijk is overigens, maar het zal niet het grootste probleem zijn.
quote:
Aluminium zou ik zelf niet overwegen: duur, slap, gevoelig voor blijvende rek onder langdurige belasting (term even kwijt, heb er dit weekend even voor je naar gezocht), absolute stijfheid is niet briljant, daarentegen wel goed te verlassen mits je de TIG-unit onder de knie hebt. Wil je toch alto gaan ga dan voor het CF-chassis of een combi van staal/CF (time-consuming).
Kosten zijn inderdaad wel een issue, kruip niet indien er goed ontworpen wordt. Er zijn al meer alu auto's en bendes fietsen en vliegtuigen van alu gemaakt. Bij goede keus van legering en dimensies moet het gewoon kunnen. Ik ga er voorlopig maar vanuit dat de hoeveelheid alu die gekocht moet max twee duizend euro kost, daar moet alles wel voor te doen zijn. Tweeduizend euro vind ik op zich acceptabel.
Ten Cate advanced composites wilde eventueel wel composieten sponsoren trouwens, mits het voertuig goed in de media komt. Als er rond het project een aardig mediaplan komt zouden we denk ik wel gratis carbon/kevlar en glas moeten kunnen krijgen. Op zich zijn dat wel fijne materialen om mee te bouwen als er toch eerst een houten mockup gemaakt wordt. Daar kun je dan een negatief mal van trekken en daarin vrij eenvoudig een zelfdragende carosserie opbouwen.
quote:
Los van het produceren, moet het ook nog een beetje de bocht om willen? Want dat is een 'best' pittige opgave weet ik inmiddels. Je kunt voor een standaard wielophanging gaan van een donor maar die zijn vaak behoorlijk zwaar uitgevoerd, zeker als je met een lichtgewicht concept werkt.
Ik heb al eens een wielophanging ontworpen en al twee keer een stuurinrichting. Beide keren was de wegligging best goed, dus dat moet voor een derde keer wel te doen zijn
quote:
p.s. ik weet misschien nog iets HEEL interessants voor je maar daar ga ik zelf eerst die persoon eens over navragen.
Zou je een klein tipje van de sluier op willen lichten? (Evt via PM )
  zondag 19 november 2006 @ 18:52:49 #42
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_43692450
oh men, word mijn post weer niet geaccepteerd!? (software-issue@fok ).

Maar PM via Fok?

E.e.a. wil ik best nader toelichten via mail, maar dan moet ik die wel hebben ofcourse.
Life is too short don't stress every day
  zondag 19 november 2006 @ 19:23:19 #43
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43693480
martijn_at_nuonsolarteam.com doet het ook als je wilt mailen
  maandag 20 november 2006 @ 09:27:53 #44
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43709205
Ik kreeg vanmorge nog even een brainwave

Een hele low-tech manier om een composiet te maken zou het combineren van pur-schuim en alu platen zijn. Dan kun je met erg dunne platen werken en die wat deukbestendiger en stijver maken met een laagje pur erachter. Dit werkt waarschijnlijk het mooist als je twee platen hebt met een beetje ruimte er tussen en de tussenruimte vol spuit. Ik schrijf het nu even op omdat ik er straks wat proefjes mee wil doen

De zweeftrein had voor de kleppen die rond de magneten zaten ook een schuim-alu composiet en die kleppen waren erg stijf en ook behoorlijk deukbestendig. De alu platen die gebruikt werden hiervoor waren echt flinterdun.

Heeft iemand enig idee hoeveel liter schuim er uit een zo'n bus gevormd wordt?
  maandag 20 november 2006 @ 11:15:05 #45
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43711544
Ik weet niet waarom, maar het lijkt me niks

Pur schuim is nogal lastig te combineren...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  maandag 20 november 2006 @ 11:19:36 #46
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43711645
Want? Je knoeit er snel mee, dat weet ik wel, maar als je goede voorzieningen treft om het schuim overschot netjes weg te laten lopen (in een vuilniszak oid) is het redelijk ok toch?
  maandag 20 november 2006 @ 11:25:48 #47
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43711801
Mjah, maar tis ook lastig op de goede manier aan te brengen...

Ja, als je gewoon iets vol moet spuiten is het niet zo'n probleem, maar in dit geval moet het wel een gelijkmatige laag worden... En daar voorzie ik wat problemen... En wat als de vorm achteraf niet klopt? Even een stukje buigen is er niet bij, dan breekt het schuim...

Denk dat er betere schuimsoorten te vinden zijn, en dan zou je naar een soort matten moeten kijken...

al met al denk ik dat je het jezelf hiermee onnodig moeilijk maakt...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  maandag 20 november 2006 @ 12:04:32 #48
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43712911
Volspuiten wil ik eigenlijk pas doen als de vorm goed is. Als de vorm achteraf veranderd blijkt te zijn door de druk van het schuim is er ergens wel een probleem. Aan de andere kant: Als ik met composieten zou gaan werken heb ik hetzelfde probleem per definitie, die moeten ook ineens goed zijn.
Puur metaal plaatwerk blijft wel het makkelijkst te richten inderdaad.

Ik denk toch dat ik wel een proefstukje hiermee ga maken trouwens, dat kost de wereld niet.

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 20-11-2006 12:32:27 ]
  maandag 20 november 2006 @ 12:34:57 #49
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_43713686
Den Braven heeft bussen van 700 Ml die je gebruikt in combinatie met een pistool:
http://www.denbraven.nl/detail_products_org_nl.jsp?%20&matkl=PUSCHUIM&matkltext=PU-schuimen&matnr=10057&maktg1=Zwaluw%20PU-Gunfoam

Hierdoor kan je in alle standen werken en doordat je een naald hebt die je instelt houd je heel veel controle over het uitstromen.

I bus geeft twee zakken afsnijsel (uigehard) dus ga maar uit van een volume van minimaal drie vuilniszakken .

Op Discovery channel heb je ,,Rides" daar lieten ze zien bij ROUSH (Ford Mustang Performance center ) dat ze bodydelen opbouwen in foam ,shapen en schuren en daarna een polyester mal ervan trekken.

De sandwichpanelen waar jullie op zitten te studeren zijn standaard leverbaar in de carroseriebouw in diverse diktes,worden veel gebruikt voor trailer en koelwagenbouw.
Klaar?
Ik niet!
  maandag 20 november 2006 @ 12:43:14 #50
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43713889
Ok dan zou ik voor het definitieve ding met een enkele bus genoeg moeten hebben voor het opvullen van de panelen. Aangezien ze per doos (12 bussen) verkopen moet er dus meer dan genoeg te proberen zijn

Dat van die panelen in de carosserie bouw wist ik, die panelen zijn (helaas) bijna alleen recht te koop. Maar misschien dat ik uit zou kunnen gaan van zulke panelen als chassis bouw materiaal. In Albergen (vlakbij Almelo waar ik ga wonen) zit een bedrijf dat die panelen maakt, misschien dat zij me ook met e.e.a kunnen helpen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')